Automatische foutmeldingen per mail ofzo? Voor beginners?

Hoi allen,

Er zijn verschillende sites die fouten in OSM-data signaleren - daar verwijst de Wiki ook naar. Maar zou het niet handig zijn wanneer je (zeker als beginnende mapper!) na het opsturen van je data een overzicht zou krijgen met eventuele fouten? Met daarbij tips over “hoe moet het wel”?

Wat ik zelf bij de eerste mappings vooral fout deed zijn de kruisingen van twee verschillende soorten wegen (fietspad/autoweg of fietspad/water). Dat levert een vrij simpel op te lossen “no junction node” melding op, maar je moet maar net weten wat je dan moet doen.
(- bruggen/viaducten moeten dan “bridge=yes” en een correcte layer-aanduiding krijgen

  • wanneer het gaat om gelijkvloerse kruisingen moet er gewoon een kruispunt komen - met een aparte aanduiding waarom je niet zou mogen afslaan (bicycle=no bijvoorbeeld))

Kortom, automatische terugmelding, per e-mail ofzo, van je fouten. Per e-mail. Voor beginners (d.i. voor iedereen die zich als gebruiker registreert en die het vinkje “automatische terugmelding” nog niet heeft uitgezet). Is dat al eens voorgesteld? Zo nee, waar zou ik het (in English oder auf Deutsch) in de groep moeten gooien?

Ohja en geheel terzijde: is er een reden dat http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Netherlands_Mapping_Parties_2009 niet een aparte melding heeft voor http://wiki.openstreetmap.org/wiki/State_Of_The_Map_2009 ?

Lijkt me een goed idee. In het begin deed ik ook zulke dingen fout, om daarna alles weer aan te moeten passen. :wink:

Ik ben een beginner maar heb voornamelijk het idee dat Potlach af en toe zorgt voor de nodige problemen.

Ik zal me eerst netjes voorstellen: Ik ben Jan Willem van der Veer, woon in Zaltbommel. Werk de map voornamelijk bij in Zaltbommel, Gameren, Nieuwaal en ben van plan binnenkort door te gaan met Bruchem en Poederoijen. Zelf ben ik in al deze plaatsen postbesteller geweest voor TNT en wil deze kennis wel delen met een OOS-project als openstreetmaps. Mede ook gezien ik aan het project 6PP (http://kvdb.net/projects/6pp) meewerk.

Ik zal eerst in gaan op deze problemen, daarna op jullie lijst (en wat ik als beginner handige hulp zou noemen).

De problemen:

  1. Wanneer je CTRL + T doet op een weg, en je doet daarna CTRL + Z (undo), dan worden de kruisingen niet teruggeplaatst en zul je alle kruisingen opnieuw moeten doortrekken naar de nieuwe versie.
  2. De tekenmode wordt, wanneer deze begonnen is in een zwart punt, met dubbelklik vaak niet afgesloten. Waardoor je met ENTER of gewoon iets tekenen en daarna CTRL + Z het moet oplossen.
  3. Met CTRL + T worden de punten die wegvallen (meestal rood) vaak omgezet in POI’s hetzelfde geldt voor wanneer je undo doet na een CTRL + T voor een area of aaneengesloten geheel.

Waar kan ik met deze problemen terecht?

Nu jullie lijst over hoe het wel moet en niet moet.

