verharde/onverharde fietspaden

Hoe een weg je bezig kan houden. :roll_eyes:
Het gravelgedeelte heet Esschebaan. Wellicht te maken met de postadressen?
'k Verander het nog even dan fietst Marius er vast nog wel eens langs van het jaar. :stuck_out_tongue:
Op de ofm tot nu toe heeft het stuk nog geen naam. Jaren geleden was daar kennelijk nog een fietsstrook (compacted) langs aan de westkant, maar daar is dan halverwege nog maar een klein stukje van over. De rest is verdwenen. Het bord onverplicht fietspad staat daar voor joker en geldt zeker niet voor het gravelstuk.

Zo’n half-verharde weg lijkt een beetje op de Turfweg in Soest

http://www.panoramio.com/photo/54207804?tag=Soest

Op OSM zijn dat ook twee ways, links een track, rechts een verhard fietspad
http://www.openstreetmap.org/#map=19/52.16588/5.26333

Hallo
Deze vraag heeft jullie inderdaad nogal bezig gehouden.
Bedankt tot zo ver.
Inderdaad tot aan de oude gemeentegrens van Esch waar de verharding begint heet het de Esschebaan.
Vroeger toen er nog minder auto’s waren was het een belangrijke fietsverbinding tussen Helvoirt en Esch.
Er stonden toen ook paaltjes tussen de zandweg en het aangestampte fietspad.
Op het gravel gedeelte staan ze er plaatselijk nog.
Bij de ingang van dit gravel deel richting Esch staat inderdaad nog dat vervormde zwarte fietspad bord maar daar zijn de paaltjes weggevallen.

Zoals je kunt zien zijn beide wegen nog net gem Vught terwijl het de fietsverbinding tussen Esch en Helvoirt beide behorende tot de gem Haaren
Vught heeft blijkbaar weinig met de gravel grensweg anders was dit klein stukje ook verhard.

Marius

Loxvenseweg Boxtel

Ja hier heb ik weer een vraag.
Deze weg heeft een apart pad afgesloten met de bekende paaltjes naast de zandweg.
Dit pad is pas voor fietsers voorzien van fijne rode split en nu goed fietsbaar.
Ik heb hier een extra fietspad naast gelegd zie OSM met surface=fine_gravel.

https://maps.google.nl/maps?ll=51.56999909588558,5.311067646713164&t=h&z=17
http://mijndev.openstreetmap.nl/~ligfietser/fiets/?map=surface&zoom=14&lat=51.59265&lon=5.32597&layers=B00000FFFFFFFFFFFFFFTFFFF

Zo heeft de gem Boxtel dit jaar meerdere padden aangepakt.

Is dit akkoord?
Marius

Marius,

Als het zo bestaat dan zal het zeker goed zijn. Bij de Scheepsdonkseweg is wel iets fout gegaan. Je weet wel dat stuk van het industrieterrein naar de kapel. Daar geeft BTM een foutmelding.
In mijn herinnering was dat ook onverhard. Zal eens kijken wat daar loos is.

http://mijndev.openstreetmap.nl/~ligfietser/fiets/?map=bugs&zoom=17&lat=51.58034&lon=5.30599&layers=B00000TTTTTTTTT

Needless tags verwijderd bicycle=yes op een fietspad hoeft niet en… de fietsroutes op het fietspad gelegd. Er lopen wel drie verschillende fietsroutes door elkaar waarvan twee een beetje onlogisch.

Eggie

Ja
Hoe je fietsroutes mapt is me nog niet geheel duidelijk wellicht heb ik iets fout gedaan?
Vandaar dat ik jullie vraag om even te controleren.
Wellicht kunnen jullie me uitleggen wat ik fout doe zodat ik daar weer van leer:)

Marius

Marius
Denk niet dat je daar iets fout hebt gedaan als die routes niet van jou zijn. :slight_smile: Kan niet zo snel zien in de geschiedenis wie daar routes heeft aangelegd. Iets zomaar wissen doe ik ook niet. Zal eens op m’n gemak kijken.
Zelf ben ik daar in augustus langs gekomen vanuit Boxtel naar Oisterwijk en heb daar ook gemapt.

edit: De knooppuntroute zoals die loopt ten westen van de kapel moet op de fietspaden naar knooppunt 69 Het is knooppuntroute 45-69.
Die route die naar knooppunt 51 verwijst hoort daar denk ik niet. Waar is knooppunt 51 dan?

