Bèta testers gevraagd! (tag-overflow?)

Voortbordurend op werk van anderen (Ligfietser, Allroads, PeeWee32 en Noordfiets - hartelijk bedankt) ben ik zelf aan de slag gegaan.
In het woud van tags dat beschibaar is, is het soms ook goed om te kunnen zien wat nou waar wordt gebruikt.
Via onderstaande link kom je op mijn bouwsel (brouwsel?) uit:

==============================================
EDIT 5/3/2015: Onderstaande link werkt inmiddels niet meer.
Ook veel andere links in de eerste pagina’s van dit topic zijn outdated.

http://mijndev.openstreetmap.nl/~marczoutendijk/mzfiets/

waarop je kunt onderzoeken welke van de volgende groepen tags er zijn gebruikt:

  1. Amenity
  2. Tourism
  3. Sport
  4. Shop

In ieder van die groepen heb ik een aantal tags geselecteerd die ik op de kaart wilde zetten.
Het is nog helemaal bèta, er mist nog van alles, maar daarom toch geplaatst om goed te laten testen.
Vandaar mijn verzoek om dat dan ook te doen en commentaar hier achter te laten.
Als je altijd al wilde weten hoeveel drankzaken er zijn (en waar!), dan heb je nu de mogelijkheid dat zichtbaar te maken!
En je wilt niet weten hoeveel voetbalvelden er zijn!
Openbare toiletten?

Ik hoor het wel…

Ha Marc,
Lijkt me nuttig!
Staat bij de favorieten. :slight_smile:
Al die voetbalvelden staan natuurlijk allemaal los getagd. … en dan nog eens het clubhuis.

Ik heb met mijn Samsung even gekeken. Ziet er al geklikt uit.
Jammer dat ik niet zo veel tijd heb om mee in te verdiepen, is het misschien mogelijk om een stappenplan uit te zetten, zodat ik en anderen over de drempel over geholpen kan worden.

Marc… 'k zocht even als onderwijsmannetje op scholen in Dordrecht. De Various tags pakt niet alle scholen. Volgens mij de tag op de nodes niet. Bovendien zijn bij de BAG import zijn een hoop scholen weer niet meer als school herkenbaar. amenity= college pakt die ook niet. http://mijndev.openstreetmap.nl/~marczoutendijk/mzfiets/?map=amenity&zoom=19&lat=51.80497&lon=4.70599&layers=B00000FFFFFFTFFFFFTFFFFF

Maar nu wel!

Ik zocht alleen naar de tag school en niet naar college!

Ik zat ook nog met een probleem met de tags voor musea, dat lijkt nu ook te werken.

Het versienummer is iets opgehoogd…

Nog even een korte toelichting:

Er zijn veel manieren om iets te taggen, daar hebben we al veel discussies over gevoerd: zetten we de tag op het gebouw (de contour) of zetten we een aparte node?
Ik moet dus naar alle mogelijkheden kijken, maar kan er maar één weergeven om het simpel te houden.
Bij het weergeven op de kaart heb ik ervoor gekozen om grote objecten (scholen, musea, parkeerplaatsen, sportvelden, enz) weer te geven dmv. hun contouren.
Maar dat levert soms rare plaatjes op, omdat niet alles even consequent is getagd.
Kijk hier bv. naar het museumkwartier in Rotterdam, dan zie je sommige musea met hun contour, anderen alleen maar met een klein cirkeltje. Een gevolg van de manier waarop die verschillend zijn getagd.

In de meeste gevallen heb ik ervoor gekozen om iets dmv. een cirkeltje weer te geven, soms wat groter (openbare toiletten bv!), soms weer wat kleiner.

En uiteraard is daar het dilemma van de kleuren. Er zijn veel meer tags dan er bruikbare kleuren zijn, dus je ontkomt niet aan het hergebruiken. Ik ben nog aan het zoeken en passen en meten. Het mooiste zou natuurlijk zijn als de gebruiker zelf zijn kleuren kon kiezen…

Ik zie dat de geldautomaten die bij een bank zitten niet naar voren komen op de kaart.
Dat wil zeggen het is een bank met een geldautomaat aanwezig, dus geen losse node met ATM.

