Trottoarer?

Hejsan,

Sitter här och undrar hur ni gör med mindre trottoarer i till exempel bostadsområden.

Undrar om ni ritar de separat eller om ni använder er av taggar.

Hittade detta om min min fundering http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:sidewalk men har sätt exempel där man ritat in det som en egen linje…

Hur gör ni och vilket fungerar bäst?

Jag brukar kartlägga större trottoarer separat. Mindre trottoarer utefter småvägar är enklare att lägga till med en tagg på vägen, det går snabbare så. Därför använder jag taggar i de situationerna. Fast å andra sidan gnällde en dansk på mig när jag kartlagde utefter mina premisser i Frederikshavn. Dansken menade att även större trottoarer är bättre om de kartlags som taggar, det blir mindre rörigt så.

Jag vet dock inte vad som “fungerar bäst”, separata trottoarer har sina tendenser att förvirra GPSen vid bilnavigering. Taggning vet jag dock inte ens om GPSerna förstår över huvud taget, något som skulle kunna försvåra navigering till fots. Min GPS (Garmin Oregon) är ju inte precis intelligent, den förstår inte ens skillnaden mellan serviceways, footways och cycleways…

Då gör vi två på samma sätt, det är upp till app utvecklarna att göra grejerna smarta…