NL style sheets, o.a. Verkeerborden in Josm etc.

@ Peewee, hoop dat je het niet erg vindt.

Deze quote heb ik overgenomen uit het Verkeersborden en taggen
De bedoeling is om als er inhoudelijk over een stylesheet geschreven word, het hier te doen.

Zo, Ilpo Järvinen heeft zijn best gedaan op de Nederlandse plaatjes, zelfs de plaatjes voor het tweede bord in verticaal, derde etc en ook het bord aan de achterzijde van de paal. Dat is best een klus.
De structuur is, werkwijze is, dat je plaatjes over elkaar heen legt, dan komt het gedeeltelijk over elkaar heen bij een groter plaatje, dat zie je ook terug op plaatje hierboven, dus de X van 2. komt op de O van 1. Hiervoor moet je dan wel traffic_sign:2 gebruiken voor het tweede bord.

Groep

  1. 16x16 px Een bord, bovenste bord

    O O staat voor bord X voor transparant

1.2 48x16 px Een bord aan achterzijde paal

 XO
  1. 16x48 px Tweede bord verticaal

    X
    O

2.2 48 x 48 px Tweede bord achterkant van de paal

  XX
  XO

en zo verder

en dan onze eigen onderborden nog.

@peewee omdat jij de contact persoon bent met Ilpo.

Van 1 onderbord, moeten er dus gauw 6 of meer worden aangemaakt, hoe is dit het snelst te doen?
Waar heeft Ilpo de borden vandaan gehaald.
Hij maakt de keuze voor png plaatjes

Toch blijft bij mij de vraag of deze methode, de makkelijkste is of een verwijzingsmethode makkelijker is?
Zie bovenstaande treads.

Kan in zo’n xml schema ook per bord aangegeven worden, wat de *=no en *=yes zijn, zodat routeerders dat kunnen gebruiken?

Dat is de vraag, wat het plezierigst is op een node, het inzichtelijk maken, herkenbaar, zo’n plaatje zegt mij gelijk wat er mee wordt bedoeld, maar tekst kan ook. Wat zijn de beperkingen en hoe uitvoerbaar is het, wellicht met twee stylesheets. Het zal altijd zo zijn dat je tekst (tekens) worden ingevoerd.

Alles valt of staat, met de inzet van ons. Is geen moeten, …
De diepere materie dan het taggen op zich, komt vaak toch bij enkele personen terecht, omdat dit meer inzichtelijke kennis vraagt.

Er zit in ons allemaal wel iets van de drang naar iets nieuws.

@ Allroads

Prima om zo’n topic te starten. Ik heb de vraag over de richting van het bord uitstaan bij Ilpo. Verder moet je nu even niet te veel van me verwachten want o.a. met de BAG en andere dingetjes loop ik nu in 7 sloten tegelijk. Ik weet dat Ilpo de borden hier vandaan heeft.

Ik heb van Ilpo reactie gehad over de richting van de borden.

Bottomline is dat het merendeel van de borden gewoon rechts van de weg staan en dat dit ook plaatsings instructies zijn maar de werkelijkheid is wat weerbarstiger. Om die reden zou er ook iets getagd kunnen/moeten worden betreffende de richting van het bord. Dat is nog niet gedaan. Gedachte is om iets als traffic_sign:facing=x of traffic_sign:points_to=x te gebruiken. De x zou dan in aantal graden ingegeven kunnen worden (niet 100% precies maar als het op 10 graden accuraat is dan is het wel voldoende) Ilpo ziet het liefst een nieuwe key “facing” ipv “direction”/“angle” omdat dit dubbelzinnig kan zijn.

Hieronder plaats ik nog wat info uit eerdere mailwisseling met Ilpo over de stylesheets. Als er een techneut is die dat allemaal begrijpt en er iets mee kan/wil doen dan zou dat mooi zijn. Ik denk wel dat we eerst in NL een soort van overeenkomst zouden moeten hebben hoe we de verkeersborden willen taggen. Aan de andere kant geeft het ook inzicht in de mogelijkheden dus wie zin heeft… ga je gang.


