Webkaartje met Fietstags

The consensus was that surface=woodchips should be used for things with woodchip surface.

Hi Mateusz, I dont consider a path with surface=woodchips as paved, try using the path with highheels, a wheelchair or buggy’s (childrens). Most operators use them on a path to mark the track and prevent growth of weeds.

Thanks Mateusz for clearing this. I think Ligfietser will change the map as soon as he gets back from his cycling trip.

Cheers
PeeWee32

Het verschil tussen unpaved en semi-paved is slecht te zien.
http://mijndev.openstreetmap.nl/~ligfietser/fiets/?map=surface&zoom=19&lat=52.02885&lon=5.7924&layers=B00000FFFFFFFFFFFFTTTTTFF

Allroads,
De gedachte achter deze kaart is dat je óók de highways=* aanvinkt, dan zijn ze beter te zien.

Mateusz,
I have changed surface=wood for woodchips for unpaved roads, thanks for the input.

Van die kant bekeken is het duidelijk.

Ligfietser en anderen die het aangaat:

Ik heb de organisatie van de bestanden wat beter geordend, en bijvoorbeeld de js’s van openlayers en osm lokaal geplaatst om verrassingen door wijzigingen in de bron tegen te gaan. Ook de lijntekentjes staan nu in een eigen map. Op verzoek van Allroads onthoudt ie nu de aangevinkte lagen.
En als uitbreiding: de kaart vraagt nu toestemming om de positie te gebruiken en plaatst dan de verkregen locatie in het centrum. Werkt met moderne browsers, als location service aanstaat. Werkt hier met IE11/W8.1 en met FF ( afhankelijk van versie echte coordinaten of op basis van ip adres ).
Zo af en toe ben ik er nog wel mee aan het sleutelen dus.

Bekijken kan op nieuwe versie, al zul je geen verschil zien.
Downloaden hier

Ligfietser: e.e.a. moet zonder veel werk in te passen zijn: de locatie van bv line.gif wordt nu img/line.gif. Het onthouden van de lagen had je geloof ik al ingepast.

UPD: automatisch positie is misschien onhandig, dus bij de lagen de optie ‘get my position’ toegevoegd in index.html. Bijbehorende functies staan onderaan in noordpass.js. Daar verhoog ik ook de zoom als een positie gevonden is.

NB ====
Als je lokaal wilt testen (W7/8/8.1) zonder meteen je gps voor het raam te hangen:
download gpsdirect en mockgps. Pak mockgps uit, dit is een mini-gps server, na het starten krijg je automatisch info over de instellingen. Na het instellen en herstarten van mockgps kun je gpsdirect starten. Geef als ip hier je eigen pc’s ip-adres ( niet localhost, dat pikt ie niet ) en als poort 7777. GPSDirect maakt verbinding met mockgps en geeft de ingestelde coordinaten door aan de locationservice.
Mockgps is een eigen testtool, ondersteunt maar 1 client voorlopig. Ook leuk als je Google wijs willt maken dat je in de VS woont …

Noordfiets bedankt. Ik ga hier zeker nog naar kijken (maar kan wel even duren) Ziet er goed uit in ieder geval.

Hoi, noordfiets, dat van het onthouden tab had je er al in verwerkt.

van page via " page ok localhost" naar josm, en dan die OK pagina weer wegdrukken, misschien gaat de kerstman daar nog aan werken.

Voor de rest zal ik het even moeten naspitten, wat verandert is, naast eigen kleine instelveranderingen, zal zijn tijd nodig hebben.

Oh ja, dat JOSM gedoe. Probeer dit eens uit? Ik link de ‘ok’ melding nu naar een verstopt iframe. Bij mij werkt het.

NB je moet misschien even ctrl-F5 doen om gecachte js’s te herladen.

Overigens: achterliggende reden was dat ik graag naar ‘mijn’ locatie wou gaan. Dat heb ik erbij geknutseld, en tegelijk wat opgeruimd. Er staan nog wel veel comments in met rare regels voor het testen, maar daar moet je even overheen kijken. Meeste is van poging om naast decimale coordinaten ook RD en GPS ( deg met decimal mm ) te tonen. Dat laatste nalv de opmerking ergens in een ander draadje dat de kaartcoordinaten van OSM niet zouden kloppen.

ja, dat JOSM gedoe werkt :wink:

vroeg met af of dit de nette manier was of een oplossing.

