beginnersvragen

Voordat ik mijn eerste stapjes ga zetten:

1- Wordt er bij tags onderscheid gemaakt tussen geasfalteerde [verharde] fietspaden en halfverharde [schelpen-, grindpaden]?
M.a.w. Hoe geef je geschiktheid voor een racefiets aan?
2- Hoe kun je zien wie de laatste wijzigingen aan een ‘weg’ heeft aangebracht?
3- Hoe kun je geuploade traces terugvinden op de kaart? [Anders dan op ‘kaart’ te klikken op de traces-pagina]
4- Als je ten zuiden en N-Oosten van Austerlitz [http://www.openstreetmap.org/?lat=52.0793&lon=5.3186&zoom=14&layers=B000FTF] kijkt zie ik drie soorten onverhard bospad: rood gestippeld, bruin korte streepjes, bruin lange streepjes.
Bij mijn weten zijn dit allemaal hetzelfde soort paden: komen de verschillen door de verschillende mappers?
5- Hoe geef ik vaste [uitgezette] ATB-routes aan? Moet dit op een bovenliggende fietskaart-laag?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Eerst: welkom!

Met de surface tag kun je aangeven wat de ondergrond is.

Ja, in de online editor druk je op ‘H’ (voor history) en in JOSM druk je op CTRL-H.

Je kunt zoeken op keyword van traces in de webpagina’s op www.osm.org/traces maar andere mogelijkheden zijn er niet.

Waarschijnlijk wel. De een is voetpad, de ander is een track of unsurfaced weg. Het gebied van paadjes in bosgebieden is nogal subjectief, er zijn vaak meerdere manieren hoe je een pad kunt taggen en voor elke uitleg is dan wel wat te zeggen. Deze voorkeuren wijzigen ook nogal eens jammer genoeg. De huidige manier lijkt te zijn: highway=unsurfaced wordt niet meer gebruikt → highway=[wegtype] + surface=[surface type] is nu de manier. Paden in bossen zijn vaak voor brandweer en boswachter auto toegankelijk → highway=track + tracktype=[grade1…grade5]. Paden waar je zelfs met 4x4 eigenlijk niet kan komen (te smal bijv) worden dan weer highway=path, tenzij er een hoofd gebruikerstype is aangegeven (met bordjes zoals vrij wandelen, of ruiterpad oid) dan wordt het highway=footway of highway=cycleway of highway=bridleway + een aantal access tags om toegang voor overige doeleinden vast te leggen). Al met al knap lastig om meteen te snappen en goed toe te passen, maar de realiteit is nou eenmaal niet eenduidig zeker niet als je het over meerdere landen bekijkt.

Je kunt routes aangeven door de paden op te nemen in een fietsroute relatie. Hier komen geen ‘fietskaart lagen’ ofzo bij kijken.

Voor de vierde vraag in de serie: kijk hier http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=3539 eens. daar is al eens een discussie over gevoerd. Ik denk niet dat die al in de Wiki terecht is gekomen (wat wel zou moeten).

Hugo

Hugo, heb je ook de discussie over footway en path op de Engelse ML gevolgd? De omschrijving die ik hierboven heb gegeven was daar vziw de uitkomst van.

Lambertus,

Nee en ik kan hem ook niet vinden. Wel de Wiki pagina over highway=path. Op de Engelse versie is ene fraaie set van foto’s met toelichting, die in lijn is met wat jij zegt (voor zover ik kan zien). Omslaan naar de Duitdse pagina is ook interessant. Lijkt er op dat er een volgend uitgangspunt is gekozen:
(uit de Engelse discussie pagina bij de Wiki):

Wat de relatie is tot highway=track: als het pad breed genoeg is om er met een auto over te kunnen is het highway=track anders ga je naar highway=path. Beide zijn multi-user aanduidingen.

Is dit wat we kunnen vastleggen in de Wiki?

Hugo

Hugo_H: let wel, de wiki wordt beheerst door wiki fanatici. Voorstellen worden met een approval rate van 3 votes al goedgekeurd. Er is helemaal geen gestructureerd overleg geweest over het deprecated verklaren van tags die al jaren in gebruik zijn (foot-, bicycle- en bridle-way). De wiki zonder slag of stoot als ‘bijbel’ aannemen is niet verstandig vind ik. Als iemand beslist dat iets zo is en dan de wiki aanpast om daarna naar de wiki te wijzen en zeggen: ‘zie, zo moet het’, dan snap je ook wel aan je water dat zo’n methode niet lang goed blijft gaan.

Daarnaast als je de wiki als leidraad neemt dan is de Duitse wiki dus niet de hoofd leidraad maar de internationale. De Duitsers zijn zowat de enigen die op grote schaal paths aanmaken afaik.

Afgelopen maand:
[OSM-talk] Proliferation of path vs. footway ← mega thread
[OSM-talk] Non-designated cycleway vs. designation info missing

Maargoed, je kunt footway als een shortcut zien voor highway=path+foot=designated+bicycle=… en horse=… Idem voor de andere oude tags. Uiteindelijk heb ik ook niet alles gelezen, ik wordt er namelijk gek van. Dus blijf ik bij mijn standpunt dat footway et al er al jaren eerder waren en hetzelfde kunnen weergeven en dat path dus overbodig is of ten hoogste een niche tag is voor uitzonderingen.