Mountainbike routes toegevoegd

Goed bezig Bert

Ik weet niet precies wat je bedoeld maar je kunt een relatie gewoon opnemen in een andere relatie. We hebben het dan over superrelaties.

Bv deze relatie is ook nog onderdeel van deze.

Misschien heb je ook nog iets hieraan of hieraan.

Het probleem is dat ik niet snap hoe een relatie toe te voegen aan een superrelatie; er mogen geen ways inzitten, dus hoe te selecteren?

Er worden een aantal wegen dubbel gereden, dit gaat dus niet goed:http://osmrm.openstreetmap.de/relation.jsp?id=2608792+#lon=6.8527639;lat=52.14308976;zoom=14;layer=Mpnk

Wat ik doe in JOSM is eerst de “superrelatie” openen in de relatie-editor.
Daarna op een toe te voegen (route)relatie dubbelklikken zodat het geselecteerd is.
Het verschijnt zoals gewoonlijk in het rechterpaneel van de relatie-editor.
Als het nog niet is toegevoegd heeft het een wit achtergrond; als het er al is, is het groen (nuttig bij grote relaties van relaties).
Het helpt dat ik twee beeldschermen gebruik!

Ik zie dat je JOSM gebruikt.

In de linker kolom zit een knop met daarop een icoontje van een tandwiel in een venster. Klik daarop of druk op de toetscombinatie Alt-Shift-R. Nu verschijnt in de rechter kolom een vak met een lijst van alle relaties in het gebied dat je gedownload hebt. Met behulp van de knoppen bij de lijst of in het pop-up menu dat verschijnt als je met de rechtermuisknop op een relatie in de lijst klikt, kun je de relatie selecteren, openen, etc.

Wil je een relatie toevoegen aan een superrelatie terwijl er nog geen enkel deel van de superrelatie in het gedownloade gebied ligt, dan moet je het nummer van de superrelatie weten. Kies vervolgens “File | Download object…” of druk op de toetscombinatie Ctrl-Shift-O. Je krijgt dan een pop-up te zien. kies hier voor het “Object type” “relation” en geef bij “Object ID” het nummer van de relatie in.


Wat wil je gaan doen met superrelaties als je “lokale rondjes” aan het taggen bent? Superrelaties worden meestal gebruikt om hele grote relaties in stukken te knippen of bij tochten die sowieso uit etappes bestaan? Beide is bij “lokale rondjes” normaal niet het geval. Of is die route in Haaksbergen eigenlijk drie aparte ronde routes en twee verbindingsroutes.

Als je alleen maar wilt aangeven welke wegen in één richting en welke wegen in twee richtingen worden gereden, dan moet je in een normale route relatie met de rollen “forward” en “backward” gaan werken.

Haaksbergen bestaat in principe uit drie losse rondjes die achter elkaar gereden kunnen worden (dus zonder verbindingen) waardoor je op sommige stukken 3 maal kunt komen.

Verder zijn ze in de regio twente bezig een MTB netwerk aan het aanleggen, waardoor je in principe alles achter elkaar kunt rijden :laughing:

Zo is de route Haaksbergen al verbonden aan de route Enschede Zuid, en zijn ze momenteel de route Losser en Oldenzaal/Denekamp aan het bouwen waardoor Enschede weer met Oldenzaal wordt verbonden. Verder ligt er in Delden nog 70 km die ik nog niet op de kaart heb gezet.In totaal worden het dus 14 routes die onderling met elkaar worden verbonden. Wil je dit goed doen zul je volgens mij met een superrelatie moeten werken,dit zie je ook al in wandelroutes tegen komen.

Met dat forward and backward zal ik eens gaan spelen.

Meest eenvoudig is het om drie aparte relaties te maken. Dat een stukje weg drie keer voorkomt in verschillende relaties is niet erg. Een “superrelatie” is m.i. niet nodig.

Edit: voor alle zekerheid: het is forward en backward (maar die verschijnen automatisch in JOSM in de relatie-editor bij “Role” als je de eerste letters intikt).

Zal een beetje beter typen de volgende keer… :frowning:

Tja, maar als de weg nu in beide richtingen wordt gebruikt in 1 relatie ?
OSM Relation analyzer geeft geen foutmelding ??

Helemaal niet erg :wink: ; meer voor mensen die later een keer dit allemaal gaan lezen (dat ze niet verkeerd gaan taggen).

Ik zou zeggen, als een weg/pad/enz. in beide richtingen te gebruiken is, moet er gewoonweg géén forward of backward want er is geen beperking in rijrichting.

Andere meningen?

Hmm, Ik weet da je niet moet taggen voor de render, maar het was wel mooi als de route als 1 GPX te downloaden was.

Ga maar eens meer delen taggen, komt met de ervaring misschien ook wel de wijsheid :laughing:

Ah! Had me niet gerealiseerd dat (bijvoorbeeld) Lonvia MTB laat toe dat je een gpx uit een “super-relatie” kon genereren (is dat altijd zo geweest?).

Als je het als één route beschouwt, dan waarom niet alle drie de routes in één “super-relatie” stoppen?
Ik zou het gaan uitproberen met de drie MTB-routes die er al zijn en kijken hoe het uitpakt. (Het is altijd weer ongedaan te maken, als dat niet bevalt.)

Kijk Frankl2009,nu begrijpen we elkaar :smiley:
Ik ga het proberen met de ontbrekende gedeelten van Haaksbergen, als ik die verknoei heb ik niet zoveel werk :roll_eyes:

De vier lussen van de Route Haaksbergen toegevoegd .
Nog niet helemaal naar mijn zin, maar we komen er wel…

De volgende routes toegevoegd aan MTB Network Regio Twente:
MTB routes Enschede
MTB Routes Haaksbergen

Via Waymarkedtrails.org zijn de GPX files te downloaden

Net de laatste OFM gedownload,ik weet niet of het de bedoeling was,maar de bovenstaande MTB Routes verschijnen in het groen in OFM :slight_smile:

Wat is daar mis mee? Niet zichtbaar?

Hier nog een klusje voor Frank:
http://www.openstreetmap.org/browse/way/121528043

highway=fietspad :confused:

done. :slight_smile:

Volgens mij ben je nog meer vergeten:
http://mijndev.openstreetmap.nl/~ligfietser/fiets/?map=route&zoom=17&lat=51.97282&lon=5.78286&layers=B00000FFFFFTFFFFFF
en hier loopt de route dwars door het bos, niet over een pad:
http://mijndev.openstreetmap.nl/~ligfietser/fiets/?map=route&zoom=18&lat=51.97&lon=5.79449&layers=B00000FFFFFTFFFFFF
http://mijndev.openstreetmap.nl/~ligfietser/fiets/?map=route&zoom=18&lat=51.98568&lon=5.81111&layers=B00000FFFFFTFFFFFF
Er ontbreken nogal wat meer ‘highways’ onder die mtb route…

Niets mis mee hoor! :slight_smile:

Ik denk dat AnkEric dit onderhoudt. Ik heb alleen een klein, ontbrekend stukje toegevoegd. (Als je de MTB-route bedoelde). :slight_smile: