Forum en mailinglijst: 2 kapiteins op hetzelfde schip?

HĆ© Martin, volgens mij hebben wij ook wel eens contact gehad in nl.fiets!!

Niets is onmogelijk - tenzij het tegendeel bewezen is! :smiley:

Het is zeker niet bedoeld als onderbuikgevoel, meer als respect voor OSM leden die veel meer ervaring hebben dan ik. Ik rangschik me (nog steeds) als newbie en ervaar de mailinglist als onleesbaar en onvolgbaar, maar dat zegt meer over mijn inspanningen die ik niet heb verricht om het makkelijk leesbaar/volgbaar te maken. Natuurlijk kan ik me ook voorstellen dat volgers van de mailinglist deze manier van informatie winning gewend zijn. Mijn gedachte was meer dat er op de OSM.talk anders soortige discussies plaats vinden dan op het OSM.forum. Ik wil zeker niets afdoen aan de kwaliteit van de inhoud ervan.

Als ik de talk.nl raadpleeg, dan kom ik in een archive omgeving:

Waarna ik kan kiezen voor Tread/Subject/Autor of Date:

Uiteindelijk aangekomen in het draadje kan ik onderaan voor next/previous message kiezen.

Al met al vind ik het vrij omslachtig om iets te volgen. Natuurlijk zoek ik het ā€œeuvelā€ eerst bij mezelf, en zoals eerder aangegeven heb ik nog niet veel moeite gedaan om me in de OSM.talk te verdiepen. En zou dan ook blij zijn met ā€œhandigheidjesā€ om het aangenamer te maken.

Inmiddels heb ik een forumachtige uitvoering gevonden met de data van de OSM.talk, deze ziet er als volgt uit:

In het geval van de melding over ā€œAlmere wordt geslooptā€ heb ik een poging gedaan om me te abonneren om een reactie achter te laten, dit is me helaas niet gelukt.
Toch wil ik aangeven dat ik niet onervaren ben om reacties op fora of gelijksoortige discussie platformen te geven of zelfs op te zetten. Ik zie de logica achter de talk.nl helaas (nog) niet vandaar dat ik mijn energie niet meer heb gestoken in het doorgronden ervan.

Gelukkig heb ik poststarter GeeJee (met streepje) en fsteggink inmiddels persoonlijk leren kennen. En dit zijn niet de ā€œminsteā€ in Open Street Map land, en ik kan wel zeggen zeer gewaardeerde members!
Wel verbaasd het me enigszins dat Geejee voorstander is om samen te smelten en dat fsteggink zijn voorkeur uitspreekt naar de OSM.talk.
Het is juist goed om deze discussie te voeren om een samensmelting te laten plaatsvinden. Zelf denk ik dat menig lezer van dit forum niet eens wist dat er een OSM.talk bestond en vice versa natuurlijk!

Edit:
ā€œGeeJee (zonder streepje)ā€ aangepast naar ā€œGeeJee (met streepje)ā€

Hallo allemaal,

Frank suggereerde (op het forum, of op de mailinglijst, dat ben ik even kwijt) de knuppel die ik in deze twee hoenderhokken gooide daar onderhand maar weer eens uit te halen. Ik wil de discussie nog even een dagje laten doorlopen, zodat ook de weekend-only mappers er nog iets over kunnen roepen. Deze thread loopt per slot van rekening pas 23 uur.

Wel even een poging tot tussenstand:

  1. Allereerst: smaken verschillen. de een wordt blij van een forum, de ander van een mailinglijst. Tja, de een houdt van ligfietsen, de ander stƔƔt liever op de pedalen. Maar om de ene of de andere vorm nou verouderd te noemenā€¦ Het zijn allebei uitvindingen uit de vorige eeuw :wink:

  2. De opmerking het forum zich makkelijker leent om een discussie met plaatjes/screendumps te voeren vond ik de belangrijkste inhoudelijke bijdrage;

  3. Opvallend dat de mailinglijst door sommigen meer wordt gezien als een aankondigingenkanaal (events, serverbeheer), en het forum meer als een platform voor inhoudelijke mapperstalk (m.n. over het toepassen van diverse tags);

  4. Diverse suggesties voor het aan elkaar knopen van deze 2 kanalen, maar ik heb nog geen concrete manier hoe dat zou moetne voorbij zien komen;

  5. Er waren wat aanwijzingen (oa van Marc Zoutendijk) over abonneren/RSS-feeds. Dat blijkt voor velen nog wat gedetailleerdere uitleg nodig te hebben: inmiddels begrijp ik dat je je op een forum kunt abonneren (dan krijg je een melding bij nieuwe threads - niet de mail zelf!) en dat je je op threads kunt abonneren (dan krijg je een melding - wederom niet de mail zelf!) bij een nieuwe reactie. Hoe dat mixt met de RSS-feed van het forum is me nog niet duidelijk;

  6. Her en der nog onbekendheid met elkaars bestaan.
    Misschien handig als de 2 kanalen in een footer/signature naar elkaar kunnen verwijzen?

