Webkaartje met Fietstags

De JOSM preset doet je denken dat je expliciet moet aangeven welke voortuigen een paal mogen passeren.

Maar volgens de wiki hoeft dat niet want de standaardwaarden zijn access=no, foot=yes, bicycle=yes

Nadat ik de JOSM preset ben gaan gebruiken, heb ik ook steeds foot=yes en bicycle=yes toegevoegd, maar ik zie dat dat niet nodig is.

Vandaar de verwarring, denk ik.

(Edit: een beetje off-topic hier: als default is access=no, werken die standaardwaarden voor paaltjes (barrier=bollard) juist niet voor snorfietsen (mofa=) op een verplicht fietspad en brommers (moped=) op een fiets/bromfietspad. **Als **de navigatiesoftware die standaard volgt …)

@Noordfiets: ik wist niet hoe je meerdere tags in één layer kon krijgen, dus als jouw oplossing werkt zal ik die graag inpassen. Dan zijn dus nog meer combinaties mogelijk, zoals met bicycle:oneway=no.
@Frank navigatiesoftware voor snorfietsen kan bij barrier=bollard die access=no tag makkelijk anders interpreteren door mofa=yes standaard toe te voegen. Dus die standaardwaarden zeggen niet alles, dat wordt bepaalt in de router. Het heeft dus ook weinig nut om in osm al die standaard tags er aan te gaan hangen. Bv bicycle=yes voor highway=cycleway etc. Pas als de situatie afwijkend wordt zijn die tags wél belangrijk.

Even aan het stoeien geweest, ook met de layout ( kaart volledig scherm ):

volledig scherm en combilayer 1 richting

Ziet er goed uit Noordfiets! Neem jij nu het stokje over? Zou ik geen bezwaar hebben, Peewee denk ik ook niet :wink:

Nog even over die oneway:bicycle=no, dat hoeft niet per definitie hetzelfde te zijn als cycleway=opposite want het wordt ook vaak gebruikt icm cycleway=(opposite_)lane of cycleway=(opposite_)track
De combinatie met opposite_track of opposite_lane is in feite dubbelop. Zoals hier
Verder heb je nog meer mogelijkheden, bv oneway=-1 of bicycle:oneway=no

Dat allemaal combinerend ziet het er dan zo uit (een commaatje of haakje vergeten en het werkt niet meer ;-))

http://overpass-api.de/api/interpreter?data=(way[cycleway=‘opposite’](bbox);node(w););out+skel;(way[cycleway!~‘^opposite’][oneway=yes]‘bicycle:oneway’=no;node(w););out+skel;(way[cycleway!~‘^opposite’][oneway=yes]‘oneway:bicycle’=no;node(w););out+skel;(way[cycleway!~‘^opposite’][oneway=-1]‘oneway:bicycle’=no;node(w););out+skel;(way[cycleway!~‘^opposite’][oneway=-1]‘bicycle:oneway’=no;node(w););out+skel;”,“yellow”,name=“oneway:bicycle=no of cycleway=opposite”)

Btw de attributie is geen cc-by-sa meer maar odbl

Cycleway=opposite is een @$@&$6 - tag. Wat je wilt is de oneway status beschrijven voor een specifiek voertuig. Dan is oneway:=yes/no logischer en was al die verwarring er niet geweest. Cycleway=* beschrijft een fysieke aanwezigheid, oneway=* een verkeersregel. Cycleway=opposite beschrijft een verkeersregel met een fysieke tag …
Ik zou dus gevoelsmatig cycleway=lane + oneway=yes taggen. Fysiek en verkeersregel.

Wat dat stokje betreft: in drie stukjes breken? Mijn layout staat nu op een ‘server’ in de achterkamer en is niet echt bedoeld voor massaal gebruik.

Wat ik nog eens wil uitzoeken is het maken van een popup en edit mogelijkheid.

Die attribute komt rechtstreeks uit de openlayers api …

Ik wil 'm wel hosten op de mijndev server (daar is die ook voor bedoelt). Die cycleway=opposite is idd :rage:
Wb de oneway tags in mijn voorbeeld zou je die ook wel helemaal weg kunnen laten, 99% van de gevallen is het wrsch oneway (=yes, 1,-1) dus dat scheelt weer wat code en dan hou je er drie over, opposite, oneway:bicycle en bicycle:oneway (op de wiki staan ook nog combinaties met bicycle:forward=* en bicycle:backward=* maar die worden hier gelukkig niet gebruikt)

Probleem is dat zowel moped= en mofa= geen standaardwaarde op highway=cycleway hebben, terwijl dat voor de Nederlandse situatie wel nodig is om correct te taggen.

