Idee om wat met BAG te gaan doen

Hoi no access is gelijk aan art 461, dat zie ik altijd als een papieren regel, maar vragen staat vrij en als ik iemand zie werkt dat goed. Mocht wel eens niet het erf op of over maar 95 % gaat t goed en tis nog leuk ook maar kost veel tijd. Hoe moet je anders carteren, t kan alleen ter plaatse en met GPS, dat is een mooie sleutel voor allerlei poorten en deuren, dan heb je net weer wat anders dan die andere mensen die eerder toegang wensten en vroegen. Soms heb ik weleens behoefte aan een kaartje voor belangstellenden, want waar vind je OSM ? Dan zou een kaartje met www en tel goed zijn om nagekomen reacties of vragen af te vangen, die blijven nu in de lucht hangen en mappers werven gaat dan ook niet. De toren is de laagggste dat wel, zie Wikipedia.
Goh BB tja das ook wat.

Ik had het geluk om de alpha testing uit te voeren van de BAG plugin van Gertjan. Op basis daarvan heb ik de gemeenten Delft, Zoetermeer, Lansingerland, twee wijken van Den Haag en Rotterdam Centrum geïmporteerd in de kerstvakantie. Dat heeft geleid tot een praktische werkwijze die is vastgelegd in een document van 2 A4-tjes. Alle complimenten voor Gertjan, want hij heeft van de plugin een heel mooi stuk vakwerk gemaakt. Aanstaande zondag zal hij tijdens de nieuwjaarsreceptie een demo geven van de plugin, voorafgegaan door korte presentaties van Nick over de de BAG en van mij over de afspraken die we hebben gemaakt over de import en mijn ervaringen van de import.

We (Gertjan en ik) zijn op zoek naar circa vijf OSM’ers die in de komende weken een betatest willen uitvoeren op de plugin en de werkwijze, door het importeren van minimaal een gemeente. Het is dan wel noodzakelijk dat je een laptop met een geïnstalleerde recente versie van JOSM-latest meeneemt naar de nieuwjaarsbijeenkomst, want dan krijg je de plugin en de werkwijze uitgereikt en toegelicht.
Na de betatest kunnen de plugin en de werkwijze live, waarbij het misschien praktisch is om een of meerdere workshops te organiseren (bijvoorbeeld startend in Duivendrecht ergens in februari/maart). Uiteindelijk zou het mooi zijn als enkele honderden OSM’ers hun eigen regio zouden gaan importeren en onderhouden. Dus hopelijk willen alle lezers op dit forum vanaf maart meehelpen met de BAGimport.

Graag reactie wie de komende weken mee wil doen als betatester!

cheers, Johan

Hoi Johan, waar zijn die a4tjes van GertJan ? k Ben nieuwsgierig en ter plaatse ook wel vrijwillig. k Hoor het wel. Wil je de presentatie PP nog zien ? Dan kun je er nog op schieten en kan ik de gaten dichten.
Hendrikklaas

Ik wil wel weer testen. Ik ben er zondag ook bij. Moet ik dat nog ergens doorgeven of is het bij deze geregeld?

Hoe zeker is het dat deze workshop(s) er gaan komen ?

(Ik dub nog om aan te geven dat ik er 12/1 bij ben voor de BAG-uitleg. Vrees dat het toch nog iets te technisch en te vroeg voor mij is, omdat ik net pas begonnen ben met de overstap van Potlatch naar JOSM. Gebruik de BAG-viewer (check voor eigen gps-opnames en waarnemingen) wel regelmatig omdat ik een aantal nieuwe woonwijken in aanbouw in mijn regio aan het bijhouden ben. Dus wil wel wat met de BAG-import gaan doen. Vandaar mijn aarzeling, workshops zijn later, voor mij dan tijd om JOSM onder de knie te krijgen).

Ik me graag aanmelden voor als het live gaat. En wil wel een paar gemeentes onderhouden (zo dicht is de bebouwing in het noorden toch niet)
Heb wel wat ervaring met imports (3Dshapes). Ik zal kijken of ik weer wat meer tijd kan vrijmaken voor OSM.

Ik kom echter niet op de nieuwjaarsreceptie. Derhalve iedereen op deze wijze maar een productief OSM jaar gewenst.

Leuk je bij de betatest te hebben! Bij deze geregeld (vergeet svp niet je laptop mee te nemen)

Ik heb vanavond met Gertjan overlegd: er komt met zekerheid een workshop, we denken aan zaterdagmiddag 8 maart. Ik kan je wel aanraden om er a.s. zondagmiddag bij te zijn. Ik vond (en vind) het werken met de plugin erg spectaculair, zondagmiddag krijgen alle aanwezigen dat in een demo te zien

Dank, jij ook alvast. Hopelijk kun je zaterdag 8 maart bij de workshop zijn.

Dan ben ik er bij :slight_smile:

Als het meezit kan ik zondag ook aanwezig zijn.

Hoe laat zal de demonstratie en presentatie beginnen? Worden verdere details nog kenbaar gemaakt?

Ik heb geen tijdstippen gekregen, dus ik ben er voor de zekerheid vanaf het begin (15:00).