I had some more fun… please check this one with JOSM:
http://ijjarvin.kapsi.fi/osm/trafficsigns/nlsigns.zip

…the maxspeed signs are not yet numbered by the km/h value like they are
in fisigns.zip because I didn’t want to start svg editing just yet, some
signs with arrows need [left]/[right] variants and many other tweaks could
still be done, so consider it just a proof-of-concept :-).

Also, I don’t know what I should to the “duplicated” such as those marked
with “mb” and “zb”? Should I just remove those “variants”?
http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Diagrams_of_road_signs_of_the_Netherlands,_parking_and_stopping

In addition, I don’t know what to do with the route signs? Is there some
hierarcy and what “codes” (traffic_sign=NL:x) would you use for the signs?

*Edit PeeWee32: Ik heb Ilpo als antwoord op de vragen gegeven dat we in NL eerst consensus zouden moeten hebben voordat we hier mee verder gaan. Ik ben er zelf (nog?) niet van overtuigd dat de Finse style het best is. *


Please see the wikipage for starters:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Finland:Traffic_signs
There’s link to a zip which contains both the mapcss and presets.

The toolset which generates it is available here:
http://ijjarvin.kapsi.fi/git/osm/trafficsigns.git/
You’ll also need the FI svg set which I didn’t put to the repo (there’s
script to actually download them from commons but it’d need some manual
renames post downloading):
http://ijjarvin.kapsi.fi/osm/trafficsigns/fi-sign-svg.tar.gz

The toolset is “expert stuff”, so I expect you probably better to have
some clue about shell etc. ;-). …But the process is along these lines:
cd img; pad.sh takes {svg,svgwork}/*.svg and creates all required .pngs
(this will take some time because 2 x 5 x n images are created). Then
gen-{preset,mapcss}.sh creates mapcss and presets which you redirect to
files. “make dist” deals with packaging. …Still feel free to ask you
need some addition help in figuring it out.

Scaling in inkscape fails for some reason in some cases, so YMMV how well
the scaling for some svg you get from a random source actually works (I’d
multiple problems myself with the inkscape scaling).

traffic_sign:4/5=* might not work in very recent josm because they changed
JOSM to do rescaling for large mapcss images which the toolset depends on,
so there might be some problems with high-order signs (some particular
versions actually broke all but traffic_sign=* but the rescaling size
was then enlarged by JOSM devs but I think it’d still fail with the
largest images).

Discussie: hier verder over hoe traffic_sign zichtbaar maken

Sander H en methode download mapcss met ontwikkelingen.

edit:
IK DENK DAT IK WAT FOUT DOE

ik heb alles hieronder verwijdert, nu werkt het wel.
stukje teveel gekopieerd.

Beste forum leden,
ik ben bezig met mappen van wandelpaden met knooppunten in Zuid-Beveland.
Hierbij zijn er paden door weilanden die verboden zijn voor honden.
Deze paden tag ik met traffic_sign=NL:L1030.
Kan dit ook opgenomen worden bij de verkeersborden voor OSM.
Mvrgr Jan

Heb het plaatje geupload, dus als je mijn style gebruikt zou het moeten werken, maar de hond was te groot voor het bord, dus heb ik 'm moeten verkleinen. Echter JOSM lijkt de svg transform niet te snappen, want je ziet rechtsonder nog net een stukje rug van de hond. Andere viewers renderen 'm wel goed. Heb nu even geen tijd om een bugreport aan te maken, dus dat komt later wel.

Het is overigens ook nog het verkeerde “merk” hond, maar als iemand een beter rechtenvrij vector plaatje heeft van de juiste hond…
Als iemand nog andere verzoeken heeft voor afbeeldingen of (liever nog ;)) bijdragen kan dat via dit forum of DM.