'k Zie dat er al aan veranderd is. Denk dat relatie 153099 de goeie is( naar 51>) , want die loopt door naar het westen. Die andere relatie kunnen er volgens mij af.
De vorige relatie ging nog naar 45. http://www.openstreetmap.org/#map=18/51.58039/5.28513

'k Zie dat er knooppunten zijn bijgekomen op de Roond. 12 13 15 Ik kom even nergens aan, want dan doorkruis ik jouw of iemand anders plannen.
Eggie

Zijn alle knooppunten daar op de schop genomen? Want knooppunt 51 ligt in Kasteren. Zo op afstand kan ik niet zien wat goed of fout is.

Eggie.

Er zij enkele KNP bijgekomen.
Vroeger ging 47 naar 51 maar daar tussen is 01 en 02 gekomen.
de centrum route 01- en KNP 71 is er ook bij gekomen.
Nieuwe knp zijn ook 03 en 04 en 70.

Al met al zijn de centrumroutes vervangen door vaste KNP trajecten.

mvg.

Marius

Marius,
Nog een toevoeging ontbreekt, op streetview zie je op dat fietspad nog een bordje G13: onverplicht fietspad
Dat wordt op OSM getagd met mofa=no (scooters en snorfietsen met ingeschakelde motor niet toegestaan).
Op de OFM krijgt dat fietspad dan een wit lijntje en wordt meegenomen in de routering bij “tolwegen vermijden” wat mogelijk mooiere fietsroutes oplevert.

Een verplicht fietspad G11 kan je aangeven met moped=no (bromfietsers niet toegestaan).
Fietspaden met moped=yes zijn de bromfiets/fietspaden met verkeersbord G12a
De mofa/moped tags kan je checken mbv het BTM kaartje

De Esschebaan wordt nu in de laatste update prima weergegeven op OFM, in de vorige versies zag het eruit alsof het een brede weg was met aan weerszijden fietspaden (vanwege die cycleway=track).

Marius,

Die “nieuwe” knooppunten waar ik het overhad richting Oisterwijk zijn wandelknooppunten. Dat zag ik nu pas. Die hebben dus niets met de fietsroutes te maken.

De Groenekade:

www.fietsenindeprovincieutrecht.nl stuurt knooppuntroute 02-03 over de Groenekade! :slight_smile:
Leuk fietspadje, minimaal [mtb:scale=0]. Ditmaal de 10 km/uur gehaald :stuck_out_tongue:

www.utrechtslandschap.nl zet er een Welkomsbord bij: verboden voor (brom)fietsers! :frowning:

De BOA geeft je een boete van €90 als je er vervolgens toch fietst? :sunglasses:

De wandelaar kijkt je lelijk aan. :confused:
Parallel aan het ““fietspad”” loopt een echt voetpad waar fietsers helemaal niets te zoeken hebben.

De fietser die we eerst tegenkwamen bij knooppunt 03 kwam na 3 minuten weer terug. Hij hoefde blijkbaar geen OSM survey uit te voeren :wink:

Op OSM heb ik er een path van gemaakt met access: foot=permissive, bicycle=no, motor_vehicle=no, horse=no.
En op de twee nodes van de brug: [bicyle=dismount].





Ik ben lokaal niet bekend maar toch een paar vragen? Waarom een boete en waarom een biycle=no?

Er staat toch dat het verboden is “buiten de daarvoor aangegeven paden” . Als er knooppunt bordjes staan dan is het toch “aangegeven” en mag je er toch gewoon fietsen? Of … mis ik iets?

Ha Erik,

PeeWee is me net voor… Je mag er fietsen op de paden, maar je mag onder het fietsen niet zingen! …want het is een stiltegebied. :slight_smile:

De conclusie zou kunnen zijn dat ik iets mis! In dit geval zou ik heel graag zien dat jij gewoon gelijk hebt.

Het lijkt er op dat het bord is gewijzigd.

Eerst (februari 2011) stond er:

De toegang is verboden

  • voor (brom-)fietsen, motorvoertuigen en ruiters
  • buiten de daarvoor aangegeven paden

Nu (november 2013) staat er:

De toegang is verboden

  • voor (brom-)fietsen, motorvoertuigen en ruiters
    buiten de daarvoor aangegeven paden

Het verschil: “-” !

OSM [bicycle:no] is weer verwijderd.
En [mtb_scale=0] toegevoegd. Zonder 50 mm. banden ben je, in deze tijd van het jaar, redelijk kansloos.

