Webkaartje met Fietstags

Wederom goed bezig hoor Noordfiets. Dat stokje heb je prima overgenomen. Het wordt steeds beter. Dat regelen van de breedte en welke opties aangevinkt staan is ook heel fraai. Gewoon starten met maar een beperkt aantal vinkjes scheelt ook weer in de snelheid van de overpass. Aanvinken kan altijd nog.
Voor de popup lijkt me het volgende wel handig maar je moet maar kijken of dat te doen is.

Als je ergens klikt verschijnt er een popup. Het maakt niet uit of je precies op zo’n overlay element klikt of niet. In de popup graag de opties om naar potlatch te springen maar vergeet ook JOSM niet. (ja je raadt het al… die gebruik ik :wink: )

succes dit weekend.

Ziet er goed uit Noordfiets! Die trackbreedte en vinkje aan of uit is een nuttige aanvulling.
Kan je er ook een gestippelde lijn van maken, of een dubbele lijn (bv bij cycleway=lane gestippeld/dubbel en cycleway=track een dubbele lijn)?
De rode fietspaden komt al beter in de buurt van mijn OFM :slight_smile:
Is een layer met http://openfietskaart.nl ook mogelijk, daar is de layout nl wat rustiger dan de mapnik layout. Ik heb de Transport Layer ook nog bekeken maar die is te druk met rode buslijnen enzo.

Tzt is misschien een integratie met de openfietskaart.nl een optie, als deze peewee’s noordligfiets layer een beetje ontwikkeld is.

De gestippelde lijntjes zitten erin. Je geeft ze helemaal aan het eind op zoals … name=“Cycleway=opposite_lane (rose)”, 3, false,“2 5 1 10”),

Laat je het weg ( …name=“Cycleway=opposite_lane (rose)”, 3, false), ) dan maak ik er een vaste lijn van.
Mogelijke waarden zijn officieel ook dash/dot/longdash etc. als string maar die zijn onwerkbaar omdat ze op de kaart enorme afstanden hebben.
Daarom geef je op in pixels wat de lijn moet doen, met “welpx nietpx [welpx nietpx]”.
“2 5” geeft dan 2 pixels wel, 5 pixels niet, 2 pixels wel etc.
“2 5 1 10” geeft 2 px wel, 5 px niet, 1 px wel, 10 px niet.
“2 5 2 5” is gelijk aan “2 5”
“1 5 1 5 1 20” mag ook …

Die dubbele lijn zit er nog even niet in. De manier om dat te doen is een brede lijn met een witte smallere lijn er bovenop.

Ik heb de opposite_lane en track een patroon gegeven en de bicycle=no de laatste optie, niet praktisch maar even als test:
lijntjes

Ook leuk wordt dan deze mogelijkheid:
geen mofa / moped
Het basis blauwe fietspad blijft dan maar krijgt witte streepjes voor geen mofa en lichtblauw voor geen moped.

Ik krijg “File not found” bij jouw voorbeelden…

Oops, lokale servernaam gebruikt … moet nu goed zijn.
De grootte van de winkels/barriers reageert nu ook op de op gegeven lijndikte.

Ja, hier IE ook niet goed, bij mij worden ook niet alle layers geladen.

Andere overlayers examples van niet fietsgerelateerde hebben dat ook.

Bedankt Noordfiets, die stippellijnen bieden nu nog meer mogelijkheden. Lijkt wel op m’n fietsroutes op de OFM kaart.
Ik ga eens de fietspaden rood kleuren ipv blauw, dat sluit meer aan op mijn OFM :wink:

Daar kwam ik ook achter bij een google-zoektocht. Maar nergens een oplossing …

Ondertussen: er is nu een popup in ruwe vorm met de mogelijkheid te kiezen tussen potlatch 1 en 2 of JOSM Remote om te editten. Er opent een nieuwe tab, default zoom heb ik op 17 gezet voor het editten ( dus onafhankelijk van de zoom van de layerskaart ). Het is nog lelijk en er zit nog oude code teveel in de js maar dat komt nog wel.

Default zoom van de kaart 1 hoger gezet.

Ligfietser: de volgorde waarin je de lagen opgeeft bepaalt ook de volgorde van de lijntjes over elkaar, dus daar kunje ook nog mee spelen.

