Webkaartje met Fietstags

Staat idd rustiger nu, bedankt.

Beter is het om alles standaard uit te vinken en alleen aanvinken wat je nodig denkt te hebben.

nee,

  1. Voetgangers gebruiken het trottoir of het voetpad

daarna

2…“indien trottoir en voetpad ontbreken”.

dit geeft duidelijk het beslissingsverloop aan. de tredes.

Een verplichting die dus ook voor de automobilist geldt?

Ik denk dat die wetsdienaar gewoon een dikke duim heeft of terug moet naar de lagere school voor een les begrijpend lezen.

Het hele idee achter de RVV 1990 t.o.v. de RVV 1966 is dat je je hersenen moet gebruiken in het verkeer en daarom zijn alle obscure kronkels eruit gehaald. De tekst van artikel 4 is mijns inziens duidelijk en je moet ook niet proberen allerlei dingen erin te lezen die er niet staan. Een vooruitverwijzing naar een niet genoemd en niet echt gerelateerd artikel is zowel taalkundig als juridisch volkomen onlogisch.

Ja, op een weg met een fietssuggestiestrook ( bv 80 km weg ) moet ie dat feitelijk ook. Hij moet uiterst rechts houden en hij mag gewoon op de strook rijden. In de praktijk gaat het natuurlijk anders maar daar is geen wettelijke basis voor.

http://openlayers.org/dev/examples/

over zo’n weg wil ik niet fietsen (of lopen). :open_mouth:

Zelfs een 60 km weg met suggestiestroken is vaak geen pretje.

Liever routes met (onverplichte) fietspaden, of als het niet anders kan, fiets/bromfietspaden. En als dat niet kan een fietsstrook met doorgetroken streep (en pas daarna met onderbroken streep).

Ach, het alternatief is geen strook, en daar fiets en wandel ik al jaren op. Dan heb je het over smalle en brede wegen op het platteland waar je gewoon 80 mag.
Cartinus merkt al terecht op ‘dat je je hersenen moet gebruiken in het verkeer’. Of zoals ik het zelf altijd verwoord 'ik wil graag ‘s avonds in mijn eigen bed slapen’. Dus zie ik een melkwagen op de dijk, dan ga ik wel even in de berm. Rijdt er een tractor met maaier me achterop dan ga ik even een oprit in en laat hem passeren. Zie ik een golf GTI dan ga ik achter een dikke eik schuilen :wink:

Om even op de start van dit topic terug te komen: + voor PW.
Helaas zie ik nu ineens de grootste onzin op allerlei fietspaden in mijn omgeving …
En merkwaardig genoeg erg veel ‘gele’ wegen. Is het mogelijk cycleway=opposite en opposite_lane te onderschijden?

:laughing:
Wij hebben een langeafstand wandelroute uitgezet en omschreven tussen Elst (Gld) en Den Bosch en die uiteraard een aantal keren gelopen. Je ontkomt er niet aan om soms over zo’n weg te routeren. Maar leuk is anders (al gebruik je je hersens). In de berm lopen is mogelijk maar niet bijzonder fijn langs een 80km weg zonder stroken.

Maar het ging mij eigenlijk om de vraag hoe een routing programma een route zou optimaliseren voor fietsers. Mijn voorkeur was dus aflopend van apartliggende (onverplichte) fietspaden zonder brommers … Het kaartje van PeeWee laat je dat deels (met de hand) doen. Maar alles zal afhangen van de accuratesse van de gegevens die we invoeren (en of we dat ongeveer doen op eenzelfde wijze), lijkt me.

Ik denk nog altijd dat OSM veel te bieden heeft voor de minder gangbare toepassingen van navigatoren zoals voor fietsers en wandelaars.

(Trouwens, dat jullie nog 80 km wegen (ipv 60 km) mét fietssuggestiestroken dulden, dat verbaast me. De wegbeheerder vriendelijk verzoeken om ze anders in te richten?)

@Noordfiets: opposite_lane is nu rose, zie http://mijndev.openstreetmap.nl/~ligfietser/fiets/

Hoezo merkwaardig, hoe geler het kaartje, des te actiever de mappers zijn, dus dat is toch een goed teken?

