NLVB: Verkeersborden en taggen. (Algemeen, start/voortgang discussie)

Frank, maar de

vallen in of onder de groep fietsers ! dat vond ik met de nieuwe wegen wettelijke definities nou net weer irritant voor de groep tweewielers.

Ik meen dat die er wel ergens stond, dus op zoek:
voor access en wel bij kaarteigenschappen
motorcar | Toegangsrechten voor gemotoriseerd (auto) verkeer. Voor mogelijke waarden zie boven.
De zinsopbouw gaf toen al enige aarzeling van hoe te omschrijven, maar dan is het plaatje duidelijk, dit is een motorcar.

Voor mij is bepalend, wat vinden de gemiddelde persoon ervan, motorcar, zien we dat allemaal als personenauto?
Het begint natuurlijk in het engels, wat is volgens de engels sprekende een motorcar, zoals ligfietser schrijft vertaling van wiki, ik heb wat rondgezocht, maar teksten geven altijd een plaatje van een personenauto.
Wat geeft engelse wiki kaarteigenschappenMap Features
motorcar | Access permission for (motor) cars. For values see above
Ik had een zesje op school voor engels, vertaald naar nederlands
Toegangsrechten voor (gemotoriseerde) auto. Voor waarden zie boven
En dat is net iets anders, dan dat er nu staat.

Het eenvoudigst, ben ik voor, maar ook begrijpelijk.
Ik zou motorcar, dan ook als personenauto omschrijven, en niet als opmaat voor de groep motorvoertuigen op meer dan 2 wielen gebruiken.

Wat mij steeds meer de richting op doet schuiven naar een nieuwe tag voor.
en dan komt het

  1. tweesporig, wat aansluit bij double track indexering access
  2. meer dan twee wielen, wat aansluit bij wetgeving

en dat is nogal wat, motorcar niet meer gebruiken wereldwijd voor dit type van borden en gelijkelijk omschreven wetgeving,

het verwarrende is dat vele wetgevinginstanties, de getekende voorzijde van een personenauto’s als symbool voor motorvoertuig op twee wielen hebben gekozen.
en dan is gauw de fout gemaakt motorcar=no, wat deels waar is.

Ik zelf zo langzamerhand ook niet meer :/:lol:
Motorcar=personenauto kan ik wel volgen. De meeste toepassingen op OSM zijn ook bedoeld voor de personenauto.

Zal ik de wiki maar weer aanpassen in Allroads voorstel?
C6 : motor_vehicle=no motorcycle=yes mofa=yes moped=yes
C12 : motor_vehicle=no mofa=yes moped=yes

Heb deze aangemaakt.

Gehandicaptenvoertuigen valt toch onder de groep bijzondere voertuigen.

Als daar een tag gevonden is dan kunnen we die bij een bord toevoegen indien nodig.

Motorfiets met zijspan

Allroads heeft na dit bericht niet gezegd dat het niet klopt dus pas het maar aan :wink:

Als je een mapper bent met een Android telefoon dan heb je misschien iets aan mijn verkeersborden layout in OSMtracker. Ik heb geprobeerd de implicaties van een bord ook als tekst op te nemen maar dat kan nooit 100% goed zijn omdat we er in NL nog niet helemaal uit zijn. Gelukkig staat de code van het bord wel opgeslagen als waypoint dus dan kom je er wel uit.

Leuke ben jij, …allroads wacht af wat andere er van zeggen…

en hoe zit het met gehandicaptenvoertuig
en hoe zit het met een motorfiets met zijspan

Allroads heeft moeite met zo’n grote lijst met tags voor een bord op een weg te taggen,…en hoopt dat men kiest voor een simpeler oplossing…

Ok, heb de verkeersborden wiki maar weer aangepast.
Blijft wel lastig om bij een C6 bord al die tags neer te zetten.

motor_vehicle=no
motorcycle=yes
moped=yes
mofa=yes
traffic_sign=NL:C6

:confused:

En al helemaal lastig als het eenrichtingsafsluiting betreft. :open_mouth:

Ik denk dat motorcar=no voor de meeste routers al genoeg zegt dat daar geen vrachtwagens en bussen mogen passeren.
Die tag met traffic_sign=NL:C6 is dus zo gek nog niet.