Nu is het wel weer genoeg voor vandaag …

Goed bezig hoor. Bij die edit popups zou het ook mooi zijn als je eerst een beschrijving krijgt van de way of node, plus een link naar osm,
bijv http://www.openstreetmap.org/browse/way/6981258
En daaronder de edit links (maar die zijn daar ook al te zien op openstreetmap.org/browse/way)

Heb ik naar gekeken. Dat kan wel maar daarvoor moet ik eerst een hele regex maken om alleen de fietsgerelateerde wegen eruit te vissen. Cycleways ging wel, maar unclassified of residential met lanes en zo …
Maar het komt vast nog wel.

Even iets anders: ik zit er over te denken om het blok code met layerdefinities in een aparte js te zetten. Op die manier kun jij daar in schuiven wat je wilt, terwijl ik de code aan kan passen. Dan kun je de index.html en noordpass.js gewoon kopieren en blijven de lijntjes intact.

… klaar: er zijn nu 4 bestanden:
-index.html
-noordpass.js
-layerdef.js
-style.css

Als ik aan het knutselen ben dan is dat hoofdzakelijk in index/noordpass. Die kun je dan kopieren en moeten op mijn testserver en jouw site gelijk zijn. layerdef is dan de beschrijving van lagen en lijnen en kun je in je eigen versie houden.

Dat is het probleem met google, zoveel topics blogs forums pagse etc.
En dan nog de juiste zoekwoorden om tot een"find"te komen.

Nu had ik een paar weken een werkend popup gezien. Tijdens zo’n zoeksessie.
Nu niet meer kunnen vinden. Die aparte “example”
Je moet alles gelijk opslaan in je favorieten, of per project een txt document aanleggen.
Soms heb je zo’n probleem en weet je niet waar je het zoeken moet.
http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=18838
Kan je dus uren zoet mee zijn, als een simpel testje niet werkt.

Ik let even niet op of de kaart heeft zijn volgende verbetering al weer te pakken. Dat gaat snel. Klasse Noordfiets/Ligfietser. Als het toch allemaal zo snel gaat durf ik nog wel een verzoekje in te dienen :wink:

Dat die JOSM link het doet is voor mij (en anderen) heel prettig. Toch valt er me wel wat op. Bij deze link wordt ik naar de OSM site gelinkt om eerst in te loggen op OSM. Als dat eenmaal gebeurt is werkt het prima. Bij de Openstreetbug hoef ik helemaal niet eerst in te loggen. Ik krijg gewoon dat gebied in JOSM geladen. Dit is nog net iets handiger. Is dat te doen?

Edit: ik hoop dat dit kaartje ook door m.n. Duitsers gevonden gaat worden zodat zij daar de boel een beetje kunnen opschonen voordat ik er weer eens op vakantie ga. Dan is het ws wat handiger als de kleuren in het engels worden weergegeven.

@Noordfiets, ik hou me nu alleen bezig met het blokje van map.addLayers([ al die kleuren lijndiktes etc geven nu zoveel mogelijkheden… :slight_smile:
Zal straks eens kijken hoe ik al die js blokken kan inpassen.

Ik probeer ook zoveel mogelijk de logische combinaties te combineren met de kleuren, bv mofa=no houdt automatisch ook in moped=no. Ook autosnelwegen en trunks betekenen automatisch bicycle=no dus die worden ook grijs (ipv zwart) alleen laat ik de voetpaden dan buiten beschouwing (tenzij er bicycle=no op staat).

Wb popups, je kan toch gewoon alle highways gebruiken? As er bovenaan nog een regeltje met een link naar http://www.openstreetmap.org/browse/way komt zou dat heel mooi zijn.

@allroads ipv osmosis kan je ook osmconvert gebruiken, dat werkt bij mij prima om twee osm files te combineren

@Peewee Engelse legenda ipv NL is 'n goed plan, dan kan het kaartje internationaal gebruikt worden.

