Kwaliteitscontrole Landelijke en regionale fietsroutes

Ik ben begonnen de LF-routes (niet letterlijk ;)) na te lopen op inconsequenties in vergelijking met de officiële routes van het Fietsplatform.
Mocht iemand een route willen checken dan kan dat in dit topic gemeld/besproken worden.

LF14 Saksenroute - was verouderd op OSM, geheel herzien
LF16 Vechtdalroute - idem

LF1 Noordzeeroute
Alleen in Zeeuws-Vlaanderen kloppen een aantal stukjes niet, kan iemand dat ter plekke verifieren? Zie OSM Notes
Ook bij de Maasvlakte loopt een deel niet synchroon.

Met dank aan Noordfiets is de BTM kaart uitgebreid met de LF route-laag van pdok.nl (officiële fietsroutes van het Landelijk Fietsplatform):

Blauw zijn de LF routes op OSM, groen de officiële LF-routes.
http://mijndev.openstreetmap.nl/~ligfietser/fiets/?map=route&zoom=13&lat=51.38236&lon=3.46915&layers=B00000FTFFFFFFFFFFT

Klasse! :slight_smile: Dank ook aan Noordfiets.
LF3 bij Millingen a.d. Rijn/Nijmegen wijkt nogal af.
Ik neem aan dat we eerst een kijkje moeten gaan nemen voordat we alles aanpassen?
Ik wil wel zodra ik er tijd hebt, maar als iemand eerder kan …

Ik zal het Fietsplatform eens mailen (met een link naar de BTM) om te vragen of ze een overzicht hebben van mutaties in de LF routes. Ze hebben er nl zelf ook veel belang bij dat ook op OSM de routes kloppen.
Een kijkje nemen ter plekke kan geen kwaad, heb je een leuk doel om te fietsen :sunglasses:

Fietsknooppunten en -routes ook maar toegevoegd:
http://mijndev.openstreetmap.nl/~ligfietser/fiets/?map=route&zoom=15&lat=52.15482&lon=5.42408&layers=B00000FFTFFFFFFFFFFTT

Ik zie al gelijk dat in die pdok.nl layers ook veel fouten zitten. :wink:

Goed bezig hoor Ligfietser/Noordfiets. Complimenten.
En inderdaad zie ik dat bij ons in de regio die PDOK echt niet altijd klopt. Daar kan die PDOK nog wat van OSM leren :wink:

(Maar misschien ook wel andersom :laughing:)

Zat ik ook al aan te denken om die er bij te zetten.

Wat me opvalt is veel situaties als deze http://mijndev.openstreetmap.nl/~ligfietser/fiets/?map=route&zoom=13&lat=53.18461&lon=6.88075&layers=B00000FTFFFFFFFFFFTFF

OSM route voert hier niet meer over de hoofdweg maar langs een rustiger fietspad , ongetwijfeld recenter dan de basis lf route.

Dit er nog zo 1: LF origineel om het centrum heen via saaie ringweg maar OSM laat route door centrum zien.
http://mijndev.openstreetmap.nl/~ligfietser/fiets/?map=route&zoom=15&lat=53.1436&lon=7.03962&layers=B00000FTFFFFFFFFFFTFF

Stuk gezelliger en beter voor het terrasbezoek en economie.

Dat doet vermoeden dat er veel van deze wijzigingen zijn die op lokaal nivo zijn doorgevoerd, maar nooit bij de beheerder zijn aangeland. Ik zou dus niet zomaar op basis van de PDOK gegevens OSM aanpassen. Ik vermoed dat omgekeerd eerder aan de orde is :wink:

De les van vandaag is dus blijkbaar: zowel de OSM als officiële bronnen kunnen ernaast zitten? Laten we dan hopen dat de bebording dan tenminste wel in orde is, anders heeft ter plaatse gaan kijken ook niet zoveel zin.

Al begrijp ik wel wat je bedoelt …
“ground truth” houdt voor mij in dat ik altijd de borden gebruik om OSM bij te werken.

Als dat volgens de “officiële” gegevens niet klopt, dan moeten ze maar de borden gaan verzetten (en daarna voer ik het in OSM in).

