Mapping party: Den Hoorn/Delft - Zondag 15 November

datalogg: pas de topic titel even aan zodra er een datum en plaats vast gesteld is :slight_smile:

Okay Lambertus, zal ik doen.

In de Hoven is inderdaad wel een idee, daar zitten ook een hoop POI’s en parkjes tussen die nog gemapt kunnen worden. En de Papsouwselaan is inderdaad grondig op de schop gegaan. Cetest woont ook in de buurt, dus misschien kan hij toch mee. Nootdorp is ook een goede. Of anders een dorpje als Schipluiden?

We hoeven ook niet gelijk super-ambitieus te zijn natuurlijk :slight_smile:

Groet,
–Alfred

Het is misschien idd leuker om een klein dorpje te pakken omdat je dan het ‘hele’ dorp kan doen op een dag met een man of 3-4.

In Delft:

Ik denk dat we vooral ons moeten richten op details.
Ik denk dan aan:

snelheids beperking
stoplichten
allerlei poi
de genoemde voetpaadjes
scholen
water
plantsoenen intekenen
gebouwen tekenen

Al doende komen we dan van alles tegen dat zich
leent voor "mappen’ zoals je in dit topic miscchien bedoeld.

Het zou ook wel leuk zijn om elkaars namen te kennen…

“De nieuwe kaart van Nederland” leent zich heel goed voor het opzoeken
van nieuwe dingen, alle huidige en toekomstige nieuwbouw staat erop.

http://www.nirov.nl/Home/Projecten/De_Nieuwe_Kaart/Website.aspx

Ze gebruiken trouwens ook OSM als background, hetgeen het zoeken van
wijzigingen nog makkleijker maakt.

Als we een dorpje kiezen, is het makkelijker. De AND data is incompleet
en verouderd, dus eigenlijk kan je jet zo goed opnieuwe beginnen, met als
verschil dat de AND data een goede leidraad vromt voor wat je nog moet corrigeren.

Hier kunnen we zien wat er nog niet ge-updated is (van AND)

http://tools.geofabrik.de/osmi/?view=nl&lon=4.32451&lat=51.98788&zoom=12

geel is untouched…

Ik denk dat ik op de meeste data in NOV NIET kan. Ik moet in Adam een
huis leegruimen, en mijn hernia is ook nog niet helemaal weg.
Misschien kunnen
we eens op een avond door de week afspreken om te plannen en te inspireren, en
dat er op de zondag gemapped wordt ?? Voorlopig zonder mij.
Ik kan wel zo nu en dan van yahoo af mappen…

cetest
Gert Gremmen

Den Hoorn ten oosten van Dijkshoornseweg inclusief het winkelgebied is nog nauwelijks aangeraakt. Misschien een idee.

http://tools.geofabrik.de/osmi/?view=nl&lon=4.33556&lat=52.00062&zoom=15

mvg
Ole / polderrunner

Ook een mooi stukje.
Laten we huisnummers nog over aan AND-data of zullen we maar de Karlsruhe schema in gebruik nemen? Ik heb er zelf alleen wat over gelezen maar nog niet de stap genomen om dat te implementeren.

Als je Rejo Zenger weet te strikken dan kun je zeker huisnummers gaan doen, hij schijnt daar veel ervaring mee te hebben.

Misschien is het een goed idee om dit ook even naar de Mailing List te schoppen.

Verder zou ik er niet op wachten dat we nog huisnummers uit AND dingen gaan trekken. Gewoon zelf invullen dus :wink:

Dit initiatief kan inderdaad best op de mailinglijst, maar ik denk dat de meeste mensen dit forum ook wel volgen, en bovendien hebben we het groepje eigenlijk al bij elkaar. Laten we eerst eens proberen met z’n vijven een functionele afspraak te maken, een “echte” bijeenkomst komt daarna nog wel een keer.

Om de knuppel in het hoenderhok te gooien zeg ik: zondag 15 november, en dan De Hoven / Den Hoorn, met de nadruk op POI’s en adressen. Hoeft wat mij betreft geen fanatieke mapping party te worden, laten we zeggen een uur of drie mappen en daarna in een cafeetje met wifi de resultaten verwerken. Zo blijft de drempel laag. Als het bevalt doen we het later nog eens over :slight_smile:

Huisnummers… ik vind het zelf wel erg fanatiek :slight_smile: Maar niks ten nadele ervan, ze horen integraal bij de kaart. Ik moest even wennen aan de Karlsruhe-methode, en ik vind de rendering ervan nog steeds lelijk, maar ik denk dat het de meest veelzijdige en uitbreidbare methode van adresseren is. Wat de AND-data betreft heb ik er zelf geen moeite mee om al die kleine snippertjes weg samen te voegen tot een geheel, want stiekem vind ik hun dataset vrij slordig. (Al scheelt het ons natuurlijk manjaren werk.) Dat daarmee enige informatie verloren gaat vind ik niet zo’n probleem, het is tenslotte onze kaart, en we hoeven ons niet voor altijd horig te maken aan AND.

Met “horig maken” bedoel ik trouwens het behouden van hun tags en wijze van het opdelen van wegen met het oog op een toekomstige nieuwe gift of aanvulling. Ik bedoel niet dat we er niet heeel blij mee moeten zijn :slight_smile:

Je kunt er gevoeglijk vanuit gaan dat er geen toekomstige sync “verse AND”->OSM in de planning staat, en een sync OSM->AND is zover ik begrepen heb helemaal niet de bedoeling.

