veerpontjes

De enigste manier om die waterbussen te vermijden is de optie “veerboten vermijden” (maar deze optie ontbreekt ook op de Dakota zie ik nu)
Snellere route ipv kortste wil ook wel helpen, maar bv deze zal die altijd wel kiezen:
https://www.openstreetmap.org/way/143760471#map=16/51.8165/4.6634

Klopt… maar is ook een prima verbinding en de officiële ANWB bewijzering gaat ook via het pontje. En inderdaad kortste weg pakt vanuit Dordt de Noord naar Rotterdam en snelste weg gaat via het land.

Maar het liefst (snelste weg) pakt de routering nog een stukje waterbus. bv Dordt - Alblasserdam via IJsselmonde en het pontje H I Ambacht naar Alblasserdam ipv de brug.
… Nog een update vragen voor de dakota Ligfietser? :smiley:

Probeer eens auto en snellere tijd ipv van fiets?

Ja…auto/snelste weg op de Noord scheelt het iets. Dordt - Alblasserdam. Hij pakt dan de brug ipv de pont naast de brug. Op andere plaatsen de ene keer wel de andere keer niet…

Weer even een update gedraaid, staat nu online. Probeer maar eens de rondvaartboot te nemen naar Zierikzee. Gaat je niet meer lukken :wink:

Het veer St Annaland - Zierikzee is uit de vaart :slight_smile: Haringvliet en Hollandsch Diep ook dik in orde. Lopen er routes op dan helaas… pech voor diegene die de route fietst. (Veerse meer)
Dit is een enorme verbetering tov een week of wat geleden… vooral op de Zeeuwse en Zuid-Hollandse eilanden.

edit: Nu nog een script voor als een seasonal pontje niet vaart bij een regenkans van meer dan 70% zoals bij Enspijk - Mariënwaerdt :slight_smile:

Er is wel een fietsweer app voor je mobiel, http://www.fietstijden.nl/weer maar nog niet voor de fiets- en voetveren. Zal wel een kwestie van tijd zijn voor het in osmand ofzo wordt ingebouwd, kan je meteen je Garmin aan de wilgen hangen. :wink:

Eggie, nog even ontopic, moet de Ms Onrust ook niet op tourism=attraction staan?
https://www.openstreetmap.org/way/185253169

Ben het met Cartinus eens dat er voor rondvaartboten eigenlijk een andere tag verzonnen moet worden dan route=ferry.

Tja . het is ook één afvaart per dag. Spreek wel zat mensen die de MS onrust opnemen in hun fietsroute. Vanuit Haamstede naar Zierikzee en dan terug met de Onrust.
… maar ik zet 'm ook op tourism=attraction. Je moet ook 1.5 uur van te voren on-line boeken.
Er staat ook ergens een vermakelijk verhaal dat de schipper de trossen losgooit terwijl pas een deel van de familie aan boord is.

Vooral die overtocht van 31-05 Wier & Wijn 18:30 21:30 spreekt me aan. :smiley:

18-05 familierondvaart 11:00 12:30
18-05 familierondvaart 13:30 15:00
20-05 natuurvaartocht 13:00 15:30
25-05 rondvaart met de weerman 11:00 12:30
25-05 familierondvaart / geluid van de oosterschelde 13:30 15:00
27-05 natuurvaartocht 10:00 12:30
29-05 natuurvaartocht 11:00 13:30
31-05 Wier & Wijn 18:30 21:30
01-06 familierondvaart 11:00 12:30
01-06 familierondvaart 13:30 15:00
Reserveren

eggie en ligfietser,
Nog een fietspontje bij Wemeldinge.

Way #22504155 en #22503927
En hier het bord wat er staat.

Ik heb het path naar de pont er op gezet.
Indien het wat is kun je het aanvullen.
Zoniet dan de ferry graag weghalen.
mvrgr Jan.

Misschien is er iets hier?
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposed_features/ferry

Frank… Het is nog een proposal. ( Proposed features/ferry) In ieder geval kun je zo meer onderscheid maken.
Nu wordt in ieder geval tourism=attraction gemeden in de routering.
'k Heb ook ontdekt dat als ik tourism=attraction gebruik en het betreft een letterlijke rondvaart dat dan het gebied rendert binnen het vaargebied.
(Toeristenrondje Molens kinderdijk) Dus het "rondje gesplitst.
Jan… Het seizoensveer is kennelijk uitgebreid. Naar Wemeldinge. Zal 'm opnemen in de driehoek Gorishoek/ Yerseke/ Wemeldinge. seasonal=summer
Ben daar binnenkort weer aan het rondvaren met m’n leerlingen. Zal eens kijken.
Goudappel is niet precies geweest met de juiste afvaartplaatsen. Zo vertrekt het veer van Gorishoek aan het eind van de strekdam. Maar een strekdam is hier officieel geen pad. Laat het maar even zo.

edit: http://routes.vvvzeeland.nl/nl/rondje-pontje/pontjes Veerpontje zal alleen routeren bij tussenpunt. Naam veerpont dus nu ms seabear
Vertrekpunt Gorishoek toch verplaatst naar juiste punt.

Privé ‘pontjes’, omdat een woning geen weg heeft naar het eilandje, mappen we die ook? Dit naar aanleiding van note 2928295. Ik heb 3 route=ferry toegevoegd (achavi), maar ik vroeg me af of dit wel zo wenselijk is. Ideeën?

Ferry is een vorm van openbaar vervoer en dat is m.i. hier niet aan de orde. Als je dit gaat mappen is de volgende vraag of we hier ook ferry verbindingen willen maken: https://www.openstreetmap.org/#map=17/52.22426/4.93501
Ik zou ze niet mappen.

Toch ok als er een “access=private” bij staat, of misschien “public=no” ?

Openbaar vervoer met access=private? Die kende ik nog niet.

Hm, het is maar wat je “openbaar” noemt. Ik ben vooral bezig met luchtvaartterreinen, die maken ook deel uit van het openbaar vervoer, maar er zijn er heel veel met “access=private”. Waarom zou dat voor een veerpont niet kunnen? En als we prive-luchtvaartterreinen mappen, dan zou ik niet weten waarom we prive-pontjes niet zouden mappen.

Net als wegen kan een ferry-route prima worden voorzien van access-tags om het niet-openbare karakter aan te geven. De veerboot naar Vlieland heeft bijvoorbeeld ook motor_vehicle=private.

Om de route in te tekenen moet het wel een aantoonbare vaste route zijn natuurlijk.

Tja, je zou kunnen beargumenteren dat dat zo is: iedere bezoeker dient deze veer te gebruiken.

Ja, dat zorgde bij mij voor de aarzeling. Als ik het goed begrijp, is het enige ‘vaste’ eraan dat de bewoners deze verbinding gebruiken om naar het vaste land te komen. Hun brievenbussen staan dus wel aan de dijk.

Ja, goed punt. Het verschil is wel dat hier overduidelijk geen route via land beschikbaar is…

Bedankt voor jullie input, dan laat ik de edit nu nog even zo. :slight_smile:

Jeroen ik heb wat moeite met private voor het Vlieland veer, eerder permissive lijkt mij. Je mag als eilander een voertuig hebben en gebruiken net als defensie, dat zijn halve eilanders. Of wat te doen met besteldiensten ?