Forum en mailinglijst: 2 kapiteins op hetzelfde schip?

Deze blijkt uitrekbaar te zijn. Een probleem minder dus :slight_smile:

Anyways, waar we meer mee gebaat zijn is om te kijken of er een technische koppeling tussen de mailinglist en het forum mogelijk is. Volgens mij werd hier ook over gesproken in de discussie omtrent het OSMF forum. Hiermee worden beide “werelden” verenigd, terwijl iedereen toch het door hem/haar gewenste medium kan blijven gebruiken.

Ik ben via het forum ingestapt.

En zo nu en dan kijk ik op de mailinglist via deze manier.
En bekijk deze pagina. next messages.
Ik vergelijk het quote gebeuren met wat ik ken.

Voor de rest heb ik niks ingesteld:

Heb dus geen ervaring met mailing.

Heb enkele vragen:

Wanneer de mail binnen komt, en open, zie je dan de plaatjes op het scherm?

Kan je naar boven en onder scrollen om het bericht voor en na te zien met plaatjes?

Kan je binnen de mailinglist (alle berichten) op steekwoorden zoeken?

Als beide zouden worden samengevoegd, nu in een mailinglist, wat is dan de verhouding in berichten forum/mailinglist, geeft dit een overkill in je mailingbox?

Ik ben het met Frank eens.
Het is niet dat ik geen fora volg, maar ik vind het wel prettig dat voor OSM alles via een mailinglijst gaat. Als daar nu het een via een forum gaat en het ander via een mailinglijst wordt het er niet duidelijker op. Ik had ook geen idee dat er ook nog een forum was en ik begrijp ook niet waarom alles dubbel moet zijn. Recentelijk werd er nog een nieuwe land-specifieke mailinglijst gemaakt. Waarom, als een forum zo “van deze tijd” is?

Daarom ook mijn reacties op Commodoortje:

  1. Persoonlijk vind ik de mailinglijst makkelijker lezen.
  2. Het is makkelijker reageren omdat alles als een mail binnenkomt.
  3. De RSS feeds werken maar Ă©Ă©n richting op: lezen. Voor reageren moet je dan weer naar het forum.

Natuurlijk zijn de mensen op het forum voor het forum, anders zaten ze hier niet. Net zoals de mensen die liever via de mailinglijst reageren op de mailinglijst zitten (of niet weten dat er een forum is), dus eigenlijk is dit een nutteloze discussie.
De een prefereert het een, de ander het ander.
Ik snap alleen niet waarom er in beginsel al een schisma gemaakt moet worden door een forum te starten als er al een mailinglijst is. Dan splits je per definitie de community al in twee delen en dat lijkt me gewoon geen goed plan.

[edit]
Oh, blijkbaar is dit al mijn 3e post. Ik heb dus al eerder wat geplaatst maar dat is al weer helemaal in het grijze van mijn hersenen verdwenen.

Is dat zo?, veronderstelling.

Voor mij gaat dat niet op als “natuurlijk” zijnde.

Daarbij zeg ik ook niet dat ik al een mening heb.

Ik ervaar zaken, vanuit daar redeneer ik.

Ik heb op de mailinglist de afgelopen 2 maanden geen plaatjes gezien. Een link doorgeven kan wel en mogelijk kun je ook plaatjes meesturen met je mail, maar je bent er niet altijd zeker van dat dat plaatje (een attachment) op de plaats verschijnt waar jij het wil hebben.
Daarom ook dat ik de voorkeur geef aan dit forum, maar ik post/lees dus ook de list.
Een topic als dit, was zonder plaatjes een heel ander verhaal geworden.

Ik wilde al vragen of je nog op een 800x600 monitor met DOS 3.2 zat te werken
 :stuck_out_tongue:

Sprekend over @ligfietser schreef:

Kijk, dat vind ik nu weer een nare opmerking Frank.

//support aan
Niemand heeft het hier voor het zeggen of heeft die intentie ooit gehad.
We leren van elkaar en sommigen maken producten die we allemaal helemaal voor niets mogen gebruiken.
Als er hier iemand het een heel klein beetje voor het zeggen heeft, dan is hij het wel.
//support uit

Hoezo? Gegeven de vraag die jij stelde (“gaat het forum naar de list of gaat de list naar het forum?”) en Ligfietser’s stellige antwoord hierop en de rest van zijn antwoord, leid ik hieruit af dat hij liever gisteren dan vandaag de mailinglijst wil opheffen. Ik had hem, mede gegeven zijn werk voor de openfietskaart, hoger ingeschat. Zijn reactie viel me behoorlijk tegen.

Gelukkig is niemand de baas in OSM. Ook Steve Coast heeft dat mogen ondervinden bij zijn mislukte herverkiezing in het OSMF-bestuur.

