Beginnersvragen

Leuk, met [parking:lane:right=parallel] kan ik die P-opmars richting ons huis redelijk stoppen.

Wel een nadeel: veel P-tjes in woonwijken zijn “eilandjes” dus je moet wel eerst de straat in stukken gaan knippen (+?).

Ik vermoed alleen dat OFM deze [parking:lane] niet zal renderen? Zo niet, dan sluit dat - toevallig - wel helemaal aan bij mijn behoefte. Zo ja, benieuwd hoe dat er uit ziet.

Is vergelijkbaar met sidewalk=*.
Ook hier veel vervuiling doordat sommige mappers overal footways tussen frommelen. Zelfs als daarvoor eigenlijk geen ruimte op de kaart is. Die vervolgens meestal niet aansluiten, geen verbindende node hebben met kruisende wegen en dus ook niet routeerbaar zijn.

Yep, dat is het grootste nadeel. Ook als die eilandjes links en rechts wisselend overlappend zijn. Vooral voor de beginnende…gevolgen…

Maar een oFm kaart hoeft toch helemaal niet parkeerplaatsen te renderen, alleen de fiets parkeerplaatsen.

Om nou ieder weekend hetzelfde rondje om Woerden te maken…
Dus pakken we ook vaak de auto en parkeren die ergens op enige afstand van ons huis.
Hoe kan ik anders heel Zuid-Holland en Utrecht tot mijn OSM werkgebied rekenen? Woerden is nu wel klaar :confused:
Die [parking:lane] heb ik net toegevoegd; :roll_eyes:

Maar, inderdaad, ik vind het juist weergeven van bewaakte/overdekte fietsenstallingen belangrijker.

Benzinestations vind ik ook belangrijk als fietser: voeding voor onze benzinebrander.
Niet verder vertellen: wij zijn 100% fietser met twee auto’s :frowning:

Daar hebben ze deze kaart voor uitgevonden
switch je maar even

Heb je ook weer een doel om in woerden te fietsen

Eehhh, voor oplossingen heb je eerst een probleem nodig; :open_mouth:

OFM rendert Auto-parkeerplaatsen (alleen veel te veel: méér dan 50 P-tjes op minder dan 50 meter van mijn huis).
OFM rendert Fiets-parkeerplaatsen (alleen veel te veel)
OFM rendert Benzinestations (precies goed)

En wat ik niet wil zien (scholen bijvoorbeeld) verwijder ik met de typefile van de kaart.

Dus waarom switchen naar aan andere kaart (waarvan ik dan eerst weer de typefile moet aanpassen en die - in de vakantie - niet samen met de fietskaarten op mijn SD-kaart past)?

Bovendien heeft mijn Key-User/navigator/stoker een hekel aan het switchen van kaart (op de fiets).

… er zijn grenzen aan het toegestane aantal Off-Topic regels …

AnkEric, aanhakend op je benzinebron, voor een fietser is een benzinestation ook een waterbron.

Jullie willen kijken of ik het aantal Off-Topic regels kan overschrijden?
Maar oké, klopt. En boodschappen, brood, bier. Wat dat betreft zou er nog een tag als [shop=*] aan een benzinestation kunnen worden toegevoegd. En, als we dan toch over grenzen heengaan, openingstijden. Het zou niet de eerste keer zijn dat we 's avonds om 9 uur nog boodschappen konden doen bij een benzinestation.
O, maar dat is in Woerden ook al gedaan. Keurig: [opening_hours=24/7] + [shop=kiosk]. Alleen weet ik dan weer niet of we dat ook op de GPS kunnen vinden.
Zo las ik ook pas (ik meen bij de Wereldfietser) dat fietsers de POI begraafplaats óók relevant vinden. Want ook daar meestal een kraan en dus een waterbron.
En, “Waar vind je net dat watertappunt in de woestijn? OSM!” (Eggie)

Waar even “iets minder Off_Topic”: dit vind ik allemaal veel belangrijker dan die parkeerplaatsen voor mijn huis. Kwestie van prioriteiten. Maar helaas, wel veel meer werk.

Als ik een path toevoeg is deze vrijwel gelijk zichtbaar op de openstreetmap.org.
Nu vraag ik me af of alle items dezelfde rendertijd hebben. Ik merk bijvoorbeeld als ik een node aanmaak en definieer als een winkel oid, dat deze dan na een dag niet zichtbaar is op openstreetmap.org.

Doe ik iets fout of zijn er tips die gegeven kunnen worden?

Gewoon een beetje geduld hebben. De ene laag “rendert” sneller dan de andere. Wat wel helpt is in - en uitzoomen. De Mapnik rendert het snelst. De fietskaart duurt echt heel lang. Soms weken.
In het echt is de mutatie natuurlijk wel definitief… er is dus niets aan de hand als je het nog niet op de mapnik ziet. :slight_smile:

De deadline voor de OFM is vaak vrijdagmiddag. Dan is het dus zaak om niet ergens aan te beginnen of half af te maken. … Nu werken we natuurlijk niet alleen voor de ofm…andere kaartenmakers hebben andere data. Ik sla iets pas op definitief als de kaart blijft routeren. Sommigen halen een weg van de kaart en gaan de volgende dag verder. :frowning: Dat geeft problemen.