  • Waar zijn jullie in geïnteresseerd? Misschien is een prioriteitenlijstje wel heel handig. Nu kijk ik zelf de hele tijd in de map van welke wegen liggen al in de map en welke nog niet? Wellicht dus bijv. een prioriteitenlijst als deze: 1. De ligging van de straten. 2. De straatnamen. 3. Fietsroutes. 4. Wandelroutes. 5. POI’s. 6. Eigenschappen van straten (en daar ook een kleine prioriteitenlijst van).
  • Moet je POI’s als punt toevoegen of liever als area? Dus hebben jullie liever de omtrekken van een school of enkel een punt van een school? Liever de omtrekken van een parkeerplaats of liever enkel het punt waar de parkeerplaats ergens te vinden is?
  • Wat zijn de standaardinstellingen voor straten? Heeft een tertiary way bijvoorbeeld de standaardinstelling dat men daar op kan fietsen of niet? En hoe is dat voor de andere wegen? Is een fietspad ook standaard een plaats waar men lopen kan?
  • Leg eens duidelijk uit wat de verschillende termen allemaal betekenen, en waaraan iets moet voldoen om tot een bepaalde groep te horen. Wat is het verschil tussen een bos en een park? In Nederland is dat helemaal niet zo eenduidig. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor een hotel/restaurant. Moeten we dan twee POI’s toevoegen? Of één POI en daar zowel de tag tourism=hotel als amenity=restaurant aan toevoegen?
  • Het tekenen van de straten. Toen ik aan Zaltbommel begon hadden heel veel straten heel veel punten, die naar mijn mening onnodig waren. De straten liepen recht maar hadden toch rustig in een recht stuk 5 punten (wat de straat ook wel eens krom wilde maken). Is dit ergens goed voor? Naar mijn mening niet. Hoe meer punten hoe trager lijkt mij. Hetzelfde geldt ook voor de bochten. Bochten werden allemaal vloeiend getekend. Echter, niemand is geïnteresseerd of de bocht nu een straal van 5 of 7 meter heeft, maar meer of de bocht er is of niet. Als men vloeiende bochten wil hebben, kan men daar beter een speciale bochtfunctie voor toevoegen waarbij je kunt specificeren met welke straal een hoeveelheid graden wordt afgelegd. Mochten jullie wat tegen hebben op mijn manier van tekenen (kijk dan voornamelijk bij Zaltbommel, daar heb ik het grootste deel al aangepast) geef dat dan door.
  • Je hebt soms hele brede gebieden waarin gereden kan worden. Denk bijvoorbeeld aan pleinen op industrieterreinen. Hoe moet je daar mee omgaan? Moet je daar de meest voordelige weg tekenen? Of moet je er een area maken van een bepaald type?
  • Als je een area hebt gedefiniëerd, zoals bijvoorbeeld een parkeerplaats of supermarkt. Hoe geef je dan aan via welke weg deze te bereiken is?
  • Welke tags kun je allemaal aan de wegen toevoegen. Welke zijn gewenst?

Dit is enkel een lijstje waar ik tegen aan loop. Mocht ik nog belangrijke andere problemen vinden, geef ik deze hier nog even door :wink:
Kijk ook even naar de gebieden die ik bewerkt heb. Scheelt mij weer een hoop mistakes :).

  • wanneer het gaat om gelijkvloerse kruisingen moet er gewoon een kruispunt komen - met een aparte aanduiding waarom je niet zou mogen afslaan (bicycle=no bijvoorbeeld))
    <<<<
    En wat als je nu een kruising hebt, waar de auto’s van beide wegen alleen maar rechtdoor mogen rijden? En dus van beide wegen die elkaar kruisen mogen de auto’s niet links en niet rechtaf? Dit kwam ik vandaag tegen. Heb het voorlopig maar opgelost met het weglaten van een kruising, wat hetzelfde effect heeft, maar niet netjes is naar mijn mening.

Het idee van terugrapporteren staat me wel aan. Maar ik zie meer de technische bezwaren van implementatie. Het systeem heeft namelijk niet door wat voor fouten er worden gemaakt. Dus in dat geval zou jij als gevorderde alsnog het systeem moeten attenderen op een fout. Stel dat een willekeurig punt door 14 gebruikers bewerkt is, welke is dan degene aan wie teruggerapporteerd moet worden? Degene die als laatst het punt heeft bewerkt, is niet per definitie degene die de fout gemaakt heeft.

Welkom en fijn dat je mee wilt helpen met dit project!

‘Officieel’ moet je problemen, vebeteringen etc in software melden op de TRAC website. Maar je kunt ook een post in het Development deel van dit forum plaatsen aangezien de auteur van Potlatch daar wel regelmatig komt, vermeld dan wel duideijk dat het om Potlatch gaat zodat de auteur het makkelijk kan vinden.

Wij zijn in alle geografische informatie geintresseerd. Wat ik je wil aanbevelen is dat je dát mapt wat je echt leuk vind. Doe je het niet dan bestaat de kans dat je snel verveeld raakt en daar heeft niemand wat aan. Dus doe vooral wat je leukt vind om te doen.

Een school mag je als punt mappen als je niet de polygoon weet. Weet je de polygoon wel dan is het natuurlijk het mooiste om die te mappen.

