Idee om wat met BAG te gaan doen

Bag overleg, beide ondernemers gaan voor 12 pers bv vroeger open, anders 16.00 uur. zie beeld http://www.openstreetmap.org/#map=15/52.3302/4.9374 Lotgenoten in het zuiden, Rijksstraatweg bij station Duivendrecht en BZ en Brugzicht in het noorden, Kloosterstraat. Iemand een voorkeur of data ? Overleg per mail of Forum ?

@ Hendrikklaas, JanWandelaar en Allroads

de BAG is op het punt van de gebruiksfunctie zeker niet perfect. Het weggooien van die info bij de import is echter ook wat te kort door de bocht. De conversieslag van BAG datamodel naar OSM datamodel levert helaas al weer wat extra grofmazigheid op t.o.v. de BAG, omdat er slechts een zesdeling resteert (yes, industrial, commercial, retail, prison, residential). Een zesdeling bevat echter toch wat meer info dan een eendeling (bestaat dat woord :smiley: ? ) Uit jullie reacties maak ik dan ook niet op om de import van de gebruiksfunctie -die dus geen perfecte data oplevert- niet te doen.

Bij de BAG import moet bestaande data, ‘warm’ aangebracht door mappers, behouden blijven. De importer moet dus bij gebouwen zorgen dat een na de oorspronkelijke 3DShapes gebouwimport doorgevoerde wijziging in een gebouw (bijvoorbeeld gebouwfunctie gewijzigd in building=greenhouse, of een naam toegevoegd aan een gebouw, of 
 ) overgezet wordt op de BAG pandcontour. Dat maakt de import in gebieden waar actief gemapt is dus ook best lastig/uitdagend.

Vanavond wil ik dus weer reageren naar de importlijst. Laat me voor die tjid ff weten als je het toch echt anders wilt.

Hoi jan

Mee eens.

En probeer dan maar eens een moderne niet te missen ligboxenstal te taggen, IMHO just a roof, maar geen spoor in de WIKI. Persoonlijk vindt ik het verschil in de toegevoegde details tussen stad en land jammer. Ik ga bij de import vanuit het BAG volgens jullie betoog, dan ook maar voor building yes.

@ It’s so funny : Ik ben niet tegen het weggooien van de import info. Ik vroeg mij alleen af of de building tag wel geschikt is om het gebruiksdoel weer te geven.

Als de building tag blijft staan bji de import indien een mapper dit aangepast heeft vind ik het prima.
Indien er building=yes staat, dan zou deze tag bij de import aangepast kunnen worden conform het voorstel.

Ik ben voor Eetcafé Lotgenoten, ligt namelijk iets dichter bij Station Duivendrecht. Qua datum zou het bijna nog in december moeten, maar dan hou je eigenlijk alleen de (relatief drukke) zaterdagen 14 en 21 over. Of is het de bedoeling om het te combineren met de nieuwjaarsreceptie in januari 2014?

Hi, goed idee Nieuwjaarsbijeenkomst 2014, nieuw topic of toch combi met een verkenning of werkinspectie? Even wachten op meer reacties of aanmeldingen lijkt me raadzaam. Maar wanneer, bijvoorbeeld 14 of 21 december 2013 of 11 en 18 januari 2014. Houdt 18/1 de voortgang van de import niet te veel op ? :frowning:

De nieuwjaarsbijeenkomsten worden de laatste tijd samen met OSGEO-NL georganiseerd. Voor de voortgang van de import is januari geen probleem. Ik heb dan wel een voorkeur voor (zondag) de 19e, de 26e kan ik niet. Gert-Jan, weet jij of OSGEO al nagedacht heeft over de nieuwjaarsbijeenkomst?

Voor OSGeo.nl mikken we op 11 januari voor de nieuwsjaarborrel, dus daar kunnen we een fijne combi van maken.
OSM werksessie tot pakweg half vier, daarna borrel.
Ik ben trouwens gistermiddag even langsgereden bij eetcafé Lotgenoten in Duivendrecht, stomtoevallig een half uurtje nadat Hendrikklaas had gebeld.
Prima plek, met een kleine semi-afgesloten serre (voor pakweg 20 man) voor een fijne OSM-werksessie. Zelfs ook nog gratis parkeren voor de deur.
Wel wifi Overigens geen beamer/scherm, dus als iemand die attributen ergens vandaan kan toveren is dat extra handig.

In datzelfde Duivendrcht trouwens een fijn voorbeeld van een boerderij (bag-id 0437010000002785) die nu niet bewoond wordt (want aan opknappen toe is). In BAG terminologie heet dat toch als status “Verblijfsobject in gebruik” (ook al woont er niemand). Ook heeft-ie 2 gebruiksdoelen (industriefunctie en woonfunctie).
Je kunt er trouwens ook een bod op uitbrengen: http://www.funda.nl/koop/duivendrecht/huis-48710281-rijksstraatweg-228/
In dezelfde straat 2 gebouwen met allebei als gebruiksdoel “bijeenkomstfunctie”, nl. cafĂ© Lotgenoten en de St. Urbanuskerk. Zo zie je maar dat de gebruiksdoelen volgens de BAG en de OSM tags niet lekker op elkaar passen.

Wat is de status momenteel? Kunnen we onder de noemer van de BAGimport al gaan importeren?