  7. Nog meer kanalen?
    De IRC-logs (http://mijndev.openstreetmap.nl/~rullzer/irc-logs/) lijken niet meer te bestaan.
    De hashtag #osmnl levert over 2013 en 2014 5 hits op, waarvan 60% betrekking heeft op OpenStreetMap

Nieuwe inzichten en aanvullingen zijn uitermate welkom, herkauwen van eerdere argumenten iets minder.

Groet,

Gert-Jan-met-streepje

Lijkt mij een goede oplossing, wie weet of en hoe dit mogelijk is?

Je kunt ongelezen berichten ook instellen op het forum, en sorteren op datum. Ook heb ik in de foruminstellingen de layout wat aangepast naar mijn wensen.
Ongelezen berichten hebben een vierkantje voor de thread staan.

EĆ©n van mijn favorieten in mijn browserbalk is de users Netherlands.

Je kunt ervoor kiezen om je gebruikersnaam en wachtwoord standaard in te laten vullen, waardoor je het probleem van reageren niet meer hebt.

Allereest complimenten aan Gert-Jan. Hij heeft het toch maar mooi voor elkaar dat met 1 knuppel in het hoenderhok er opeens interactie is tussen de mailinglist en het forum. Chapeau. :wink:

Ik denk dat een ieder het er over eens is dat het beter zou zijn als deze 2 communities beter samen zouden werken. Met welk medium?.. ja dat wordt wat lastig. Ik ben altijd het forum gewend en dat is voor mij prima. Van een mailinglist snap ik niet veel. Heb me er ook niet echt in verdiept want een newsreader oid heb ik niet. Ik weet niet eens hoe het werkt. De mail van de NL mailinglist komt nu op mijn gmail account binnen en gaat dwars door alle andere mail heen. Niet echt handig maar dat is natuurlijk mijn eigen schuld. Ik vond het blijkbaar niet nodig alle mogelijkheden van een mailinglist te doorgronden.

Er zijn mailinglist gebruikers die niet precies weten hoe een forum werkt of het wel weten maar het geen prettig medium vinden. Ook dat snap ik want waarom een forum gebruiken als je tevreden bent over een mailinglist?

Misschien moeten we het gewoon zien als een evolutie. Soort ā€œsurvival of the fittestā€. Het medium dat zich het best aanpast aan de behoefte zal overleven en als ze beide sterk genoeg zijn gewoon beide blijven bestaan.
Ik vraag me af hoe het zou zijn geweest als we alleen een forum of alleen een mailinglist zouden hebben. Zouden we dan minder deelnemers hebben? Zo jaā€¦ dan is het misschien helemaal niet zo erg dat we nu 2 vormen hebben. Dat is dan extra.

Als er een ā€œslimme koppelingā€ tussen beide mogelijk is dan is dat mooi meegenomen.

Dat er nu al interactie is tussen beide communities is mooi maar ik hoop wel dat discussies over ā€œwelk mediumā€ de boel niet uit elkaar drijft.

NB: Kan deze link als sticky op het NL forum gezet worden?
https://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-nl/
Zo kunnen geĆÆnteresseerden even snel kijken wat er allemaal speelt op NL-talk.

Niet dat dit nog zoveel bijdraagt, maar ik gebruik ook liever het forum dan de mailinglijst. In het forum kan ik de weg vinden, bij een mailinglist heb ik er nog steeds moeite mee. Smaken verschillen tenslotte.
Beste voorstel lijkt mij toch als iemand de kans ziet beide aan elkaar te koppelen, hoewel dat technisch misschien lastig is.

Ja dat kan, voorstel voor een tekst:

Akkoord?

Lijkt mij uitstekend zo.

http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?pid=467517

Vraag: Kan je zonder dat je je e-mail adres word verwerkt, ook een bericht versturen naar Talk-NL.
Nu zie ik op de archief lijst allemaal e-mail adressen staan.

Nee dat kan helaas niet (een van mijn bezwaren tegen zoā€™n lijst).

