Idee om wat met BAG te gaan doen

Ik doe graag mee met het Fries mappinggebeuren. 6 september staat in de agenda.

done!

nog een klein complimentje voor de BAG data in Lelystad: bijna geen enkele fout. wat een verademing :slight_smile:

Misschien een goed moment om de lage zooms op tile.openstreetmap.nl weer te updaten?

Ik zie nog steeds gaten bij Amsterdam-Oost, Alkmaar en Den Helder. Ook zie ik je nieuwe polygon file niet in de download directory. Ergens is iets niet goed gegaan.

Done. Het seintje om ze te updaten is gegeven.

oh ja, dat zijn de gaten die ik heb opgevuld ja. en noordwijk, noordwijkerhout en lelystad.

ik heb het net nog een keer gedaan en krijg de melding dat de upload gelukt is.

Ik heb vandaag via het BAG-terugmeldingformulier een correctie op de (verkeerde) locatie van een aantal huisnummers doorgegeven. In OSM staan deze niet-kloppende locaties ook (ze klopten op OSM overigens wel voordat de BAG-gegevens eroverheen gingen). Wat is het handigste om te doen?

  1. Niets doen, als ze (ooit) in de BAG worden aangepast, komen ze (ooit) ook wel weer in OSM

  2. Nu ook corrigeren in OSM

Als we het bijwerken van de BAG data met de plugin al geregeld hadden zou ik zeggen: Kijk even hoe snel de gemeente reageert en overleg daarna met degene die in jouw omgeving de BAG heeft geïmporteerd / bijwerkt. Dat is op dit moment echter nog niet geregeld. Ik zou het daarom gewoon corrigeren in OSM.

Tijdens het uploaden van de import van het centrum van Venlo is er iets misgegaan. Na ongeveer 90 procent hield mijn internetverbinding er een tijdje mee op. Een tijdje terug heb ik hetzelfde gehad, heb de changeset toen teruggedraaid met de revert-plug-in in JOSM. Om een of andere reden lukt dat me nu niet. Zou iemand met wat meer ervaring op dit gebied even kunnen kijken?
Het gaat om changeset 23080547. Alvast bedankt!

Bij de BAG import kwam ik een telefoonnummer tegen dat iemand op een gebouw had geplaatst: 140154. Googlend kon ik geen volledig telefoonnummer vinden (beginnend met +31 en eindigend op dat) en wat blijkt: het is een nieuw type telefoonnummer voor gemeenten[1]. Ze hebben ook een internationaal nummer (+31 513 239000) maar dit kortere nummer zit daar niet in. Het korte nummer is nuttig voor mensen in Nederland, maar iedereen daarbuiten kan het nummer niet bereiken. Hoe tag ik dit?

Voor nu heb ik het lokale nummer maar gewoon overgeplaatst naar nieuwe object. (Het is nog niet geupload, maar het komt hier: https://www.openstreetmap.org/#map=19/52.95900/5.78782 )

[1] https://www.kinggemeenten.nl/secties/14netnummer/14netnummer-voor-gemeenten

Ik zou alt_phone gebruiken.

En weer een bak belastinggeld weggegooid voor een compleet nutteloos automatiseringsproject.

Hoeveel mensen in IJsselstein, Nieuwegein, Houten, Zeist en de Bilt zullen weten wat er op de plaats van het vraagteken moet staan in 14030?. Het kental in al die plaatsen is namelijk net als in Utrecht gewoon 030.

Done!

Bedankt! Ga ik het later opnieuw proberen.

Indien het uploaden halverwege faalt kun je gewoon verder gaan met uploaden. JOSM houdt bij waar je met de upload gebleven bent. Hooguit komen er dan 100 objecten (afhankelijk van batch grootte) dubbel in OSM terrecht (omdat JOSM niet kan weten of de OSM server die verwerkt heeft), maar die kun je heel gemakkelijk ontdubbelen in stap 4a.
Als zoals je aangeeft al 90% van de upload klaar is, dan is JOSM onderhand de deletes van de oude gebouwen aan het verwerken, ga je deze verder uploaden krijg je hooguit 100 meldingen dat een object al is verwijderd en hoef je verder niks te corrigeren.
Volgens mij hoef je enkel een changeset te reverten als JOSM gecrashed is en/of je al je lopende mutaties kwijt bent en je echt helemaal opnieuw moet beginnen.

Heb het vaak zat gehad dat de upload afgebroken was (bijvoorbeeld omdat m’n systeem in stanby ging 's avonds) en dat was op deze manier altijd perfect de volgende dag te vervolgen zonder onoverkomenlijke moeilijkheden en terugdraaien van changesets.

Toch blijft er iets misgaan met je upload florisje, er zitten nog steeds gaten in de gebieden die je hebt gedaan. En je poly is van 2 mei.

Edwin, welkom op het forum. En leuk dat je meedoet op 6 september!

Hoe was de procedure ook alweer? Ik denk dat er dan iets mis is met de file die ik probeer te uploaden.

PS. Ik ben de laatste puntjes op de I aan het zetten in Lelystad. Daarmee is de provincie Flevoland ook af!

Zorg ervoor dat je een OSM of poly bestand heb met daarin de polygonen die je hebt gebruikt bij het importeren, sla deze file op met de naam _BAG-.osm of _BAG-.poly en upload deze. Voor het opslaan als poly bestand heb je de poly plugin nodig. Je kunt het ook in OSM formaat uploaden en de conversie naar poly overlaten aan de service, zoals beschreven op de upload pagina

ik zag .osm of .poly staan dus heb er heel leuk .poly van gemaakt :roll_eyes: zojuist opnieuw geupload met nog recentere data.

Ok, weet ik dat voor een eventuele volgende keer. Is in ieder geval een stuk eenvoudiger.

Overigens bestaat OSM aanstaande dinsdag 10 jaar. Na 10 jaar (en een beetje) hebben we eindelijk volledige adresdekking in Nederland!