Idee om wat met BAG te gaan doen

Ik heb geen tijdstippen gekregen, dus ik ben er voor de zekerheid vanaf het begin (15:00).

Vandaag heb ik contact gehad met Gravitystrorm, de man achter de huidige Mapnik carto. Gertjan had al geconstateerd dat de rendering van gebouwen te wensen over laat. Ik deel dat. Punten ter verbetering zijn de rendering bij building=house en building=apartment. Maar ook ondergrondse panden zouden minder prominent op de kaart mogen. En, een oude wens, kassen zouden er anders uit mogen zien. Het is echter weer onmogelijk om alle circa 30 soorten building=* een eigen kleurtje te geven. Gravitystorm gaf aan dat ik aan de slag kan met Tilemill en vervolgens een pull request kan indienen op Github waar de carto wordt bijgehouden. Al die termen zeggen me niet zoveel, maar het is me al wel gelukt om de plek te vinden waar een issue over buildings wordt bijgehouden: https://github.com/gravitystorm/openstreetmap-carto/issues/68

Ik hoor het graag als er ideeën zijn over de cartografie van gebouwen in Mapnik cq als er mensen die mee willen helpen om een test-cartografie in Tilemill op te zetten

Cheers, Johan

Op osgeo.nl staat iets meer info bij meetup.
Overvloed aan sprekers begrijp ik, daardoor beperkte tijd per spreker. Ik ga er van uit dat voor de toelichting van de Bag-import voldoende tijd wordt uitgetrokken ?

Nog iets om met het BAG te doen, gebruik de voorzover ik kan nagaan de ruim twee jaar oude luchtfotos achter de BAG weergave. Inzoomen tot max levert toch een aardig beeld.

Ik kan er helaas niet bij zijn :frowning: Ben wel benieuwd naar de uitkomst.

Afgelopen zondag hebben we een leuke bijeenkomst gehad als OSM met Opengeo. Diverse leuke presentaties voor ongeveer 30 aanwezigen. Mijn indruk was dat de BAG presentatie goed is ontvangen. De bijeenkomst heeft geleid tot vijf betatesters (naast Gertjan en mijzelf) die de plugin van Gertjan en mijn beschrijving van de BAGimport aan het testen/verbeteren zijn in de komende weken.

Op zaterdag 8 maart vindt in Eetcafé Lotgenoten in Duivendrecht (http://www.openstreetmap.org/#map=18/52.32521/4.93869) een workshop plaats over de BAG tussen 15:00 en 17:00. Bedoeling is dat alle deelnemers hun laptop meenemen en dan, op hun eigen laptop, een BAG import van een gedeelte van Duivendrecht gaan doen. Enige JOSM ervaring is wel een vereiste. Aanmelden graag via dit forum of rechtstreeks via osmned@gmail.com

Cheers, Johan

Hallo, hier een beginner.
Ik wilde bij mij in de buurt (wijk Baggelhuizen in Assen) huisnummers gaan invoeren. Met twee beeldschermen, één met BAG en één met JOSM is het redelijk te doen om met addr:interpolation de nummers toe te voegen. Eerst huis en laatste huis in een rijtje en klaar. Kopiëren/plakken enz enz. Even opletten want bij hoger huisnummer dan 50 verandert de postcode. De navigatie van OSM kan hier mee omgaan. Je komt precies voor de deur met geïnterpoleerde nummers.

Ik heb het hele topic over Bag gelezen en vraag me af of het nog wel zin heeft om huisnummers “handmatig” in te gaan voeren.
Verder staan hier wat nieuwbouwhuizen. Ook daar vraag ik me af of het wel zin heeft hier iets mee te doen op de kaart.

René.

Hi rivw, welkom en nou nee. Met het BAG import project schiet het harder en eenvoudiger op. Meld je bij it’s so funny (Johan) aan met de vraag wat te doen ?

Okee, ik houd dit topic in de gaten.
Ik heb de indruk dat BAG en OSM van elkaar kopiëren. Ik zie in OSM en BAG namelijk precies dezelfde fouten.
Straat die mist in OSM, mist ook in BAG. Straat die door een gebouw loopt in OSM doet dat ook in BAG, enz, enz.

René.

Het valt me op dat de BAG import tool de adres informatie zet op losse nodes die op geen enkele manier verbonden zijn met de polygoon van het gebouw. Zou het niet netter zijn om:
(1) ofwel het gebouw polygoon van het adres te voorzien
(2) ofwel op een adres node die deel uitmaakt van de building polygoon (en dan bijvoorbeeld ook een entrance=* toevoegen).

Voordeel van (1):

  • Het is semantisch gezien beter om het gebouw een adres te geven dan een willekeurig punt binnen het gebouw. Het hele gebouw heeft namelijk het adres niet alleen een denkbeeldig punt binnen het gebouw.
  • renderers kunnen dan zelf bepalen waar ze een huisnummer neerzetten, zodat het er esthetischer uit kan zien (midden in een gebouw bijvoorbeeld).
  • er is dan direct een verband tussen het gebouw en het huisnummer, zodat een renderer het gebouw kan laten oplichten bij een search of een adres als kan tonen als je met je muis binnen het gebouw staat.

Voordeel van (2):

  • routers sturen je direct naar de voordeur
  • er is een verband tussen de (entrance) node en het gebouw
    Nadeel van (2):
  • het is semantisch incorrect. Het gebouw heeft een adres niet alleen de voordeur.
  • moeilijker voor renderers om het huisnummer esthetisch neer te zetten (vergelijk http://osm.org/go/0GS4A_j6Y met http://osm.org/go/0GS4AjX52)

Beste Rivw of Rene, goed opgemerkt. Mijn presentatie heb ik ook BAG - OSM, een kruis bestuiving genoemd. Er staat ook onderaan het BAG dat ze de infrastructuur van OSM gebruiken. In mijn onschuld of bij gebrek aan kennis riep ik dat de OSM gebouwen ook in het BAG waren opgenomen. Nee dus slechts in de BAG vieuwer zoals een kadasterman verhelderde, toen ik zo groos als een oude aap meldde dat wat ik in teken de volgende dag in het BAG stond :confused: Bij de import blijft dat werk grotendeels buiten beeld, volgens de definities van het BAG kennen gebouwen aan een aantal kenmerken, vast aan de grond, met een afsluiting.

Op de bijeenkomst in januari jl. in Hilversum waren er een aantal betatesters. Ik neem aan dat deze al druk aan de slag zijn (geweest). Zijn er al ervaringen te delen ?
Al meer nieuws over 8 maart ? (loopt het storm ?, ik ben al een laptop aan het regelen en me wat meer in josm aan het verdiepen).

Ik heb zojuist de laatste uitgave van de offline kaart Nederland gedownload. (01-02-14) Als nieuweling valt me op de de huisnummers in Gorinchem wel op de online kaart worden vermeld maar niet op de offline versie die je in het veld gebruikt. Is dat de bedoeling? Ik mis overigens de postcode bij de adresgegevens, de gegevens van de weg en gegevens van het gebouw. Ik heb als voorbeeld de Gildenweg 33 in Gorinchem bekeken in JOSM.

Ik heb het een en ander vergeleken en heb ontdekt dat de huisnummers alleen worden weergegeven op de offline kaart als de adresgegevens aan het gebouw hangen. In Gorinchem hangen de adresgegevens aan een point.

Als voorbeeld waar het huisnummer wel op de offline kaart wordt weergegeven heb ik Planetenlaan 73 in Assen bekeken.

Ik heb zelf wat uitgeprobeerd met geïnterpoleerde huisnummers. Je raadt het al. Worden offline niet weergegeven omdat ze niet aan een gebouw hangen. Op mijn PC zag het er allemaal prachtig uit.

Tot zover hoop ik dat mijn conclusies juist zijn.

René.