… zodra jullie met de Santos uit dat blubberpaadje komen krijg je de boete… eerder niet.
In Cromstrijen is wel een gebied. Streng verboden toegang en toch loopt de knooppuntroute er doorheen. Blijft altijd spannend daar.
http://goo.gl/maps/iaoQI (Hier streng verboden)
http://goo.gl/maps/0mQtY en op die verboden weg kom je via dit paadje uit. Het is de knooppuntroute.

Eggie

Helemaal duidelijk is het mij toch nog niet.

“Verboden te fietsen”, indien van toepassing, wordt niet aangegeven met een verkeersbord overeenkomstig het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990.
Maar met een Welkomsbord.

Dat Welkomsbord staat soms best aardig verstopt (op Planken Wambuis heb ik het niet kunnen vinden).
Dat Welkomsbord staat meestal rechts van de weg, waar ik het verwacht. Maar niet altijd.
Die Welkomsborden lijken allemaal op elkaar, maar zijn zeker niet gelijk. Natuurmonumenten, Staatsbosheer, particuliere eigenaren, Provincie, Utrecht of Friesland… eigen identiteit is belangrijker dan uniformiteit.

En dat Welkomsbord zegt vervolgens: “verboden voor fietsen buiten de daarvoor aangegeven paden”.

Wat zijn “de daarvoor aangegeven paden”? Het antwoord op de vraag of je ergens wel of niet mag fietsen wordt dus bepaald door een Welkomsbord en een Knooppuntroutebord te combineren? Die je niet leesbaar samen op één foto krijgt, want ze staan niet naast elkaar.
En als www.fietsenindeprovincieutrecht.nl besluit om die knooppuntroute te verplaatsen (omdat Eggie het een “blubberpaadje” noemt), dan mogen wij daar vanaf dat moment niet meer fietsen?

En hier: http://www.openstreetmap.org/#map=16/52.0404/5.4325&layers=N
Mag ik hier fietsen?
Rondom de Leersumsche Plassen. Staatsbosbeheer. Ongeveer hetzelfde bord: “verboden voor fietsen buiten de daarvoor aangegeven paden”.
OSM: track, motor_vehicle=no.
Maar hier loopt geen knooppuntroute. Dus hier geen aangegeven pad? Mag ik hier nu wel of niet fietsen?

En dit moet ik al rijdend op de fiets, zonder af te stappen begrijpen?
Conclusie is dus: ofwel ik ben dom, ofwel die borden maken het ons onnodig moeilijk.

Eric,

… even serieus… Ik zou bij twijfel niet de paadjes op slot zetten. Bij ons in de recreatiepolder staan nu welkomsborden met de tekst "vrij wandelen en fietsen op wegen en paden. Er zijn daar fietspaden en een wirwar van fine_gravel paadjes. Geen wandelaar is daar veilig meer als iedereen daar gaat fietsen. Niemand doet dat ook. Bij de paden heb ik een tag voor bicycle=yes weggelaten. Ik laat het in het midden. Het is manipuleren van de routering, maar anders wordt de fietser over die paadjes gestuurd. Bij onverhard vermijden gebeurt het wel.
De minder gewenste keus is er dus wel.
http://www.openstreetmap.org/#map=16/51.7676/4.6882

Mijn 3 voorbeelden:

  • Planken Wambuis
  • Groenekade
  • Leersumsche Plassen
    zijn voor een fietser best wel een beetje tot op zekere hoogte redelijk noodzakelijk als - mooie - doorgaande route van A naar B. En het ergste voorbeeld ben ik nog vergeten: De Kaapse Bossen.

Ik rijd inderdaad niet dwars door een echt wandelgebied. Behalve als ik daar voor een - doorgaande - fietsroute overheen wil én mag…
Maar ik heb geen zin in iedere keer weer de discussie met Anke, stilstaand naast de fiets: ja of nee fietsen? En Anke heeft nog minder trek in dat soort discussies met mij. Die stapt alleen af om een foto te maken en als die foto voor OSM is, alleen onder protest.
En dus wil ik op OSM kunnen vertrouwen. Als OFM mijn route maakt, dan kan en mag ik daar fietsen! Als het goed is, als wij ons werk goed doen :roll_eyes:

Een foutje van mij (bordje gemist) in combinatie met een foutje van OFM (bicycle=no ontbreekt of wordt genegeerd in het geval van een fietsroute) betekent de kans op een boete van €90.

Over rare bordjes gesproken, bicycle= kill ? :open_mouth: