Hulp gevraagd bij opzetten server wandelroutes

Op zo’n ‘fiets’ . Ik ging uit van de fysieke dingen. Zou wel eens leuk zijn de osm versie met die van jullie over elkaar te leggen: waar er verschil is moet er gefietst worden.

Snapput. Heb veel geleerd van jullie suggesties.
Ik neig ertoe om simpel te beginnen met de client side oplossing. Geen server nodig. Een bijkomend voordeel is dat de overpass api erg geschikt is om data te selecteren en voor te bewerken. Zoals gezegd: de hiking / foot relations in OSM zijn een ratjetoe van persoonlijke voorkeuren en landelijke gewoonten. En met de overpass api kan ik tot nog toe alle situaties oplossen. De output is altijd up-to-date.

Nadeel is de bandbreedte en de belasting van de browser. Een overzichtskaart gaat niet lukken.

Veel wandelpaden zijn opgedeeld in subrelaties. Dus misschien kan ik met behulp van JS de relaties stuk voor stuk asynchroon downloaden en tonen, zodat de gebruiker niet eindeloos naar een zandloper zit te kijken. Dus eerst de relaties selecteren:

http://overpass-api.de/api/interpreter?data=(relation[route~'hiking|foot'][name~'Via Alpina'] ->.b;.b >> ->.a;);(.b;rel.a(r);rel.a(br););out;

En vervolgens de relations zonder ways wegfilteren en de overige relations stuk voor stuk downloaden en tonen in ieder een aparte layer:

http://overpass-api.de/api/interpreter?data=relation(186288);(way(r);node(w));out skel;

JSON downloaden lijkt trouwens meer bandbreedte te kosten! Spaties? Wordt dat goed gemaakt doordat de verwerking in JS sneller gaat?

@noordfiets,
Plaatselijk omgeving Goes, doe ik dat een beetje.
Ik vergelijk het werk van jkelder met de bebording en OFM.
Verschil tussen bebording en jkelder geef ik door aan jkelder die het bijna per omgaande aanpast is mijn ervaring.
Bij verschil tussen bebording en OFM dan plaats ik een verzoek op het forum voor aanpassing, voor zover ik het zelf niet kan.
Afwijkingen van de bebording meld ik dan ook op de site van het routenetwerk.
mvg, Jan.

Dan kun je alvast de track tussen knooppunt 58 en 59 bij Meerstad onder Groningen fietsen. Die track staat anders op het infopaneel aangegeven dan in OFM is getekend.
In februari j.l. heb ik de trackmogelijkheid bekeken, overeenkomend met het infopaneel en ben op die manier aan de toen nog niet met routepaaltjes aangegeven track gekomen.
'k Was toen weliswaar niet op ‘zo’n’ fiets, maar ben te voet langs de nieuwbouwwoningen bij het water en over het fietspad langs de nieuwe verbindingsweg gelopen :slight_smile:

Tja, met al die spaties wordt het wel een stuk groter, terwijl ze geheel overbodig zijn…
In dat geval kun je het beter bij XML houden; de snellere verwerking van JSON maakt dat niet goed.

ai … dat ligt gevoelig. En ik ga het niet veranderen. De OSM versie is de oorspronkelijke. De gemeente/provincie Groningen vonden het kennelijk nodig het mislukte meerstadplan te ‘showen’ en fietsers door een kale nieuwbouwwijk te sturen. Niet omdat het daar mooi is, want de oude hoofdweg was veel aantrekkelijker, maar puur als reclame. En daar dan de fietser voor om te laten rijden ??

Het gaat toch niet om de persoonlijke voorkeur, maar om het in kaart brengen van de werkelijke situatie? Of zie ik dat verkeerd?

Nee. Maar in dit geval is er zo schaamteloos misbruik gemaakt van de knooppuntenroute voor eigen gewin dat het schaamrood de heren politici om de oren en verder zou moeten kleuren.

En we zijn hier wel Groningers, dus vrij eigenzinnig. Nieuw Statenzijl gaan we ook echt geen Nieuwe Statenzijl noemen. En Reiderland wordt nooit echt Oldambt al wil de import dat nog zo graag. En we zeggen Ol-dambt en niet Old-ambt.

Dus als iemand het aanpast ga ik het niet terug zetten, maar ik laat het gewoon zoals het is.

Dat soort dingen is niet alleen het geval met knooppunten, de borden voor ATB-Route “buitensporig” hier in Enschede hebben nooit de werkelijke route aangegeven.Ook is de route het afgelopen jaar 2x veranderd.
Ook de borden voor het knooppunten netwerk zijn verdwenen tijdens het nieuw bestraten, waarschijnlijk meegenomen door de locale oud-ijzerboer.

Er zijn rondom Enschede idd nogal wat veranderingen geweesten nog gaande.
Ook wordt het rondje Enschede behoorlijk door de regio gepromoot. Met dat rondje (groene pijlen) wil men ook nog eens twee heren dienen, nl. die van het wandelnetwerk Twente en die van het regionale fietsroutenetwerk, terwijl ze totaal verschillend zijn.
Voor de routeplanner van het wandelnetwerk worden daar al een tijdje mijn data gebruikt.

Haha, Dat rondje Enschede heeft me al verbaast hier pal aan de grens, hij loopt namelijk over een stuk prive terrein waar groot borden “verboden voor onbevoegden” staan.