De beta test om BAG data toe te voegen aan openstreetmap.org is in volle gang. Ook ik was aanwezig op de nieuwjaarsreceptie in Hilversum, we hebben elkaar gesproken destijds. Ik ben lovend over de plug-in die op dit moment getest wordt. Wel is het (zoals It’s so funny al aangegeven heeft) noodzakelijk dat er enige kennis van JOSM aanwezig is. Ook ik ben nog niet zo lang bekend met JOSM maar ik kan zeggen dat ik het inmiddels goed onder de knie heb. De één zal dit sneller oppakken dan de ander. Omdat je veel data via de import upload is het natuurlijk zaak dat dit op een juiste manier gebeurd, vandaar de aangelegde wiki. Ook zal er een uitvoerige handleiding online geplaatst worden. Naar het er nu uitziet zal deze voorzien worden met voorbeeld video’s op YouTube. Zodat iedereen de BAG data op eensluidende manier zal en kan verwerken.

Zoals je zelf al quote, heeft ruudblanken ongeveer een jaar geleden, OSM voorzien van BAG data.
Het is ondertussen een jaar later, en inmiddels is er een plug-in geschreven door Gertjan I. Deze plug-in wordt op dit moment getest. Vermoedelijk heeft ruudblanken de adres nodes niet voorzien postcodes. Het kan ook zijn dat ze wel zijn aangebracht. Openstreetmap.org laat de postcodes namlijk niet zien in de MAPNIK kaart. De postcode kan namelijk aanwezig zijn maar wordt niet gevisualiseerd.

De BAGimport wiki geeft de beschrijving weer hoe en met welke tags er geïmporteerd wordt. In de beschreven BAG import is addr:postcode aanwezig.

Ik kan zeggen dat (als je redelijke ervaring hebt) een gemiddelde woonplaats/dorp in ongeveer 4 uur voorzien kan worden met BAG data.
Wil je in de toekomst werken met de plug-in dan raad ik je aan om je aan te melden bij osmned@gmail.com voor de workshop op 8 maart 2014.

Welke kaart heb je gedownload?
Dit heeft te maken welke type file de kaartmaker heeft gebruikt, er zijn namelijk veel kaarten waar andere data gevisualiseerd wordt en zal in het bronbestand van OSM aanwezig zijn. De postcode zie je niet op de meeste kaarten maar deze data is wel door kaartmakers te gebruiken.

Bedankt voor de info.
Ik woon in Assen en Hilversum is nogal uit de buurt. Tijd genoeg, maar er hangt een prijskaartje aan de trein.

Ik gebruik de OSMAND app op een Samsung 10 inch tablet.

René.

Je kan volgens mij alle BAG adressen in Osmand laden, zie
https://groups.google.com/forum/#!searchin/osmand/bag/osmand/r_BUIxOQgQY/57pXARMwDmcJ

In de Garmin kaarten van openfietsmap.nl en garmin.openstreetmap.nl zijn ze ze ook al geïntegreerd met de OSM data (evenals de Vlaamse adressen).

De ervaring leert anders. Ik kan naar alle straten in NL toe navigeren met OSMAND, maar er worden meestal alleen kruisende straten getoond in het keuze menu van de functie “zoeken”. Huisnummers zie ik alleen bij straten waar huisnummers zijn toegevoegd aan OSM. Die verschijnen in het keuze menu i.v.p. de kruisende straten. Maakt voor de navigatie niet uit of die nummers aan een gebouw hangen of aan een point.

In het weergeven op de kaart in OSMAND zit echter wel verschil. Dat heeft te maken hoe de gegevens in OSM ingevoerd zijn. Als de adresgegevens aan het gebouw hangen worden de nummers wel weergegeven op de kaart, maar als de adresgegevens aan een point hangen zie je ze niet. Voor de navigatie maakt het niks uit of het nummer zichtbaar is of niet, maar als je de huisnummer zichtbaar wilt hebben op de kaart in OSMAND, moet je wel aan bepaalde voorwaarden voldoen. Je komt daar pas achter na een update van je kaart in OSMAND. Online bij openstreetmap.org zie je het verschil niet.

zie http://kiekkast.nl/OSM/

René.

René, voor specifieke Osmand bugs zou je je vragen beter kunnen droppen op het forum van osmand: https://groups.google.com/forum/#!forum/osmand
Dan kunnen de ontwikkelaars er wat mee doen.

Nog altijd geen antwoord gehad op mijn vraag waarom de import tool niet de gebouwen tagged i.p.v. losse punten.

Juist, daarom ben ik er ook over begonnen. Het zou mooi zijn als de import tool dat gelijk doet.