Fietsrouteplanner Fietsersbond

De Fietsersbond is sinds enige tijd bezig om zelf een fietsrouteplanner te maken. Hun project lijkt veel op OSM (met vrijwilligers geotaggen) en voor zover ik kan zien ook non-profit. Nu zit ik niet bij de fietsersbond, maar volgens mij is het een idee om een en ander te combineren. Hiervan profiteren beide partijen; Beide partijen krijgen meer vrijwilligers, OSM krijgt gedetailleerde info over fietspaden en de fietsersbond krijgt de beschikking over alle tools die gemaakt zijn voor OSM.

Nu vroeg ik mij af; heeft iemand enig idee of de projecten kunnen en willen samenwerken?

De Fietsersbond krijgt kapitalen voor het maken van de routeplanner en het verzamelen van de gegevens:
Zuid-Holland Eur 100.000
Utrecht Eur 99.200
Gelderland Eur 97.300
Friesland Eur 94.810
Flevoland ruim Eur 50.000
etc.

Je ziet dat dit een goede business is voor de Fietsersbond. Non-profit of niet, de cashflow is behoorlijk; het personeel moet ook betaald worden (dik Eur 1.700.000 afgelopen jaar).

Al met al vraag ik me af of de fietsersbond er belang of brood in ziet om hun data en/of routeplanner beschikbaar te stellen voor OSM en of zij genoeg meerwaarde in de OSM data zien om dit te doen: De OSM tools kunnen nu al gratis gebruikt worden en een OSM basis layer kost hun ook weinig. De Fietsersbond heeft zelf al een hele schare leden die zich op de fietspaden richten en er (nu nog?) een betere database met hogere kwaliteit data van hebben. Alleen als zij de OSM data met hun eigen data gaan verwerken zullen ze verplicht zijn om hun data voor ons beschikbaar te stellen.

Kortom, ik denk niet dat de Fietsersbond interesse zal tonen.

Tjee, voor 50000 euro wil ik alle fietsroutes van heel Zeeland wel in kaart brengen, hoor.

Er gaat wat geld om in dit land, naar allerlei belangenclubjes. Waarom pikken we niet gewoon mee uit die ruif? :frowning:

Ja, nog meer gemeenschapsgeld door de plee. Eén van de voordelen die OSM kan bieden is dat de overheid juist minder geld hoeft uit te geven aan kaarten en aanverwante diensten. Zodra ik de nieuwe interface van mij en Milo op yournavigation heb gezet ga ik werken aan een knooppunten routeplanner. Als onze tools en data maar goed genoeg zijn komt iedereen wel naar ons toe.

En als je werk zoekt kun je misschien via OpenGeo gaan lobbien bij de provincies voor een potje?

Misschien moet ik mijn sarcasme nog wat zwaarder aanzetten volgende keer? :slight_smile:

Haha, misschien wel ja :stuck_out_tongue:

Henk heeft aan tafel gezeten bij die club
en ze hadden 0,0 interesse in samenwerking als ik het goed begrepen heb

Geld is geld he, en dat moet je niet delen.