Routerende Openfietsmap voor de GPS (Garmin)

Bedankt voor de info - zeer leerzaam en handig om te weten (en te gebruiken)!

@ligfietser
Imdisk driver ziet er wel aardig uit - ik begrijp dat het niet alleen maar een RAM-disk is, maar ook virtual disks op HDD toestaat - ik ga er mee spelen!

@JaVaWa
Nice to meet you, sir!! 't Geeft me de gelegenheid je “persoonlijk” te bedanken voor de fijne gps-bijdragen die je levert!

Goed te weten dat JDM ook disks kan scannen. Ik was de door jou genoemde optie onder “instellingen” wel tegengekomen, maar de tekst die er bij staat misleidde me: er staat dat “virtuele toestellen/SD kaarten” gescand worden - niet dat harddisks zelf gescand worden. Wellicht een suggestie om deze tekst aan te passen?

En als er nog een suggestie mag: je geeft terecht aan om niet de C-schijf aan te vinken - eigenlijk geldt dat advies voor elke harde schijf (er vanuitgaand dat elke harde schijf in reeel gebruik een heleboel files bevat). Handig zou zijn als je ipv alleen de disk aan te vinken, een verdere specificatie kan doen van de folder die gescand moet worden. Ik denk dat dat een zeer handige toevoeging is (die ook een heleboel gedoe met virtuele disks overbodig maakt).
Mocht deze toevoeging teveel werk zijn, dan geef ik in overweging om op de betreffende disk alleen de map \Garmin te scannen - maw je beperkt de activiteiten van JDM op die disk automatisch tot alleen de folder \Garmin (en subfolders). (Dit is dan analoog aan hoe de “gemodificeerde” Mapsource werkt).
En natuurlijk: met een SUBST is hetzelfde te bereiken, maar voor de wat minder DOS-oriented gebruiker is het toch met een nijptang de spijker inslaan.

En als ik ergens mee kan helpen - laat het me weten!

Een map kunnen opgeven wordt me te lastig, daarvoor moet ik teveel aan het programma aanpasssen (alles is ‘schijf’-georiënteerd)
Alleen de map Garmin op een schijf scannen is geen optie, want:

  • bij een aantal nieuwere toestellen staan de kaarten in een andere map (.system en/of Map)
  • zo mis je de kaarten die wel op het toestel, maar niet in de goede map staan
  • meestal staan kaarten op de computer juist in de map Garmin, en dat zijn heel erg veel img-bestanden om te scannen…

Het inbouwen van de mogelijkheid de kaartnamen aan te passen vond ik een goede aanvulling voor JDM. Niet alleen vanwege tooltjes die niet met alle img-bestanden overweg kunnen of alleen in 't Frans zijn, maar ook omdat die tooltjes alleen onder Windows werken…

Voor virtuele schijven e.d. bestaan op alle OSsen voldoende voorzieningen; voor gevorderde gebruikers moet dat geen probleem zijn en hoef ik beginnende gebruikers (die er meestal helemaal geen behoefte aan hebben) niet lastig te vallen met ingewikkelde opties.

De OFM full versie is nu ook up-to-date, aangezien er in een maand al het nodige is gerepareerd en er netto meer data bij is gekomen dan is verwijderd door de redaction bot. De oude versie van 14/7 van voor de opschoning kan men vinden icm de OFM Duitsland kaart (voor een recente Duitsland kaart moet men het voorlopig maar even met de lite versie van garmin.openstreetmap.nl doen ;))

@JaVaWa en Rabbit51

Volgens mij kun je toch ook een map rerooten (lekker nederlands woord) naar een driveletter.
Of lees ik het verhaal niet goed ?

Ik gebruik Windows8.
Ga in verkenner naar Extra → Netwerkverbinding maken.
Kies een driveletter (bijvoorbeeld Y:) en bij Map vul je het “pad” in

Maar niet door hier d:\garmin te kiezen, want dat werkt niet.

Check even in j configuratie de naam van je computer.
In mijn geval is dat: DellPC
Het pad wat je dan invult is: \DellPC\d$\Garmin

En vervolgens zie je in de verkenner de driveletter Y staan met de inhoud van de map d:\Garmin

Uietraard kan dit ook met de c-schijf (c$), etc.

Donald

@ligfetser:
Fijn dat de full version er weer is.

Heb ik een vraagje over: De database die jij gebruikt om de OFM te maken, is dat vanuit de live openstreetmap, of is er ergens ook weer een database, die op bepaald moment gemaakt wordt en die jij dan weer gebruikt.
Want ik heb van de week nog genoeg zaken veranderd/toegepast die ik nog niet zie in jouw versie van 25-08. Of heeft het maken van jouw db een dusdanig groot tijdsbeslag, dat je al eerder een “freeze” maakt.

Donald

Ik gebruik de geofabrik extract van Europa (versie van 25/08). Die wordt iedere dag ververst, maar is dus op het moment dat ik de kaart ga maken een momentopname van een dag eerder. Welke edits zijn dat precies? Als je die vóór vrijdag 24/8 hebt ingevoerd moet het wel op de laatste OFM staan. Soms staan de edits van vrijdagmiddag er ook nog wel op.

Edit: misschien zit er nog een oude versie in Mapsources cache geheugen, ctrl-G (2x) om die te legen

Was van de week bezig geweest in omgeving Berg en Dal/Groesbeek nav rondje fietsen afgelopen weekend in die regio.

Bijvoorbeeld http://www.openstreetmap.org/browse/way/177223055 → 21-08
Of op de Nieuweweg in groesbeek, hier heb ik op 21-08 fietsroutes van de weg afgehaald en op fietspad geplaatst.