Ja goed he? :laughing: Ik begrijp je punt maar zolang er niet een beter tagging schema is zullen we volgens mij gewoon moeten taggen obv de OSM definities van verkeersgebruikers wie waar wel of niet mag rijden/lopen etc. Ik kan het ook niet mooier maken. We zullen de NL-wetgeving betreffende verkeersborden moeten mappen (maar dan de andere vorm van mappen) op OSM access tags. Antwoorden op hoe of wat taggen van alle bijzondere voertuigen heb ik ook niet 123 paraat. Alleen al om die reden lijkt het me verstandig de codes van de borden te mappen. Kunnen we altijd nog de OSM tags aanpassen als we precies weten hoe of wat.

Als je de implicaties van borden op een way wil taggen en die implicatie geldt maar in 1 richting dan kun je werken met de forward/backward methode. Dus bv traffic_sign:forward=NL:C6 .

Contact (gesprek) met Geonovum: Optioneel (niet verplicht), voor bronhouder mogelijk om op een punt een verkeersbord of verkeerpaal te registreren, maar niet welk verkeersbord.

Zijn geen gedachten om verkeerborden toe te voegen of verplicht te stellen.
We kunnen dus stellen dat op korte-/middellange termijn geen landelijk dekkende database webservice beschikbaar komt.

Keren op de weg

Bord C6
Een weg met aan een zijde bord C6.
Je rijdt vanaf tegengestelde richting (Van A naar B) op die weg, je bent te ver gereden en je keert (bij X). En rijdt terug naar A.
Ben je dan strafbaar? Dacht het niet.

B---------------------------------------------------|----------------------------------------<0_0=------A Geen bord
X |
B–bord C6----------------------------------------|------------------------------------------------------A
H H2 |T H Huis
|
|track

Of je rijdt vanaf A naar een Huis 2 en gaat bij het huis vandaan rechts af naar A.
Of je komt uit de track onverhard pad (waarschijnlijk niet in de wegenleger) en gaat naar A.

Nu stel ik mij de vraag.
Is het correct dat we over de hele weg (alle wegstukjes) taggen of horen we alleen bij waar het bord staat een wegstukje te taggen.
Dus voor C6

:confused:

C9 Gesloten voor ruiters, vee, wagens, motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h en brommobielen alsmede fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen.

Dit ook zo’n heerlijke om in te voeren.
En daar is mijn frustratie eigenlijk mee begonnen,…

M.i. Ja: Als je gesnapt wordt, wordt het: “Als bestuurder van een motorvoertuig op meer dan twee wielen in strijd met bord C6 (geslotenverklaring voor motorvoertuig op meer dan twee wielen) een weg gebruiken.” Tenzij een onderbord ruimte geeft, natuurlijk. Het is geen verbod om bord C6 te passeren (keren geeft geen andere werking). Tweede vraag: idem ditto.

De derde vraag heeft te maken met de status van de track (m.a.w. moet er een herhalingsbord staan na die track); ik weet niet welke effect het heeft als iets wel dan niet is opgenomen in de wegenlegger, maar dat gaat meer over wie verantwoordelijk is voor een weg en niet of de regels gelden, toch?

http://www.45tuners.nl/forum/viewtopic.php?f=9&p=50504
:smiley:

?
Als je van de kant van A komt weet je niet dat er bij B een bord staat. Je keert of bezoekt daar een huis en rijdt terug naar A.
Stel dat dat legaal is. (Dat weten we nog niet, hoop daar meer uitsluitsel over te krijgen)
Welk weggedeelte (wegstuk), mag je dan taggen op basis van bord C6.

Ik wil hier mee aangeven dat m.i. niet alle borden over de gehele weglengte, getagd kunnen worden en dat het een punt van aandacht is.

Edit: substantieel iets bijgevoegd met werkelijke situatie

PAS OP: Voorbeeld is hetzelfde maar de tags zijn inmiddels wat verandert in de loop der tijd, het is dus meer een tryout case geworden om tot juiste tagging te komen, zodat ook de afgeleide pagina’s rendering verandert is.

Met dank aan Peewee voor de eerste C6 bordentags in Nederland en gelijk zo’n situatie…hoe verzin je het… :laughing:
(Hierbij ga ik er even van uit dat de borden zo zijn als op de link GS)
overpass link

openstreetmap the way waarom het gaat gedeelte van de totale weg Ekris.