GeeJee gebruiksdoel is een van de menselijke en gemeentelijke labels in BAG. De ene overheid labelt onbewoonde historische panden met en zonder verblijfsfunctie, een selectie op jaar levert dus niet alle panden op. Terwijl een andere gemeente ze helemaal geen label toekent. De overheden zien elkaar nog regelmatig voor overleg, er is dus nog geen uniforme werkwijze ontstaan. Den Haag geeft de gemeenten nog ruim 3 jaar voor de afstemming.

Zelfs binnen dezelfde gemeente worden verschillende labels gebruikt.
Als voorbeeld 3 kassen die vlakbij elkaar liggen :

bagid: 1507010000004505
Status: Verblijfsobject in gebruik
Gebruiksdoel(en):woonfunctie
(kas + loods + huis = 1 object)

bagid: 1507010000033082
Status: Verblijfsobject in gebruik
Gebruiksdoel(en):industriefunctie

bagid: 1507100000013070
Geen verblijfsobjecten gevonden

Beste Jan, juist. Op de bijeenkomst in Utrecht is er het een en ander afgetikt, zie bericht 126. Een gebruiksdoel is in OSM als tag altijd te wijzigen. Maar huisnummers op al 65 jaar geleden verlaten gebouwen met als label verblijfsfunctie wekken een glimlach op. Maar de vormgeving van de BAG panden is vaak beter dan de gefingeerde vierkante in OSM geimporteerde panden.
Gaan voor het betere dus.

Ik ben voor. Wil een van jullie (GeeJee / hendrikklaas) dat regelen in Duivendrecht?

Tav de BAGimport: het beslissingsproces bij de importlijst is vaag, maar omdat ik nu al anderhalve week geen commentaar meer heb ontvangen mag je ervan uitgaan dat het voorstel zoals dat op https://wiki.openstreetmap.org/wiki/BAGimport staat akkoord is. In de details kan nog een wijziging komen, omdat building:residential mogelijk in 2 onderdelen, te weten building:house en building:apartments te knippen is. Zoals eerder beschreven is de BAG tav de gebruiksdoelen verre van perfect. Tijdens/na een import kan altijd verbetering plaatsvinden op basis van lokale kennis.

Graag nog even geduld op het vlak van techniek. Het blijkt dat de imports die ik recent heb uitgevoerd (Pijnacker-Nootdorp en Scheveningen) fouten bevatten waardoor de adressen vervangen moeten worden. Het lukt mij namelijk niet om via de GEON tool alle adressen van een gemeente correct als shapefile te converteren, tot 5% van de adressen bevindt zich ergens in Frankrijk. De JOSM plugin van GertJan, waar nog druk aan gesleuteld wordt, zal veel beter gaan werken om de import uit te voeren.

Cheers, Johan

Mail is al weg naar GeeJee.

Ik gooi het programma toch nog even om. Deels uit eigenbelang :wink:

Nieuw voorstel:

  • 12 januari (zondag) nieuwjaarsborrel OSM+OSGeo.nl in cafĂ© Dudok in Hilversum (t/o station). Voordeel is dat daar een aparte zaal + scherm (+beamer?) beschikbaar is. Hilversum scoort op bereikbaarheid even hoog als Duivendrecht (2.6M treinreizigers binnen een uur reisafstand)

Daar even breed aandacht besteden aan de BAG-import activiteiten, en de borrel kan uiteraard worden voorafgegaan door een (laatste) technische check voordat er daadwerkelijk tot import wordt overgegaan:

  • in de tweede helft van januari een proefimport uitvoeren (waarbij ik Johan C. graag in de lead laat) en
  • die bijv. begin feb laten volgen door een “Assemblage&MappingParty” ter plekke (bijv. Duivendrecht?).

Bezwaar? If not, dan ga ik (met medewerking van de OSGeo.nl penningmeester) bij Dudok een zaaltje regelen voor zondag 12 januari.

groet,

GeeJee

GeeJee, Duivendrecht paste binnen de criteria als behapbare kern. Een beschikbare gelegenheid ter plaatse met OV en gratis parkeren vormde een aardige bijkomstigheid.

Duivendrecht als ideale importtestcase blijft ook wat mij betreft overeind staan.

Ik heb echter nog geen beeld wat de beoogde importsessie exact gaat inhouden. Als we achter een PC gaan zitten om (en deel van) de BAG te importeren is een zaaltje met beamer handiger dan met 15 man naar een laptopscherm zitten koekeloeren.
En het criterium van een aparte zaal geldt sowieso voor de OSGeo.nl nieuwjaarsborrel (zeg ik als OSgeo.nl voorzitter)

De Duivendrechtse horeca blijft uiteraard wel een prima uitvalsbasis voor een in-het-terrein-Mappersbijeenkomst om eventuele “collateral damage”/nevenschade van de BAG-import weer echt te trekken.

Voor het scherm en de beamer hoeven we wat mij betreft niet te verkassen, ik kan dat wel regelen

It’sSF,

Heb je al idee bij de opzet voor de BAG import sessie?
Bijv.:

  • “veldwerk”
  • introductie in werken met de diverse tools
  • discussie over impact & correcties (soort van “in real life” forum/mailinglist)

Of zitten er nog afhankelijkheden in stukkies software waar Gertjan nog aan aan het schrijven is?