huisnummers

Huisnummers

Hallo,

Ik ben een enthousiast gebruiker van de Openfietsmap. Maar toch mis ik iets in mijn eigen gemeente, dat zijn de huisnummers die in openstreetmap wel zichtbaar zijn.
Samen met mijn zoon zijn wij aan de slag gegaan. Bedoeling was om een blanco kaart met alleen de huisnummers te maken. Die ik dan op dan via Basecamp op de garmin64 te installeren. Om deze tegelijk met Openfietsmap te kunnen bekijken.

Is dit mogelijk en hoe doe je dit? Wie kan mij helpen?

Je bent hier aan het juiste adres. De maker van deze kaart kijk hier vaak mee :wink: Ook ik zou het wel fijn vinden als ik (op bv het hoogste zoomniveau) de nummers te zien zou krijgen. Geen idee of dat mogelijk is.

Op zich is dat best mogelijk, maar niet eenvoudig, dan moet je met mkgmap aan de slag. Ik zie ze ook liever niet op de OFM, dan zie je door de huisnummers het bos niet meer. Wat je kunt doen is zoeken of er al iemand zo’n kaart heeft gemaakt die de huisnummers rendert, misschien openmtb maps?

Of mbv overpass allle nodes downloaden die addr:housenumber tags hebben, http://overpass-turbo.eu/s/7eK
Die kan je opslaan als gpx file, maar daar word je garmin niet vrolijk van (de export kan die niet eens lezen, dus moet je die eerst converteren mbv Javawa rtwtool). Als je dat hebt gedaan zie je allemaal pois, met helaas niet alleen het nummer maar ook de straatnaam.

Andere mogelijkheid is een osm extract filteren met osmfilter en daar weer een kaart van maken mbv mkgmap of deze als gpx opslaan (kan bv met josm) en dan weer met Javawa’s imgfromgpx een transparante garmin kaart maken.

Makkelijkste manier is een smartphone met OSMAND gebruiken, daar worden de huisnummers gewoon gerenderd.

Dit zou ik zeker aanraden, zeker als mrotman59 deze app nog niet kent. Het maakt namelijk ook gebruik van de data van OSM.
Het geeft iets gewenning om een kaart te downloaden en actief te maken, maar zeker de moeite waard.

Het argument van Ligfietser kan ik me geheel voorstellen, hij maakt in eerste instantie zijn eigen afwegingen wat er gerenderd wordt op de kaart. Het zal een behoorlijke onrustige kaart gaan worden als deze huisnummers gerenderd worden.

Misschien weet iemand hoe je een layer kunt maken van huisnummers, deze zou dan aangezet kunnen worden. Maar ook dit gaat gepaard met de nodige kennis en is niet “even” te realiseren. IMHO denk ik dat er niet veel vraag zal zijn naar deze optie. Vandaar dat OSMAND een geschikt voorstel zou kunnen zijn.

Hartelijk bedankt voor jullie hulp.
Het is ons gelukt om de gewenste data te downloaden, te filteren en te exporteren naar GPX. Zoals Ligfietser al aangeeft, het is niet eenvoudig.
Ondanks dat ik Osmand al geinstalleerd had op mijn telefoon, had ik niet zo snel aan deze app gedacht. Dus gebruik ik voor de huisnummers Osmand.

Maar mocht iemand ooit een kaart / layer met alleen huisnummers aanmaken, dan zal zal ik deze zeker installeren om te gebruiken voor mijn Garmin.

Ik heb ooit reeds zo’n kaart gemaakt. Op de site van http://osm.thkukuk.de/ vind je de onderaan de style-file. Daarin zit een directory “address”. Gebruik met mkgmap alleen dit als style-file. In het bestand “points” moet je wel het lijntje "include ‘inc/address’; verwijderen. Als typ-file geef je het meegeleverde address.txt op. Vermits er weinig moet gerenderd worden, gaat dit zeer snel. (Splitten duurt het langst)
Je krijgt dan een transparante map met enkel huisnummers. (geen straatnamen)

Guy

hallo, een newbe dus misschien domme vraag (sommigen zeggen domme vragen bestaan niet, alleen domme mensen die ze stellen)

ik wil een kaart maken waar de straatnamen bij de voordeuren van de huizen staan dit is in OSM niet zorgvuldig gedaan en voor mij zeker niet veelvuldig genoeg.

ik knip nu de laag van straat en nummers weg en plaats handmatig de namen op de kaart, de nummers verdwijnen dan ook en dat wil ik eigenlijk behouden mijn vraag:

is er een laag die alleen de nummers heeft zodat ik alleen de straatnamen verwijder… de map die ik nu gebruik heeft deze gemerged.

ik hoop dat iemand hier iets op weet, zo niet dan gaat het helaas veel tijd kosten maar dat is dan zo.

groet Rob

Welkom op dit forum Rob!
Misschien kan je even toelichten met welke tools je de kaart maakt en waarvoor (gps? smartphone?).
In principe kan je de huisnummers apart downloaden mbv bijvoorbeeld overpass turbo of osmconvert/osmfilter loslaten op een geofabrik extract (als je bv een heel NL wilt) of op een .osm export file van osm.org.

ok een toelichting, omdat ik nog in en beginstadium ben heb ik de methode van een ander als basis maar ik denk dat he makkelijker kan

ik maak een <printscreen(windows)> van OSM van een 50meter schaal kaart, deze is eerst ontdaan van de laag met namen en nummers.
plak deze in het programma Adobe Photoshop" (overigens ben door een ander getipt om Inkscape een te gebruiken)

dan met wat knip en draaiwerk heb ik een mooi orientatiekaartje van een stadsgebied,

dan breng ik op de plaats waar ik wil in het gewenste letterformaat de namen in (laag voor laag) dan misschien ook nog een deel van de nummers

dit sla ik op en ik heb een reproduceerbaar kaartje…

de nummers staan wel goed maar de namen zeker niet, dus een laag met alleen nummer zou mooi zijn dan kan ik die behouden

je ziet samen met nog wat schoonheidsbewerkingen in Adobe een hele klus…

graag verwijzingen naar formaten en programmas met uitgelegde afkortingen

hoewel ik het (nog) niet bgrijp denk ik wel dat hier de oplossing ligt, nu nog leren werken met dat overpass turbo (waarom doe ik dit niet in de winter…)

verder is het toch wel een hardcore antwoord waar ik mij even een zondag in ga verdiepen…

in ieder geval bedankt voor de moeite genomen, als Jip of Janneke ook een antwoord zouden kunnen geven graag (scheelt weer een paar zondagen)

Rob

Ik denk dat mijn genoemde tools niet gaan werken voor Jip of Janneke, maar misschien is maperative wat voor jou?

voor mijn nog steeds niet opgeloste vraagstuk lijkt mij onderstaande een oplossing, ik kan alleen geen wijs worden uit de beschrijving van de site waar naar wordt verwezen( “onderaan de style-file. Daarin zit een directory “address””) is de layout van de link soms gewijzigd of moet ik echt mijn ogen opendoen…

wat jammer dat er geen optie van een blanco kaart met een rits lagen die je naar willekeur aan of uit kan zetten, ik mis de kennis en tijd om dit uit te zoeken dus ook misschien ier een antwoor op.

groetjes van Rob

Rob

http://osm.thkukuk.de/tk-osm.tar.bz2

Dit is de file die je moet hebben. De verwijzing ernaar staat op die site helemaal onderaan, juist boven de titel “Installation”.

Guy