Vraag: Navigeerbare export Benelux

Hallo allemaal,

Ik zal maar gelijk met de deur in huis vallen (en dat in mijn eerste post)…
Ik ben zelf bezig aan een klein programmatje om aan de hand van live GPS data mijn locatie te bepalen. Tot zo ver wilt het aardig lukken. Ik heb een kleine export van het dorp waarin ik woon gemaakt, en mijn apparaatje laat netjes zien in welke straat ik sta. Dit gaat allemaal aan de hand van OSM-data die ik heb omgezet naar een simpele database.

Het omzetten heb ik als volgt gedaan:
OSM-bestand (XML) → PolishMap (TXT/PM) → Simpele SQLite Database.

Het omzetten naar PM doe ik via osm2pm versie 0.6 (latere versies krijg ik niet aan de praat). Ik wil exporteer naar Polishmap omdat ik later misschien ook wel een simpele routeplanner wil maken.

Echter, ik wilde het wel eens spannender proberen, en heb een OSM-bestand van de Benelux opgesnord. Het probleem is echter dat ik de osm niet om kan zettennaar het polishmap formaat, oorzaak is het niet genoeg toereikend geheugen van mijn PC (2 GB Ram + 2 GB Swap). Na 24 uur besloot de linux maar te melden dat hij door het geheugen heen was en had ik een systeem wat niet meer reageerde.

Mijn vraag is: heeft iemand een polishmap beschikbaar?
Of is het handiger om te exporteren naar een ander formaat, die ook route’s ondersteunt. Zo ja, welk formaat is dat dan? En zijn daar al kant en klare bestanden voor te downloaden of moeten die zelf ge-exporteerd worden?

Hopelijk kan iemand mij helpen. Bij voorbaat dank.

PS. Export linkje in openstreetmap wiki: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Export

Aller eerst: Welkom!

Je kan eens met gosmore gaan spelen. kan je ook mee gosmore routeren. Dat zit op dit moment achter yournavigation.org… \

Sprong van dorp naar benelux is wel heel groot, waarom ineens die grote stap als alles vastloopt? Waarom niet eerst eens de stap naar provincie maken? Weet niet voor welk apparaatje ontwikkelt, maar benelux zou voor sqllite op beperkte hardware toch wel eens helemaal niet kunnen werken
?

Sprong van dorp naar Benelux is omdat OpenStreetMap mij niet meer dan 5000 nodes laat exporteren.

Helaas is gosmore geen optie, naar wat ik begrijp wordt er een uitvoerbaar bestand gemaakt die met wat parameters een route geeft.

Ik maak het voor een Archos 5 Internet Tablet. Deze draait Android. Naar mijn weten heeft Android een goede sqlite implementatie die veilig met geheugen omspringt. Verder heb zit er een 800 MHz in processor. Enkel het RAM geheugen is niet zo best. 128 MB. (HDD is ~32GB)

Ik maak dit niet zozeer om wat nieuws te maken, maar juist om er zelf wat van te leren. Het is mijn eerste Android app, en mijn eerste GPS app. Heb gelukkig wel wat ervaring met databases. Het probleem is dat ik nu dus vast zit omdat mijn PC niet krachtig genoeg is om benelux OSM om te zetten naar de polishmap. Zijn er andere handige formaten waarmee ik routes kan plannen?

De Archos 5 heeft afaik een ARM Cortex A8 processor, dat is het snufje van de zalm op low-power processor gebied. Clock voor clock zijn ze ongeveer evensnel als een Pentium III processor. Verkijk je dus niet op de lage kloksnelheid, het beestje is best wel tot iets in staat.

Gosmore kun je als source code downloaden en zelf compileren voor ARM V7 of als binary downloaden. Gosmore heeft een 2d user interface en sinds kort ook een 3d (welke mooi gebruik kan maken van de onboard PowerVR videochip). Gosmore is gemaakt om te lopen op low end Windows CE PDA’s en zal zeker goed moeten draaien op de Archos.

Hoe ik dit weet? Nou ik zit al een jaar te wachten op de release van de Pandora (welke om en nabij dezelfde hardware gebruikt als de Archos). Dit lijkt me namelijk een ultiem mobile edit apparaat.

Dus de vraag rijst: Is je doel een eigen navigatie applicatie maken of wil je navigatie? In het laatste geval zijn er zat mogelijkheden (Navit, Gosmore, Traveling Salesman, RoadNav etc).

Je zou ook met behulp van osmosis een kleiner stukje uit kunnen knippen uit de benelux file.

Of met Splitter en dan met Mkgmap een Polish map genereren (lees net dat Mkgmap dat moet kunnen).