Kovaa kasvua kartoittajien määrässä

Suomen OSM-karttaa on eiliseen päivään mennessä ollut tekemässä 794 käyttäjätunnusta. Tämä on yli kaksi kertaa enemmän kuin vuosi sitten. Viimeisen kahden kuukauden aikana joukkoon näyttää liittyneen 130 kartantekijää, eli keskimäärin kaksi päivässä. Tuhat saattaa tulla täyteen vielä ennen vuodenvaihdetta.

Itse olen kiinnittänyt huomiota samaan (vaikka olenkin vain 4:n kuukauden kartoittaja :slight_smile: ).

Alkoi oikein kovasti kiinnostamaan minkälaista kasvu on ollut ja yritin selvittää kuinka changeset-tietoja saisi kätevästi ladattua omalle koneelle analyysia (kuinka monta tunnusta, changesettiä päivässä/viikossa/kuukaudessa, … ) ja käppyröitten piirtämistä varten mutta en ainakaan vielä ole keksinyt kuinka kaikki esim. pääkaupunkiseudun changesetit

http://www.openstreetmap.org/history?bbox=24.601%2C60.067%2C25.279%2C60.307

joita on n. 20*558=11200 saisi kätevästi muutettua raakadataksi :expressionless:

Kaksi vuotta sitten Suomen kartta oli kovin toisen näköinen. Muutos on ollut melkoinen.

Mittakaavaetu taitaa näkyä OSM:ssä. Kuka haluaisi oman asuinalueensa olevan epätarkka, kun muualla on jo paljon tehtynä :slight_smile: Se taitaa tuoda monia tekemään pieniä parannuksia.

Kuinka moni käyttää OSM:n karttaa tien päällä? Reititys toimii jo melko pitkälle, yllätyksiä voi tulla, mutta on niitä vikoja kaupallisissakin kartoissa.

Tämän viikon alussa kävin pyörällä kotoani Korsosta eräällä mökillä Kuortissa. Toki merkitsin kaikki vastaan tulleet yli 300 bussipysäkkiä ja pari isoa siltaa. Siirsin juuri reittijälkeni kartalle. Nyt tie 140 kulkee hieman tarkemmin. Lisäsin myös muutaman pyörätien ja korjasin reititykseen vaikuttaneita pieniä virheitä. Virheistä huolimatta reitti oli käyttökelpoinen: vain muutama siirtymä pyörätielle ja takaisin ajoradalle neuvottiin väärin.
Päivitän Garmin-karttani lauantaina, kun Geofabrikin finland.osm.bz2 on ehtinyt päivittyä.

Olen tyytyväinen OpenStreetMapiin ja Garmin Edge 705:n navigointiin. Parantamisen varaa on aina, mutta tuolla retkellä OSM oli käyttökelpoisempi kuin kaverin Edge 705:ssä ollut kaupallinen kartta. Kaveri ei luottanutkaan Garminin navigointiohjeisiin vaan latasi OSM-pohjaisen reitin BikeRouteToasterista. Kaupallisella kartalla näkyi olevan useita virheitä kotinurkillani: väärin luokiteltuja teitä, monta vuotta vanha aineisto jne.

Reilun puolen vuoden kokemuksella voin sanoa, että kartoittaminen on mukava harrastus. Siinä samalla sekä kartoittaja että OSM-karttaa käyttävä navigaattori oppii uusia reittejä. Pyöräileminen pääkaupunkiseudulla on OSM-navigoinnin kanssa paljon helpompaa kuin ilman. Kun navigaattori hoitaa homman, ei tarvitse välittää, mitä pyörätienviitoissa lukee ja mihin suuntaan nuoriso on ne milloinkin väännellyt. Jos navigaattori neuvoo hassusti, kotona voi JOSMilla tarkistaa, onko kartalla niillä paikkeilla virheitä. Vaihtelun vuoksi voi aina välillä kääntyä kartalta puuttuvalle tielle ja katsoa, mihin se johtaa. Kotona kartta taas täydentyy ja tulevat reittiehdotukset paranevat.

Laitteistosta toivon, että joskus keksittäisiin GPS-puhelin, joka toimisi sateellakin polkupyörän ohjaustankoon kiinnitettynä ja jota voi ohjelmoida. Laitteessa pitäisi olla useampi nappula, josta voi merkitä haluttuja kohteita: bussipysäkit, suojatiet, risteykset, keskikorokkeet, mitä milloinkin. Garmin Edge 705:ssä on vain yksi nappi (Lap), jolla voi ajon aikana merkitä pisteen kohtalaisen näppärästi. Unelmoin myös, että sama laite ottaisi haluttaessa myös kuvia ja toimisi sanelukoneena.

Varmaan suurin ongelma tuon käytön yleistymisessä on sopivien laitteiden vähyys. Joo, garminin (käsi)navigaattorit toimivat, mutta mitäs muuta on tarjolla? Autopuolelle?

Itse käytän reissatessa osm-karttoja, ja siinä käytössä ne toimivat varsin hyvin. Kävellen kaupungeissa ei tarvitse juurikaan reititystä, joten ihan peruspuhelinsofta toimii (eikä tarvitse kantaa ylimääräisiä laitteita), mutta joskus esim. kadunnimihaku tulisi tarpeeseen. OSM-kartat on ainakin euroopassa isojen kaupunkien osalta aivan riittävän kattavat, että niillä pärjää.

Toimii ihan perusmallissa eli Garmin Nüvi 205, mulla WT siitä. Asentaminen onnistuu kun saa kopioitua tiedoston SD-Kortille (mun käyttämä tapa). Suomen OSM kartan saa vaihdettua kun karttainfosta tiputtaa ostetun pois…

Eco-reititys ohjaa joskus autoilijan käveleen (siis tielle jossa ei saa ajaa), mutta se on kai laitteen vika.

Eikö uudehko puhelin johon asennat GPSMid:in suurinpiirtein täytä nuo ehdot? (Paitsi sateen ja ohjelmoitavuuden osalta) En ole itse kyseistä ohjelmaa käyttänyt mutta OSM-wiki -sivun perusteella tuo tekee reitityksen, antaa mahdollisuuden äänen nauhoittamiseen yhdellä napin painalluksella sekä tagien muokkaamiseen. Jos puhelimessa on kamera niin eikö se ole sitten siinä?

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/GpsMid

http://gpsmid.sourceforge.net/

En ole tuota itse koskaan käyttänyt joten se saattaa olla syvältäkin :slight_smile: Mutta ajattelin kokeilla nyt viikonloppuna.