Je kan ook de barrier = paaltjes hekjes even meenemen.
Als node onderdeel is van de way zit daar net misschien een routerings bugje.

barrier=*
is
[barrier]

Ik heb een permalink toegevoegd (rechtsonder in de kaart), zodat je niet altijd in Utrecht hoeft te beginnen :wink:

Verder onthoudt die nu welke opties je hebt in of uitgeschakeld:
http://mijndev.openstreetmap.nl/~ligfietser/fiets/?zoom=13&lat=52.36271&lon=4.89951&layers=B0TFFFFFFFFFFF

@allroads wat bedoel je precies met routeringsbug en node onderdeel van way? Volgens mij mag dat niet uitmaken of er een paaltje onderdeel van de weg is. Bovendien hebben paaltjes voor fietsers geen consequentie, alleen om autoverkeer te blokkeren.

Hier zie je zo’n hekje, waar bv de tag bicycle=no op staat, dat wordt nu al aangegeven:

http://mijndev.openstreetmap.nl/~ligfietser/fiets/index.html?zoom=18&lat=52.13193&lon=5.32099&layers=B0TFFFFFFFFFFF

Het ging mij om de hekjes waar niks op staat, er moet juist yes of no opgezet worden om te routeren. Ligt aan de default.

[barrier] kleuren als er er geen yes en no op staat. nu de script nog.

Ok, alleen lijkt me het niet zinvol voor barrier=bollard, want die moet auto’s tegenhouden en geen fietsers.
En dan is bicycle=no niet voldoende want je hebt ook nog eens access=no/yes al dan niet icm bicycle=no/yes

Kortom nogal ingewikkeld. Beter een popup maken bij elke barrier, maar hoe doe je dat?

@ligfietser: het wordt steeds beter! Ik heb het ondertussen net gebruikt om een stukje fiets/bromfietspad in Anrhem Zuid te verbeteren (wat bleek: ik had het nog op moped=unknown staan). Ineens een overgang in kleuren terwijl die brommers nergens naar toe kunnen, dat gaf te denken, en was inderdaad nog incompleet.

Ik zeg “incompleet” maar een fiets/bromfietspad zonder moped=yes is fout getagd, want als fietspad. Het lijkt erop dat vele van die highway=cycleway zijn invoerd zonder duidelijkheid te geven op de moped= status. (Als ik moped=no zie, weet ik in ieder geval dat het een fietspad is en géén fiets/bromfietspad; als het er niet bij staat, weet ik niet of ik of iemand anders het over het hoofd heeft gezien. Helaas zijn er zo veel uitzonderingen dat je er niet vanuit kunt gaan dat het binnen de bebouwde kom fietspad is en buiten fiets/bromfietspad.)

Wat de opmerking van Allroads betreft: ik heb ook in het verleden nogal wat bollards e.d. ingevoerd zonder aan te geven wie ze mag paseren. Ik merk dat de JOSM presets een vraag stellen over bicycle=yes, foot=yes enz en ben dat ook later gaan aangeven. Of dat voor de router iets uit maakt? Maar het zou handig zijn om barrier= zonder aanduidingen op te sporen.

Goed bezig Ligfietser. Het wordt inderdaad steeds beter. Overigens staat de permalink bij mij (FF) rechtsboven en in Chrome wel netjes rechts beneden. Ik zal eens kijken hoe ik dat in FF goed kan krijgen.
De popup bij clicken doet het inderdaad niet meer. Ik weet even niet 123 de verklaring. Ik zal eens kijken of ik daar nog achter kan komen. Overigens denk ik dat het zinvoller is om bij het klikken een menu te zien waarmee je het gebied in JOSM/ Potlatch/Merkaartor kunt openen om meteen geconstateerde fouten er uit te halen. Ik zal nog eens kijken of ik van het weekend daar een oplossing voor kan vinden.

NB : Door de coderegels van : " var click = " tot en met " click.activate(); " te verwijderen kun je voorlopig de popup er helemaal uit halen. Beter geen popup dan 1 die niets doet.

Ik heb de permalink inderdaad nu rechtsboven en duidelijker in beeld.
De popup en overbodige codes er nu uitgehaald en de barrieres toegevoegd zonder access=* of bicycle=* of bollard.

In eerste instantie zag ik geel als opposite_lane en was verbaasd over al die lanes in mijn wijk …

Is de tag oneway:bicycle=no ook nog mee te nemen?

make_layer("http://overpass-api.de/api/interpreter?data=node[barrier][barrier!=bollard][bicycle!=no][bicycle!=yes][access!=private][access!=no]

waarom die bollard eruit?

dacht dat daar juist tags op miste