Webkaartje met Fietstags

Zo gebruikend valt me op dat ik te snel kaart wil schuiven.
Je ziet de term loading data, die verdwijnt dan weer, dan denk je ik moet het toch gelijk zien.
Dat duurt even en soms wat langer. En dat wat langer,
Zou er aan gegeven kunnen worden dat hij helemaal klaar is met tekenen, groen stoplicht, rood data laden, oranje verwerken.

Dat gaat slecht. Hij is namelijk in het script klaar als het balkje verdwijnt. De rest is afhankelijk van browser/pc snelheid.

Toegevoegd aan de bug-laag: fietspaden zonder straatnaam
Ook wegen met de straatnaam “fietspad” of “Pad” “Path” of “cycleway” worden gemarkeerd.

Achterliggende reden is dat bv de Garmin’s niet kunnen routeren naar wegen die niet routerend zijn (op zich logisch) en dat zijn op de OFM de hoofdwegen waar niet gefietst mag worden. De fietspaden die aan weerszijden van deze wegen liggen zijn meestal niet van straatnamen voorzien maar zouden eigenlijk wel benoemd moeten worden om ernaartoe te kunnen routeren. Met de laatste versie van de OFM is zoeken op huisnummerniveau mogelijk (de OFM bevat nu alle BAG data van heel Nederland), maar laat het afweten als die geen bijbehorende OSM straatnaam kan vinden. Dat komt ook voor in nieuwbouwwijken zonder straatnamen, bv hier.

Zeg je hiermee dat we alle fietspaden van een naam moeten voorzien?

Nee, dat hoeft niet voor alle fietspaden, alleen voor zover ze in een bepaalde straat liggen kan dat handig zijn. Fietspaden door het bos hebben meestal geen naam (tenzij het naast een track is die naar een huis voert, die hebben vaak wel een straatnaam). Ook stukjes die onderdeel maken van een kruispunt heb ik laten zitten, daar is het ook niet duidelijk bij welke straat ze nu horen.
Mbv deze overpass query kan je de onbenoemde fietspaden filteren en in JOSM exporteren

Voorbeeld:
Probeer maar eens te zoeken naar de Vredehofstraat in Soest op de OFM. Kan die niet vinden want Garmin indexeert alleen straten die routeren. Nu zijn de fietspaden wel routerend op de OFM maar de hoofdrijbaan waar de straatnaam op staat niet. Zie http://www.openstreetmap.org/browse/way/6997292 bicycle=no. Door de fietspaden die aan weerszijden van deze straat ook van een tag name=Vredehofstraat te voorzien los je dit probleem op.
't is wel een beetje taggen voor de renderer maar het is niet in strijd met het mappen voor OSM want het voegt wel degelijk nuttige info toe. Ik zie dat daar ook een fietspad dwars door een huis loopt dus die fouten pak je dan ook meteen mee :wink:

M.a.w. waarschijnlijk bijna alle verplichte fietspaden en brom-/fietspaden, toch?
Alleen de onverplichte fietspaden hebben in de meeste gevallen geen gebouwen langs de route.
Ik denk dat we dan de straatnaam drie keer krijgen in de kaarten.
Dan maar liever een andere oplossing (straatrelatie?)

Dat van teveel straatnamen valt wel mee, kijk maar naar Amersfoort en omgeving, die had ik vrij snel aangepast. Parallele ventwegen zijn toch ook voorzien van straatnamen?
Een straatnaam relatie is veel lastiger in te voeren en het is maar de vraag of en welke renderer dat herkent.

Het spijt me om het te zeggen, maar als dit het effect is, valt het mij niet mee bij de Stadsring.

Dat het elders niet zo opvalt, hangt toch af van de mate waarin je binnen de bebouwde kom aparte fietspaden hebt/dan wel invoert. En inderdaad lijkt het erop dat er baar weinige verplichte fietspaden zijn in de binnenstad van Amersfoort. Maar in locaties waar ze wel vaak voorkomen? Bijvoorbeeld. En buiten de bebouwde kom?

Het is me wel duidelijk dat er een probleem is die we moeten weten op te lossen, willen we dat ook fietsroutes routeerbaar zijn. (Krijgt ZMW toch nog gelijk. :slight_smile: ) En je zou het kunnen zien als een probleem voor de renderer.

(Dan dat van de complexiteit van relaties: tja, mee eens. Maar dat is meer een gemis aan tools, toch.)

En …
Het valt me ook op dat je een naam geeft aan de voetpaden in de Plantsoen Zuid (nl. Plantsoen Zuid; doet Google ook) terwijl dat naar mijn idee gewoon een voetpad is in dat Plantsoen. Of hebben ze echt een naamboord gekregen bij jullie?

