Wegen parallel laten lopen?

Hoi,

Ik ben met JOSM bezig onze universiteit te mappen, maar ik heb grote problemen om de verschillende wegen, gebouwen en voetgangersgebieden parallel met elkaar te krijgen. Ik heb wat met de werktuigen in JOSM zitten spelen (aligneer, orthogonalise, &c) maar ik ben niet tevreden.

Een grid oid. zou misschien handig zijn, maar dat vond ik niet tussen de plug-ins.

Heeft iemand goede raad?

-peter

Ik kan me goed voorstellen dat zoiets er niet is. Het is niet de bedoeling kaarten te maken die er mooi uitzien, maar kaarten te maken die zo goed mogelijk met de werkelijkheid overeenkomen. En die werkelijkheid komt niet altijd overeen met een grid…

Maar misschien heeft iemand anders een idee.

Dat begrijp ik, maar in dit geval gaat het om wegen die parallel zijn, maar ik krijg ze niet mooi parallel!

Er zijn al tools om lijntjes recht te krijgen, en vierkanten vierkant, dus waarom niet parallel…

-peter

Het kan prima met JOSM; ik heb er hier ooit een dagboekstukje over geschreven: http://www.openstreetmap.org/user/datalogg/diary/7826

Parallel is simpel: trek een enorme hulplijn, leg die over een weg heen, zorg ervoor dat de eindnodes van de weg binnen de eindnodes van de hulplijn liggen, en selecteer alle nodes. Druk op L, en alle nodes van de weg worden uitgelijnd op de hulplijn. Versleep de hulplijn nu een heel klein beetje parallel en doe de volgende weg. Als je klaar bent, de hulplijn weer verwijderen.

Orthogonaal is iets moeilijker, maar ook goed te doen. Je hebt een hulprechthoek nodig, en dan werkt het verder hetzelfde als hierboven. De hulprechthoek maak je perfect orthogonaal door twee nodes te selecteren van een weg waarlangs de rechthoek uitgelijnd moet worden, en de body van de rechthoek zelf. Druk dan op Q om de rechthoek te “stellen”. Met de benen van de rechthoek kun je wegen orthogonaal uitlijnen.

Weet niet of dit op het eerste gezicht helemaal duidelijk is, maar speel er maar eens mee :slight_smile:

Het was even oefenen, maar inderdaad, dat werkt!

Bedankt!
-peter

Uiteraard moet je wel in je hoofd houden dat JOSM niet in 28992 (RD) werkt. Kortom als wegen in het echt paralel lopen hoeft dat in JOSM niet per see helemaal te kloppen.

Als je JOSM in Mercator hebt staan, dan zijn rechte hoeken (en daardoor dus ook parallele wegen) ook zo binnen JOSM.

Het wordt pas een probleem als je nog de oude default gebruikt, en niet Mercator.

Was me nooit opgevallen, maar in Potlach zit onder uitgebreid ook een functie om parallele wegen te trekken. Voor enkele default situaties is eea goed te tekenen (wat ik dan mis is de default ’ fietspad naast weg’ situatie).