Nieuwe fietspaden

Maar de service road van Nieuw Statenzijl naar Ditzum, links van de dijk is ten onrechte als service road getagd, lijkt me. Zo zijn er in Duitsland veel meer voorbeelden te vinden.

Strikt genomen wel. Hoewel ik me er wel goed ik kan vinden om buitendijkse wegen zo te taggen. Maar dat is omdat ik het kaartbeeld dan mooier vind en helemaal fout natuurlijk …

Aan Nederlandse zijde verbaas ik me ook wel over de tagging: binnendijks vol met access tas en buitendijks als unclassified ?

De term unclassified geeft het al aan: alle wegen die niet in een bepaalde categorie vallen, worden aldus aangeduid. Meestal zijn het mooie landwegen. Eerlijk gezegd vind ik het een ‘zootje’ bij de binnendijkse en buitendijkse wegen, soms als fietspad (Lauwersoog naar Westpolder, Schermonnikoog), soms als unclassifed road (met of zonder access tags) en soms als toegangsweg.

Ik herinner me nog zeer goed toen ik voor het eerst de OFM gebruikte. Er stond een stuk van Duitsland op. Alle binnendijkse wegen rond de Dollard en Ems stonden op de kaart als toegangsweg waarover wel een fietsroute ging. Ik snapte er niets van, want een toegangsweg heeft beperkingen. Ik heb het toen aan Eggie gevraagd en hij wist het ook niet. Vanaf mijn woonplaats is het 100 km met de auto rijden om daar te gaan fietsen. Ik wil dus geen risico nemen. Na verloop van tijd heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben er toch naar toe gereden. Er viel prima te fietsen. Aan de binnendijkse weg langs de Dollard staan enkele ‘FEWO’s’ en gasten mogen met de auto naar hun huisje rijden. Dat was de reden voor de Duitse mapper om er een toegangsweg van te maken. Je kunt er vrij wandelen en fietsen. Aaangezien niet de hele weg toegangsweg is (slechts een zeer klein gedeelte), heb ik de tag veranderd in unclassified met access tags, etc.

Toegangswegen hebben soms beperkingen. Zo ben ik ooit een keer van de weg gehaald door iemand van de Gasunie bij het Uiteinde. Daar ging een fietsroute (Fivelgo route) langs en die fietste ik. Ik kon hoog of laag springen, maar ik mocht er niet fietsen omdat ze met de locatie bezig waren. Binnen een bepaalde straal mocht niemand ongehelmd komen.

Ik snap jouw punt om er toegangswegen van te maken. Het zijn geen openbare wegen zoals vele andere wegen. Toch lijkt me unclassified beter dan service road als we deze ongenuanceerde indeling moeten aanhouden. Eigenlijk zou er een speciale term voor dit soort wegen moeten komen zodat een ieder onmiddellijk op de kaart kan zien dat het geen echte openbare wegen zijn die voor het grote publiek (sorry voor de term, Hugo), maar uitlsuitend voor een select gezelschap (fietsers, wandelaars en aanwonenden) toegankelijk zijn.

Zo heb ik de (buitendijkse) dijktrajecten in Zeeland en Goeree-Overflakkee als fietspad getagd. Strikt genomen zou je ze als unclassified moeten “taggen.” Ze lopen naar geen enkel huis, dus ook niet serviceroad.
Eigenlijk zijn het service-wegen van Rijkswaterstaat, maar geheel ingericht als fietspad. Incl fietsklemmen en bankjes. Er staat een bord verboden voor motorvoertuigen. (auto’s en motoren en paarden). Auto’s kunnen er niet eens komen, want je moet dan door een hek waar alleen een fietser langs kan. Er staat dus nergens het bord verplicht fietspad. Soms kom je borden tegen als eigen weg of betreden op eigen risico. Lijkt een beetje op de wegen van Mattheus net over de Groningse grens.

Unclassified is geen gezicht en slaat eigenlijk nergens op, want niet bedoeld voor ander verkeer dan de auto van rijkswaterstaat of fietsers en wandelaars.

Bleef over highway=cycleway en dit hebben de mappers in Zeeland consequent doorgevoerd.

Maar je merkt wel dat ook ik wel eens twijfel…

Voor paden waar geen verkeersbord bij staat (dat aangeeft dat het een voetpad of een (brom)fietspad is) gebruik ik de laatste tijd vaak highway=path.
Ik kan wel zelf gaan raden dat het een voetpad of fietspad is, maar zonder bebording weet ik het uiteindelijk gewoon niet.

Ik tag dan zoveel mogelijk andere details erbij, zoals width=, lit=, surface=, smoothness=, en eventuele paaltjes of andere hindernissen, zodat de renderer zelf met wijsheid kan bepalen wat hij met zo’n pad doet. Bijv. een ‘path’ dat een smal zandpad is niet in fietsroutes meenemen, terwijl een goed betegeld pad van een meter breed (maar zonder bord) wel door fietsers kan worden gebruikt. Uit het feit dat het pad een meter breed is, hoop ik dan maar dat auto’s en andere brede dingen er niet over worden gerouteerd.
Het aangeven van paaltjes, slalom-hekjes en breedte van een pad kan ook van belang zijn voor bakfietsen, kinderwagens, ligfietsen, scootmobielen, e.d.