Is er ruimte om ook cycleway=cyclestreet/cyclestreet=yes te tonen? Dan kan ik zien of alle doorgaande fietsroutes hier in Houten compleet zijn.

http://mijndev.openstreetmap.nl/~ligfietser/fiets/?zoom=14&lat=52.02549&lon=5.17388&layers=B0FFFFFFTTTTTFF

Er is zeker nog ruimte voor meer tags, zal cyclestreet straks ook eens inpassen.
Hier een testkaartje met wat minder kleuren, fietspaden nu rood en cycleway=lanes, opposite etc lichtblauw: http://mijndev.openstreetmap.nl/~ligfietser/fiets/ligfiets.html?zoom=15&lat=52.09141&lon=5.11913&layers=B0TTTTTTTTTTTFF
(Noordfiets verschillende js layers nog niet ingebouwd)

Fietsstraten (cycleway=cyclestreet of cyclestreet=yes) en fietssuggestiestroken (cycleway=shared_lane) zijn toegevoegd:
http://mijndev.openstreetmap.nl/~ligfietser/fiets/ligfiets.html?zoom=15&lat=52.0208&lon=5.15141&layers=B0TTTTTTTTTTTTTFF

Weer lekker bezig zo hoor met z’n allen. Gewoon leuk te zien hoe zo’n ideetje van de één met behulp van anderen evolueert tot een heel mooi maar vooral handig kaartje.

Paar opmerkingen.

Als wereldwijd betekent dat mofa= no ook moped=no betekent dan is het heel goed het zo te doen. Ik vraag me wel af of we ook wereldwijd de bicycle=no op trunk roads moet toepassen. Ik heb begrepen dat er landen zijn waar je met je fiets gewoon op een trunkroad mag fietsen. Dan werkt dit verwarrend. De mapnik layout is dan volgens mij voldoende en dan zou daarover geen bicycle=no lijntje getoond hoeven worden. Kortom: Wat mij betreft alleen tonen wat ook in OSM getagd is of 100% zeker af te lijden is van andere tags in OSM.

Verder nog een vraagje over het gebruik van overpass. Ik heb begrepen dat dit prima te gebruiken is om een beperkt aantal elementen te tonen op bv een kaartje. Als we nu heel veel wegen via overpass gaan ophalen (en dat ook nog op een groot gebied/zoomlevel) dan zou het mij niet verbazen dat er servers problemen mee gaan krijgen. Te veel api-calls. Ik weet niet wat een redelijke belasting is voor servers maar heb ooit eens iemands server op hol laten slaan door mijn onwetendheid en dat werd logischerwijs niet in dank afgenomen. Ik vraag mij dus af… hoe ver kunnen we gaan met alle api-calls? Is er iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen?

Mischien wel een goede reden om zo min mogelijk checkboxes automatisch aangevinkt te hebben.

De bedoeling van mij om alle trunk en motorways in dit kaartje ook maar grijs te maken is dat het anders de aandacht afleidt (soms zijn autowegen wel, soms niet van bicycle=no voorzien).
In NL is het mi niet relevant want al die wegen zijn sowieso niet toegankelijk voor fietsen, vandaar dat ik ze hier grijs heb gemaakt. Het is dus de vraag wat willen we met dit kaartje, willen we dit wereldwijd kunnen gebruiken, dan moet die grijze laag er idd af. Je zou ook kunnen overwegen om alle Nederlandse (en Belgische) autowegen om te taggen en bicycle=no, foot=no, mofa=no horse=no enz toe te voegen maar dat kunnen de routers ook wel.

Probeer maar, het werkt nu bij mij ( na een spoedcursus JOSM )

( OT: Sebastic heeft zich aardig wat werk op hals gehaald met het binnenhalen van het digitale dorp midwolda … zag ik op openstreetbugs. Ik vraag me af of iemand die zo fanatiek bugs kan melden eigenlijk niet net zo makkelijk zelf met potlatch kan werken … )

Affijn, de volgende vraag is zeker om een openstreetbugs layer aan de kaart toe te voegen :stuck_out_tongue:

Wat mij betreft wel. Cyclists around the world unite :wink: Maar… geen probleem hoor als je het anders wilt. Inmiddels weet iedereen zo’n beetje hoe je zo’n kaartje kunt maken dus als iemand een andere manier van weergave wenst is dat geen probleem. Maken we er gewoon 2 of nog meer :wink: Ik ga als mijn provider XMS weer werkt ook voor de paardenkaart verder op deze ingeslagen weg.

Geweldig. Het werkt precies zoals ik had gehoopt. Helemaal top :sunglasses: