Liikennemerkkien kartoitus

Kyllä, luit oikein. :slight_smile:

Tarkkaavaisimmat ovatkin jo ehkä huomanneet että myös liikennemerkkejä on alkanut ilmaantumaan OSM:iin (lähinnä pääkaupunkiseudulla). Olen tehnyt sitä varten sekä rendauksen JOSMiin MapCSS:llä että presetit. Tuolta löytää hiukan ohjeita ja ajatuksia siitä miksi tehdään tuota: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Finland:Traffic_signs. Ainakaan itsellä tuo ei hirveän paljon editoidessa edes hidasta JOSMia, joten sitä ei tarvitse kytkeä päälle-pois jatkuvasti.

Kuulemma kaupungilla ei ainakaan Helsingissä ole noista kattavaa tietokantaa, joten hyvässä lykyssä kaupunki toteaa jossain vaiheessa, että OSMiin kerättyjä kannattaa alkaa hyötykäyttämään ja sitä myöten myös ylläpitämään :-).


i.

Ymmärsinkö oikein, että stop ja give_way -pisteitä ei irroiteta kaduilta/teiltä ja siirretä niiden sivuun? Vai menikö meikäläiseltä jotain yli hilseen?
Kumpi merkitsemistapa edellisistä varoittavien ennakkomerkkien (FI:231) ja etenkin lisäkilpien (FI:815) osilta on oikein FI:815[200] vai FI:815[200 m]?
Mites merkitään taajamamerkit, kun ne yleensä on samoihin tolppiin kiinnitetty, siten että toiseen suuntaan näkyy FI:571 (taajama alkaa) ja toiseen suuntaan FI:572 (loppuu)? (Samanlainen käytäntö on usein esim ohituskieltojen alkamisissa ja päättymisissä).

Ymmärsit, mutta en ole ihan varma mitä kaikkea ajattelit jättää katuun/tiehen. …Eli jätetään highway=stop/give_way siihen katuun, mutta sen lisäksi traffic_sign=FI:232/FI:231 tulee siihen kohtaan missä se liikennemerkki fyysisesti on (usein kadun/tien sivussa). Eli molemmat OSMiin. …Vähän sama ajatus kuin esim. maxspeed=* jätetään toki katuun, ja sen liikennemerkki siihen kohtaan missä se itse merkki fyysisesti sijaitsee.

Katuun ei tule noiden kohdalle mitään, pelkästään siihen missä fyysinen merkki on laitetaan traffic_sign=FI:231+traffic_sign:2=FI:815[200 m]. Ennakkomerkkihän itsessään ei varsinaisesti pidä sisällään erityisiä sääntöjä, joita vielä siinä kohtaa pitäisi noudattaa tai jotka olisivat esim. reitityksen kannalta oleellisia. Reititysalgoritmi yms. toki sitten törmää siihen itse highway=stop/give_way:hynkin lopulta, jos sattuu sen varsinaisen risteyksen kautta kulkemaan, joten nähdäkseni noille ei edes ole suurta tarvetta kaduissa itsessään. Vähän samanlaisia ennakkovaroituksia on muuten myös suojatielle ja liikennevaloillekin varoitusmerkeissä, ne vaan ovat yleensä ilman etäisyyslisäkilpeä.

Itse olen käyttänyt m:n kanssa siis FI:815[200 m], mutta tuo ei minusta ole kauhean oleellinen ero (ne olisi helppoa muuntaa tavasta toiseen). Samaten leveys-, korkeus-, pituus-, ja painorajoitukset, joissa kaikissa on mukana se “m”/“t” itse liikennemerkissä. Nopeusrajoituksissa käytetään pelkkää numeroa (eikä mitään km/h tms. perään), eivätkä ne edes taida rendautua muutoin oikein tuolla MapCSS:llä.

Hyvä kysymys/pointti! …Voisikin tehdä tästä esimerkin kun kerkiää tuolle sivulle. Eli tiehen se traffic_sign=city_limit kuten tehtiin stop/give_way:n kanssa, ja siihen missä toi tuplaliikennemerkkitolppa fyysisesti sijaitsee laitetaan traffic_sign=FI:571;FI:572. Eli samaan tapaan kuin kaikki muutkin puolet vastakkain olevat merkit tehdään (tuolla puolipisteellä). Toki jos sen merkin yläpuolella on jotain muuta merkkiä niin sitten toki traffic_sign:n=FI:571;FI:572 tilanteen mukaan :-). Sen lisäksi ollaan muuten zone:traffic=FI:urban/FI:rural laitettu siihen kadun/tien:n wayhyn eri puolille traffic_sign=city_limit:iä (ainakin täällä pääkaupunkiseudulla).


i.

Olen nyt tässä jo jonkin aikaa pipertänyt liikennemerkkien parissa. Hitaaaaaaasti etenee lyhytkin tienpätkä OSMissa. Tuohon samaan tolppaan/samoihin tolppiin kiinnitetyt eri suuntiin näkyvät liikennemerkit olen merkinnyt kahdella toisiaan koskettavalla pisteellä, kuten nuo lainatussa pätkässä mainitut taajama alkaa/loppuu -merkit. Samoin olen tehnyt tienviittojen (FI:641) kanssa, kun niissä on kilometrilukema tyyliin JÄMSÄ 59 ja toisella puolella 59 JÄMSÄ.

Suunnistustaulu (FI:612)

tuottaa päänvaivaa. Mitäs avaimia pitäisi tuon kohdalla käyttää?

Samoin vuoropysäköintimerkit (FI:381) & (FI:382)

En oikein keksinyt mitään asianmukaisia avaimia.

