Mapillary

Gebruik je nog Windows XP? Daarin is het een bug, is in W7 verbeterd.

Is dat niet omdat de laatste de focus heeft en daarmee vooraan komt te staan. Selecteer de bestanden eens van onder naar boven, dan gaat het waarschijnlijk wel goed.

Ik zie hetzelfde effect bij selecteren van foto’s voor WeTransfer.com: Treed wel op bij laptop met W7 (links), niet op Apple Desktop (rechts).

Ik heb hier een stukje geschreven over mijn ervaring met Mapillary en dan m.n. op de fiets. Ligfietser heeft nog iets toegevoegd over Action Cams. Hopelijk heeft iemand er iets aan.

Ja, dan gaat dat wel goed! Bedankt voor de tip, kan meteen in de wiki van Peewee.

Ligfietser gaf al aan dat rechte lijnen door de volgorde van uploaden wordt veroorzaakt, vermoedelijk door een bug in Windows of Mapillary.
Op dit moment zie ik niet wat er aan de hand is, volgens mij heb ik (W8) van onder naar boven geselecteerd, toch begin ik daar nu ivm deze rechte lijn over te twijfelen.

Hoe kun je dit corrigeren?
De lokatie is:
http://www.mapillary.com/map/im/7tFcJa2ygV_SNMOMLlZc5A

Inmiddels heb ik een sequence request aangevraagd om een gat dat groter is dan 300meter (standaardwaarde, is evt aan te passen)



Sequence cut request is inderdaad wat je kan doen. Ik heb wel gemerkt dat sommige rechte lijnen “vanzelf” zijn opgelost een dag na de upload, kennelijk checkt de software dergelijke fouten en wordt het later alsnog goed verwerkt.

De foto’s voor mapillary maak ik (meestal) met een GoPro, deze zit op het stuur van mijn MTB. De GPS data komt uit een Fenix2 (FIT-file)
Met het programmatje Javawa Fotogeotag worden de foto’s voorzien van GPS informatie.

Op zich lijkt alles te functioneren op de map van mapillary.
De waarde “Compass Angle” heeft bij mij een constante van -1°
Als ik naar soortgelijke foto’s van andere mappers kijk, zie ik dat deze waarde veel meer fluctueert, ik weet dus niet of de waarde, die bij mij in de foto staat, de juiste waarde is.

  • Kan het zijn dat het programma fotogeotag een FIT file anders omtagt dan een GPX file.

  • Zijn er mappers die ervaring hebben met FIT files?

  • Wat is de functie in mapillary van Compass Angle?

[](https://imageshack.com/i/ey1xXMmSj)

Compass angle is de kijkrichting waarin de foto is genomen. Javawa zal tzt met een versie komen die deze kijkrichting kan vaststellen ahv je gps track. Ik heb een betaversie getest en die lijkt prima te werken. De waarde die jij ziet is wrsch fixed omdat die info niet is vastgelegd met je gopro camera. De richting kijkt dan altijd naar het noorden (default waarde van mapillary) maar deze kan je dus in de editor aanpassen (klik op correct angles) zodat die in de richting van de gereden track kijkt. Dat gebeurt automatisch als je fotos met de app maakt (die app maakt gebruik van de kompas, maar die blijkt ook te fluctueren en kan soms de verkeerde kant opwijzen).

Ik ben de afgelopen paar weken ook bezig geweest om wat plaatjes te schieten met m’n Garmin VIRB Elite (voordelig via het werk kunnen verkrijgen).

Het is wel prettig voor de workflow dat gelijk de GPS info in de foto’s zit. Minimale interval is 2 seconden, en dat is precies goed voor de fiets eigenlijk. Voor in de auto mis je wel erg veel buiten de bebouwde kom.
Voor tijdens het wandelen heeft deze een ideale vorm om in de hand te houden. Je krijgt wel een vreemde kijkpositie omdat je op ooghoogte zit van een 3-jarige :roll_eyes: Vanwege handheld is het lastig te mikken (tikje omhoog draaien), maar rustiger beeld dan wanneer gemount op het hoofd (die draai je wel erg vaak). Zou wellicht voor wandelen de 2 sec interval kunnen vertragen.

Enige nadeel is dat rond deze tijd het wel erg gauw donker wordt en daar heeft deze camera toch wel moeite mee wat zich uit in bewegingsonscherpte. Maar goed de dagen lengen al weer, dus dat geeft meer tijd hiervoor. Een laagstaande zon van voren is ook niet echt fijn, dus voornamelijk de sequences met zon in de rug geupload.

