Data verbeelden voor de ruimtelijke ordening

Beste allemaal. de afgelopen maanden heb ik kennisgemaakt met openstreetmap. Ik vind het het een prachtig concept en wat een schat aan informatie zit erin verstopt. Ik werk in de ruimtelijke ordening en wil kijken hoe deze informatie voor dit werkgebied gebruikt kan worden. Door categorieaanduidingen van wegen kan je bijvoorbeeld vaststellen of je een akoestische onderzoek moet uitvoeren. Voor een bepaalde weg kan dit beteken dat er een zone van bijvoorbeeld 250 meter verbeeld moet worden.

Ik ga mij hier verder in verdiepen, maar hoop op wat goede tips. Ik zou graag uiteindelijke een server willen hebben draaien die osm data als bron gebruikt en waarop ik de wijze van verbeelden en lagen in kan stellen. tot nu toe heb ik de data simpelweg gebruikt in het programma Quantum Gis.

Kan iemand mij adviseren in welke richting ik moet zoeken. Wat voor server zou ik op moeten zetten en wat zou daar op moeten staan. Een server installeren is niet zo een probleem, maar ik heb wel gemerkt dat de howto voor GIS programmatuur niet in vijf minuten te doorgronden zijn. Ik hoop dat jullie mij van een paar goede tips kunnen voorzien.

Ik ben ervan overtuigd dat dit tot een zeer nuttige toepassing van de data kan leiden.

Groet, Remco

Helaas, een paar dagen later nog geen adviezen. Zijn er mensen die misschien een tip hebben in welke richting gedacht moet worden, zonder zelf ook exact te weten hoe dat uitgevoerd moet worden? Of kent iemand een soortgelijk project dat als voorbeeld kan dienen?

Ik weet wel iemand die je wellicht in de juiste richting kan helpen, maar die is niet zo vaak op het forum.

hoi LDP, zou je mij met deze persoon in contact kunnen brengen?

stijlie,

Bij deze. Ik kan je prima helpen door allerhande exports uit de openstreetmap postgis database in shape te maken. Die shapes kan je dan vervolgens weer gebruiken om je analyse uit te voeren in qGIS.

Het OpenStreetMap datamodel is zo flexibel dat iedereen zijn eigen wensen via tags (key/value paren) aan de geografische elementen kan vastknopen. Dat niet alles gerenderd zal worden wil niet zeggen dat de data niet bruikbaar is. Ook de “onzichtbare” data kan voor bepaalde toepassingen heel waardevol zijn!

Het is zaak dat je zelf definieert, of in ieder geval een voorstel doet, van de key/value tags die je nodig hebt om weg categoriën te bepalen. Vervolgens kun je dit schema voorleggen en kijken of er openstreetmappers bereid zijn je te helpen om de categoriën door heel nederland in te voeren.

Als de data dan op orde is, of op orde begint te komen, dan kan er een export worden gemaakt en kunnen er wat tests worden uitgevoerd.

Laat me weten of dit je in de juiste richting zet.

Met vriendelijke groet,

Milo van der Linden

Milo,

Ik ben het helemaal met je eens. In de ontdekkingsreis de afgelopen weken (of is het al maanden) heb ik kennisgemaakt met alle kenmerken die er aan objecten worden toegekend. Hier door zie ik ook de mogelijkheden binnen mijn eigen vakgebied en zelfs op basis van bestaande values. Ik heb al eens een extractie gemaakt van bijvoorbeeld de wegen van Amsterdam en deze ingeladen in Qgis. Aangezien ik begin dit jaar nog geen kennis had gemaakt met OSM ben ik best tevreden over de vorderingen.

Qgis leent zich goed voor het desktopgebruik. Ik zou echter de informatie via het net willen kunnen benaderen. Dat zal niet lukken met Qgis (voor zover ik heb kunnen ontdekken). Ik ben dus op zoek adviezen om mij in de goede richting te helpen om dit te bereiken.

Groet,

Remco

Je bent op zoek naar de XAPI of iets dergelijks, of wil je zelf een kaart met layers kunnen renderen zoals op http://tile.openstreetmap.nl ? Voor dat laatste moet je eens kijken naar Mapnik.

Lambertus,

Reactie duurde even. Ik ben even aan het kijken geweest naar Mapnik… en daar ga ik rustig mee voort :wink: Ik wil inderdaad zelf een kaar met layers renderen. Kan Mapnik ook aan en uitvinken? Dit is voor mij nieuw… dus dat wordt een tijdje stoeien! Thanks voor het meedenken en ik houd jullie op de hoogte.

Remco

Mapnik kan niet aan of uitvinken, die rendert alleen maar plaatjes. Maar OpenLayers bijvoorbeeld kan dit wel door POI’s ed over de plaatjes heen te tekenen. Rubke heeft hiervoor iets moois gemaakt: http://dev.openstreetmap.nl/~rubke/xapi/ (klik op expand panel).