Ik weet wel uit ervaring dat de kaarten op de informatiepanelen in fietsknooppuntennetwerk Stadregio Arnhem Nijmegen (SRAN) zeker niet altijd up-to-date zijn. Wat ook kan inhouden (heb ik niet gecheckt) dat de ANWB-fietskaarten met knooppunten ook niet correct hoeven te zijn.

Edit:
Hier houdt pdok/fkn geen rekening met eenrichtingswegen in dorpje Valburg:
http://mijndev.openstreetmap.nl/~ligfietser/fiets/?map=route&zoom=17&lat=51.90972&lon=5.78841&layers=B00000FFTFFFFFFFFFFTT

Misschien moeten we een draad hiervoor openen? :confused:

Edit2: Om het even bij elkaar te houden:
En zo te zien zijn in pdok/fkn ook niet de “connections” tussen fknp-netwerken.
Bijvoorbeeld: (Rivierenland) 17-77 (SRAN) http://mijndev.openstreetmap.nl/~ligfietser/fiets/?map=route&zoom=14&lat=51.90494&lon=5.71633&layers=B00000FFTFFFFFFFFFFTT
(Of ik heb het verkeerd ingevoerd).

Even ter verduidelijking: de beheerder van de knooppuntfietsroutes zijn lokale overheden of regio’s (dit zijn er een stuk of 50). Die van de landelijke LF routes beheert en controleert het Fietsplatform. Die coördineren/sturen ook de aanleg van de fietsknooppuntroutes, zodat men overal uniform bezig is en dat niet bij de grens van een gemeente de route ophoudt en ergens 100m verder een andere route begint (al komt dat ook nog wel eens voor). Zowel de officiële bronnen, OSM als de bebording ter plaatse kunnen wel eens ernaast zitten :wink:

Frank, je hoeft geen apart topic te openen, ik pas wel even het onderwerp aan :wink:
Ik zal die vraag over de connection ook meenemen in de mail naar het Fietsplatform.
Is dat een bestaande bewegwijzerde verbinding?

WB die ANWB en Falk kaarten, die zijn vaak lang van tevoren gedrukt, dus hebben nog het eerste concept van de route. Bijvoorbeeld die in Flevoland, die letterlijk uit de grond is gestampt en waar blijkbaar nog veel fouten in de route zitten. Die is men nu bezig aan het herstellen. Na verloop van tijd zal de route zich uit kristalliseren (en op OSM vast worden gelegd). Zou best kunnen dat de OSM kaart dus veel actueler is dan de ANWB kaarten. Althans dat is hier wel het geval :sunglasses:

Ja. Alle “connection” routes die ik vanuit fkn SRAN naar Veluwe, Rivierenland, enz heb uitgevoerd, zijn bewegwijzerd met routeborden (soms wel enigszins gebrekkig :smiley: ).

Dat is waar ik op doelde: lokale overheden leggen nog wel eens routes om, maar melden dat nooit terug.
Ter plaatse zie je dan iets anders dan volgens de verschillende ‘officiele’ bronnen zou moeten. Wat is dan de waarheid? Voor de fietser in ieder geval de routebordjes.

+1

In sommige gevallen wordt niet de officiële route gebruikt, maar een alternatieve route vanwege werkzaamheden aan de weg, etc. Dit wordt soms op de OSM aangegeven, maar dan vergeet de mapper die wijzigingen weer ongedaan te maken.

LF3 Maasroute aangepast bij Kekerdom (bij Nijmegen) obv survey. Routeborden komen inderdaad overeen met pdok “officiële” routes daar.

De route in Millingen ad Rijn moet ik nog even goed nakijken (i.v.m. de aansluiting van LF3 Hanze route).
Eveneens bij Erlecom/Bisonbaai.

Edit: En FWIW, mijn 2010* ANWB Fietskaart 10 (Gelderse rivieren – prachtige kaarten trouwens, zeker kopen! :slight_smile: ) laat inderdaad LF3 nog lopen over het fietspad Duffeltdijk (way #40408973).
*Er is denk ik een nieuwe editie; gaat iemand kijken of die nu wel klopt? :smiley:

LF3 bestaat (kennelijk) uit drie stukjes.