Kun je ook tussendoor in JOSM opslaan, zonder te uploaden?

ja, bij lagen op de gegevenslaag 1 gaan staan rechtsklikken en opslaan als .osm file.

is er verschil tussen het neerzetten van
2h
of
2 h

?

Ik ben nog aan het experimenteren hoe de tag omschreven moet worden om een gewenst resultaat te krijgen.
De “h” van 2h moet zou niet moeten worden ingevuld, maar het maakt volgens mij niet uit.
Zie onderstaande pagina onder kopje** Specifying the parking conditions (terms)**
disc: Add a parking:condition:side:maxstay=2 h tag. This means you may park here for upto 2 hours.

Tevens zie ik nog geen gewenste rendering, gezien via de Parking Map van Kay Drangmeister
Op zijn layer zou het mogelijk zijn om een parkeerkaart symbool in beeld te krijgen. De link is een gebied in het Duitse Bielefeld waar wel een parkeerkaart symbooltje gerenderd wordt.

Rendering in Vorden
parking:condition:both:maxstay=2
parking:condition:both:time_interval=Mo-Sa 08:00-18:00
parking:condition:both=disc
parking:lane:both=marked

Rendering in Bielefeld
parking:condition:left:maxstay=2 h
parking:condition:left:time_interval=08:00-18:00
parking:condition:left=disc
parking:condition:right:maxstay=2 h
parking:condition:right:time_interval=8:00-18:00
parking:condition:right=disc
parking:lane:left=inline

Showing the parking lane…JOSM

Verander in kaartinstellingen.–
Bewerken–voorkeuren—kaartinstellingen(3de linksraster wereldbol)–tab kaart tekenstijlen–de twee parking van linker kolom > naar rechts-- ok-- Josm beginscreen-- teken verf palet links aanklikken–rechts in het kader nieuw tekenstijlen wissellen.

Zo kun je ook sidewalks aanzetten en ook maxspeed.

Wil je parkeervlak kleiner hebben zal je de weg moeten knippen en over een kleiner stuk weg de parking lane moeten invoegen.

Het is me een stukje duidelijker geworden.

• Wat bedoel je met teken verf palet links aanklikken?
• Hoe rendeert de OSM kaart dit?
• Waar kan iemand op de OSM kaart zien dat dit een parkeerschijf gebied is?

positie op de OSM kaart

Die knop links icoon (verfpalet) om rechts in kader kaartekenstijl te activeren.

Wordt niet gerendeerd op de OSM kaart. wat jij noemt, is de Mapnik basis kaart.
Alleen als het gebieden zijn met amenity=parking. krijgen een vlak geel met P.

Waarom zet je condition op de highway service en niet op het gebied?

lane en area is dubbelop?

Heb je de plaatsen voor gehandicapten parking ook ingevuld?

Zie dat je onder de c1000 dubbele wegen getekend heb.

Van deze positieve bijdragen kan ik veel leren, en als naslag onthouden. Ook voor de andere lezers is dat prettig. Dit is één van de voordelen van een forum.
Allereerst mijn complimenten dat men hier op dit forum met respect met elkaar omgaat, dat zie je weleens anders.

Ik heb inmiddels onderstaande conditions verwijdert van de highway.
parking:condition:both:time_interval=Mo-Sa 08:00-18:00
parking:condition:left=disc.

De condities op de area gecontroleerd.
parking:condition:maxstay=2h
parking:condition:time_interval=Mo-Sa 08:00-18:00
parking:condition=disc

Inmiddels toegevoegd met een node met volgende keys:
amenity=parking
capacity:disabled=yes
capacity=1

Het was even zoeken, dubbele wegen bedoel je gedupliceerde knopen?
Ook dit was even lastig om deze foutmelding er uit te krijgen, ik ben daarvoor op deze pagina wezen kijken voor de oplossing.

Validatie Omschrijving Hoe te repareren
Gedupliceerde knopen | Controleert dat er geen knopen op dezelfde locatie staan | Knopen samenvoegen tot slechts één, eigenschappen van alle knopen toevoegen aan die samengevoegde

Ik ben er niet helemaal zeker van dat de invalideparkeerplaatsen op de juiste manier zijn gecreëerd.
Er worden op de Mapnik map 3 P-tjes gerenderd, dit zal komen door de area en op de 2 invalideparkeerplaatsen.
Maar het kan ook zijn dat het op een andere manier zou moeten, dan hoor ik de oplossing graag.

Let wel, mijn opmerkingen worden ook wel vergezeld met een vraagteken ? aangevende dat ik hier bedenkingen bij heb en niet zelf het antwoord. Of het anders zou moeten/kunnen.

Parkeerplaats inmiddels voorzien van condities. Op vrijdag is namelijk de weekmarkt. Dan mag er tussen 02.00uur-14.00uur niet geparkeerd worden.
Heb ik de onderstaande tagging op een goede manier gerealiseerd? En mag ik de “note” dat er weekmarkt is wel of niet gebruiken?

access=yes
amenity=parking
capacity=80
fee=no
name=Parkeerplaats De Bleek
note=vrijdag = weekmarkt
parking:condition:time_interval=Fr 02:00-14:00
parking:condition=no_parking