Snelle Mapnik render!

Oh, en de speedlayer wordt ook nog eens up-to-date gehouden met diffs (per uur of 5 minuten ofzo) i.p.v. eens per week.

Jawel, maar dat is dan voorlopig nog theorie, want in de praktijk is er sinds mijn post op 21 december niets meer gebeurd. Of moet ik zelf nog iets ondernemen om diffs verwerkt te krijgen daar?

Nee, daar hoef je zelf niks voor te doen. Ik had alleen de indruk dat mijn edits wel snel op de kaart verschijnen. Ik zal eens navraag doen.

Ok, de snelle mapnik layer wordt nu nog niet vaak ververst (gister wel een nieuwe versie gestart) maar daar wordt wel aan gewerkt, dus binnenkort kunnen we dus genieten van supersnelle updates op onze eigen tileserver.

Het is ondertussen zo ver, elke dag wordt de mapnik database ververst en de tiles opnieuw gerenderd.

Nice! :slight_smile:
Komt hij tzt ook in de view-tab van potlatch terecht?

Huh? Hoe bedoel je dat?

De speedlayer is op de NL tileserver en heeft dus niks met de internationale site van doen. Misschien, als alle benodigde tools uitgewerkt zijn en bewezen hebben te werken, dat de main site ‘ons’ systeem ook gaat gebruiken. Maar dat zal nog wel even duren…

Ah. Oké! Ik snap het nu. Bedankt!

Lijkt erop dat wijzigingen nu wel iedere dag op de .org site zichtbaar worden in de mapnik kaart?

Yep! En nu ben ik zelfs nog meer verbaasd, want ik zie mijn wijzigingen in de view tab van potlatch, die ik vanmiddag gemaakt heb (rond 12:00); in Mapnik dus!! Nog niet elk zoomlevel, maar toch!

Ja, het is me al vaker opgevallen dat nieuwe zaken binnen OSM vaak meerdere keren, door verschillende mensen/groepen, ontwikkeld worden in eenzelfde tijdsbestek. Het project is er dan kennelijk ‘klaar’ voor…

Op het Duitse forum is hier een discussie over. Er wordt geexperimenteerd met snelle rendering van Mapnik. Voorlopig nog even haphazard denk ik.

Op dit punt is de vooruitgang werkelijk giga. Wijzigingen mapnik op www.openstreetmap.org, soms zijn ze binnen het uur al zichtbaar?!

Ja, het viel mij ook al op dat sommige edits (in zuid Zweden) bijna direct (kwartiertje) zichtbaar waren!

-peter

Yep! Heb ik ook gemerkt. Fraai!

Een jaartje geleden hoorde je regelmatig geluiden dat het als vervelend werd ervaren om een week te wachten op het bewijs van je noeste arbeid. Er werd dan meestal op gereageerd dat je geduld moest hebben en “Mensen zijn tegenwoordig zo ongeduldig,” maar het is een flinke motivatie-boost als je je werk al na een paar minuten bevestigd ziet met alweer een beetje mooier geworden kaart.

Tuurlijk hadden we toen ook al de klik optie op in zoom=12 van http://www.informationfreeway.org voor de OSMarender, maar omdat er twee renderers default getoond worden, wil je toch weten of jouw changes in beide kaarten goed zijn.

Leuk dus om te zien dat er constant vooruitgang wordt geboekt. Ook de constante updates van JOSM/OSMTracker en Potlatch geven vertrouwen.

Tis bijna real-time nu, 5 minuten !!!

Wat nieuwe gebouwen in Geleen zag ik na één minuut al op de kaart. Dat is prettig, want je kunt direct je wijzigingen zien en controleren.

Maar daarentegen loopt Tiles@home al bijna 2 weken achter. Ik heb volgens mij ook al eens meegemaakt dat die binnen een half uur aanwezig was.

De TRAPI server ligt er tijdelijk uit (dat is de server die de TAH clients van data voorziet), vandaar.

Tijdens een edit in Potlatch keek even in mijn aantekeningen,
keek weer op scherm, en wijziging was al zichtbaar!

(@Willem1: heb je een mail gestuurd tav een edit in Geleen).