Dit zijn vragen die vaak nogalwat discussie oproepen (vooral fietspaden, voetpaden, tracks en paths). Ik probeer me te houden aan: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/OSM_tags_for_routing/Access-Restrictions

Een park vind je meestal in steden en zijn combinaties van bomen, struiken en gras. Een bos is in NL meestal productiebos (onderhouden bos) en valt daarom onder landuse=wood. Een natuurgebied dat niet onderhouden wordt is natural=forest, maar die heb je eigenlijk niet in NL.

We hebben in OSM een traditie dat we veel dingen aanmaken op dezelfde node. Ik hoor wel veel opmerkingen dat we dit soort POI eigenlijk van elkaar moeten scheiden zodat je geen zaken krijgt als amenity=restaurant;pub maar juist twee nodes amenity=restaurant en amenity=pub.

Een rechte weg hoort inderdaad in mijn opinie maar twee nodes te hebben (kruisingen e.d. uitgesloten natuurlijk).

Ach dat valt wel mee. Er zijn zo veel nodes dat een paar meer of minder niet uitmaakt.

Dit ben ik daarentegen niet met je eens. Op het moment dat je bochten als een wiskundige functie gaat definieren dan raak je een boel mensen kwijt en maak je het onredelijk moeilijk. Mijn opinie is dat we gewoon genoeg punten in een bocht aanmaken om het verloop goed vast te leggen. Teveel is in dit geval minder erg dan te weinig.

Hiervoor maak je een area aan met de tags als amenity=parking of highway=service en area=yes.

Door de parkeerplaats te voorzien van parking_aisles (de weggetjes tussen de parkeerplaatsen) en deze aan de openbare weg te knopen. De area kun je zelf ook een gedeelde node geven samen met de openbare weg.

Er is één tag die echt nodig is om er iets zinnigs mee te kunnen doen: highway=, maar voor de rest is het je vrij om andere tags toe tevoegen (bestaande tags of eigen verzinsels). name=, width=, max_height=, max_weight=, surface= zijn bijvoorbeeld erg nuttige tags.

Altijd doen idd.

Wat is je vraag? Kijk ook eens in een andere stad hoe de wegen en fietspaden aan elkaar geknoopt zijn.

Nee, dat is inderdaad niet echt netjes. Hiervoor zijn relaties uitgevonden. Dat is wel advanced mapping hoor! Misschien niet iets om meteen mee te beginnen maar hier is een boel info daarover te vinden.

Er hoeft niet terug gerapporteerd te worden. Niemand is perse eigenaar van iets. Als je niet zeker bent van je edit neem dan even contact op met iemand uit de omgeving of sla het even over. En als iemand vind dat je aan het knoeien bent dan hoor je het wel. Er zijn ook tools voor fout detectie zoals de validator plugin voor JOSM, keepright etc.

Pff, wat een boel tekst :slight_smile:

Welkom! Zelf ben ik nog niet zo lang actief, maar ik vind het wel erg leuk om kaartinformatie toe te voegen.

(problemen Potlatch)

Zelf gebruik ik meestal JOSM, maar voor Potlatch vond ik (met een beetje zoeken) deze pagina. De ervaring leert, dat het toevoegen van een fout aan een bug report systeem vaak toch nog wel wat uitzoekwerk vergt. En meestal wéér een nieuwe gebruikersnaam, wéér opnieuw aanmelden enzovoorts. Ik maak dus altijd de afweging of ik het de moeite vind om een fout aan te melden, of dat ik het verder maar laat zitten.

Er is niet een “jullie”, Openstreetmap is een voor-iedereen, door-iedereen-project. Je kunt dus zelf je prioriteiten stellen. Met andere woorden: stel jezelf - net als onze Majesteit dat dagelijks doet - de vraag: “waar zijn wij in geïnteresseerd?” Sommige prioriteiten van anderen zie ik met verbazing aan, zo zijn er bijvoorbeeld mensen die zich inspannen om het spoorwegnet precies in kaart te brengen - iets wat ik zelf nooit zou doen. Maar het is wel goed dat het gebeurt! Zelf begon ik met in het wilde weg dingen toevoegen, klein en groot; maar ik probeer me nu te beperken tot nieuwe verbindingsinformatie, dus informatie die ertoe leidt dat je een betere route zou kunnen uitstippelen. Dat kunnen nieuwe fietspaden zijn, maar ook stukjes straat die ontbreken, of bestaande straten die eenrichtingsverkeer zijn geworden (of verboden voor fietsers). En namen van straten, die willen nog wel eens verkeerd staan.