Javawa en JKelder gefeliciteerd met deze kaart. Ziet er echt goed uit en biedt mooie functies. Als OSM-er komt bij mij dan wel meteen de vraag op of dit ook te maken is obv OSM data. De data is ODBL maar ik zie wel een mogelijk probleem. Tussen 2 knooppunten zijn vaak 2 routes mogelijk. Van A naar B is soms anders dan van B naar A. Zie bij hier. Daar loopt aan beide kanten van de hoofdweg een fietspad. De ene voor de ene richting en de andere voor de andere. In OSM is de rijrichting meestal wel aangegeven maar is daar rekening mee te houden?

Als het kan is het wel mooi omdat je dan een track krijgt precies over het fietspad ipv van over de hoofrijbaan waar je niet mag fietsen. Bijkomend voordeel is dat je er Belgie gratis bij krijgt :wink:

In principe is dat mogelijk (al wordt 't vrij complex), maar als je de beschikking hebt over een compleet wegennetwerk ligt een “echte” routeplanner (eentje die automatisch een route voor je berekent) veel meer voor de hand. Om zoiets op te zetten heb je wel je eigen server nodig; die heb ik niet.
Daarnaast kun je nu al natuurlijk de OFM gebruiken in BaseCamp of MapSource voor het plannen van routes.

De insteek voor het online fietsroutenetwerk was een makkelijk te gebruiken alternatief voor het werken met de bestanden van Jan in MapSource en BaseCamp. In MapSource is vooral de grootte van het bestand een struikelblok; in BaseCamp komt daar nog eens bij dat het koppelen van tracks een stuk moeilijker gaat.

Wordt nu wel erg off-topic met al die fietsers :wink:
Maar zo’n online openstreetmapfietsrouteknooppunttenplanner bestaat al: http://www.fietsrouteplanner-zuid.nl/

O ja, het topic ging over wandelroutes, of preciezer: hoe die te ‘serveren’. Genoeg over mijn fietsroutenetwerk, al heb ik nog iets in petto wat mogelijk als inspiratie kan dienen…

Traildino:

Ik heb naar leaflet gekeken nadat JaVaWa zei dat makkelijke te leren was en kwam dit tegen. Ook met overpass en op clientside.
Misschien interesant om eens te vergelijken ?

Dank voor de tip. Geweldig wat er allemaal mogelijk is!

TrailDino: Je weet dat ik bezig ben met een route checker, dus routes uit OSM op openlayers zetten om te kijken of ze volledig zijn. Wat me opvalt is hoe veel fouten er in wandelroutes zitten. Gewoon 1 voorbeeld: wandeling A’damse bos onvolledig maar ook als nwn. En heel veel lokale rondjes zijn als nwn getagd. Hoe zit dat eigenlijk met wandelingen? Iets als Pieterpad zou ik nwn noemen maar kleine rondjes horen toch onder lwn? Oftewel: hoe compleet zijn wandelroutes in OSM eigenlijk?

Tja, dat is een vraag die ik mezelf ook stel.

Voor zover ik weet, zijn de wandelroutes meestal niet compleet. Als ze ooit compleet waren, dan raken ze stuk in de loop der tijd door edits van anderen. Dan moet iemand dat weer opmerken en repareren.

De kleine routes worden makkelijk gemapped dan de lange afstands wandelpaden. Maar dat herken je vast als fietser.

In de verschillende landen van Europa verschilt de kwaliteit van de wandelroutes in OSM. Duitsland is erg goed. Engeland is best goed. Nederland is matig. De absolute hekkesluiter is Frankrijk: als je daar een wandelroute invoert in OSM, wordt die er weer uit verwijderd, omdat de FFRP het copyright heeft op het preciese verloop van de wandeling. :rage:

Er is dus nog een hoop te doen!

Nog wat tips:

De afspraken die we in Nederland hebben, staan hier: Wandelroutes Nederland.

Veel wandelroutes zijn een hierarchie van relaties. De child-relaties hebben vaak geen name tag (dat wordt bewust gedaan). Dus in jouw applicatie moet je bij een wandelpad de hierarchie van relaties in beeld brengen om de totale route te kunnen zien. Dat verklaart waarom je veel routes niet te zien krijgt op je eigen pagina. De stelling van Amsterdam bijvoorbeeld (nwn), staat er niet tussen: de parent-relatie telt vier subrelaties. Binnen die subrelaties staan ways en ook weer subrelaties (alternatieve routes). Dat vergt dus nog wat programmeerwerk :D. Ik kan je wel laten zien met welke syntax ik alle relaties van één wandelroute in beeld breng:

http://overpass-api.de/api/interpreter?data=(relation[route~'hiking|foot'][name~'Via Alpina'] ->.b;.b >> ->.a;);(.b;rel.a(r);rel.a(br););out;

Dit lijkt overdreven ingewikkeld, maar anders krijg je het niet voor alle soort paden voor elkaar. In ieder land zijn de gebruiken weer anders. Heerlijk, toch?!

En tot slot de handigste referentiekaart: Waymarked Trails

Die laat ik bewust nog even niet zien. Bij de MTB routes heb ik dat wel gedaan.
Nadeel is dat veel mensen child relaties voorzien van een nwn tag. Dus zit je met een hele reeks kleine stukjes die als nwn te boek staan. In plaats van 1 relatie met nwn en onbenoemde stukken daaronder. En lwn/rnw/lwn lopen door elkaar. Bij fietsen is het iets beter maar ook daarwordt je niet al te vrolijk.

Ik heb het erover omdat ik me afvraag of een kaart met routes gebaseerd op OSM eigenlijk wel nut heeft. De info is zo versippert en incompleet dat ik denk dat je beter af bent met een eigen server ( of een sql bij een provider ) met zelf verzamelde routes.