Spijtig dat je zo reageert Frank op mijn antwoord op de vraag of het forum naar de mailinglijst moet verhuizen, ik vind mailinglijsten maar niks, maar dat is mijn persoonlijke voorkeur. Ik ben ook blij dat ik het hier niet voor het zeggen heb en dat niemand hier de baas is.

Waar stap je als nieuwe gebruiker makkelijker in?

In een forum, wat zijn dan de handelingen.

In een mailinglist, wat zijn dan de handelingen.

Dit in het kader van laagdrempeligheid en het inlichten/betrekken van nieuwe mappers/taggers.

Wat ziet/leest beter plaatje met direct daarbij de tekst, het lezen en bij scrollen en verder lezen.

In mijn ogen geniet dat platform de meeste voorkeur.

Welke is dat?

Een mailinglist leest zich goed in een zwart scherm met grote gele ASCII-letters onder MS-DOS.

Het gemak van een forum: ordenen per topic, links, plaatjes meesturen, emoticons :wink: (pun intended) en het instapgemak


Mijn voorkeur? Het moge duidelijk zijn!

HĂ© Martin, volgens mij hebben wij ook wel eens contact gehad in nl.fiets!!

Niets is onmogelijk - tenzij het tegendeel bewezen is! :smiley:

Het is zeker niet bedoeld als onderbuikgevoel, meer als respect voor OSM leden die veel meer ervaring hebben dan ik. Ik rangschik me (nog steeds) als newbie en ervaar de mailinglist als onleesbaar en onvolgbaar, maar dat zegt meer over mijn inspanningen die ik niet heb verricht om het makkelijk leesbaar/volgbaar te maken. Natuurlijk kan ik me ook voorstellen dat volgers van de mailinglist deze manier van informatie winning gewend zijn. Mijn gedachte was meer dat er op de OSM.talk anders soortige discussies plaats vinden dan op het OSM.forum. Ik wil zeker niets afdoen aan de kwaliteit van de inhoud ervan.

Als ik de talk.nl raadpleeg, dan kom ik in een archive omgeving:

Waarna ik kan kiezen voor Tread/Subject/Autor of Date:

Uiteindelijk aangekomen in het draadje kan ik onderaan voor next/previous message kiezen.

Al met al vind ik het vrij omslachtig om iets te volgen. Natuurlijk zoek ik het “euvel” eerst bij mezelf, en zoals eerder aangegeven heb ik nog niet veel moeite gedaan om me in de OSM.talk te verdiepen. En zou dan ook blij zijn met “handigheidjes” om het aangenamer te maken.

Inmiddels heb ik een forumachtige uitvoering gevonden met de data van de OSM.talk, deze ziet er als volgt uit:

In het geval van de melding over “Almere wordt gesloopt” heb ik een poging gedaan om me te abonneren om een reactie achter te laten, dit is me helaas niet gelukt.
Toch wil ik aangeven dat ik niet onervaren ben om reacties op fora of gelijksoortige discussie platformen te geven of zelfs op te zetten. Ik zie de logica achter de talk.nl helaas (nog) niet vandaar dat ik mijn energie niet meer heb gestoken in het doorgronden ervan.

Gelukkig heb ik poststarter GeeJee (met streepje) en fsteggink inmiddels persoonlijk leren kennen. En dit zijn niet de “minste” in Open Street Map land, en ik kan wel zeggen zeer gewaardeerde members!
Wel verbaasd het me enigszins dat Geejee voorstander is om samen te smelten en dat fsteggink zijn voorkeur uitspreekt naar de OSM.talk.
Het is juist goed om deze discussie te voeren om een samensmelting te laten plaatsvinden. Zelf denk ik dat menig lezer van dit forum niet eens wist dat er een OSM.talk bestond en vice versa natuurlijk!

Edit:
“GeeJee (zonder streepje)” aangepast naar “GeeJee (met streepje)”

Hallo allemaal,

Frank suggereerde (op het forum, of op de mailinglijst, dat ben ik even kwijt) de knuppel die ik in deze twee hoenderhokken gooide daar onderhand maar weer eens uit te halen. Ik wil de discussie nog even een dagje laten doorlopen, zodat ook de weekend-only mappers er nog iets over kunnen roepen. Deze thread loopt per slot van rekening pas 23 uur.