[offtopic]Als de vrijgegeven data van AND ergens op een server staat van OSM, zou het dan niet fantastiesch zijn om een Josm-plugin te hebben die dan die gegevens kan laten zien? A’la Frans kadaster of WMS?[/offtopic]

Zondag 15 november staat alvast in mijn agenda :wink:

De 15e is prima, mits het 's-middags is. Van 1 tot 5 of zo? Bij CoffeeCompany op de Markt is onder genot van een cappucino gratis WiFi beschikbaar. Ik heb een auto, dus ook bij slechter weer kunnen we Den Hoorn mappen. Het lijkt me wel aardig om even met verstand naar Delft te kijken en na wat heen en weer babbelen e.e.a. te wijzigen. Zo begrijp ik niet dat de autoluwe binnenstad pedestrian is. Ook zijn erg veel onlogische wegen tertiary getagd waar dat volgens mij residential moet zijn. En we missen nog heel veel p.o.i.'s in Delft en omgeving. Alle benzinestations staan er inmiddels in, maar het zou ook aardig zijn om te kijken of we alle hotels, musea en café’s kunnen vastleggen.

Heeft een van jullie contacten met de T.U.? Daar zou het gehalte aan potentiële mappers toch gigantisch moeten zijn. Laat ff weten, desnoods kunnen we dan met een paar studentenverenigingen contact opnemen.

Groetjes, Johan

Goed, zullen we dan zeggen zondag 15 november om 13:00 bij CoffeeCompany op de hoek van de Markt? Weet iemand nog een goede kaart waar die tent op staat? :wink:

Overleg over de binnenstad van Delft (en de rest van de regio) lijkt me een goed idee. Zelf erger ik me al tijden aan dat schots en scheve roze achtergrondvlak onder de binnenstad dat weinig tot geen relatie heeft met het ‘echte’ voetgangersgebied. Maar telkens als ik het wil wissen doe ik het toch maar niet, omdat ik de intentie wel begrijp. Misschien tijd om het eens wat te fatsoeneren.

De straten in de binnenstad van Delft zijn niet eens autoluw meer te noemen: het is een voetgangersgebied waar bij hoge uitzondering soms een auto mag rijden. Mij lijkt dat niet anders dan alle andere “echte” voetgangersgebieden. Maar het is zeker een goed punt voor discussie.

Wat POI’s betreft ben ik aardig aan de weg aan het timmeren. Ik heb mijn aandacht de laatste tijd wat meer verplaatst naar de binnenstad, en ben van plan op korte termijn een boel kroegen, restaurants e.d. te gaan mappen. Gisteravond heb ik bijvoorbeeld de oneven kant van de Oude Delft in kaart gebracht. Spoedig meer!

Ik ben zelf oud-student (half jaar geleden afgestudeerd) en weet een beetje hoe het op de TU werkt. Ik moet je teleurstellen over de Delftse student: ze zijn over het algemeen niet heel geengageerd, hebben weinig vrije tijd, en kunnen kiezen uit een heleboel projecten waarvan de meesten veel interessanter zijn dan POI’s prikken voor OpenStreetMap. Ik denk dat bij Bouwkunde de interesse wel hoger is (zeker bij de stadsplanners; de huizentekenaars gebruiken kadasterkaarten), maar dan meer voor het gebruiken van de kaart en niet het samenstellen ervan. Er is ook zoiets als geodesie, maar dat is een hele marginale faculteit met maar weinig studenten en een focus op “echte” GIS. Misschien werkt het als je gericht studieverenigingen gaat aanschrijven, maar studentenverenigingen krijgen over het algemeen teveel gekke post om overal op in te gaan, en leveren hun leden niet goedkoop uit. Niet geschoten is natuurlijk altijd mis.

Nog even geen kaartjes printen voor zondag!
Vanavond gaan er gebouwen/water/landuse geimporteerd worden. Dit moet het mappen een stuk makkelijker maken. :slight_smile:

Het lijkt er op dat ik het niet ga redden door een storing op mijn werk… :frowning:
Desondanks ben ik beniewd naar het resultaat.
Veel plezier.

De gebouwen zitten erin. Korotm huisnummers mappen met ze allen!

Even een korte update over het verloop van de dag. Drie heren zijn komen opdagen: Polderrunner, Textlijn en ikzelf. Na een cappuccino en wat OSM-smalltalk hebben we de taken verdeeld. Ik ging op de fiets POI’s jagen, Textlijn en Polderrunner gingen met de auto op jacht naar huisnummers. Twee uur later zijn we weer bij elkaar gekomen en hebben we de eerste resultaten geupload. Omdat we alle drie problemen hadden met het internet en haperende USB-muizen, hebben we besloten om de rest thuis te gaan uitwerken. Ik ben nog bezig met het verwerken van mijn punten, maar dat moet vanavond wel af komen. Al met al heb ik zo’n 80 notities gemaakt, varierend van winkels tot maximumsnelheden en classificatie van straten. Al met al een kleinschalige bijeenkomst, maar zeker voor herhaling vatbaar.

Klein maar fijn en zo te horen een goed resultaat. Top!

Klinkt als een geslaagde dag. Heeft een van jullie intresse er een blgo post over te schrijven? Altijd leuk om dit soort dingen naar buiten te brengen :slight_smile: