rekening rijden

Daarvoor krijgen we gps-kastjes in de auto, half nl loopt hier warm voor, zal ook wel geen probleem zijn als vanuit osm gevraagd wordt om de gps-traces te mogen gebruiken! Bij installeren van kastje zal wel een formulier moeten worden getekend, hoeft alleen maar een aankruisvak bij ā€™ ik ga akkoord met beschikbaar stellen van dat aan osmā€™.

Ik behoor bij de helft van NL die er niet warm voor loopt. Je idee, haha, stel het eens voor bij Eurlings? :slight_smile:

Niet geschoten is altijd mis. :smiley:

Ik geef mijn GPX traces ook altijd aan de belastingdienst, kunnen ze zelf bekijken of mijn zakelijke declaratie klopt

Ldp jou provinciegenoot is toch de baas van Eurlings? Misschien moet je hem eens op zijn Zeeuwse roots aanspreken.

Eerst maar eens kijken of die niet de benen neemt naar Brussel :smiley:

Hoe kastje nu precies gaat werken, stuurt kastje de trace op, of berekend kastje iets en stuurt die resultaat op? Heb beide varianten al mogen lezen. Waarschijnlijk weten ze het zelf ook nog niet.

Zou handig zijn als je de traces zelf kunt aftappen, oa voor osm gebruik. Maar zeker op basis van ervaringen met osm om de rekening te controleren. Denk dat er toch wel een klein probleempje zal zijn met de nauwkeurigheid van de trace. Onze ervaringen hier zijn dat de trace er wel eens wat metertjes naast de weg zit, bij wegen met verschillend tarief zou dit wel eens niet goed kunnen gaan?

Dus, de a la maximumsnelheid kaart zal tzt ook een tarieven kaart komen (of uitbreiding). Op basis van die kaart kan een service ontwikkeld worden die na upload van de traces van een maand een pro forma factuur wordt opgesteld. Osm heeft de traces, de autorijders een indicatie of de factuur klopt (want ik heb zoā€™n vermoeden dat de factuur van de overheid wel niet zal uitblinken in transparantie ā€¦).

In theorie zouden wij hier veel aan kunnen hebben maar ik moet het nog zien.

Ik denk persoonlijk dat de track wort opgestuurt. Anders is fraude wel erg simpel te realiserenā€¦ Maar vind sowieso dat ik inzicht moet hebben in wat het kastje opstuurt (naast mijn eigen GPX tracks leggenā€¦)

Maar we gaan het zien. Lijkt me leuk bij slecht weer etc dat het ontvangst bagger isā€¦ hoe gaan ze dat oplossen :stuck_out_tongue:

Er zal geen kaart in dat ding zitten, of wel? (Anders zou je ā€œlock to roadā€ kunnen doen.) Zo nietā€¦ als ik een tijdje stil sta zwabbert mijn GPS track alle kanten op, een hoop extra meters dus. Dat kan met 6 miljoen automobilisten op jaarbasis nog wel eens oplopen :slight_smile:

-peter

Nee hoor. de files zijn opgelost namelijk met invoering hiervan toch :wink:

Oja, dat was ik even vergeten :slight_smile:

-peter

Kritiek Raad van State:

Kritiek is er onder meer op de op satelliettechniek gebaseerde heffing en de betrouwbaarheid ervan. Volgens de raad ademde het voorstel een ā€˜ā€˜sfeer van onfeilbaarheid van de techniekā€™ā€™ die niet onmiddellijk gedeeld wordt.

Goh

Vodaphone heeft de afgelopen dagen wel bewezen dat de achilleshiel niet het GPS systeem is maar de GSM verbindingen. Ik hoor de radionieuwsdienst al zeggen (ja ouderwets): er mag vandaag niet gereden worden het GSM systeem ligt er uit. :wink:

Ik zie het wel gebeuren.

We dwalen een beetje af maargoed: Het grote probleem lijkt mij dat de bewijslast weer bij de burger komt te liggen. Net als met de OV-chipkaart. Ze schrijven geld af tot ze een ons wegen en als je vind dat het onterrecht is moet jij aantonen dat het niet klopt. Dat zie ik hier ook nog wel gebeuren. Echter om dat goed te doen moet de track bewaard worden. En dat heb ik dus liever nietā€¦

Ik hoorde hier iemand zeggen: ā€œstraks sta je stil in een tunnel vanwege file op een heel duur stukje snelweg, dan gaat de gps aan de wandel vanwege de slechte ontvangst, en hup weer een paar kilometer erbijā€

Dat is een overdreven voorbeeld maar het geeft wel aan welke problemen er allemaal bij komen kijken. En je weet hoe het met de grote automatiserings projecten van de overheid gaat: ze lopen gigantisch uit, kosten verschrikkelijk veel meer dan begroot (want als ze vooraf realistisch begroot worden dan wordt de opdracht niet verstrekt of aan een ander gegund), en niemand doet er wat aan. Mocht je goede ideen hebben dan ben je een roepende in de woestijn vanwege alle belangen, ellebogen werk en incompetentie. De burger betaald uiteraard.

Klinkt wat crux, maar ik kan je verzekeren: Er worden nauwelijks grote ICT projecten van de overheid op tijd en binnen budget afgerond. Ik ken een paar projecten van dichtbij en die zijn ook om te huilen.

/Einde even zeiken :wink:

Het zal voor sommige mappers ook een reden zijn om minder te gaan mappen, want dat kost dan ook geld. Ik rij ook weleens met de fiets achterin naar een plek, om daar dan te gaan mappen.

Ook waar natuurlijk. Al denk ik dat na de eerste 3 maanden niet veel mensen meer naar het kastje zullen kijken.

Wat ik veel interessanter vind is als we toch zo een kastje hebben kunnen we dan niet meteen een gratis HD traffic systeem krijgen :slight_smile: