Nieuwe fietspaden

En dat geeft rond Pieterburen dan een heel opvallend inzicht: het grootste gedeelte van de wegen van en naar de dijk wordt niet beheerd …
Maar ook in eigen omgeving zie ik veel wegen die niet beheerd worden, terwijl ik daar toch vaak genoeg mensen aan het werk zie met onderhoud.

Ik schreef daarom “wel” beheerd, de enige conclusie die je kan trekken Let wel: deze wegen hebben naam of nummer.

Hoe de overige wegen beheerd worden staat er niet in. De wegen “zonder” naam of nummer. Kan nog steeds overheid of privat zijn.
Er zijn dus ook wegen met naam en nummer die door privat partij beheerd kunnen worden, en veelal ook in eigendom zijn.

En er zijn ook wegen met een naam die (gedeeltelijk) niet in het NWB staan, omdat het NWB gewoon niet echt compleet is. Plus verbindingen die helemaal niet bestaan. Dan hebben we het helemaal nog niet gehad over de acuraatheid van de geometrie.

Het enige waarin het NWB van nut is voor OSM, is voor het vinden van nieuwbouwwijken.

Wat je ook kan doen de weggenlegger aanvragen bij de Gemeente. Dit dan alleen voor buiten de bebouwde kom.
Helaas hebben vele nog geen digitale versie. Bij vele alleen en papieren wegenlegger ter inzage, “Dat kost teveel tijd”.
Ik heb een paar jaar geleden vele Gemeenten aangeschreven zo’n 30 stuks, respons met zeer uiteenlopende antwoorden.
Sinds 1996, 1983, niet bijgewerkt, terwijl het wettelijk verplicht is deze op orde te hebben.
Ook antwoorden van de Gemeenten, info afdeling, wat is een wegenlegger.
Geeft aan dat er maar weinig mensen zijn die er naar vragen.
Vele zijn met een inhaalslag bezig.
Maar ook vele beloftes wanneer deze digitaal dat ik hem toegestuurd zou krijgen, niet dus.

Sommige staan op internet als concept/besloten.

Hier als voorbeeld Baarle Nassau:
Kaart
http://www.baarle-nassau.nl/fileadmin/website/Wonen_en_leven/verkeer/Wegenlegger/12-202-0_wegenlegger_gemeente_Baarle-Nassau.pdf
Hiervan een afbeelding maken en onder Josm leggen voor vergelijk.
Data wegosmchrijving
http://www.baarle-nassau.nl/fileadmin/website/Wonen_en_leven/verkeer/Wegenlegger/wegenlegger_linkerblad_Baarle-Nassau_10-12-2009.pdf
Onderhoudsplichtige
http://www.baarle-nassau.nl/fileadmin/website/Wonen_en_leven/verkeer/Wegenlegger/wegenlegger_rechterblad_Baarle-Nassau_GS.pdf

website BN

Wat is een normale weg? Wat is een normaal fietspad? Een aantal wegen/fietspaden zijn dermate slecht onderhouden dat ze die naam eigenlijk niet meer verdienen. Dat kun je op de kaart niet zien. De Molenweg, een smal slecht onderhouden fietspad langs de Rasquerdermaar, of het Nijenhuispad zijn op dezelfde manier gerendered op de kaart. Toch is het Nijenhuispad aanzienlijk breder dan de Molenweg, om nog maar te zwijgen over de staat van onderhoud. Tja, ‘what’s in a name’? Het is moeilijk om een perfecte kaart te maken.

Allroads, dat van die wegenlegger klopt wel. Mijn gemeente, Groningen, is erg vooruitstrevend. Ik kan alles digitaal vinden behalve … de wegenlegger. Kapvergunningen, evenementen, meldingen slechte wegen e.d., monumenten ( erg mooi : http://fleximap.groningen.nl/gnmaps/monumenten/ ) en nog meer, maar geen wegenlegger! Ooit in een gesprek met de destijds nog topografische dienst begrepen dat gemeentes ook al niet al te vlot zijn met aanleveren wijzigingen.

Mattheus: perfect zal geen kaart zijn, maar ik vind OSM wel 1 van de beste, zoniet de beste. Vooral vanwege actualiteit. De Dijksterweg daar is ook wel erg uniek … slagboom in het midden, dwars over een erf, stuk 80, stuk 30.
Service of unclassified … ach ja, als de weg op de kaart staat is het ook al wat. Ik heb gewoon een voorkeur voor service op erfwegen, ongeacht of prive of openbaar.