Hoe meer details, hoe beter denk ik.

Overigens, voor wegen waarvan de classificatie onduidelijk is, beveelt de Map Features (http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Map_Features) pagina bij highway=unclassified aan: ‘Please do not use this as a marker for roads where the classification is unknown, for which highway=road should be used.’

Dus als je een weg aantreft, maar geen idee hebt wat de status is van die weg, is blijkbaar highway=road de beste keuze. Wanneer je het een ‘weg’ vindt, of een ‘pad’, daar zit natuurlijk wat grijs gebied, maar meestal vind ik het wel duidelijk.
Ik vind het eigenlijk contra-intuitief om niet ‘unclassified’ te gebruiken, maar als het op de Map Features pagina staat, houd ik me daar toch in principe aan.

De tag highway=road is niet bedoeld om aan te geven dat de classificatie vaag/onduidelijk/etc. is, maar om aan te geven dat je het echt niet weet. highway=road moet uiteindelijk altijd vervangen worden door een andere highway tag. De tag is vooral bedoeld voor het overtrekken van luchtfoto’s in gebieden waar je niet bekend bent. Hij betekent dat “we” daar nog niet klaar zijn met mappen.

We hebben er in de randstad weer een paar nieuwe fietspaden bij in de Oostvlietpolder tussen Leiden en Vlietlanden: http://www.openstreetmap.org/?lat=52.13044&lon=4.47636&zoom=17&layers=M Het is een nieuw ontwikkeld en met voet- en fietspaden ontsloten natuurgebiedje (vnl. weidevogels) dat in beheer is bij het Zuid-Hollands landschap: http://www.zuidhollandslandschap.nl/natuur-bij-u-in-de-buurt/natuurgebieden/oostvlietpolder/#detail-kaart
De toegangen zijn voorzien van houten hekken met daarachter veeroosters, die m.i. ongelukkig geplaatst zijn en nog best link omdat de stangen redelijk ver uit elkaar liggen - rijdend er overheen is geen probleem, maar direct achter een hek waar je moet lopen, is niet zo prettig. De surface tags zijn niet compleet omdat er nog sneeuw lag vandaag :slight_smile: .

Op Zuid Beveland zijn er weer een paar nieuwe Voet- en Fietspaden aangelegd.

  1. Hier is 30 augutus een Nieuw actief recreatie-natuurgebiedje met paden geopend.
    Het Fietspad is bij de Stelleweg voorzien bord G11 verder staan er geen borden.

  2. Een paar weken geleden is een nieuw Fietspad langs de Kloetingseweg in gebruik genomen.

  3. Gisteren 12-12-2012 is er een nieuw Fietspad in Borssele geopend.
    Ik heb dat aan de hand van het krantenverslag getekend, maar ben er niet geweest.
    Indien er iemand in buurt komt dan kan die het mogelijk eens bekijken en aanvullen.
    Er moet ook nog een verbinding zijn tussen Kaaiweg en Europaweg Oost die heb ik als Road aangegeven.

Mvrgr, Jan

Tussen Goes en Kloetinge is in week 10 en 11 een nieuw fietspad (kronkel) gemaakt.
Van middag gelopen, en op de kaart getekend.
De bebording staat er nog niet.
Het vervangt wel een oud pad wat er in 1832 al was.
Mvrgr Jan.

Op Zuid Beveland zijn er weer nieuwe fiets/voetpaden aangelegd.
Al meer dan een jaar is er langs de Drieweg een fietspad van Nisse-Kruiningenpolderweg

Fiets/Voetpad halfverhard schelpen op oude Sloespoor te openen 11 mei 2013.
Het loopt van de Molendijk-langs Heinkenszand-Peigerswegje

Voor het fiets/voetpad zie ook “fiets/voetpad op oude spoorlijn”.

mvg JanRemi

Het Fiets/Voetpad blijk voorlopig alleen een voetpad te zijn, dus nog geen fietspad.
mvg Jan.

Bij http://www.openstreetmap.org/?lat=52.17819&lon=4.53805&zoom=15&layers=M&mlat=52.17768&mlon=4.53780 ligt een nieuw fietspad, dat nog verder moet worden ingetekend. Ik ben gestopt bij het klaphek, omdat daar een bord staat dat het niet toegankelijk is van 1 april tot 15 juni wegens het broedseizoen.

Weet iemand hoe je die beperkte openingstijden aangeeft?

Key: Opening hours?
b.v. http://www.openstreetmap.org/browse/way/40326852

In dit geval: 1 april t/m 15 juni gesloten: opening_hours=Apr 1-Jun 15 off

Als het alleen overdag open is: sunrise-sunset of sunset-sunrise off (denk ik).

Er is nu een alternatief voor wegen.
access:conditional= en gebruik de waarden zoals voor opening_hours .

Dank je.
Ik heb access:conditional gebruikt.