Volgens mij zijn daar geen regels voor. Je kunt het dus doen zoals het je uitkomt. Zelf kies ik vaak voor punten (dan staat de school vermeld, je kunt 'm dus opnemen in een route, maar hij is nog niet uitgetekend), maar ik zie ook wel dat een school als omtrek verschijnt. Dat laatste is natuurlijk altijd beter, maar het kost wel meer tijd.

Die zijn er nauwelijks. Je moet vrijwel alle informatie zelf toevoegen. Dat heeft ook te maken met het feit, dat er internationaal nogal wat verschillen zijn, zo zijn er bijvoorbeeld (bij mijn weten tenminste) in België stukken autoweg waar je langs mag fietsen. Maar als je hier kijkt, dan vind je heel veel informatie over de manier waarop in Nederland de wegen worden aangegeven.

Niet dus.

Volgens mij mag je in principe overal lopen, tenzij er een toegangsbeperking gemaakt is (“voetgangers=nee” oftewel foot=no). De enige uitzonderingen die ik ken zijn spoorrails, hoogspanningsleidingen en water. Die zijn zo duidelijk, dat het geen uitleg behoeft.

Zover ik de afgelopen twee maanden heb gezien, bestaat die duidelijkheid niet; de enige duidelijkheid is de wiki, maar ook daar staan soms verschillende en tegenstrijdige manieren. Ik maak de kaartinformatie “zo goed mogelijk”, maar dat dekt nooit helemaal de lading. Als je mijn postings in de afgelopen weken bekijkt, dan zie je, dat ik ook allemaal vragen heb over de precieze manier waarop je zaken toevoegt. Vandaag kwam ik nog tegen: het ziet eruit als een fietspad, het verbindt twee fietspaden, het is door de wethouder onlangs geopend als fietspad, maar aan het begin van de weg staan twee kloeke verbodsborden: “asdruk kleiner dan 9T”. Er staat dus geen fietspadbord. Rara wat is het?

Kijk in de wiki, en doe daarna iets wat je het beste lijkt.

Dat ligt eraan. Soms hebben die knopen een functie, er kunnen labels in de punten verwerkt zitten. Als een straat echt kaarsrecht is, zou je punten kunnen verwijderen.

Ho! Dat is niet juist. Hoe meer punten, hoe preciezer kan namelijk ook. Openstreetmap probeert goede kaartinformatie op te slaan en daar horen soms veel punten bij.

Bochten kun je echt beter vloeiend houden. Die speciale bochtenfunctie is er nu niet, en het is heel jammer als bestaande kaartinformatie verslechtert, omdat iemand vindt dat er beter een bochtenfunctie kan komen. Niet doen dus!
Hou er ook rekening mee, dat de informatie misschien anders gebruikt gaat worden dan jij nu kunt voorzien. Het is onhandig als een bocht in een weg in Openstreetmap opeens als een rechte hoek getekend is.

Parkeerterreinen kunnen als area getekend worden; soms kan het slim zijn om een plein ook als area te tekenen. Het ligt er ook een beetje aan wat je aan het doen bent, wil je routeinformatie toevoegen dan kan een weg heel eenvoudig als weg getekend worden; wil je de omgeving preciezer in kaart brengen, dan kun je in veel gevallen misschien beter het hele plein tekenen.

Goede vraag, weet ik ook niet zeker. Een parkeerplaats kan volgens mij met een “highway=service” aangegeven worden, maar of dat dan “service=driveway” moet zijn of “service=parking_aisle”, dat is me nog niet duidelijk.

Da’s een goeie. Er kan heel veel: maximumsnelheid, toegang voor bepaalde voertuigtypen, fietsbelijning (cycleway=lane), … de keuze is schier oneindig. In de praktijk zul je vanzelf bepaalde prioriteiten aanbrengen.

De validator geeft daar inderdaad een fout voor aan. Ik zie dat er deze pagina in de Wiki staat, misschien heb je er iets aan.