Gaan we erin bouwen.

Zo ook voor locatie, niet iedereen wil op mijn plekje beginnen. Alhoewel ik vaker ergens anders kijk dan mijn plekje en dus uit en in moet zoomen.
Op andere locaties zal ik deze webpagina niet vaak openen/bekijken.

Ik zag ook ergens van het volgen van de site, weet niet meer waar, hoeveel en waar, welke landen er naar de site kijken en zo is dat wat en is dat veilig.
Wat is dan het beste.

@noordfiets, bedankt voor de aanpassingen, zal tzt ze inbouwen.
@allroads, Ik gebruik statcounter, zie deze demo

Ik gebruik de kaart ook als simpele fietskaart omdat de fietspaden zo mooi rood zijn. Daarom heb ik die locatie-mogelijheid erin gezet.

JOSM gebruikt gewoon http-get om de gegevens op te halen, het werkt als lokaal servertje. Als antwoord stuur ie een OK , in platte tekst. Dat is wat je in je browser ziet.
Ik zie geen echt problemen in het afvangen van dat antwoord. Desnoods kan er nog een bericht getoond worden, zoiets als ’ JOSM heeft uw aanvraag geaccepteerd’ met een sluit-knop.

@ligfietser: het zijn stuk voor stuk geen enorme wijzigingen, met name die locatiebepaling niet.
Ook de JOSM aanpassing is alleen een iframeregel en een target=iframe toevoeging aan de josm-link in de pop-up.
Van de laagdefinities blijf ik angstvallig af …
Ik ben te lui om ze allemaal netjes bij te houden in een changelog :roll_eyes:

Bedoel je dat je hem ook offline gebruikt tijdens het rijden.
Ik probeer het te visualiseren, hoe je het gebruikt.
Ergens online zoom je in, alle data in cache, je gaat rijden zet je locatie aan, hoe ga er mee om, buiten je bbox kom.

Op welke device doe je dat.

Nee, op de fiets gebruik ik oruxmaps met offline osm ( mapsforge ) kaarten en aangepaste stylesheet.
De webversie gebruik ik als ik op een pc of tablet met verbinding een route wil checken.
Dat moet wel online want er is simpelweg geen goede off-line viewer voor OSM voor windows :frowning:
En al helemaal niet in de windows app-store.
Dat was ook een enorme teleurstelling , ik had een hybride windows tablet/nettop gekocht en dacht daarmee onderweg te kunnen.
Maar dat zit er niet in ! Helemaal niks wat ook maar in de buurt van adroid+oruxmaps komt.

De overpass api (waar de BTM fietskaart gebruik van maakt) is sinds gisteren niet meer up-to-date, schijnt nog enkele dagen te kunnen duren voordat die weer actuele data weergeeft:
https://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk/2014-November/071366.html

Duidelijk, dat is wel jammer.

@ ligfietser bedankt.

De nieuwe functies van Noordfiets en Allroads zitten nu ook in de BTM: http://mijndev.openstreetmap.nl/~ligfietser/fiets/
Klik linksonder om je GPS track te laden.
De plaats van de clear all functie zit ook niet echt logisch, die zou eerder onderaan de layer box moeten zitten.

In Chrome in Firefox heb ik nog het probleem dat bij drukken op load gpx een popup opengaat in de rechterbovenhoek van het scherm.
Dit zie ik ook bij jouw kaartje. Vandaar dat ik het nog niet heb in MtM alleen in de testpagina.

edit: hetzelfde heb je ook als je op de leeg/naast text checkbox layerswitcher drukt dan openend de popup daaronder.

het check en uncheck, bij mij is de lijst al lang genoeg daar, heb daar al zaken samengevoegd.
Geen plaats voor deze twee knoppen.

Situatie

BTM, geeft geen foutmelding, splitsing weg verder als one=yes en cycleway=lane dat in zou houden dat links en recht een lane is, wannneer daar geen oneway:bicycle=no of cyclway=opposite op staat maar eigenlijk zou het cycleway:right=lane moeten zijn.

Hier maakte vmarc een opmerking.