Vandaag heb ik contact gehad met Gravitystrorm, de man achter de huidige Mapnik carto. Gertjan had al geconstateerd dat de rendering van gebouwen te wensen over laat. Ik deel dat. Punten ter verbetering zijn de rendering bij building=house en building=apartment. Maar ook ondergrondse panden zouden minder prominent op de kaart mogen. En, een oude wens, kassen zouden er anders uit mogen zien. Het is echter weer onmogelijk om alle circa 30 soorten building=* een eigen kleurtje te geven. Gravitystorm gaf aan dat ik aan de slag kan met Tilemill en vervolgens een pull request kan indienen op Github waar de carto wordt bijgehouden. Al die termen zeggen me niet zoveel, maar het is me al wel gelukt om de plek te vinden waar een issue over buildings wordt bijgehouden: https://github.com/gravitystorm/openstreetmap-carto/issues/68

Ik hoor het graag als er ideeën zijn over de cartografie van gebouwen in Mapnik cq als er mensen die mee willen helpen om een test-cartografie in Tilemill op te zetten

Cheers, Johan

Op osgeo.nl staat iets meer info bij meetup.
Overvloed aan sprekers begrijp ik, daardoor beperkte tijd per spreker. Ik ga er van uit dat voor de toelichting van de Bag-import voldoende tijd wordt uitgetrokken ?

Nog iets om met het BAG te doen, gebruik de voorzover ik kan nagaan de ruim twee jaar oude luchtfotos achter de BAG weergave. Inzoomen tot max levert toch een aardig beeld.

Ik kan er helaas niet bij zijn :frowning: Ben wel benieuwd naar de uitkomst.

Afgelopen zondag hebben we een leuke bijeenkomst gehad als OSM met Opengeo. Diverse leuke presentaties voor ongeveer 30 aanwezigen. Mijn indruk was dat de BAG presentatie goed is ontvangen. De bijeenkomst heeft geleid tot vijf betatesters (naast Gertjan en mijzelf) die de plugin van Gertjan en mijn beschrijving van de BAGimport aan het testen/verbeteren zijn in de komende weken.

Op zaterdag 8 maart vindt in Eetcafé Lotgenoten in Duivendrecht (http://www.openstreetmap.org/#map=18/52.32521/4.93869) een workshop plaats over de BAG tussen 15:00 en 17:00. Bedoeling is dat alle deelnemers hun laptop meenemen en dan, op hun eigen laptop, een BAG import van een gedeelte van Duivendrecht gaan doen. Enige JOSM ervaring is wel een vereiste. Aanmelden graag via dit forum of rechtstreeks via osmned@gmail.com

Cheers, Johan

Hallo, hier een beginner.
Ik wilde bij mij in de buurt (wijk Baggelhuizen in Assen) huisnummers gaan invoeren. Met twee beeldschermen, één met BAG en één met JOSM is het redelijk te doen om met addr:interpolation de nummers toe te voegen. Eerst huis en laatste huis in een rijtje en klaar. Kopiëren/plakken enz enz. Even opletten want bij hoger huisnummer dan 50 verandert de postcode. De navigatie van OSM kan hier mee omgaan. Je komt precies voor de deur met geïnterpoleerde nummers.

Ik heb het hele topic over Bag gelezen en vraag me af of het nog wel zin heeft om huisnummers “handmatig” in te gaan voeren.
Verder staan hier wat nieuwbouwhuizen. Ook daar vraag ik me af of het wel zin heeft hier iets mee te doen op de kaart.

René.

Hi rivw, welkom en nou nee. Met het BAG import project schiet het harder en eenvoudiger op. Meld je bij it’s so funny (Johan) aan met de vraag wat te doen ?

Okee, ik houd dit topic in de gaten.
Ik heb de indruk dat BAG en OSM van elkaar kopiëren. Ik zie in OSM en BAG namelijk precies dezelfde fouten.
Straat die mist in OSM, mist ook in BAG. Straat die door een gebouw loopt in OSM doet dat ook in BAG, enz, enz.

René.

Het valt me op dat de BAG import tool de adres informatie zet op losse nodes die op geen enkele manier verbonden zijn met de polygoon van het gebouw. Zou het niet netter zijn om:
(1) ofwel het gebouw polygoon van het adres te voorzien
(2) ofwel op een adres node die deel uitmaakt van de building polygoon (en dan bijvoorbeeld ook een entrance=* toevoegen).

Voordeel van (1):

  • Het is semantisch gezien beter om het gebouw een adres te geven dan een willekeurig punt binnen het gebouw. Het hele gebouw heeft namelijk het adres niet alleen een denkbeeldig punt binnen het gebouw.
  • renderers kunnen dan zelf bepalen waar ze een huisnummer neerzetten, zodat het er esthetischer uit kan zien (midden in een gebouw bijvoorbeeld).
  • er is dan direct een verband tussen het gebouw en het huisnummer, zodat een renderer het gebouw kan laten oplichten bij een search of een adres als kan tonen als je met je muis binnen het gebouw staat.

Voordeel van (2):

  • routers sturen je direct naar de voordeur
  • er is een verband tussen de (entrance) node en het gebouw
    Nadeel van (2):
  • het is semantisch incorrect. Het gebouw heeft een adres niet alleen de voordeur.
  • moeilijker voor renderers om het huisnummer esthetisch neer te zetten (vergelijk http://osm.org/go/0GS4A_j6Y met http://osm.org/go/0GS4AjX52)

Beste Rivw of Rene, goed opgemerkt. Mijn presentatie heb ik ook BAG - OSM, een kruis bestuiving genoemd. Er staat ook onderaan het BAG dat ze de infrastructuur van OSM gebruiken. In mijn onschuld of bij gebrek aan kennis riep ik dat de OSM gebouwen ook in het BAG waren opgenomen. Nee dus slechts in de BAG vieuwer zoals een kadasterman verhelderde, toen ik zo groos als een oude aap meldde dat wat ik in teken de volgende dag in het BAG stond :confused: Bij de import blijft dat werk grotendeels buiten beeld, volgens de definities van het BAG kennen gebouwen aan een aantal kenmerken, vast aan de grond, met een afsluiting.