In het algemeen is volgens mij het advies: probeer vooral praktisch te zijn, kies een paar zaken die je zelf leuk of interessant vindt of waar je vaak mee te maken hebt, en probeer die te verbeteren. Zaken waar je niet goed van weet hoe je ermee om moet gaan, die laat je soms liggen, soms geef je ze alvast een kenmerk wat in de buurt komt van de ideale situatie. Het voorbeeld wat je zelf gaf (kruising waar je niet mag afslaan) is daar een goed voorbeeld van. Wat ik zelf nog wel doe, is een tag “fixme = …” toevoegen, of een tag “note = …”, daarmee kun je aangeven dat er iets aan de hand is.

Succes met kaartenmaken!

Bedankt allen voor de, zeg maar rustig zeer uitgebreide reacties :).

Het gaat mijn om bochten die even kaarsrecht zijn als bochten die men bij een kruising pleegt te gebruiken. Een kruising in een gemiddelde woonwijk heeft een straal variërend van 0 - 5 m ongeveer. En ik kijk ook altijd een beetje meer met het oog van stel dat ik hiervoor ooit nog een programma moet schrijven voor navigatie, wat zou dan voor mijn idee het handigst zijn. In het geval van één punt weet je dat er een echte bocht aankomt. Zo’n flauw bocht zoals velen tekenen lijkt bijna meer een doorgaande weg die een kleine slinger maakt.
Daarnaast hoef je er geen wiskundige functie voor de definiëren. Ik neem aan dat je het programma paint op je PC hebt of een Linux-variant daarvan. Dan moet je eens die functie voor bochten tekenen pakken. Je kunt met drie punten een zeer vloeiend ronde bocht tekenen en dat kan iedereen. Dat is gebaseerd op de zogenaamde (Bé)ziercurve: http://nl.wikipedia.org/wiki/B%C3%A9ziercurve.

De enige vraag die nog niet beantwoord wordt is de volgende: Hoe moet je bij POI’s (polygonen of punten) aangeven wat de toegangswegen er naar toe zijn?

Een haakse bocht teken ik altijd met maar 1 node, een S-bocht teken ik toch met redelijk wat nodes die netjes de middellijn van de weg zouden moeten volgen. Ik ken beziercurves maar daar werkt OSM niet mee. Ik heb je vraag over parkeerplaatsen en toegangswegen wel proberen te beantwoorden, lees mijn post nog maar eens.

Wat overigens betreft die restrictions: kan iemand even voor doen hoe je dat moet doen bij deze weg http://www.openstreetmap.org/edit?lat=51.79302&lon=5.18937&zoom=17 (kruising N322 met startstraat/elskampseweg). Je mag hier van beide kanten enkel recht over de kruising. M.a.w.: niet vanaf de N-weg naar de startstraat of elskampseweg en vice-versa.

Dat doe je met de only_straight_on relation. In JOSM selecteert je een segment voor en na de kruising en ook de kruising node. Gooi dat allemaal in een relatie en voeg de tags toe volgens de wiki pagina. Dan doe je hetzelfde voor de andere weg.

Er is ook nog een wiki pagina die dit uitlegt: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/JOSM_Relations_and_Turn_Based_Restrictions

Een weg met een haakse hoek (een soort kruising met maar twee poten) zou inderdaad als twee simpele lijnen getekend kunnen worden. Hou wel in gedachten, dat openstreetmap (OSM) nu eenmaal géén bezier-curves gebruikt. Ik zeg het nog maar een keer: bochten versimpelen omdat er misschien in de toekomst bezier-curves zullen komen moet je niet doen.
Een voorbeeld hoe het mis kan gaan: gisteren reed ik hier. De Albert Heijnweg had aan de rechterkant op de kaart op dat moment nog maar 1 aansluiting op het kruispunt (ik wilde het eigenlijk laten zien als plaatje, maar ik geloof niet dat je historische informatie uit OSM kunt laten renderen in de website). En wat zei de routeplanner(*)? “Maak een u-bocht”. Wat ik er mee wil zeggen: op het oog vrijwel correcte weergaven leiden soms tot merkwaardige en onbedoelde resultaten.
Maar goed: als het dus inderdaad een soort van halve kruising is - dan hoeft opschonen niet verkeerd te zijn; wees er wel voorzichtig mee.

