Verschoven WMS layer in JOSM

De WMS layer in JOSM is ook verschoven, net als in Potlatch.

  1. In de laatste weet ik hoe ik dat kan verhelpen, maar hoe gaat dat in JOSM?
  2. En waarom zit dat eigenlijk verschoven?
  3. En waarom wordt dat maar niet rechtgetrokken?

Er zal wel een goede reden voor zijn, maar ik kan hem vooralsnog niet bedenken. :slight_smile:

  1. Knoppenbalk links, laatste knop van het eerste groepje. Die vierkante met 4 pijltjes.
  2. Dat weet alleen yahoo
  3. Dat weet alleen yahoo

Let wel op dat de mate van verschuiving van de yahoofoto’s sterk wisselt per gebied. Zelfs als je werkt binnen een beperkt gebied, kun je toch verschillende correcties nodig hebben aan weerszijden van je map.

  1. Thnx. (Je moet echter nog wel even die layer activeren, voordat de knop enabled raakt.)
    2+3) Ok. Een gegeven paard… :slight_smile: Misschien heeft yahoo wel technische problemen daarmee.

Het is altijd weer een crime om de juiste referenties te vinden voor het juist plaatsen van de kaart. 't Haalt de fun een beetje uit het tekenen van water en bossen. Altijd blijft in je achterhoofd spelen of de kaart wel goed ligt.

In den beginne, start je gewoon met wat overtrekken en later ontdek/leer je dat de foto’s niet goed lagen. Daarna ga je wel de foto’s verschuiven en op een bepaald moment weet je niet wat wel en wat niet goed ligt. Lastig ook om hem op GPS traces goed te leggen, want er zijn er zoveel van en je weet niet welke van fietspaden en welke van wegen zijn. Ja, een gemiddelde zoeken, maar ook dat geeft nooit zekerheid.

Nou ja, de offset is niet zo heel groot, dus de schade ook niet, maar het zou leuker kunnen…:wink:

Inderdaad, daarom heb ik in mijn omgeving bepaalde vaste plekken waar ik wel vertrouwen in heb, en waar ik yahoo op gelijk trek. Als ik wat verder van die punten ben, en de yahoolaag lijkt dan weer fout te liggen t.o.v. features die ik goed ken, dan corrigeer ik opnieuw, en edit dan weer alleen in die omgeving.

Bewerkelijk, maar beter dan niets.

Vraag hierover: hoe bepalen jullie wat “de waarheid” is. Ik heb weleens gezocht naar geo referenced data, maar die heb ik voor Haarlem e.o. niet gevonden.

Zoek bekende punten waarvan je de coordinaten exact weet. Gebruik GPS tracks, want hoewel 1 track op zich niet betrouwbaar genoeg hoeft te zijn, zullen tientallen tracks in dat gebied toch een goede indruk kunnen geven van hoe de wegen liggen. Gebruik je gezond verstand. :slight_smile: