Sneller nodes plaatsen in JOSM?

Wanneer je in JOSM een polygoon maakt zet je snel een reeks punten achterelkaar neer, maar ik moet na elke klik een fractie van een seconde blijven ‘hangen’ boven dat punt anders ziet JOSM hem niet als een nieuwe node. Kortom ik klik sneller dan JOSM het kan verwerken. Is er nog een truc om dat te versoepelen? In Potlatch is dit geen enkel probleem, maar na een jaartje osm’en ben ik helemaal omgeturnd naar JOSM.

Dit is mijn start string: C:\WINDOWS\system32\java.exe -jar -Xmx512M “C:\Program Files\2008\JOSM\josm-tested.jar”

Hmm. Komt me niet bekend voor. Ik heb het net even geprobeerd en hier werkt het puik, het lukt me niet om sneller te klikken dan JOSM (al weet ik natuurlijk niet hóe snel jij klikt :slight_smile:

Maar eh: welke JOSM, welke Java? Is je PC wel snel genoeg? Hier: 2Gb geheugen, 1.86GHz processor, JOSM 1981, Java version “1.6.0_06”;Java™ SE Runtime Environment (build 1.6.0_06-b02);Java HotSpot™ Server VM (build 10.0-b22, mixed mode), Ubuntu Linux 8.04.

Elke drie maanden een nieuw toetsenbord en een nieuwe muis…:D. Nee, ik denk dat veel osm’ers net zo snel of sneller klikken en tikken als ik.

Eens even mijn specs op een rijtje zien te krijgen: Dell XPS DXG061, 2Gb geheugen, Intel(R) Core™ 2 CPU 6400 @ 2.13Ghz processor, JOSM 1981, Java Version 1.6.0_15 from Sun Microsystems Inc., Java™ SE Runtime Environment (build 1.6.0_15-b03), Java HotSpot™ Client VM (build 14.1-b02, mixed mode, sharing), Windows XP Pro 2002 SP3.

Lijkt mij niet dat het hier aan kan liggen. Ik zie wel dat bij jou er staat Hotspot™ Server en bij mij Hotspot™ Client…?

Het is een bekend ding binnen JOSM, en van wat ik ervan begrijp wordt een gedeelte ook veroorzaakt door java zelf, die een klik niet goed registreert als de muis te snel beweegt. Verder weet ik er niet veel van, behalve dat ik er ondertussen wel aan gewend ben, en mijn werkwijze aangepast heb hieraan.

Vanzelfsprekend heb ik zo snel mogelijk geklikt - sneller dan ik normaliter zou doen.

Sja, dan weet ik het ook niet. Het enige verschil van betekenis is het besturingssysteem, maar ik meende dat de verschillen in Java-snelheid er sinds enkele antitrust-uitspraken ondertussen wel uitgehaald zijn. :wink:

Dat heeft vast iets te maken met runtime en compiler, of zoiets. Jij hebt Java moeten installeren, bij mij komt de hele boel voorgeinstalleerd mee met de PC, dus ik kan me voorstellen dat er daardoor bij mij meer aanwezig is dan bij jou. Het klinkt in elk geval niet als iets wat de muisklikken zou moeten versnellen.

Zojuist weer een paar honderd nodes geplaatst om natural=wood en natural=water stukken te tekenen, maar het blijft echt vervelend. Ik heb -Xmx512M veranderd in -Xmx1024M, maar dat had geen effect.

  • De WMS layer lijkt de boel te vertragen.
  • Langer in JOSM werken lijkt de boel te vertragen.

Wat het eigenlijk is: wanneer ik de muis beweeg terwijl ik een lijn trek, duurt het eventjes voor de lijn de mousepointer heeft bereikt. Die gele lijn hobbelt er maar achteraan; je ziet hem echt verspringen.

Heeft iemands anders met WinXP dit ook of juist niet?

Hoe langer je JOSM aanzet met WMS, hoe meer plaatjes er in het werkgeheugen komen te staan, misschien is het dat? Heb je verder veel programma’s open, d.i. staat je PC te swappen? Je zou - gewoon om te proberen - eens kunnen kijken wat Xmx256M doet: je wijst dan minder geheugen toe aan Java; daarmee voorkom je (misschien) dat Java gaat swappen.

Op het moment dat Java door het operating-system uitgeswapt wordt, krijg je zeer vervelende interactie tussen de Java garbage collection en het swap-mechanisme van het OS. Dat maakt Java soms wel 10 maal zo langzaam.

Oh en pas wel op: als Java uit z’n geheugen loopt, zijn je wijzigingen misschien zomaar weg…

Oftewel: save early, save often!

Kijk eens bij de advanced instellingen van JOSM, wellicht dat daar ergens een delay instelling is voor dit gedrag? Oh ja, en save early en save often is een goede tip…zou ik zelf ook vaker moeten gebruiken.

Tot zover alvast dank voor het meedenken!!:slight_smile:

Save early, save often: Ik heb nog nooit gehad dat Java “uit z’n geheugen loopt”. Ik heb dan ook nog nooit gesaved. Downloaden-editen-uploaden is alles wat ik doe. Soms wordt ik wel ‘nerveus’ als ik wat veel heb gedaan, maar doe dan altijd een upload tussendoor.

Advanced instellingen: Ik heb die hele reeks eens goed bekeken, maar kon er niets zinnigs in ontdekken.

Xmx256M: Geen effect.

Wat wel heel duidelijk is: Des te meer nodes er in het scherm worden getoond, des te langzamer gaat-ie. Het maakt niet uit hoeveel er geladen is, het gaat alleen om hoeveel er in de viewport staan.

Er zit nu een soort mouseclick-buffer in JOSM! :slight_smile: Ik kan nu veel sneller doorklikken en JOSM ‘loopt’ achter me aan met een spoor van nodes die ik 4 nodes geleden ‘neerzette’. Dus de lijnen worden nog steeds erg traag getekend, maar nu is dat niet zo’n probleem meer. Good stuff!