Heeft iemand de uploadscripts (https://github.com/mapillary/mapillary_tools/blob/master/python/upload_with_authentication.py) al eens geprobeerd en werkend? Krijg een error dat de EXIF informatie niet compleet is.
Volgens mij ontbreekt de Orientation, maar dat is voor de webupload geen probleem, terwijl Orientation daar ook als required is vermeld. Zou dat script toch graag werkend hebben aangezien de webupload nogal omslachtig is met veel foto’s/sequences.

Anyway, ben voornamelijk in de duinen aan het wandelen geweest, dus wat daar betreft completer dan Streetview :wink:
Zal later nog wel op de fiets het dorp verder vastleggen om ook dat af te dichten…
http://www.mapillary.com/map/im/bbox/51.88666357770388/51.934899111679464/3.998851776123047/4.163646697998047

Il heb begrepen dat er inmiddels een alfa versie is van het geotag Javawa programma.
Het zou mooi zijn dat we in overleg ook gebruik mogen maken van deze alfa versie. We zouden dan mee kunnen helpen om het te testen (indien gewenst natuurlijk)

@Sander
Die orientation tag ontbreekt ook op mijn Garmin Monterra. Geen ervaring met de scripts, maar orientation kan je toevoegen met exiftool

exiftool.exe -Orientation=1 -*.jpg

Javawa’s geotag kan de direction toevoegen (=kijkrichting). Dat is iets anders dan orientation (deze tag ziet of je de camera in portret mode houdt, in landschap of op de kop). Javawa is nog bezig met de Engelse vertaling van geotag en zou tzt met die nieuwe versie komen.

Ligfietser bedankt.
Ik ga die exiftool eens uitproberen vanavond.

Ik zou graag een vergelijk zien tussen timelapse functie op de kortst mogelijk stand en de video functie, bij dezelfde situatie.
En dan met betrekking tot de leesbaarheid van de onder bordjes.

Om in de auto te gebruiken.
Ik vraag me dan ook af wat de optimale timelapse tijd is bij het rijden van 80 km/h om geen onderbordjes te missen.

Er is niks irritanter als terug te moeten gaan omdat je het net niet goed hebt vastgelegd.
Je hebt al gauw twee camera’s nodig voor en achter shot. Hobby moet wel betaalbaar blijven.

Kan iemand iets vertellen over 4k video.

november 2014

Ik heb ook een virb elite aangeschaft, maar ik had geen probleem met het upload script. Mijn foto’s hebben ook een Orientation in de exif metadata. Ik weet niet of dat met instellingen of de firmware versie te maken heeft? Ik heb bewust geen firmware update gedaan. Een probleem dat ik wel had, was dat GPSImgDirection soms helemaal verkeerd was. Dat heb ik kunnen oplossen door in die gevallen met exiftool 4294966936 van de waarde af te halen (0xFFFFFE98). Maar zelfs met een verkeerde waarde werkt de upload prima.

Kan iemand uitleggen hoe dat uploadscript werkt, of hoe je het moet instellen?

Lees eerst eens http://blog.mapillary.com/technology/2014/07/21/upload-scripts.html
Laat maar horen hoever je daarmee komt.

Dit had ik reeds doorgelezen, maar commando’s invoeren doe ik niet zo vaak.
Kan dit via de opdrachtprompt?

Of is het linux gebasseerd?

Op windows gewoon python 2.7 installeren (voor python 3 moet je zelf het script verbouwen).
Je moet tenminste de files upload.py en upload_with_authentication.py in een directory zetten. Upload.py is enkel voor foto’s genomen met de app, en dan kun je net zo goed de app laten uploaden, maar die andere gebruikt wat functies uit de upload.py waardoor je 'm toch nodig hebt.
Ook moet je in python de exifread module installeren.

Vervolgens is het gewoon een kwestie van: c:> python upload_with_authentication.py c:\hierstaanze
Via de commandprompt.
En dan hopen dat je geen foutmelding krijgt :slight_smile:

Inmiddels met de exiftool aan de slag geweest en daar staat gewoon dat de Orientation in de foto’s zit al zoals Wimmel ook aangeeft. Probeer ik Orientatin op 1 te zetten (waar ie dan al eigenlijk op staat), dan geeft Windows al aan dat de foto 180 graden gedraaid is en een fotoprogramma laat daarna ook de foto op z’n kop zien. Orientation op 3 zetten lukt niet, want dan geeft exiftool aan dat 3 geen geldige waarde is…
Beetje vaag allemaal. Nog maar eens verder uitzoeken waar nou het echte probleem zit.

edit:
Niet werkende link onder uploadscript verwijdert.