Overigens is er een goede reden waarom bezier-curves waarschijnlijk niet in OSM gebruikt zullen gaan worden, en dat is de manier waarop je de kruispunten van twee lijnen berekent. Het berekenen van een kruising is voor twee rechte lijnen of lijnstukken een bijna triviale berekening. Bij een beziercurve is dat een stuk moeilijker. Voor een of twee van die bochten maakt dat niet uit, maar voor de miljoenen lijnen die OSM inmiddels bevat, wordt het een onmogelijk opgave. Het wordt er dus ingewikkelder - en trager - door. Ga er dus maar vanuit, dat er geen bezier-curves zullen komen.

(*) met behulp van mkgmap heb ik mijn Garmin tegenwoordig van een Openstreetmap-kaart voorzien.

Valentijn mag ik je vragen waarom je de moeite genomen hebt om zelf een kaart te genereren terwijl er zat aanbieders van kaarten zijn die dit voor jouw doen?

Routing, Netherlands.
Beantwoordt dat de vraag? En natuurlijk ook “omdat het kan”. Maar het begon ermee, dat ik de routing wilde testen en dat er geen Nederlandse kaarten met routing beschikbaar bleken te zijn.

Jazeker zijn die kaarten er wel. Kijk onder het kopje ‘Worldwide’ en dan zie je ondermeer mijn dienst.

Ja, die heb ik gezien en ook een keer gebruikt: Date: Wed, 17 Jun 2009 21:36:39 +0200, …/routable/28-05-2009/f65777eceee7fe276b38e9b51fb33f00. Het probleem was dat er geen dagelijkse update was en dat ik nu juist graag de verbeteringen die ik had aangebracht, in de praktijk wilde testen. Toen was het gemakkelijker (en leuker) om mkgmap te draaien.

Overigens is de enige reden dat ik niet zelf dagelijks een nieuwe mkgmap.img uitbreng, dat ik geen goede plek weet voor de hosting. Want uiteindelijk heb ik de hele handel gewoon gescript, het bouwen van de kaart is dan triviaal en binnen enkele minuten gebeurd.

Oooh, je wilt dagelijkse updates. Ja dan moet je nog zelf aan de slag. Ik wilde je trouwens niet dwingen om precompiled kaarten te downloaden, maar sommige mensen volgen de moeilijke weg alleen omdat ze de makkelijke weg niet weten te vinden en dan is het handig dat ze daar op geattendeerd worden. Vandaar.

Het bouwen van een routeerbare kaart voor Nederland is inderdaad geen probleem. Probeer je het daarentegen wereldwijd dan loop je nog wel tegen wat dingen aan. Het feit dat ik nog geen dagelijks geupdate routeerbare NL kaart aanbiedt op die site is dat ik er nog geen tijd voor heb gehad/genomen. Het gebruik van splitter zou ook de niet-routeerbare kaart beter maken (geen gaten op de kaart randen).

Nouja… ik hoef geen dagelijkse updates, maar soms wil ik even het resultaat zien van m’n eigen werk. Iets verbeterd - helpt het? Dat idee. Overigens, wat bedoel je met “gaten op de kaartranden”? Toch niet dit hoop ik? (Ik kreeg er overigens nog geen reactie op - kun jij 'm reproduceren?) En eh, terzijde: we dwalen ernstig af.

Het verschijnsel wat jij beschrijft heeft er wel wat van, maar ik doel op kaarten die gesplit zijn met Osmosis in plaats van Splitter. Osmosis is heel bruut bij het splitten. Wegen op de grens worden daarbij vaak maar in 1 tile toegevoegd waardoor routing niet werkt. Dit probleem heb ik bij Splitter nooit gezien, niet verwonderlijk ook omdat deze juist gemaakt is om dit probleem op te lossen. De problemen met Osmosis laten zich duidelijk zien in deze kaarten (de Topo versie niet de routeerbare).

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Osmosis/DetailedUsage#–bounding-box_.28–bb.29

Heb je de completeWays en completeRelations opties al eens geprobeerd?

Ja maar dan krijg je weer dat tiles willekeurig groter worden dan aangegeven en elkaar gaan overlappen (denk maar eens aan het IJsselmeer of rivieren). Ook wordt er dan dubbele informatie in de overlappende tiles opgeslagen. Bovendien zijn deze opties een grote aanslag op de CPU cycles. Kortom, voor wereldwijde splitting is dit geen oplossing. Maargoed, ik gebruik Osmosis alleen nog voor de NL topo kaartjes, voor de andere gebruik ik Splitter die deze problemen niet heeft (maar wel veel geheugen vereist).