Mooi!
Suggestie: de Nb. nog iets explicieter door toe te voegen: ā€œberichten op dit forum worden dus niet automatisch doorgestuurd naar die discussielijst.ā€

Dacht ik al dat dat niet mogelijk was uit te schakelen.
Dus als je tussen " niet at talk.nl" invoert in zoā€™n zoekmachine krijg je alle mails te zien, waar maar deze tekst in alle archieflijsten staan.

Dat is de reden geweest om me daar nog niet aan te melden.

In het verleden nare ervaringen gehad met Yahoo, ook zoā€™n mailingstructuur.

Suggestie: How to, hoe het wel goed/beste in te stellen. Op de sticky page.

De mkgmap-dev mailinglijst kampt met problemen die erg veel mailinglijsten treffen als gevolg van strakkere security op de mailservers. Security zou wel eens een reden kunnen zijn om forums te prefereren boven mailinglijsten.

Lees de gelinkte pagina maar voor detailsā€¦

Hi,

Als een van die weekend mappers, haak ik nu het is weekend toch graag even in (mail of forum). Persoonlijk lees ik niet alle mail direct, maar meer wanneer het mij uitkomt.
IMHO gaat het taal gebrruik hier (mail), er gaande de bijdragen niet op vooruit.
De vraag Forum of mail valt bij mij toe aan Forum. Zoals ik al eens opgemerkt heb, ja ik heb ook een abo op mail, ben ik geen voorstander van veel fora. Dat ben ik met eerdere reacties eens. Maar dat is ook IMHO het probleem binnen de OSM community, ieder zijn zin of hobby dus veel Fora. En de ene deelnemer denkt dat iedereen overal op is aangesloten, nou nee dus, hier geldt de OSM regel zoek het maar uit, met af en toe een uitgestoken van een oldie.
Maar om nu de ā€˜eneā€™ contribuant met de ā€˜andereā€™ zijn wensen om de oren te slaan, gaat mij te ver. Het lijkt Nederland wel, met 1 dorp, 8 boerderijen, 2 kroegen en 4 kerken, ieder zijn eigen sfeertje, leven en laten leven.
We kunnen het hier beter Ā± (on)eens worden en de ander respecteren, bv als programmeur leef je op ā€˜Githubā€™ uit, ik maak graag gebruik van je bijdragen, maar blijf zelf wel aan de kaart werken. Ja ik weet het 't is een database.
:rolleyes

Hendrikklaas

Ik wil graag dat het forum en de mailinglijst blijven.:lol:

En het suffe van die smileys op dit forum is dat je ze altijd moet omringen met spaties :laughing: :laughing: :laughing:

Ja, dat ik dat niet weet is wel een giller! :slight_smile: :slight_smile:

OpenStreetMapper sinds mei 2007, 5 posts op het forum, een enorme hoeveelheid draadjes op de mailinglist, diverse hits in de irc logs. En toch vind ik het forum net zo waardevol als de mailinglijst. Ander publiek, andere sfeer, andere vragen.

Omhels verscheidenheid.

Ik heb even uit pure nieuwsgierigheid gekeken naar de (oudste) historie van Nederlanders op dit forum. Dit staat niet perse gelijk aan de datum van inschrijving voor OpenStreetMap. In mijn geval is dat wel zo, maar soms verschilt de datum van verschijnen op het forum met die van openstreetmap.org gebruikerslijst.

  • Eerst was er DaveL de allereerste user op het forum. Ingeschreven in april 2006. Staat geregistreerd in Den Haag en als Honorary Member, maar lijkt niet zo actief.

  • Dan komt in maart 2007 Lambertus aan boord. Voortvarend, niet lullen maar poetsen. Een harde werker met buitengewoon respectabele inzet op het forum, als mapper en in de ā€œhardeā€ techniek.

  • In dezelfde maand verschijnt fvanbommel. Maar die doet eigenlijk niets. Ook op openstreetmap geen edits. Waarschijnlijk druk met schoenen maken?

  • De naam bromtol lijkt ook nederlandse, maar van deze maart 2007 inschrijver geen activiteit.

  • Ook in maart 2007 is er dmace.

  • In april 2007 schrijven ondergetekende, Rubke, Richard van der Weerd, Henk Cann, Henk Hoff en Jacob Bax zich in. Zelf ben ik heel nieuwsgierig waar deze miniscule Nederlandse invasie uit ontstond, ga ik uitzoeken. Mijn eigen geheugen laat me in de steek.