Wel even een poging tot tussenstand:

  1. Allereerst: smaken verschillen. de een wordt blij van een forum, de ander van een mailinglijst. Tja, de een houdt van ligfietsen, de ander stáát liever op de pedalen. Maar om de ene of de andere vorm nou verouderd te noemen
 Het zijn allebei uitvindingen uit de vorige eeuw :wink:

  2. De opmerking het forum zich makkelijker leent om een discussie met plaatjes/screendumps te voeren vond ik de belangrijkste inhoudelijke bijdrage;

  3. Opvallend dat de mailinglijst door sommigen meer wordt gezien als een aankondigingenkanaal (events, serverbeheer), en het forum meer als een platform voor inhoudelijke mapperstalk (m.n. over het toepassen van diverse tags);

  4. Diverse suggesties voor het aan elkaar knopen van deze 2 kanalen, maar ik heb nog geen concrete manier hoe dat zou moetne voorbij zien komen;

  5. Er waren wat aanwijzingen (oa van Marc Zoutendijk) over abonneren/RSS-feeds. Dat blijkt voor velen nog wat gedetailleerdere uitleg nodig te hebben: inmiddels begrijp ik dat je je op een forum kunt abonneren (dan krijg je een melding bij nieuwe threads - niet de mail zelf!) en dat je je op threads kunt abonneren (dan krijg je een melding - wederom niet de mail zelf!) bij een nieuwe reactie. Hoe dat mixt met de RSS-feed van het forum is me nog niet duidelijk;

  6. Her en der nog onbekendheid met elkaars bestaan.
    Misschien handig als de 2 kanalen in een footer/signature naar elkaar kunnen verwijzen?

  7. Nog meer kanalen?
    De IRC-logs (http://mijndev.openstreetmap.nl/~rullzer/irc-logs/) lijken niet meer te bestaan.
    De hashtag #osmnl levert over 2013 en 2014 5 hits op, waarvan 60% betrekking heeft op OpenStreetMap

Nieuwe inzichten en aanvullingen zijn uitermate welkom, herkauwen van eerdere argumenten iets minder.

Groet,

Gert-Jan-met-streepje

Lijkt mij een goede oplossing, wie weet of en hoe dit mogelijk is?

Je kunt ongelezen berichten ook instellen op het forum, en sorteren op datum. Ook heb ik in de foruminstellingen de layout wat aangepast naar mijn wensen.
Ongelezen berichten hebben een vierkantje voor de thread staan.

EĂ©n van mijn favorieten in mijn browserbalk is de users Netherlands.

Je kunt ervoor kiezen om je gebruikersnaam en wachtwoord standaard in te laten vullen, waardoor je het probleem van reageren niet meer hebt.

Allereest complimenten aan Gert-Jan. Hij heeft het toch maar mooi voor elkaar dat met 1 knuppel in het hoenderhok er opeens interactie is tussen de mailinglist en het forum. Chapeau. :wink:

Ik denk dat een ieder het er over eens is dat het beter zou zijn als deze 2 communities beter samen zouden werken. Met welk medium?.. ja dat wordt wat lastig. Ik ben altijd het forum gewend en dat is voor mij prima. Van een mailinglist snap ik niet veel. Heb me er ook niet echt in verdiept want een newsreader oid heb ik niet. Ik weet niet eens hoe het werkt. De mail van de NL mailinglist komt nu op mijn gmail account binnen en gaat dwars door alle andere mail heen. Niet echt handig maar dat is natuurlijk mijn eigen schuld. Ik vond het blijkbaar niet nodig alle mogelijkheden van een mailinglist te doorgronden.

Er zijn mailinglist gebruikers die niet precies weten hoe een forum werkt of het wel weten maar het geen prettig medium vinden. Ook dat snap ik want waarom een forum gebruiken als je tevreden bent over een mailinglist?

Misschien moeten we het gewoon zien als een evolutie. Soort “survival of the fittest”. Het medium dat zich het best aanpast aan de behoefte zal overleven en als ze beide sterk genoeg zijn gewoon beide blijven bestaan.
Ik vraag me af hoe het zou zijn geweest als we alleen een forum of alleen een mailinglist zouden hebben. Zouden we dan minder deelnemers hebben? Zo ja
 dan is het misschien helemaal niet zo erg dat we nu 2 vormen hebben. Dat is dan extra.

Als er een “slimme koppeling” tussen beide mogelijk is dan is dat mooi meegenomen.

Dat er nu al interactie is tussen beide communities is mooi maar ik hoop wel dat discussies over “welk medium” de boel niet uit elkaar drijft.

NB: Kan deze link als sticky op het NL forum gezet worden?
https://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-nl/
Zo kunnen geĂŻnteresseerden even snel kijken wat er allemaal speelt op NL-talk.

Niet dat dit nog zoveel bijdraagt, maar ik gebruik ook liever het forum dan de mailinglijst. In het forum kan ik de weg vinden, bij een mailinglist heb ik er nog steeds moeite mee. Smaken verschillen tenslotte.
Beste voorstel lijkt mij toch als iemand de kans ziet beide aan elkaar te koppelen, hoewel dat technisch misschien lastig is.

Ja dat kan, voorstel voor een tekst:

Akkoord?

Lijkt mij uitstekend zo.