De vraag is of zo’n hondenbord een officieel verkeersbord is of een access_sign=
Heeft daar op die wandelroute die bordjes de maten van officieel verkeersbord?
Kleiner of is het zo’n 10 cm plakplaatje.
Valt het in de categorie evenals L1407?
Misschien moete we daar in het verkeersborden topic verder over discussiëren

Of het een officieel bord is weet ik niet, maar in het veld niet denk ik.
Het zijn verschillende afbeeldingen een aantal foto’s is bijgevoegd.
Het belangrijkste is dat duidelijk te zien is dat Honden verboden zijn.
Ik kon geen ander bord vinden met alleen een hond verboden.
Op de route kaarten zijn deze verboden aangegeven met een hondenkop met een streep er door, evenals op de borden van de Stichting Landschapsbeheer Zeeland.
De afmeting op de kaart is in te schatten aan de hand van de scan A4 van een kaartdeel.
Mvrgr. Jan

foto’s, voor mij is dat duidelijk dit is geen traffc_sign ik zou het onder de categorie access_sign zetten ( hoewel access_sign nog geen officiële status heeft, discussie!!!)

Sander H #11 of anderen,
Hoe krijg ik je style in Josm.
Hoe krijg ik al de borden zichtbaar zoals #1 en #4.
Komen ze ook te zien op de GPS.
ik heb er geen idee van
Mvrgr Jan

In JOSM weergeven (ik gebruik de engelse instellingen):
Edit → Preferences → Map settings (3e van boven) → Map Paint Styles (2e tab) → + (bij Active Styles)
Name:
URL/File: http://duinoord.home.xs4all.nl/OSM/JOSM/NL_traffic_signs/Styles_Traffic_signs-style.mapcss
active: aanvinken

Je kan ook de mappen van de style downloaden en lokaal neerzetten, maar bij de online versie krijg je automatisch de laatste aanpassingen.

Op je GPS komen ze niet automatisch, dat zal de renderer van je GPS moeten regelen.

Sander H,
Josm geeft een foutmelding na het downloaden.

org.openstreetmap.josm.gui.mappaint.mapcss.parsergen.ParseException: Encountered " “<” "< “” at line 1, column 1.
Was expecting one of:



" …
"/
” …

Doe ik iets fout.
Mvrgr Jan.

janremi,
Ik weet niet wat je fout doet, of dat je het inmiddels al hebt opgelost. Onderstaand zou moeten werken:

Inmiddels heb ik de borden uitgebreid met A02, A04, A05 (voor diverse snelheden) en de nieuwe borden F12-F22 die we vanaf 1 januari tegen kunnen komen.

Sander,
In het adres stonden bij mij een aantal puntjes.
Ik heb het nu overgetypt van de afbeelding en nu werkt het wel.
Bedankt.
Mvrgr Jan

Dit puntjes is van de forum software die de link te lang vond en visueel inkort. De link erachter was wel goed. Dus rechtsklikken en “copy link address” had je het overtikken bespaard. Maar fijn dat er weer een mysterie is opgelost nu!

Kan het bord traffic_sign=NL:C02-OB705-F zichtbaar gemaakt worden.
Verboden in te rijden met er onder Ga terug
Of heeft het geen zin om dat te taggen.
Zo ook het bord traffic_sign=NL:BB03

Mvrgr Jan Remijn

De borden C02-OB705-F, BB02, BB03, BB04 en BB05 zijn gemaakt en staan er nu ook bij.
Ik zie nu de gevraagde borden oplichten bij Heinkenszand.

Bedankt Sander,

  • Kunnen de volgende borden zichtbaar gemaakt worden.
    Inmiddels heb ik weer een paar borden te weten traffic_sign=BW207-R(U17) en traffic_sign=BW207-L(U17) en BB01
    op de zelfde locatie.

  • Het gaat de Uitwijkroute borden.

Het bord BB02 en BB01 pijl naar rechts kan dat ook naar links

  • Bij BB01 staan de pijlen recht.

Is het ook mogelijke de borden meer in de rijrichting te zetten, dus bijvoorbeeld 90 gr draaien.

Aanstaande weekend gaat de volgende afslag Sloeweg naar Middelburg en Goes naar Sloeweg Terneuzen open.
Zie dan wel wat er nog meer aan borden bij komt.

  • Ik heb geen andere borden meer gezien.

Mvrgr Jan Remijn