Mapillary

@it’s so funny: goed om te horen, 't ligt dus niet aan mijn pc :wink:

@peewee
W.b. montage misschien dat een ram mount wat is, die biedt heel veel mogelijkheden o.a. voor gps, action cams en mobieltjes.
Als je googled op “gopro mount head tube” of “stem mount” vind je ook veel creatieve oplossingen van gopro gebruikers. De gopro heeft overigens ook een budget model (€125) die me prima geschikt lijkt voor video/photo mapping (time lapse vanaf zelfs 0,5 s).

Dank voor de tip. Als ik een action cam koop dan zou dit een optie zijn. Ik denk dat ik eerst wat ervaring op ga doen met de smartphone. Voor goeie beelden moet je dan toch een beetje lekker weer hebben en dat kan prima (hoop ik ) met een niet waterdichte smartphone. En ondertussen zakken de prijzen van de action cams als een ouwe onderbroek (hoop ik).
Misschien ga ik toch eerst maar eens proberen met een steun op het stuur. Voor filmen is dat niet lekker omdat je stuur telkens een beetje heen en weer gaat. Voor een foto om de paar seconden kon dat probleem wel eens mee vallen bedacht ik me. Het voordeel van een steun op het stuur is ook dat ik het resultaat en de bedienings knoppen voor me zie. Lijkt me handig. Ik ga het zien. Voorlopig maar met losse handen fietsen/fotograferen totdat ik een fiets steun heb die werkt. Goeie balans oefening :wink:

Kijk ook even hier, zeer betrouwbare leveringen: http://www.dx.com/s/gopro+mount+bike

Stabiel beeld bij montage op zadelpen: https://www.youtube.com/watch?v=-8lonPnNDpA

Montage op het stuur lijkt me ook geen probleem bij foto’s. Zou best kunnen dat de camera van een smartphone veel betere resultaten geeft dan een action cam. Mijn Sony actioncam blijkt de timelapse beelden in een veel lagere resolutie (2 Megapixels) op te slaan ipv in de hoogste mogelijke kwaliteit (12 MP), om ruimte te besparen :rage: Verkeersonderborden zijn dan ook nauwelijks te lezen op die timelapse beelden. Geen idee hoe de Gopro hiermee omgaat.

Dank voor de tip maar deze kwam net te laat. Ik heb net deze besteld. Ben benieuwd of het wat is.

Ik heb onlangs de volgende setup getest:
Voor op het stuur mijn Garmin Monterra. Achterop de drager een Sony HDR AS15 action cam.
Resultaten zijn oa hier en hier te zien.

De Monterra slaat de foto’s op in 8MP, prima bij goed geasfalteerde wegen en voldoende licht, maar de camera op het stuur blijkt nogal gevoelig voor bewegingsonscherpte icm weinig licht. Foto’s genomen in bochten en bospaden bleken vaak te onscherp. De Sony is door zijn image stabilisatie beter, maar slaat de foto’s echter op in te lage resolutie (2MP) en daardoor niet al te scherp. Ik ben benieuwd hoe de Gopro’s met die interval opnames omgaan. Iemand ervaring daarmee (Commodoortje?).

Hoe verhoud een 4k video zich ten opzichte van time lapse foto’s.

Zag dat Xiaomi.

Ze hebben het over 163 dollar

Ander punt is de accu.
Ook bij timelapse, verschilt dat veel met video.
Ik heb mijn camera ook altijd aan staan, pack and shoot, een dagje lopen heb ik toch meerdere accu’s nodig, lastig, vooral ook thuis ze allemaal opladen. (een lader)

Video moet je eerst omzetten naar losse frames, op zich geen punt. Maar dan blijken ze geen timestamp tag te hebben, geen idee hoe je die erin krijgt. GPS coordinaten is geen probleem om die dan toe te voegen als je maar een timestamp hebt. Overigens zijn de videobeelden van mijn camera van dezelfde kwaliteit als de timelapse beelden, 2MP dus. Accu was ook een probleem, na 1,5 uur fietsen was die leeg. Volgende keer dus koppelen aan een powerbank.

Hi mappers, ik houd het voorlopig nog wel even op een oude camera (hogere resolutie en zoom) met de mogelijkheid tot filmen. Gevoed met AA >2600ma en een voorraad van die dingen, ze passen ook in de GPS. Dus zonder dure accu’s die het zoals vermeld minder lang volhouden (bij warm weer of flitsen):confused:

Duidelijk.

Powerbank was ook mijn gedachte, maar met waterproof case kan je hem niet aansluiten.
En zo’n case beschermd je lens, dat beschermglas kan je wellicht vervangen.
Vliegjes steentjes en een keer omvallen.

En kijk ook naar je kabeltjes, heb zo’n paar euro meter gekocht, blijkt dat mijn bij gekochte kabel voor smartphone in de auto maar 0,15 A geeft terwijl de origineel 0,8 A geeft. Bij 85% vulling. Dan duurt opladen wel heel lang.

Allroads, de blurring is er inmiddels af waardoor de uitzonderingen leesbaar zijn geworden

Mooi, ik had te weinig foto’s genomen, had mijn ouders op sleeptouw, 90, interessant dat ze het vinden.:wink:

Nog best lastig zo’n bord te mappen.

Zijn daar nu 6 gehandicapten parkeerplaatsen. Beetje overdreven t.o.v. de verhouding met niet gehandicapten.
Toch weer te weinig foto’s.

Mooie foto’s Peewee :sunglasses:

PS Ik was op dezelfde dag het nieuwe Park vliegbasis Soesterberg aan het mappen:

Ligt het nu aan mij, of is het vrij lastig om veel foto’s te uploaden in mapillary?
Is er een limiet aan een uploadsessie?
Is er een limiet aan het totaal aantal geüploade foto’s?

Ook ik wil dan namelijk (als het makkelijker kan/gaat) een bijdrage gaan leveren in het uploaden van foto’s.

Nee, ligt niet aan jou maar aan kinderziektes in de software, het bestaat nog maar amper een jaar.
Uploaden via de app lukt me ook meestal niet, dus die gebruik ik niet meer (met mijn actioncam beelden kan dat sowieso niet).
Ik moet de foto’s dus handmatig uploaden, na de foto’s te hebben voorzien van geotags en de juiste richting, dat laatste kan alleen met een beta versie van Javawa’s fotogeotag (versie 2.8.1). Dat uploaden kan ook maar met 100-200 foto’s tegelijkertijd, met meer foto’s gaat het fout.

Ik heb ervaring met de app op een iPhone en twee Samsungs. Ik heb bij deze smartphones geen problemen met uploaden gemerkt. Mijn grootste hoeveelheid was zo’n 3.000 foto’s in één sessie. Wat ik wel eens heb gemerkt is dat het Mapillary veel tijd kost om de foto’s vervolgens weer te geven. Dat lijkt samen te hangen met updates die ze af en toe doorvoeren. Normaliter zie je de foto’s binnen een uur na het uploaden verschijnen.

Mijn foto’s worden door een GoPro geschoten in Timelaps mode, welke ik daarna dan van geotag info voorzie via de Fotogeotag tool van Javawatools. Als ik daarna via de upload button foto’s ga selecteren kom ik op dezelfde ervaring uit als Ligfietser.

Ongetwijfeld zullen we niet de enige zijn, en ga er dus vanuit dat dit euvel in de toekomst gaat verbeteren.

Als test heb ik 2 december een aantal foto’s geüpload.
Nu valt me op dat de foto’s op mapilary niet alles laten zien, is dit een instelling om niet alleen de lucht te zien?

Inmiddels heb ik de oplossing gevonden, er stond in bovenstaand voorbeeld geen plus en min teken aan de rechterzijde.
Op één of andere manier kan ik de foto nu wel framen met de + en -


Bij de kerstmarkt in Dordrecht heb ik alle mooie historische gebouwen van Dordt inmiddels op Mapillary gezet (graag commentaar indien ik een gebouw gemist heb). Morgen ga ik de historische binnenstad van Antwerpen wat beter op de kaart zetten :D. Suggesties voor een te fotograferen gebouw aldaar zijn welkom.

Hi veel plezier, zo uit het hoofd het MAS en omgeving, t MAS is nieuw maar de rest historisch. Het oude kasteel, het stadhuis, onder andere http://www.antwerpen.nl/bezienswaardigheden/ maar bezienswaardigheden met Antwerpen geeft veel opties. Een fiets is ook handig dan kun je nog eens een binnenplaatsje oprijden en is je actieradius groter.