Idee om wat met BAG te gaan doen

Die mogen genoemd worden, deze zijn erg verhelderend. Een daarvan is hier te vinden:

http://m.youtube.com/watch?v=Wafl89ee8d4&feature=plcp

Ik weet niet of het helpt maar de Nederlandse overheid heeft een informatieproject ontwikkeld om overheidsdata publiek aan te bieden. Deze dienst heet PDOK (www.pdok.nl) en bevat o.a alle huisnummers, woonplaatsen en panden als wms of wfs service. Misschien helpt deze informatie.

Bedankt voor de tip. Ik denk dat de meesten die hier regelmatig komen dit al wel wisten maar … beter een keer te veel dan te weinig gemeld.

Groet PeeWee

OSM inspector heeft een handige tool om te checken of de BAG data correspondeert met de straatnamen:
http://tools.geofabrik.de/osmi/?view=addresses&lon=5.42800&lat=52.19527&zoom=18&opacity=0.95&overlays=buildings,buildings_with_addresses,postal_code,nodes_with_addresses_defined,nodes_with_addresses_interpolated,no_addr_street,street_not_found,interpolation,interpolation_errors,connection_lines,nearest_points,nearest_roads

In BAG zitten fouten. De meest hinderlijke is het verkeerd-om nummeren van straten.

Zie Soest, Bunder. Mijn TomTom gebruikt kaarten, die ook door BAG worden gevoed. Dus stond ik aan het verkeerde eind van de straat bij nummer 1… De leverancier van de kaarten in den Bosch zal het wel een keer bijwerken.

Hetzelfde overkomt me in Florence in mei 2013. Museo Garbello staat in een straat op nummer 4. Google Maps zet het museum bij de Dom neer, aan het andere eind van die straat. GoogleMaps heeft dit, na controle, binnen enkele dagen hersteld.

Als het PDOK een kind van BAG is, komen daar dus de zelfde fouten in.

Ook in het Westland wordt door de gemeenten het GIS slecht bijgehouden. Daar liggen soms huisnummers 500 meter verder dan de TomTom aangeeft.
Ook de NO-polder heeft daar last van! Er zijn ambulance-chauffeurs, import, die een adres niet met hun TomTom kunnen vinden.

Probleem is, dat een gemeente een ingevoerde GIS informatie niet controleert en zo nodig corrigeert.
Vandaar dat onze gewaardeerde OSM Postbode “Pensacola” een duidelijke taak heeft: Handhaving van de orde in de huisnummering en corrigerend optreden. Waarvoor bij voorbaat dank!!

@Dick,

Dat is nu precies waarom we graag zien dat de BAG in kleine hapjes wordt geïmporteerd door mensen met lokale kennis. Die kunnen dan namelijk meteen de fouten eruit vissen.

@cartinus

Maar het BAG mag van mij best fouten bevatten! Mijn WOZ-waarde is prettig laag!! Ik piep niet… Buren wel, omdat ze aangeslagen worden voor een garage, die ze niet hebben…

Ik heb even naar dit specifieke voorbeeld gekeken, maar de plaats van de huisnummers van de PDOK-service komen exact overeen met wat ik zie op Google StreetView (dus de fysieke huisnummerbordjes op de foto’s)…

Is er iemand die de BAG gegevens van Oost Enschede (de Eschmarke Incl Glanerbrug) beschikbaar kan stellen in OSM?
Er is hier het e.e.a. bij gebouwd incl. straten wat nog niet in OSM staat.

Ik kan de WMS server van Enschede wel koppelen, maar krijg van de opendatasite van de gemeente er geen goede data uit.
Wat ik er uit krijg (KML) is van een zodanige kwaliteit dat je er niets mee kan.

En om nu alles over te trekken terwijl de data beschikbaar is, lijkt me ook zonde van de tijd.

Gr.

Bert

Ik heb een OSM file voor je gemaakt met de BAG panden voor deze twee gebieden (niet heel Glanerburg):
http://linuxminded.nl/tmp/BAG-PND_Glanerburg.osm (3.6 MB)

Sebastic,

Bedankt voor de snelle service :slight_smile:

Had hier boven al iets gelezen over het binnenhalen, maar ook dat het in Windows niet lekker gaat met ogr2osm.
Ben gisteren avond al een beetje met de OSMinspector en huisnummers bezig geweest, dus gaan we nu voor het eggie…

Ik heb met belangstelling deze discusie gelezen, maar begrijp dat er voor de lokale mapper nog geen bruikbaar gereedschap is om de kaart up to date te maken.
Ik erger mij er aan dat bij ons, gemeente Oude IJsselsteerk, nog steeds fabrieksgebouwen staan terwijl er een Flatgebouw staat welke al meer dan een jaar wordt bewoont.
Ook straten en recreatie voorzieningen zijn niet of niet goed geplaatst op OSM. Het is niet te doen om met je GPS alle noodzakelijk coördinaten vast te leggen.
Is er ergens een handleding of informatie te vinden hoe ik met gegevens bv van PDOK in JOSM kan werken, om een klein stukje van de wereldkaart Up To Date te maken?

Voor zover ik weet is de informatie er niet kant en kaar.

Als je zelf handig bent kun je met ogr2osm de BAG GML omzetten naar OSM formaat nadat je het uit de WFS service hebt geplukt, maar dan zal je vast weer andere tagging gaan gebruiken. Niet goed voor de uniformiteit.

De JOSM OpenDataServices plugin van Gertjan staat op Github: https://github.com/gidema/josm-openservices, bevind zich nog in een pril stadium, maar is al behoorlijk functioneel.

Da’s mooi Bas, maar hoe installeer ik die plugin, en kan ik daarmee van gemeente X in één keer de BAG data in OSM formaat ophalen?

Alle data van 1 gemeente is waarschijnlijk een beetje te veel data voor 1 request. Dan loop je al snel tegen de maxfeatures limiet van de WFS service aan.

Het installeren van de plugin is nog niet eenvoudig. Als ontwikkelaar kreeg ik de build al niet aan de praat, maar ik heb het met GJs recente changes nog niet geprobeerd.

De plugin is nog niet klaar voor het grote publiek, maar is er wel voor de avontuurlijke onder ons. Zelf gebruik ik een build die Gertjan met heeft toegestuurd. Als je met BAG data icm de in ontwikkeling zijnde tools aan de slag wilt kun je het best Gertjan aan zijn broek trekken.

Hopelijk kunnen we wat vaart maken met de ontwikkeling bij de aankomende BAG hackevent die waarschijnlijk ergens in september plaats zal vinden.

Sebastic bedankt voor de antwoorden.

Ik ben geen ontwikkelaar, wel enige kennis, en de door jou aangehaalde uniformiteit is gewoon een Hoofdzaak
Ik wacht de ontwikkelingen verder af.

Hallo ik ben net begonnen met het bijwerken van OpenStreetMap.

Ik gebruik nu de BAG viewer om individueel de huisnummers toe te voegen.
Moeten de tags: bouwjaar, status, Identificatie ook toegevoegd worden??

Zo ja is er ook een snelle/ makkelijke manier om huizen bij te werken?

Voorbaat dank.

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/BAGimport

Hoe staat het met dit project??

Van Bag naar .osm

Zou graag zien dat iemand uitleg van stand van zaken kon geven.

De stand van zaken is dat er in de tussen tijd weinig vooruitgang is geboekt. Achter de schermen word een meeting bekokstoofd waar hopelijk iets concreets uit komt rollen.