Meerdere POI

Hoi dames/heren,
ik ben Bas, en ik ben nieuw in de kaartenwereld / OSM. Ik had een paar vraagjes qua betrekking tot het uploaden van meerdere POI’s van bijv. BP tankstations, deze moeten toch eerst door anderen geverifieerd worden, correct? Hoe zou dit gaan als ik er bijv. meer dan 100 in 1 smak zou uploaden? Is het mogelijk dat 1 persoon dit verifieert, of moet dit door meerdere lagen gaan? Kan aan mij liggen dat ik de FAQ niet goed heb doorlezen, maar ik wou gewoon wat meer duidelijkheid over dit onderwerp en tegelijkertijd kijken wie hier zich ook nog mee bezig houdt. Alvast bedankt! :slight_smile:

Hallo Bas,

Welkom!
Ik ben er zelf niet zo mee bezig, maar in een ander draadje kwam ik een handige link tegen die je misschien nog verder kan helpen.
Vooral op het gebied van de rechten die mogelijk op andere geo-data rusten.

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Bestaande_geodata_hergebruiken#Tankstations

Welkom op het forum Bas.
Lijkt me niet verstandig en wenselijk zo maar 100-den pois in OSM te dumpen. Vaak staan die BP stations er al in, soms alleen het adres of het gebouw en kan je die BP data beter mergen met de adresnode of het pand. Kortom handwerk is beter. Er is niet iemand die het moet/gaat verifiëren, gebeurt allemaal op vrijwillige basis. Soms zijn er mappers die specifiek ergens mee bezig zijn en dit willen oppikken, soms moet je het zelf gaan doen.

En om te controleren wat er al wel staat kun je mooi de taglocator gebruiken die ik aan het ontwikkelen ben… :slight_smile:

En ik draaide net even proef in Dordrecht en omgeving en zie dat er nog absoluut geen eenheid is in de tagging van de benzinestations.
Volgens mij zou het moeten zijn:

amenity=fuel
operator=*

Maar vooral dat laatste zie je nogal eens vervangen door name=* of brand=*.
Die gegevens krijg je te zien als in de taglocator op het cirkeltje klikt van de gevonden nodes.

'k Zal de operators erbij zetten. Dordrecht moet natuurlijk wel in orde zijn. :slight_smile:

http://mijndev.openstreetmap.nl/~marczoutendijk/taglocator/?map=amenity&zoom=18&lat=51.81686&lon=4.70216&layers=B000FFFFFFFTFFFFFFFFF

en de naam, want sommige benzinestation hebben ook een naam. Zoals tankstation De Staart.

Dit helpt alvast een beetje:

http://mijndev.openstreetmap.nl/~marczoutendijk/taglocator/tagnames.html?map=amenity&zoom=13&lat=51.79449&lon=4.67753&layers=B000FFFFFFFTFFFFFFFFF

Oké… maar dan pakt hij nu name= …
en niet de operator, want die is op de Staart Haan.

Ga zo nog even verder. Eerst m’n winterbanden onder m’n fiets, want het wordt volgende week kouder.

Bedankt voor je antwoord! Mij gaat het meer om de mogelijkheid om meerdere locaties tegelijk te uploaden, aangezien ik er heilig van overtuigd ben dat mijn data zeer correct is (geverifieerd met Google Maps en Bing Maps, ben helaas er niet allemaal persoonlijk langsgegaan,haha). Is het uberhaupt mogelijk om meerdere locaties tegelijk te uploaden? Zelfs al zijn het er 10 of 20 per keer, dit zou het alsnog makkelijker maken dan per locatie alles handmatig te doen.
Wel fijn om te weten dat mensen bereid zijn om te helpen :slight_smile:

Ja, tegelijk uploaden is geen enkel probleem met een offline editor als JOSM. Verificatie a.h.v. Google maps is echter “not done” want dit staat Google niet toe, satellietbeelden van Bing mogen wel gebruikt worden. Verder heb je te maken met de actualiteit van die beelden, die vaak al 5 jaar geleden zijn opgenomen en dus verouderd kunnen zijn. Waar komt die data vandaan, heb je toestemming om de data op OSM te zetten etc. Het is prima dat je het hier eerst op het forum aankaart, dat voorkomt een hoop gedoe als alles achteraf weer rechtgezet of teruggedraaid moet worden.

Ahaaaa, ok! Goed om te weten! Heb JOSM gedownload dus ga straks even kijken wat ik er allemaal mee zou kunnen. Wat zijn de andere opties om locaties te verifiëren? Local Knowledge had ik al gezien, maar als je dan alle BP stations van NL neerzet dan telt dat niet meer als local knowledge natuurlijk. Zou bijv. de BP website wel een degelijke bron zijn? En wat zou nog meer een degelijke bron zijn? Sorry voor de hoeveelheid vragen trouwens, dit is nieuw voor me en ik probeer dit gewoon stapsgewijs te leren en mee te helpen aan een betere kaart, zonder op al te veel tenen te trappen! Bedankt nogmaals voor al jullie hulp tot dusver.

