nationalla vandringsvägnätverk

Hej,
när jag mappar vandringsleder i Småland har jag märkt att det finns en onenhetligt klassning av de longa vandringsleder som t.ex. Tjustleden, Ostkustleden och Höglandsleden.

Höglandsleden är klassad som nwn (nationell netverk) medan det andra är klassad som regional netwerk (rwn).

Jag har uppfattning att det vorre logisk att klassa upp alla leder som går genom en helt kommun och har anslutning till andra låglandsleder till “nationellt netverk”. Det finns ju inget annat. Tillsammens med ännu inte mappade leder (Sevedeleden, Lönnbergaleden) bilder dom ju ett nätverk där man kan vandra i princip från kust till kust.

Hur ser ni på det?

Hälsningar
Jens

okay, jag fick ingen alls svar på min inlägg. Men har diskuterad lite med andra via pm och i andra forum. blev bestirkt i min asikt att de flesta leder bör klassas upp. En viktigt argument är ju, att dom kann bara vara del av en “regionalt nätverk” när det finns flera än en led i samma region. Men på dom finns det bara en per region - men flera som bilder en nätverk i Sverige.

Lite sent ute nu, men de flesta mappar i Sverige som skulle ha något att tillägga hänger på mailinglistan (talk-se). Betydligt mer aktivitet där än på forumet. :wink:

Hej, jag såg att du sedan lagt till iaf en av dem och nu finns båda med. Tack!