Weer een aantal nieuwe fietspaden in de buurt van Dongen. Hier langs het Wilhelminakanaal. http://www.openstreetmap.org/?lat=51.62206&lon=4.92523&zoom=17&layers=M
Voor een deel was het er door iemand neergeplept als eenrichtingfietspad (en meer van die valse éénrichtingsgrapjes daar) eindigend in het kanaal. Volgens de onroute fietskaart is daar al jaren een fietspad, maar daar kom je zelfs met een kameel niet doorheen. De track ernaast nu.
Dus gister er op de fiets maar eens heen. Daar is nog veel werk te doen. Fietspaden langs wegen zonder oversteek. Ben druk in de weer daar.
En hier boven Dongen. http://www.openstreetmap.org/?lat=51.6337&lon=4.96666&zoom=15&layers=M een nieuw gravelpad.
De N 260 richting Tilburg en de wegen op het industrieterrein gelijk opengezet. Stonden nog op construction. http://www.openstreetmap.org/?lat=51.60277&lon=4.9801&zoom=16&layers=M

Hier komt een fietsbrug over het kanaal. http://www.openstreetmap.org/?lat=51.59692&lon=4.99236&zoom=17&layers=M (Moet nog even renderen) met een fietsverbinding naar Tilburg west.

Eggie

Hier http://www.openstreetmap.org/?lat=51.65585&lon=4.10775&zoom=15&layers=M bij Bru ook wwer een nieuwfietspad van Bru naar het Zijpe. Het is nog niet helemaal af en er schijnt in Zeeland discussie te zijn of al die buitendijkse paden wel open moeten worden gesteld, want er zijn daar ook broedgebieden voor vogels. Te westen van Bruinisse heb ik wel eens buitendijks gereden, maar ik kan dat fietspad even niet meer vinden op de ofm. Weet iemand hier meer van. 'k Was nu met de boot en dus even wat minder mobiel.
Maar al varend is het toch mogelijk om fietspaden te ontdekken. :slight_smile:

'k Heb het hier als path “getagd”… Heb er een keer gefietst. http://www.openstreetmap.org/?lat=51.676466&lon=4.06651&zoom=18&layers=M

Beste Eggie, ben op een tocht langs verschillende Zeeuwse stromen zoveel mogelijk buitenom gereden, slechts geremd door havens en broedgebieden. Is het mogelijk om de inspectieroutes (paden) te taggen met seasonel, breedingseason ?

Ha Hendrikklaas,

Ben bij mijn weten buitendijks nog geen bordjes tegen gekomen met “verboden wegens broedseizoen”… wel “op de dijk”.
Je kon zonder de fietspaden altijd al over de taluds rijden. Vaak gedaan en m’n fiets vond dat niet leuk. Het probleem ligt bij de nieuw aangelegde fietspaden die langs broedgebieden en schorren lopen. Dit is denk ik een zaak van het provinciebestuur en “Het Zeeuwse Landschap”. Wil het niet bagatelliseren, maar die scholekster blijft gewoon op z’n eitjes zitten als ik langsfiets. Als de grote meute fietsers komt zijn alle nesten al verlaten.
Hier een mooi voorbeeld waar het fietspad plotseling in het gras eindigt vlak voor de 's-Gravenhoekinlaag. (vogelbroedgebied) ttp://www.openstreetmap.org/?lat=51.596946&lon=3.774552&zoom=18&layers=M
Op de dijk mag je niet komen (het hele jaar dus niet). Wel op het talud aan de zeekant, maar het wordt ontmoedigd omdat het fietspad ontbreekt.

zie hier de laatste discussie over dat stuk bij Viane http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/2012-10-30/282384/onderzoek-naar-weg-over-dijktraject-viane#.UeJc_KfCSM8

Groet,
Eggie

Hier http://openstreetmap.org/?lat=52.17857&lon=4.52762&zoom=16&layers=M is sinds mei van dit jaar een nieuw fietspad gemapped op OSM en gisteren bijgewerkt na een survey ter plaatse. Het is een leuk pad en loopt globaal oost-west tussen de Leidseweg en de Zijldijk ten NO van Leiderdorp. Tijdens het broedseizoen (15- 3 / 15-6) gesloten - het hek bij de Leidseweg is dan dicht. Oppervlak is deels nieuw asfalt, na het laatste bruggetje richting de Zijldijk is er een stuk verhard met fijne gravel - prima te fietsen, ook met racefietsen. Als het je wat zegt, een echte ‘strada bianchi’ - met de felle zon van de afgelopen dagen bijna verblindend aan de ogen ondanks de zonnebril.

Langs de achterzijde van het BP-station aan de Oude Haarlemmerstraatweg (R105) te Halfweg (NH) is tussen het viaduct van de A200 en de spoorwegovergang - nabij het NS-station - een nieuw fietspad aangelegd. Het westelijke fietspad, dat onder onder het viaduct van de A200 lag is daarbij verwijderd.De lastige oversteek aan de westelijke zijde met de afrit uit de richting Haarlem is daardoor komen te vervallen. Pad opgenomen met GPS en wijziging in OSM aangebracht