Fiets aan de hand en oversteken

Ze hebben hier een nieuwe oversteekconstructie gemaakt.
Je moet een stuk voetpad met bord gebruiken om over te steken naar het fietspad.

http://www.openstreetmap.org/?lat=52.70875&lon=5.80646&zoom=17&layers=M

Enkele reflecties (zeg niet dat er geen respons is!) :slight_smile:

Is dat dan (op het voetpad): bicycle=dismount? (Ik weet echter niet of het dan routeerbaar is). Misschien is highway=path dan beter.

Er moet op het bestaande fietspad moped=yes, als het een brom-/fietspad is; en buiten de bebouwde kom is dat waarschijnlijk. (Of mofa=no, als het, onwaarschijnlijk, een onverplicht fietspad is.)

Hoe komt een brommer vanuit het noorden op dat evt. brom/fietspad: ook lopend? Dan zal er m.i. ook een moped=dismount op het voetpad moeten, al wordt daar denk ik (nog) geen rekening mee gehouden bij router-software.

Als het bestaande fietspad tweerichting is, zet ik er ook oneway=no, maar ik begrijp dat dat eigenlijk niet hoeft (want een weg is tweerichting tenzij anders aangegeven). Nietenmin, het sluit twijfel uit.

M.i. hoeft foot=yes niet op een fietspad (of welke weg dan ook) (onnodig tagging). Dat is in Nederland altijd zo, tenzij er een trottoir is (en in OSM ingetekend; en dan uiteraard foot=no op het fietspad).

Wordt die weg onder constructie later ook een parallelweg? Ik begrijp nl. niet waarom er cycleway=shared_lane staat (tagging voor fietssuggestiestroken op een weg).

Ben benieuwd naar de logica van de ene voetpad getagd als highway=path en de ander als highway=footway. :slight_smile:

Bij dat voetpad staat G7 bord, dus fiets aan de hand.

Dacht al dat er wat was maar kon het niet vinden , zodat het mogelijk wel routerend is.
bicycle=dismount, dat staat nog niet op het voetpad.
moped=dismount dus ook niet

Bij dat highway=path staat “geen” G7 bord, is beton met tegelvorm naar het vierkant waar je je fiets kan plaatsen.
En je naar de bus halte kan lopen.

paralelweg is nog gesloten en volgens tekening komen er rode stroken langs.

met had zelfs op het fietspad gedeeltelijk highway=cyclway,…cycleway=track gezet.

reeds wat aangepast

tekening oost

tekening west

citaat:
“Het fietspad ten zuiden van de Marknesserweg blijft bestaan. De Marknesserweg oversteken kan straks alleen bij de rotondes ter hoogte van de Emmeloordseweg en de Munt.”

Het is straks de bedoeling als je van die noordelijke wegen afkomt dat je niet meer oversteekt.
Parallelweg is lang niet zo plezierig om te fietsen als zuidelijke fietspad.

Zelf ben ik voor een soortgelijke kruising in Ouddorp (http://www.openstreetmap.org/?lat=51.819096&lon=3.936324&zoom=18&layers=M) ooit gewoon highway=footway+bicycle=yes tegengekomen. Dit ter vergelijk - en als dat niet de beste oplossing is, dan kan het daar misschien ook aangepast worden.

Ik weet het ook niet, maar een bicycle=yes geeft niet aan dat je eraf moet, terwijl =dismount dat wel zegt. En zo is het hier, volgens Allroads.

bicycle=dismount is wat de wet zegt en wat de klunzen die dit soort dingen ontwerpen willen. bicycle=yes is wat alle fietsers doen. Dus worden daar over een tijdje hekjes neergezet. Waarna de fietsers over het gras naast het paadje gaan fietsen. Waarna er een heg of greppel verschijnt …

antwoord:

Yep mensen

Dan zou pas “echt” Nederlands taggen zijn:
bicycle=no
tolerate=yes

:slight_smile:

Ik ben al meer dan eens situaties tegengekomen waar bicycle=officieel_niet_maar_iedereen_doet_het_en_er_wordt_meestal_niet_tegen_opgetreden de beste tag zou zijn.

Juist. Dus highway=footway o.i.d., bicycle=dismount. En mensen doen wat ze doen.

Bij Ooltgenplaat heb je deze situatie. http://www.openstreetmap.org/?lat=51.701883&lon=4.327009&zoom=18&layers=M
Een smal tunneltje onder de n59 door. Fietsers afstappen. Wandelpad in fietsroute. Ja…ja… ik stap braaf af daar. :slight_smile:
Gedeeltelijk getagd als path en highway=footway en bicycle=dismount

In mapsource routeert het wel, maar in basecamp kom je er echt niet doorheen. Zelfs niet met de instelling voetganger! Waarom??? … geen idee. (openfietsmap)
In de etrex30 zelf ook geen probleem.