De OSM is inderdaad één van de beste kaart. Wat ik jammer vind, is dat sommige mensen onbekend zijn in een gebied en daar toch gaan mappen d.m.v. de Bing kaart. Zo heb ik vorig jaar een route gepland over een weg die niet bestond, maar wel op de kaart stond. Dat betekende 8 km omfietsen.

Een voorkeur hebben we allemaal en er zijn grensgevallen. Een service road betekent voor mij een privé weg waar ik uit moet kijken. Tegen de tijd dat de koeien worden gemolken, kan er een stroomdraad gespannen zijn of iets dergelijks. Ik ben meerdere malen over de Dijksterweg gefietst en die slagboom tref ik daar altijd open aan. Het is wellicht handig om een aparte aanduiding voor dit soort wegen in te voeren. Zo is in Duitsland, ten noorden van Ditzmerverlaat de Denkmalstrasse van 15 december t/m 31 mei gesloten, ook voor fietsers. Het is wel gemapt, maar is niet zichtbaar op de kaart.

Als we deze weg;) opgaan met highway=service, wijken we waarschijnlijk af van de standaard die internationaal wordt gehanteerd: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:highway%3Dservice.

De tag wordt gebruikt voor toegangswegen naar bijvoorbeeld parkeerplaatsen, tankstations en ook naar gebouwen die wat verder van de weg afliggen. De tag access=no geeft dan aan dat je er niet op zou moeten rijden, tenzij je daar op een andere wijze toegang toe hebt.

Er zijn grensgevallen. De tag highway=service wordt gebruikt voor voor wegen die locaties leiden waar een bedrijf (in de breedste zin van het woord) is gevestigd. Het grote publiek heeft daar niets te zoeken. Een weg die naar een boerderij leidt, valt daar ook onder. De wegen die hier worden bedoeld, zijn wegen die worden gebruikt door Rijkswaterstaat en/of het Waterschap. Het grote publiek mag er niet komen, behalve fietsers en wandelaars. Aanwonenden mogen er wel gebruik van maken. Dit soort wegen wordt op verschillende manieren gemapt: unclassifed road (met access=no, etc., service road, of zelfs als fietspad.

Hoe vertaal je een Nederlandse situatie naar Engelse begrippen?

@Mattheus,

Dat begrijp ik niet. De voorbeelden die gegeven worden op zowel de Duitse als Engelse Wiki voor highway=service zijn toegang van de weg naar een tanksation (amenity=fuel) en een openbare parkeerplaats (amenity= parking. Volgens mij geen gebouwen of bedrijven waar het grote publiek niets te zoeken heeft. Ook de nederlandse Wiki (http://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:Map_Features) heeft deze conventie overgenomen. De voorbeelden die jij noemt zijn een uitbreiding daarvan naar highway=service, waar ook de tag access=no bij hoort, maar dat is een kleine uitbreiding van de oorspronkelijke betekenis.

We kunnen natuurlijk in Nederland jou route volgen, maar dan is mijn punt: we wijken af van de internationale standaard. Dat is iets wat ik niet verstandig vind.

We volgen niet mijn route, integendeel. Ik heb me wellicht wat ongelukkig uitgedrukt waardoor jij een verkeerd beeld hebt gekregen. Bij mijn beste weten heb ik nog nooit de tag highway=service gebruikt. Wel heb ik diverse keren de tag highway=service veranderd in highway=unclassified.

Volgens de letterlijke definitie is 3/4 van de service roads verkeerd getagd. Vooral sommige Duitsers gebruiken deze tag te pas en te onpas. Kijk maar eens in Ost Friesland hoeveel service roads daar zijn. De ‘weg’ van de nieuwe veerdam naar de oude veerdam op Schiermonnikoog staat gemapt als fietspad. In Duitsland zijn vergelijkbare wegen soms gemapt als service road.

P.S. De weg tussen de nieuwe veerdam en de oude veerdam is gemapt als fietspad, terwijl de vergelijkbare weg vanaf de nieuwe veerdam oostwaarts is gemapt als unclassified road.

Hugo, ik begrijp even iets niet: de tag service is gewoon ook voor een weg naar een woning, die enkel naar die woning leidt. Letterlijk van de wiki:

“Generally for access to a building, motorway service station, beach, campsite, industrial estate, business park, etc.”
en

"Mit highway=service können alle möglichen Zufahrtswege beschrieben werden, zum Beispiel: Gebäude aller Art, Tankstellen, Strand, Campingplatz, Industriegebiet, Gewerbegebiet, Parkplätze und natürlich anderes. "

Bij beide staat het ook gewoon bij de voorbeelden.

Het taggen van een weg naar een boerderij met ‘service’ is dus ook geheel volgens de internationale standaard. Of is een boerderij soms geen gebouw? De Oosterburen doen dit dan ook keurig. Het is in dit geval toch echt NL dat afwijkt, en onterecht wat mij betreft.

Maar de service road van Nieuw Statenzijl naar Ditzum, links van de dijk is ten onrechte als service road getagd, lijkt me. Zo zijn er in Duitsland veel meer voorbeelden te vinden.

Strikt genomen wel. Hoewel ik me er wel goed ik kan vinden om buitendijkse wegen zo te taggen. Maar dat is omdat ik het kaartbeeld dan mooier vind en helemaal fout natuurlijk …

Aan Nederlandse zijde verbaas ik me ook wel over de tagging: binnendijks vol met access tas en buitendijks als unclassified ?

De term unclassified geeft het al aan: alle wegen die niet in een bepaalde categorie vallen, worden aldus aangeduid. Meestal zijn het mooie landwegen. Eerlijk gezegd vind ik het een ‘zootje’ bij de binnendijkse en buitendijkse wegen, soms als fietspad (Lauwersoog naar Westpolder, Schermonnikoog), soms als unclassifed road (met of zonder access tags) en soms als toegangsweg.

Ik herinner me nog zeer goed toen ik voor het eerst de OFM gebruikte. Er stond een stuk van Duitsland op. Alle binnendijkse wegen rond de Dollard en Ems stonden op de kaart als toegangsweg waarover wel een fietsroute ging. Ik snapte er niets van, want een toegangsweg heeft beperkingen. Ik heb het toen aan Eggie gevraagd en hij wist het ook niet. Vanaf mijn woonplaats is het 100 km met de auto rijden om daar te gaan fietsen. Ik wil dus geen risico nemen. Na verloop van tijd heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben er toch naar toe gereden. Er viel prima te fietsen. Aan de binnendijkse weg langs de Dollard staan enkele ‘FEWO’s’ en gasten mogen met de auto naar hun huisje rijden. Dat was de reden voor de Duitse mapper om er een toegangsweg van te maken. Je kunt er vrij wandelen en fietsen. Aaangezien niet de hele weg toegangsweg is (slechts een zeer klein gedeelte), heb ik de tag veranderd in unclassified met access tags, etc.

Toegangswegen hebben soms beperkingen. Zo ben ik ooit een keer van de weg gehaald door iemand van de Gasunie bij het Uiteinde. Daar ging een fietsroute (Fivelgo route) langs en die fietste ik. Ik kon hoog of laag springen, maar ik mocht er niet fietsen omdat ze met de locatie bezig waren. Binnen een bepaalde straal mocht niemand ongehelmd komen.

Ik snap jouw punt om er toegangswegen van te maken. Het zijn geen openbare wegen zoals vele andere wegen. Toch lijkt me unclassified beter dan service road als we deze ongenuanceerde indeling moeten aanhouden. Eigenlijk zou er een speciale term voor dit soort wegen moeten komen zodat een ieder onmiddellijk op de kaart kan zien dat het geen echte openbare wegen zijn die voor het grote publiek (sorry voor de term, Hugo), maar uitlsuitend voor een select gezelschap (fietsers, wandelaars en aanwonenden) toegankelijk zijn.

Zo heb ik de (buitendijkse) dijktrajecten in Zeeland en Goeree-Overflakkee als fietspad getagd. Strikt genomen zou je ze als unclassified moeten “taggen.” Ze lopen naar geen enkel huis, dus ook niet serviceroad.
Eigenlijk zijn het service-wegen van Rijkswaterstaat, maar geheel ingericht als fietspad. Incl fietsklemmen en bankjes. Er staat een bord verboden voor motorvoertuigen. (auto’s en motoren en paarden). Auto’s kunnen er niet eens komen, want je moet dan door een hek waar alleen een fietser langs kan. Er staat dus nergens het bord verplicht fietspad. Soms kom je borden tegen als eigen weg of betreden op eigen risico. Lijkt een beetje op de wegen van Mattheus net over de Groningse grens.