Misschien kun je er iets mee.

Yes… m’n schooltje (college) doet 't.
Winkels die op het gebouw staan getagd doen het echter niet. BV Winkelcentrum Sterrenburg. De gall en gall en de bakker en de overige tags staan op de panden zelf. https://www.openstreetmap.org/#map=19/51.78512/4.67679


http://mijndev.openstreetmap.nl/~marczoutendijk/mzfiets/?map=shop&zoom=19&lat=51.7849&lon=4.67681&layers=B00000TTTTTTTTTTTTT

En dan bedoel je een stappenplan hier in het forum?
Zijn er anderen die daar in geïnteresseerd zijn?

Inmiddels begin ik door te krijgen hoe ik dat soort combinaties te lijf kan gaan, dus ik ben ermee aan het werk!

Staat op mijn lijstje…

Voor de popup wordt het close knopje niet gevonden (http://mijndev.openstreetmap.nl/~marczoutendijk/mzfiets/css/img/close.gif Failed to load resource: the server responded with a status of 404 (Not Found)).
Klikken rechtsboven werkt wel, maar je kunt nu eigenlijk niet zien waar je moet klikken.

De bicycle rental doet het niet voor nodes. Denk dat je eigenlijk alle tags zou moeten supporten voor node/way/relation, anders blijf je dingen missen.

Klopt, dat was een van de raadsels waar ik nog tegenaan liep. Het zou nu moeten werken…

Ik ben inderdaad bezig om die dingen allemaal aan te passen. Vraag me af of die relation echt zinvol is? In hoeverre kan een fietsverhuurder onderdeel zijn van een relation?

Het probleem bij de geldautomaten/banken is, dat er wordt aangeraden om bij banken die een geldautomaat hebben, deze ook afzonderlijk als een node te taggen.
Maar ja, dat is dan weer een van de onvolkomenheden van het hele taggingsysteem: niets hoeft, of wordt gecontroleerd.

Ik heb het nu zo gedaan dat ik zowel naar ATM én BANK kijk. En dan ga ik er maar vanuit dat bij een bank vrijwel altijd ook een geldautomaat staat.
Bovendien lost het probleem zich feitelijk vanzelf op als binnenkort alle banken hun kantoren sluiten en er uitsluitend nog geldautomaten staan.

De fietsenverhuurder (waarschijnlijk) niet, maar de shop=mall of amenity=school zou best wel eens een multipoly kunnen zijn van meerdere panden. Het lijkt mij overzichtelijker om alles hetzelfde te doen ipv selectief obv “het zal wel niet gebruikt zijn”. Mijn ervaring is dat er altijd uitzonderingen zijn op de “gangbare manier” van (in dit geval) taggen en door altijd alles mee te nemen heb je tenminste altijd een compleet overzicht.

Tsja, en dat is nou ook niet altijd het geval. In Den Haag bij de Bank Nederlandse Gemeenten was altijd een geldautomaat, totdat deze enkele jaren geleden is weggehaald en ik op zoek moest naar een andere geld automaat om de Malieveld parkeergarage contant te voldoen aangezien het plastic geld het weer eens niet deed daar.
Heb 'm gelijk maar even toegevoegd en atm=no erop gezet.

Misschien kan ik dat nog in de test opnemen en banken die dat er expliciet bij hebben staan weer uit het resultaat halen.
Maar het hoofdprobleem is natuurlijk een onvolledigheid in de tagging.
Ik kan er natuurlijk wel voor kiezen om Banken én ATM afzonderlijk weer te geven.

Dat had ik inmiddels ook al overwogen, het is ook niet veel extra codewerk. Dus vanaf nu is dat de norm.

Marc, handig kaartje! Zou je fuel en restaurant willen toevoegen?

eh, mag sport=cycling erbij …? dank.