Yep, websites is een mogelijkheid. Brancheorganisaties, Kamer van Koophandel.
Geeft niet, beter teveel vragen dan helemaal niets en alles op je eigen houtje uitvinden.
Wat ook handig is is de overpass turbo tool.
Neem bijvoorbeeld de benzinestations, http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:amenity%3Dfuel
In het groene kader rechts zie je onderin de link naar overpass turbo:
Selecteer een regio en klik op uitvoeren en je ziet dat er al een heleboel zijn ingevoerd.
Deze kan je ook met een klik downloaden in JOSM. Vervolgens kan je jouw nieuwe data erbovenop leggen en kijken welke gaten er nog gevuld moeten worden.
En alleen die kan je dan uploaden zodat er geen dubbele data in OSM komt.

Hoi Bas, welkom op OSM en mogelijk je nieuwe hobby.
Als je massa data gaat uploaden, wordt er verondersteld dat het geen verzameling van je zelf is, maar dat je deze van een andere “bron” hebt vernomen. Als je deze dan vervolgens op OSM wil plaatsen, zul je eerst toestemming moeten verkrijgen van “de bron”

Het ligt anders als je toevalligerwijs een trip gemaakt hebt, waar je de poi’s hebt vastgelegd met bijvoorbeeld een gps, die je vervolgens op OSM plaatst. Een bulk van 100 BP lokaties kunnen er misschien al wel 60 (of meer) van op OSM staan.
Als het allemaal “nieuwe” tankstations zijn voor OSM wordt het (bijna) als import beschouwd hier zitten veel meer restricties aan voor je het mag uploaden.

Je hoeft je niet te verontschuldigen dat je wat vragen stelt, het is juist goed dat je de vragen stelt :slight_smile: Je merkt zelf al dat er reactie komt op je vragen, deze hebben normaliter de intentie om je verder te helpen! En we werken met zijn allen aan de beste kaart die ook nog is door vrijwilligers wordt onderhouden en gemaakt.

Bedankt voor het antwoord! Hoe bevestig je die bron dan? Want ik heb al een paar kleine aanpassingen gemaakt in mijn buurt, en dat schrijf ik dan gewoon af als Local Knowledge, aangezien ik er elke dag voorbij kom. Maar als ik dan bijv. toestemming heb gekregen van BP in een email of iets dergelijks? Moet die email dan ook er bij worden gepubliceerd? Of knal je dat er gewoon in en zeg je erbij ‘het mocht van BP’?

Hierbij zeg je het zelf eigenlijk al een beetje, het gaat hier niet om 100 BP tankstations, maar om lokale kennis, die mag je taggen op de kaart! Dit is wenselijk zelfs.

Ik ben voorstander om de communicatie en het antwoord erop vast te leggen in de wiki.
Ook heb een draadje gestart met soortgelijke vragen, maar dan over routes.

Mark Z. heeft in #2 al aangegeven dat er een wiki bestaat waar het één en ander is vastgelegd.
Zo ook staat er bij BP dat “Stefan” in gesprek is met oa BP, de uitkomst is nog niet bekend, ook kan ik zo snel niet zien wanneer deze contacten hebben plaatsgevonden. Maar even hypothetisch: er staat “toegestaan” bij BP, dan zouden de 100 poi’s uit jouw bestand geüpload mogen worden, mits ze al niet bestaan in OSM.

Omdat je net nieuw bent op OSM is het raadzaam om een aantal zaken aan te leren, dit kan door je te verdiepen in OSM en één van de editors (JOSM is de mooiste)
Een aantal raadzame links om even te bekijken:

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:Beginners_Guide_1.1
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:JOSM/Guide
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:Map_Features

… en de brand, als het een tankstation is van BP, Shell, Esso, Avia en dergelijke :slight_smile:

Done…

… en een witte pomp?

Die is onzichtbaar ! :smiley:

Fijne feestdagen allen en map ze!

Martin

Eggie en Martin,

dat komt toch slechts voor bij winterse omstandigheden ? Gewoon bij de verkenning even navragen, vaak is een witte pomp (leverancier) ook ergens bij aangesloten. Of zoals laatst bleek, de KvK is ook een mooie bron.
Ps vermeld bij het gedetailleerd mappen van tankstations ook de brandstoffen en lucht (gratis of niet) en water of de inhoud van de shop, zoals koffie, brood ed. Maar teken ook het afdak met building=roof met layer of level=1, dat is nu na de import een stiefmoederlijk bedeeld onderwerp.