Routebordjes fietsknooppunten wijken af van kaart

In Wahlwiller loopt fietsknooppuntenroute 87-89 door het dorp.
De gepubliceerde route (zoals ik die in JOSM bekijk met de fietsknooppunten overlay) komt niet overeen met de route die in het dorp wordt aangegeven.
Zie hier het kaartje uit Basecamp met mijn route op de OFM kaart:

Ik heb het hier al (in een privemail) met ligfietser overgehad omdat op OFM de route nog de Oude Baan volgde (daar loopt nl. de MTB route).

Omdat ik twijfelde waar de routebordjes stonden heb ik gisteren opnieuw een rondje zuidlimburg gefietst (ik kwam in het Vijlener Bos ook rare situaties tegen) en weet het nu zeker: de aangegeven route is volgens de dikke blauwe lijn.

Moet ik nu eerst wachten tot het knooppuntennetwerk zelf de fout heeft gecorrigeerd (nadat ik ze heb geïnformeerd) en daarna pas de route op de kaart aanpassen, of kan ik nu al de route goedleggen zodat hij de borjes volgt.
Of kan het ook nog zo zijn dat een “bordjesplaatser” zelf een mooiere route heeft bedacht?

Overigens reed ik gisteren de route waarbij ik de Kruisberg mocht afdalen :slight_smile:

Eén van de grondbeginselen waar OSM op is gebouwd is: We map what is on the ground. M.a.w. als je buiten rond loopt en zien dat iets zo is, dan zetten we het ook zo op onze kaart. Als één of andere “ambtenaar” in een ivoren toren denkt dat de wereld er anders uitziet, dan moet hij ook maar eens buiten gaan kijken.

Aanpassen dus.

Ik ben het met Cartinus eens. We moeten ons baseren op wat er in werkelijkheid te vinden is. Ik maak relaties voor fietsknooppuntenroutes (wat een woord, bestaat dat echt?) in OSM op basis van de routeborden. Een afwijking t.o.v. andere bronnen is reden om er op uit te trekken en het (opnieuw) te valideren in het veld.

Nog dit: hoe meer we beschikken over (openbare) bronnen met relevante gegevens (zie b.v. de BAG-import), hoe groter het belang om te controleren of wat er in die bronnen te vinden is ook klopt met de werkelijkheid. Die bronnen zijn nl. niet altijd correct (fouten maken is menselijk) of up-to-date.

Wat knooppuntroutes betreft: ook de kaarten bij de informatiepanelen komen niet altijd overeen met de routes volgens de routeborden. Dan moeten ze die maar vervangen, of de routeborden verzetten.