In Millingen ad Rijn zijn er routeborden van LF3 Maasroute (relatie #7034), maar ook van LF3 Hanzeroute (relatie #6049) die nu in OSM net buiten Westervoort stopt.

In OSM staat nu dat de LF3 Maasroute (relatie #7034) via de veer loopt en zo verder naar Pannerden enz. om aan te sluiten op LF3 Hanzeroute.

Zou iemand er een kijkje willen gaan nemen of het aan de noordkant inderdaad LF3 Maasroute is en niet LF3 Hanzeroute? Als dat moet veranderen, dan relatie #6049 doortrekken (d.w.z. als er routeborden “LF3a/b Hanzeroute” zijn) naar voet/fietsveer naar Millingen bij Kijfwaard (en over het water via way #36931208).

(Of natuurlijk het bekijken en constateren dat men inderdaad aan de Pannerdensekant het bebord heeft als LF3 Maasroute en het melden en zo laten :D.)

{Of inderdaad als alle twee!}

Ik pas dus dat stukje LF3 niet aan totdat we een controle hebben gehad.

Edit: Al blijft het bovenstaande nog overeind (graag iemand even kijken):

Nadat ik opnieuw bij Millingen ging kijken, lijkt het me duidelijk dat men aan de Millingense kant zowel LF3 Maasroute als LF3 Hanzeroute heeft bewegwijzerd naar de Duitse grens bij Millingen (niet geheel consequent; LF3 Hanzeroute is richting Duitsland wel en omgekeerd niet bewegwijzerd; LF3 Maasroute is niet richting Duitsland bewegwijzerd).

Op de dijk (van het veer af) lijkt er een alternatieve route voor de LF3 Maasroute te zijn (naast die die door de dorpskern loopt).

Verder naar het zuiden:

Vanaf het Wylerbergmeer zijn er rond LF stickers aangebracht om via een fiets-/bromfietspad ook een LF3 richting Zyfflich (Duitsland) te bewegwijzeren.

M.a.w., naast de “officiële” routes via pdok zijn er andere bewegwijzerde routes. Correctie in OSM lijkt me dan nog niet opportuun.

@ligfietser: Misschien contact opnemen met het fietsplatform op verheldering te krijgen?

Bedankt Frank,
Heb nog geen reactie gehad van het Fietsplatform op mijn vragen. Ik heb ook een link doorgestuurd naar dit topic.

Begin deze week moest ik een fietsroute voor 50+sers maken.
Met start en eindpunt in de buurt van knpt61.

Toen viel mij op dat de knooppunten route’s rond knpt61 niet klopten.
Dus de " Bicycle tags on OSM " aangezet en ik zie dat deze aangevult is.
Dat komt goed uit.

Dus de knooppunten route’s gaan verkennen en in OSM aangepast aan de bebording.
Dit overeenkomstig de tekening van "Bordje weg van Fietsland ".
Ik hoop dat in de relaties geen fouten bevatten.

Het overzicht bord van knpt61 staat bij de verkeerslichten in plaats van bij knpt61.
Dit heb ik gemeld bij “bordje weg”, evenals een verschil in de route 44-45 in Goes.

Ik zag dat "It’s so funny " ongeveer een jaar geleden hier gewerkt heeft.
Ik heb er nu dus aanpassingen gedaan.

Mvrgr Jan.

Bedankt Jan, ziet er prima uit! :slight_smile:

Ik heb weer een stukje RCN-routes nagefietst op Zuid-Beveland.
Het betreft de routes 72-73, deze op OFM aangepast aan de bordjes.
Knooppunt 72 verplaatst op OFM overeenkomstig de werkelijkheid.

Betreffende RCN 37-38-39 blijkt dat 37-39 niet is aangegeven met bordjes, dus heb ik die verwijderd van de OFM.

Het nieuwe controle kaartje werkt perfect, de aanpassingen stonden er direct op.

Mvrgr jan.