Het is nu niet zo dat fietsroutes niet routeerbaar zijn, zo erg is het ook niet. Alleen het routeren naar zo’n weg wordt bemoeilijkt als je de zoekfunctie van het programma gebruikt omdat die fietspaden geen naam hebben en de hoofdweg voor OFM ‘niet bestaat’ (je ziet ze wel op de kaart, maar Garmin herkent ze niet meer als weg). Kortom een probleem voor de OFM. Als ik de overige wegen wel routeerbaar ga maken heb je kans dat de Garmin je eroverheen gaat sturen en dat willen we toch ook niet? Dus als je de fietspaden ook een straatnaam geeft is het probleem opgelost maar creeer je weer een ander probleem op een andere kaart, nl vervuiling van nog meer labels. Maar dat is weer een Mapnik probleem. Ze kunnen die fietspaden toch zonder labels renderen (tot op zekere hoogte?). Ik vind dat laatste een minder groot bezwaar :wink:

Wb Plantsoen Zuid, ook op de kaarten van de gemeente staat dat pad zo genoemd, zie http://www.amersfoort.nl/docs/Nieuwe_structuur/_wonen_wijken/_wijken/Binnenstad/WW_Binnenstad_2010.pdf

Edit: Zie ook het straatnaam bordje op dit fiets/voetpad (is dit een path of cycleway?)

Ha Ligfietser,
Waarom geven fietspad smitsweg en fietspad oostzijde rondweg een foutmelding (geel). Ze hebben immers een naam in OSM? Bicycletags heb ik open in explorer 10, windows 8 . Had computercrash dus even helemaal opnieuw begonnen.

http://mijndev.openstreetmap.nl/~ligfietser/fiets/index.html?map=bugs&zoom=18&lat=51.78412&lon=4.66768&layers=B00000FFFFFFFT
Eggie

Hoi Eggie,
Dat komt omdat ik fietspaden met de name “Fietspad” eruit licht. Dat is ook vast niet de offciële straatnaam, “fietspad smitsweg”. Je hoeft je ook niet overal iets van die gele markering aan te trekken, omdat langs dat fietspad toch geen adressen liggen. Dat geldt voor bijna alle rondwegen daar in Dordrecht zie ik dus die fietspaden kan je ook gewoon naamloos laten. In Zwijndrecht zou je mogelijk een zoekprobleem kunnen krijgen met bv de Koninginneweg: http://mijndev.openstreetmap.nl/~ligfietser/fiets/index.html?map=bugs&zoom=18&lat=51.81776&lon=4.64267&layers=B00000FFFFFFFT Die gele lijntjes zijn alleen ter indicatie waar je nog het een en ander kan verbeteren.

Dacht al zoiets. Die naam fietspad smitsweg heb ik zelf bedacht. Een deel was vroeger de smitsweg, maar die loopt nu westelijk van de rondweg. De naam fietspad oostzijde rondweg heeft wel dat straatnaambord dat begint met fietspad. http://goo.gl/maps/gs6AQ

Vreemd is ook dat het fietspad rondweg heet en de n3 randweg. In osm tegenwoordig weer rondweg, dus ik laat het maar zo. Een beetje Dordtenaar zegt overigens ik heb PACH op de RANDWAG. :slight_smile:

Grappig, een fietspad met het naambordje fietspad, die bestaan dus in het eggie ook :wink:

Hier het ultieme bewijs. Meestal maakt google streetview de bordjes wazig (waarom mag joost weten), maar deze zijn ze even vergeten. http://goo.gl/maps/847mh

en deze:
http://www.openstreetmap.org/?lat=51.89915&lon=5.93755&zoom=17&layers=M
Schrifwijze “Lingefietspad” is ook mogelijk.

highway=cycleway + sidewalk=right (zeker als dat grijze randje een lage stoeprand is)

Ik kwam op het BUG tabblad deze tegen. Allemaal fietspaden (highway=cycleway) maar met aanvullende Cycleway=shared of cycleway=segregated. Deze laatste 2 kom ik wel vaker tegen maar wat zeggen deze eigenlijk? Is het wel een bug?

Niet alles wat de BTM beweert is waar :wink:
In de wiki staat “A highway=cycleway may have cycleway=shared or cycleway=segregated prior to segregated=* being common place.”
Dus het is een bug in de bug layer. Ik denk dat men wil zeggen dat er ook een voetpad naast loopt?

Edit: Cycleway=shared of cycleway=segregated worden niet meer getoond

ben er vrijdag even langs gefietst maar dat stukje fietspad is echt weg. De hekken staan er nog maar er is niets meer te bekennen. Heb het dus maar weggehaald. Mocht er weer een fietspad komen dan leggen we het wel weer aan. Ik heb de “route” om maar omgelegd.