Herkennen van huisnummers.

Is er al ergens een website waarop je de huisnummers kan testen? Helemaal mooi als routeren daar ook al op werkt, maar het gaat me nu om de zekerheid of ik het goed heb gedaan: Zie hier in Mapnik. Wel weer minder is dat de gebouwen in osmarender er wat onduidelijk uitzien wanneer de huizen kleiner zijn met dat nummer erin geplaatst.

Als iemand mijn pogingen wil nalopen op juistheid en compleetheid wordt dat ook erg gewaardeerd. :slight_smile:

Vanwege deze zin in het Karlsruhe schema heb ik ervoor gekozen al meteen de huizen individueel te tekenen: “We expect this “interpolation way” to be a temporary construct. In the long run, OSM will have every single house mapped as a building outline, and every single house will be tagged with its house number, so that interpolation ways will gradually vanish.”, Vinden we dat in NL ook de ‘beste’, zei het nogal bewerkelijke uitvoering of kleven er nog nadelen aan?

Ik begreep dat daarvoor gewacht moest worden totdat de AND data is geïmporteerd. Nieuwe wijken buiten beschouwing gelaten natuurlijk.
Meer weet ik (nog) niet.

Huizen individueel tekenen is leuk als je goede yahoofoto’s hebt. Voor grote gebieden van NL is dit gewoon niet het geval. Ik denk dat interpolation ways nog heel wat jaren bij ons zullen zijn, en zo slecht is dat niet. Software kan prima met die data overweg. Ook iemand die niet alle huizen wil tekenen, kan prima toch al met de interpolation methode werken.

Testen of je tagging klopt kun je hier: http://tools.geofabrik.de/osmi/?view=addresses&lon=5.10022&lat=52.26610&zoom=18

Helemaal goed die tester!:):slight_smile:

Hoe krijg ik nu nr 18 en 20 ook netjes parallel met 22?

Hij pakt duidelijk de kortste afstand tussen de straat en het huis, maar dat is dus niet altijd het geval.

Misschien de makers vragen? Ik zie het aanwezig zijn van die stippellijn vooral als bevestiging dat een bijliggende straat correct gevonden kan worden.

Mm, ik denk toch dat een toekomstige routeerder dan ook aan de zijkant van het huis uitkomt. Vooropgesteld dat deze dezelfde algoritmes gebruikt, wat ik overigens wel aanneem. Maar misschien ben ik ook wel een beetje te perfectionistisch hierin.:wink:

Wat een werk, zie het mezelf nog niet doen, maar is wel goed om te zien hoe ver de mogelijkheden kunnen gaan!

Alleen het groepje huizen daar ga ik zo gedetailleerd doen, hoe verder weg ik ervan kom hoe meer ik ook zal gaan interpoleren. Zonet heb ik de upload gedaan en ben benieuwd wat OSM inspector ervan gaat ‘zeggen’. Ik neem aan dat ik er een week voor moet wachten; de huidige data is van gisteravond 20:59.

Wat te denken van dit probleem:

.  _______________________________
  /      8c       |        4c     \
 /                |                \
+--------+--------+--------+--------+
|        |        |        |        |
|   8b   |   6b   |   4b   |   2b   |
+--------+--------+--------+--------+
|      [   ]      |      [   ]      |
|  8a  [   ]  6a  |  4a  [   ]  2a  |
+------[___] -----+------[___]------+

Ik weet dat er op talk-nl al veel over geschreven is, maar alles wat ik ervan begreep is dat dit een portiekwoning wordt genoemd.

Omdat ik in dit wijkje zo precies mogelijk wil werken, zou ik het liefst zien dat er 5 huisnummers uitkomen in het portiek. Kan dat nu wel of kan dat nu niet? Er wordt dan wel gesproken over de nummers op een node plaatsen, maar is dat een node van het gebouw zelf of een apart los exemplaar?

node links:
addr:housenumber=6a-6b,8a-8c
addr:interpolation=alphabetic

node rechts:
addr:housenumber=2a-2b,4a-4c
addr:interpolation=alphabetic

Of je moet 2 building outlines tekenen, dan bovenstaande op die outlines. Vergeet de addr:street of associatedStreet niet.

Dat is hoe ik het op dit moment zou doen.

Nope! De data is gisteravond 2009-09-17 08:59 alweer ververst, dus na 2 dagen al. :slight_smile: Ik moet er nog wel een paar foutjes uit vissen.

@Ldp: Gedaan. Mal dat de building outlines in JOSM blauwe onderbroken strepen worden. Dat komt doordat we de value: interpolation gebruiken, vermoed ik.

Ik heb hier de relation roadAccess gebruikt om de highway=service;service=destination te gebruiken als toegangsweg.

Tevens heb ik dit probleem:
,
hoop ik, opgelost met relation=associatedStreet.

Ik ben weer heel nieuwsgierig naar het resultaat.