Unclassified is geen gezicht en slaat eigenlijk nergens op, want niet bedoeld voor ander verkeer dan de auto van rijkswaterstaat of fietsers en wandelaars.

Bleef over highway=cycleway en dit hebben de mappers in Zeeland consequent doorgevoerd.

Maar je merkt wel dat ook ik wel eens twijfel…

Voor paden waar geen verkeersbord bij staat (dat aangeeft dat het een voetpad of een (brom)fietspad is) gebruik ik de laatste tijd vaak highway=path.
Ik kan wel zelf gaan raden dat het een voetpad of fietspad is, maar zonder bebording weet ik het uiteindelijk gewoon niet.

Ik tag dan zoveel mogelijk andere details erbij, zoals width=, lit=, surface=, smoothness=, en eventuele paaltjes of andere hindernissen, zodat de renderer zelf met wijsheid kan bepalen wat hij met zo’n pad doet. Bijv. een ‘path’ dat een smal zandpad is niet in fietsroutes meenemen, terwijl een goed betegeld pad van een meter breed (maar zonder bord) wel door fietsers kan worden gebruikt. Uit het feit dat het pad een meter breed is, hoop ik dan maar dat auto’s en andere brede dingen er niet over worden gerouteerd.
Het aangeven van paaltjes, slalom-hekjes en breedte van een pad kan ook van belang zijn voor bakfietsen, kinderwagens, ligfietsen, scootmobielen, e.d.

Hoe meer details, hoe beter denk ik.

Overigens, voor wegen waarvan de classificatie onduidelijk is, beveelt de Map Features (http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Map_Features) pagina bij highway=unclassified aan: ‘Please do not use this as a marker for roads where the classification is unknown, for which highway=road should be used.’

Dus als je een weg aantreft, maar geen idee hebt wat de status is van die weg, is blijkbaar highway=road de beste keuze. Wanneer je het een ‘weg’ vindt, of een ‘pad’, daar zit natuurlijk wat grijs gebied, maar meestal vind ik het wel duidelijk.
Ik vind het eigenlijk contra-intuitief om niet ‘unclassified’ te gebruiken, maar als het op de Map Features pagina staat, houd ik me daar toch in principe aan.

De tag highway=road is niet bedoeld om aan te geven dat de classificatie vaag/onduidelijk/etc. is, maar om aan te geven dat je het echt niet weet. highway=road moet uiteindelijk altijd vervangen worden door een andere highway tag. De tag is vooral bedoeld voor het overtrekken van luchtfoto’s in gebieden waar je niet bekend bent. Hij betekent dat “we” daar nog niet klaar zijn met mappen.

We hebben er in de randstad weer een paar nieuwe fietspaden bij in de Oostvlietpolder tussen Leiden en Vlietlanden: http://www.openstreetmap.org/?lat=52.13044&lon=4.47636&zoom=17&layers=M Het is een nieuw ontwikkeld en met voet- en fietspaden ontsloten natuurgebiedje (vnl. weidevogels) dat in beheer is bij het Zuid-Hollands landschap: http://www.zuidhollandslandschap.nl/natuur-bij-u-in-de-buurt/natuurgebieden/oostvlietpolder/#detail-kaart
De toegangen zijn voorzien van houten hekken met daarachter veeroosters, die m.i. ongelukkig geplaatst zijn en nog best link omdat de stangen redelijk ver uit elkaar liggen - rijdend er overheen is geen probleem, maar direct achter een hek waar je moet lopen, is niet zo prettig. De surface tags zijn niet compleet omdat er nog sneeuw lag vandaag :slight_smile: .

Op Zuid Beveland zijn er weer een paar nieuwe Voet- en Fietspaden aangelegd.

  1. Hier is 30 augutus een Nieuw actief recreatie-natuurgebiedje met paden geopend.
    Het Fietspad is bij de Stelleweg voorzien bord G11 verder staan er geen borden.

  2. Een paar weken geleden is een nieuw Fietspad langs de Kloetingseweg in gebruik genomen.

  3. Gisteren 12-12-2012 is er een nieuw Fietspad in Borssele geopend.
    Ik heb dat aan de hand van het krantenverslag getekend, maar ben er niet geweest.
    Indien er iemand in buurt komt dan kan die het mogelijk eens bekijken en aanvullen.
    Er moet ook nog een verbinding zijn tussen Kaaiweg en Europaweg Oost die heb ik als Road aangegeven.

Mvrgr, Jan