B ingang weg
met bord C6 situatiefoto

A
Bij A staat geen bord hier ben je de bebouwde kom uitgereden naar huis 2

Huis 2
Aan het water bij de lus in dat riviertje. Vanaf Woudenberg ben je er gekomen over Ekris, na visite sta je op het erf en je gaat links af naar de bebouwde kom over Ekris, mag dat, zo ja, dan kan er niet over die hele way het verbod traffic_sign=NL:C6 op gezet worden. zie de way in openstreetmap met hier nog motorcar=no

Of nog dichter bij het bord C6 ---- B ----
Om een of andere reden ben je via de bebouwde kom — A —, als boven naar dit weiland gereden en monster genomen van de bodem je moet verderop aan de ekris ook nog een paar monster nemen en je rijdt terug. (rechtsaf) Dan ben je al heel dicht bij het bord C6. Maar toch mag je terugrijden.

Of je komt uit deze track met eigen weg vandaan en je gaat links af.

Conclusie: van mij is bij eenzijdig zo’n bord C6
Dat een stuk van zeg maar van 10 meter bij het bord getagd, traffic_sign=NL:C6 met forward of backward voldoende is en gewenst. Maar zeker niet verder als eerste erf of padingang of kaveltoegang.

(Frappant detail is dat de GE kaart daar op de weg een eenrichtingspijltje zet, kaart helemaal op de auto gericht.)

Ander detail is dat er een onderbord is voor tractoren is, wat de string met codes nog langer maakt, met kans op fouten of geen zin gedrag om alles te taggen.

agricultural=yes
motor_vehicle:backward=no
motorcycle=yes
moped=yes
mofa=yes
traffic_sign:backward=NL:C6

@Allroads: “Als je van de kant van A komt weet je niet dat er bij B een bord staat. Je keert of bezoekt daar een huis en rijdt terug naar A.”

Maakt wel iets uit of je alleen als bezoeker daar komt of als OSMer… Wat je als weggebruiker weet of kan weten is iets anders dan wat de status is van een weg(gedeelte). Als OSMer zoek je uit hoe het zit.

Je weet (als OSMer, na het uitzoeken) dat er een bord NL:C6 staat (op je tekening is dat links) en dus dat de weg daarna gesloten is voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen tot (a) een bord om het weer op te heffen of (b) een zijweg. Dat tag je.

De richting dat je rijdt is irrelevant want je mag daar niet komen met je auto (trike, quad, motor et zijspan, enz.).

Mensen die op zo’n weg wonen en toch daar (legaal) komen met de auto hebben kennelijk een ontheffing.

Of je van B naar A in zijn geheel het verbod tagt, hangt af van die track. Als het een uitrit is: ja over het geheel tag je een verbod. Als het een weg is, en er geen herhalingsbord is, nee dan alleen het gedeelte van B naar de track.

Dat je als bestuurder misschien weg komt met een “ik zag het niet” doet hieraan niets af.

We hebben het over dit voorbeeld.
Eenzijdig een bord C6.bij B
Dan is de richting die je rijdt wel relevant, bord is alleen van toepassing op richting van B naar A.
Zodoende moet daar backward worden toegevoegd. (richting in OSM is zo)

Bij tweezijdig (A en B) zo’n bord heb je gelijk richting is irrelevant

Ik begrijp je punt.
Ik heb de vraag ergens anders uit staan, met de verschillende rij voorbeelden bij een eenzijdig c6 bord.
Het gaat ook om een goede routering als je bij Huis 2 bent. Alle mogelijkheden benuttend.
Als OSMer zoek je uit hoe het zit, vandaar dit voorbeeld
Er is daar geen enkel teken van bestemming verkeer regels.

Nee. Ik ben het gewoon met je oneens dat dat correct is.
Heb je ergens daar bewijs voor?

Edit1: Ik zou ook rekening houden met onjuiste of onvolledig (en dus ook onjuiste) bebording!
En daar is weinig tegen in te brengen.

Edit2: Om precies te zijn: ik ben het met je oneens dat een bord NL:C6 “alleen van toepassing [is] op richting van B naar A”. Maar zie Edit1; kan zijn dat het gewoon verkeerd is bebord (of een bord is weggehaald; of een onderbord is weg (b.v. bestemmingsverkeer toegestaan)).

Edit3: Een inrijverbod zou toch eerder een bord NL:C2 zijn, toch? (“in deze richting gesloten”; al sluit dat meer uit dan alleen motorvoertuigen.)

Bewijs?, ik heb navraag gedaan, en een politieambtenaar bevestigde dat dat je van A naar B (geen bord) gewoon mag inrijden.
Nu heb ik hem dat keren/terugrijden/visite gevraagd, denk dat hij dat nu aan het uitzoeken is, of laat uitzoeken hoger op.