Als je een barrier plaatst op een fiets/bromfietspad (in dit geval ging het mij om een paaltje bij de overgang van een fiets/bromfietspad naar een fietsstraat) dan levert dat gewoon als standaardwaarde access=no m.u.v. voetgangers en fietsers en worden alle andere gebruikers geweigerd. Dat moeten we niet willen, toch.

Ja, eenvoudig maken, maar niet eenvoudiger dan dat het echt is, a.u.b.

Goed bezig hoor Noordfiets. Ziet er heel goed uit. Ligfietser had het bij het juiste eind. Als jij het stokje wil overnemen… geen probleem hoor.(graag zelfs)

Zo’n popup met edit mogelijkheid zou het helemaal afmaken. Op openstreetbugs doen ze iets dergelijks als je met je muis over een bug heen gaat (mouseover) . Misschien geeft dat nog wat inspiratie.

Het viel me wel op dat als je ver uitgezoomd ben je dan niet meer de tekst ziet verschijnen dat je moet inzoomen. Ms kun je daar iets voor regelen.

Als je niet op Ligfietsers aanbod in gaat om het op zijn mijndev te plaatsen kun je ook altijd zelf nog een mijndev aanvragen of gewoon bij je eigen provider een homepage maken. Als je daar de 2 bestandjes plaatst (overpass.js en je html) dan moet het volgens mij ook lukken. Veel dataverkeer is dat niet want de meeste data wordt aangeroepen vanaf andere servers.

Ik zou zo zeggen: Zet em op :wink:

Ik denk dat de opensnorfietsmap maker geen probleem heeft met bollards zonder tag. Hij kan er gewoon access=no mofa=yes opplakken, tenzij je het hebt over een overgang van verplicht naar onverplicht fietspad, maar dan ziet de router het wel aan het soort cycleway, als tenminste goed getagd wordt (highway=cycleway alleen is idd niet genoeg, er moet dan wel bij vermeld worden mofa=no in geval van onverplicht fietspad).

Of deze wellicht: http://osm.dumoulin63.net/xapiviewer/?zoom=12&lat=52.15997&lon=5.39874&layers=0BT&icon=icons%2Fshopping_bicycle.n.32.png&request=shop%3Dbicycle

Wat doen we met deze fietspaden: http://mijndev.openstreetmap.nl/~ligfietser/fiets/?zoom=16&lat=53.15293&lon=7.04791&layers=B0TTTTTTTTTTTTT
highway=path & bicycle=designated

Op de Mapnik en OFM kaart worden ze gewoon als highway=cycleway gerenderd en de Oosterburen mappen de meeste fietspaden zo.
Als apart item opnemen of onder highway=cycleway stoppen?

Hmmm, daar ben dus ik opgegroeid. En volgens ons als puber waren daar alleen maar fietspaden :slight_smile:

De Oosterburen hebben een iets andere fiets structuur. daar zijn trottoirs vaak voorzien van een bord ‘fietsen toegestaan’. Als snel aangelegd alternatief voor ons fietspad. Gezien het autoverkeer is dat ook erg raadzaam …
Ze beschouwen het dan ook gewoon als fietspad. Het is wel even wennen als je er fietst … want racefietsers rijden weer hoofdzakelijk op de weg, en beide schijnt te mogen.

Ik ben voor gewoon onder cycleway plaatsen.

Ik zie dat je de layout al hebt overgezet! Heb je het origineel ook nog ergens? PeeWee wees erop dat met het weghalen van de ‘status’ div de melding bij ver uitzoomen ook verdwenen is. Die moet er dus nog op een nette manier weer in.
Ik heb nog gekeken naar popups. Er is er in ieder geval 1 standaard die de tags van de straten onder de cursor laat zien.
Misschien kan ik vanuit daar linken.

Verder … in IE9 deden de layers het niet. Hebben meer mensen dat?

Het origineel van Peewee vind je hier: http://mijndev.openstreetmap.nl/~ligfietser/fiets/FietsOSM.html
Daar zitten nog popups die het eerst nog wel deden. Ook IE doet het niet bij mij.

Bij die popups zit je nog met de vraag: welke wegen laat je zien? Of een meer algemene popup met iets als ‘edit dit gebied in potlatch’. En dan doorsturen met coordinaten en zoom nivo naar potlatch?

PeeWee: de status text staat er weer in. In een mooi blokje.
Ligfietser: Het is 1 regel in de index.html, maar om het blokje mooi te laten verdwijnen heb ik ‘overpass.js’ ook aangepast.

Ook aangepast: de make_layer functie kent nu ook een trackbreedte en een aan/uit. Dus naast de kleur van een laag geef je nu ook aan hoe breed de lijnen zijn en of bij het opstarten de laag getoond wordt ( aangevinkt is ).
Ook hier is ‘mijn’ overpass.js voor nodig. Om verwarring te voorkomen heb die omgedoopt in noordpass.js zodat duidelijk is dat het een aangepaste versie is.
Ligfietser: het is dus nu noordpass.js

nu met status en zo

En dan mijn eigen favoriet: een overlay met alleen fietspaden in klassieke ANWB/falk stijl met mooie rode lijntjes …

Wat niet goed gaat: als je een layer aanzet maar er niks te vinden is bijft de statustext ‘loading data’ zichtbaar.
Maar ik moet in het weekend ook nog wat te doen hebben …

Wederom goed bezig hoor Noordfiets. Dat stokje heb je prima overgenomen. Het wordt steeds beter. Dat regelen van de breedte en welke opties aangevinkt staan is ook heel fraai. Gewoon starten met maar een beperkt aantal vinkjes scheelt ook weer in de snelheid van de overpass. Aanvinken kan altijd nog.
Voor de popup lijkt me het volgende wel handig maar je moet maar kijken of dat te doen is.

Als je ergens klikt verschijnt er een popup. Het maakt niet uit of je precies op zo’n overlay element klikt of niet. In de popup graag de opties om naar potlatch te springen maar vergeet ook JOSM niet. (ja je raadt het al… die gebruik ik :wink: )

succes dit weekend.

Ziet er goed uit Noordfiets! Die trackbreedte en vinkje aan of uit is een nuttige aanvulling.
Kan je er ook een gestippelde lijn van maken, of een dubbele lijn (bv bij cycleway=lane gestippeld/dubbel en cycleway=track een dubbele lijn)?
De rode fietspaden komt al beter in de buurt van mijn OFM :slight_smile:
Is een layer met http://openfietskaart.nl ook mogelijk, daar is de layout nl wat rustiger dan de mapnik layout. Ik heb de Transport Layer ook nog bekeken maar die is te druk met rode buslijnen enzo.

Tzt is misschien een integratie met de openfietskaart.nl een optie, als deze peewee’s noordligfiets layer een beetje ontwikkeld is.

De gestippelde lijntjes zitten erin. Je geeft ze helemaal aan het eind op zoals … name=“Cycleway=opposite_lane (rose)”, 3, false,“2 5 1 10”),

Laat je het weg ( …name=“Cycleway=opposite_lane (rose)”, 3, false), ) dan maak ik er een vaste lijn van.
Mogelijke waarden zijn officieel ook dash/dot/longdash etc. als string maar die zijn onwerkbaar omdat ze op de kaart enorme afstanden hebben.
Daarom geef je op in pixels wat de lijn moet doen, met “welpx nietpx [welpx nietpx]”.
“2 5” geeft dan 2 pixels wel, 5 pixels niet, 2 pixels wel etc.
“2 5 1 10” geeft 2 px wel, 5 px niet, 1 px wel, 10 px niet.
“2 5 2 5” is gelijk aan “2 5”
“1 5 1 5 1 20” mag ook …

Die dubbele lijn zit er nog even niet in. De manier om dat te doen is een brede lijn met een witte smallere lijn er bovenop.

Ik heb de opposite_lane en track een patroon gegeven en de bicycle=no de laatste optie, niet praktisch maar even als test:
lijntjes

Ook leuk wordt dan deze mogelijkheid:
geen mofa / moped
Het basis blauwe fietspad blijft dan maar krijgt witte streepjes voor geen mofa en lichtblauw voor geen moped.

Ik krijg “File not found” bij jouw voorbeelden…

Oops, lokale servernaam gebruikt … moet nu goed zijn.
De grootte van de winkels/barriers reageert nu ook op de op gegeven lijndikte.

Ja, hier IE ook niet goed, bij mij worden ook niet alle layers geladen.

Andere overlayers examples van niet fietsgerelateerde hebben dat ook.