Sitten mietin vielä, että pitäisikö wikiin luoda sivu, jossa löytyy listattuna kaikki käytössä olevat liikennemerkit? Muutaman merkin osaan jo ulkoa (231, 361[xx], 417 ja 511, ainakin).

Itse olen kyllä nuo laittanut nuo opasteetkin samaan nodeen, eli näin: traffic_sign=FI:641[right][JÄMSÄ 59];FI:641[left][59 JÄMSÄ]. Kahdesta nodesta tulee nimittäin pieni ongelma siinä vaiheessa, jos haluaa kuvata vaikkapa sen että nämä on highway=street_lamp:ssa kiinni, koska silloin siihen täytyisi molempiin nodeihin laittaa lamput joista toista ei fyysisesti ole olemassakaan.

Heh, sanoppas sinä :-D. Ollaan vähän tehty ehkä sinnepäin noita opasteita:

traffic_sign=FI:612[up][FI:664[12]]
traffic_sign:2=FI:612[left][FI:665a[317] LAMMI]

Ehkä jollain normaaleilla suluilla tehdyillä ryhmittelyillä voisi kuvata ne kehyksien reunatkin. …Mutta suunnistustaulut on astetta haasteellisempi pähkinä vielä.

Tarkoititko avaimia itse tiehen vai mitä ajoit takaa?

Saisiko sillä jotain lisäarvoa http://fi.wikipedia.org/wiki/Liikennemerkit_Suomessa löytyvään listaukseen verrattuna? Jotain merkkikohtaisia ohjeita kartoittajalle kenties vai? Itse käyn tuolta wikipedian puolelta välillä katselemassa listaa, mutta tarkoitus olisi myös saada tohon presettiin ne tekstikuvaukset menuihin niin tarve lukea lisäkilpien kuvauksia olisi heti pienempi (jahka saisi id kuvausteksti listafilen noista merkeistä aikaiseksi).

Minä osaan jo ulkoa varsin monta koodia ja lisäksi FI:424 ja FI:425 puolisuudetkin :-D.


i.

Katsoin kartoituksen edistymistä TagInfo:n avulla: http://taginfo.openstreetmap.org/keys/traffic_sign

Suojatie (FI:511) näyttäisi olevan suositumpi. Pari kysymystä tuli mieleen:

Pitäisikö tehdä noista suomalaisista liikennemerkeistä omat Wiki-sivustot? Aika monta sivua, mutta ehkä saataisiin nuo keskitetysti talteen ennen kuin tuo Tiehallinnon sivusto (http://alk.tiehallinto.fi/www2/liikennemerkit/varoitusmerkit1.htm) häviää maailmankartalta.

Olisiko ajatusta tehdä liikennemerkeistä suoraan noita JOSM stylejä? Vai onko liian raskas operaatio (vs. MapCSS)?

P

Jotta sillä näkisi tilannetta paremmin, tarvitsee toki vilkaista myös traffic_sign:2, jne. merkinnät. Muistaakseni niitä :2 oli 4k+ viimeksi ja siitä sitten vähenee enempi kuin mennään :3 jne. Mutta suojatie toki aika vahvoilla, ja liikenteenjakajan vinonuoli taitaapi olla kakkostilalla. Kolmanneksi pääkaupunki seudulla taitaakin sitten jo päästä FI:423 (yhd. kev.liik. väylä, jota on alkukeräyksien joukossa myös fi:423 varianttina jäljellä) ja seuraavana FI:372 (pysäköintikielto). Kannattaa huomioida että FI:423:sta on kerätty huomattavasti kauemmin kuin noita muita.

Luitko edes mitä vastasin aiemmin jo Pikarille samankaltaiseen kysymykseen: :slight_smile: ?

Mikä JOSM stylejen tekemisen pointti olisi? JOSMi rendaa MapCSS:ää aivan yhtä iloisesti kuin niitä native tyylejäkin. Tosin .zip:stä suoraan preset ja mapcss toimivat valitettavasti vasta tosi tuliterällä JOSMilla, kun siellä oli precedence bugi, jonka Daeron löysi (purettuna toki toimii mapcss jo aiemmissakin versioissa ok).


i.

Luin, mutten ymmärtänyt ;-). Meni ohi. Eli samaa pohditaan: “Tarttis varmaan tehrä jotain…”

En tiedä. Ainoa ajatus oli, että tuolla TagInfossa on linkki tuohon JOSM Stylen. Niin jotenkin ajattelin, että se on “oikeampi/yleisempi” tapa tehdä tuo.

P

Koetin kirjoittaa muillekin alkajille asennusohjeita noille Preseteille ja MapCSS:lle. Preset meni ihan hienosti ZIP-tiedostosta.

Mutta siis oliko nyt niin, että MapCSS pitää ensin purkaa tuosta zip-paketista? Windows:issa (anteeksi) tuli ongelma: tiedostonimissä oli puolipisteitä, jota Wintoosat eivät hyväksy osaksi tiedostonimeä.

Kun taas koetin käyttää ZIP-tiedosto suoraan, niin tuli myös erroreita.

Tein uuden ZIP-tiedoston, poistin sieltä tuon “fisigns-preset.xml” -tiedoston ja sain sitten luettua MapCSS:n JOSM:n.

Näinkö pitää tehdä vai teenkö jotain hassusti?

P

IRC:ssä olikin jo puhetta, mutta laitetaan nyt tännekin mainintaa. Eli nuo tiedostonnimet on nyt escapetettu niin ettei tätä ongelmaa pitäisi enää uusimmissa versioissa .zip:ejä esiintyä.


i.