Donald

Is gewoon op de laatste OFM te zien hoor. Weet je zeker dat je naar de goede kaart zit te kijken?

Oeps…

Mea culpa

Ik heb wel de nieuwe kaart geïnstalleerd, maar keek in mapsource nog naar de light-versie van 18-08 … Deze direct maar verwijderd.

Ben van slag door het fantastische weer als ik naar buiten kijk :frowning:

Donald

Bedankt voor de update van de volledige versie.
Dit maakt het gemakkelijker ter plekke te zien wat er nog mist op de kaart.

Heeft iemand een verklaring waarom het ‘wetland’ ten westen van de Prins Willem Alexanderbaan in de Eendrachtspolder bij Zevenhuizen (Z-H) op de OpenFietsMap gerenderd wordt als water? http://www.openstreetmap.org/?lat=51.99812&lon=4.55697&zoom=15&layers=M Is het de combinatie van tags die erop staat? Er stond eerst natural=water en dat heb ik gewijzigd in natural=wetland - van de andere tags ben ik afgebleven. Dat gebied staat normaliter niet onder water en is bedoeld voor wateropvang bij calamiteiten. Er is daarvoor ook een overstortvoorziening gerealiseerd om vanuit de Rotte water in te kunnen laten. In de ‘note’ staat ook een verband met het roei-gebeuren, maar lijkt dat waarschijnlijk?
De status van de fietspaden langs de roeibaan is trouwens nog niet helemaal duidelijk. oorspronkelijk leek het niet de bedoeling dat er gefietst zou mogen worden, maar ik sprak een allervriendelijkste heer - het zou best wel eens de directeur of projectleider van het hele roeigebeuren aldaar geweest kunnen zijn - en die vertelde mij dat recent besloten is om de paden toch open te stellen voor fietsers en wandelaars, mogelijk deels uitgezonderd tijdens roei-evenementen.
Er zitten trouwens nog wel wat open eindjes in dat gebied. Bijvoorbeeld: is er een open verbinding tussen de watergangen in het wetland en de roeibaan of juist niet? Wordt wel duidelijk als het allemaal klaar is.

BikePC,

Zou het niet komen door landuse=basin?

@eggie,
Waarom denk je dat ik mijn vraag stel en jij komt met een tegenvraag… :wink: ? Ik wil ook niet zomaar een ander z’n tags verwijderen en ook niet mappen voor de renderer. Het gaat mij erom dat de kaartweergave (rendering) zo goed mogelijk de situatie in het veld weergeeft door het gebruik van de juiste tags. OSM (hoofdpagina in Mapnik stijl) geeft het goed weer, de Openfietsmap niet - daarom dus mijn vraag.
Ja, het is een noodopvang voor overtollig water en moet je op OSM zoiets dan wel taggen als basin (dat is dus de functie)?
Ja, het ziet er in het terrein uit als een wanordelijke mix van land en water zonder duidelijke structuren en met ruige begroeing, moerasland dus (dat is hoe het eruit ziet).

Aangezien we volgens mij op OSM uitgaan van hetgeen we waarnemen in het terrein krijg ik ook de neiging om toch de landuse=basin tag te verwijderen en de functie als ‘reservoir’ dan maar toe te voegen aan de al bestaande ‘note’. Of zou het eleganter opgelost kunnen worden binnen de scripts voor het genereren van de OFM (Ligfietser?)?

Eggie heeft gelijk, dat komt door de tag landuse=basin: http://www.openstreetmap.org/browse/way/176775268

Er staat bovendien ook nog eens bij basin=retention, volgens de wiki “A retention basin catches storm water and retains it, forming an artificial pond” Nat dus blauw op de OFM.
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:basin

basin=detention zou een droog basin moeten zijn, die zou ik dan weer kunnen uitsluiten bij het opvullen met water en alleen alle landuse=basin zonder de tag basin=detention blauw kleuren.
Op Mapnik staat dat gebied overigens ook onder water, dus ik snap jouw opmerking niet dat het daar wel goed is gerenderd?

PS
Ik zie dat in mijn scripts natural=wetland niet wordt gerenderd omdat die alleen landuse=basin ziet. Dit kan ook nog verbeterd worden zodat die beide tags rendert, zoals Mapnik het ook doet.
Reservoir of basin maakt niet uit, beiden worden identiek gerenderd.

Het is verwarrend… als je landuse=basis “tagt” dan zie je het “donkerder” worden en zeker geen blauw, maar kennelijk in Mapnic en OFM wel. Als ik op de wiki kijk zie ik als voorbeeld van basin een opslagtank op de foto.

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/File:Wasserspeicher_an_Essens_h%C3%B6chstem_Punkt_DSCF1228.jpg

landuse basin Waterbekken Resultaat dus blauw.

Bij de van Brienenoord staan zulke bekkens, maar die staan weer als building=yes. Je ziet immers geen water.

Wellicht heeft de wiki een ander idee van waterbekken. In Frankrijk worden de opslagbekkens (voor de droge tijd) vaak als landuse=reservoir getagged. ook de kleine vijvers. Op het plaatje van de wiki staat dan weer een stuwmeer.

Ik zou dus achtergrond gras zetten o.i.d. en als het een natte boel is natural= wetland

In de aangehaalde permalink voor het getoonde gebied staat als laatste …&layers=M. Daarmee wordt toch bedoeld dat je naar de Mapnik gerenderde kaart zit te kijken? Ik zie daar toch echt allemaal ‘waterplantjes’ symbolen, dus waarom is mijn opmerking dan niet duidelijk?
Is verder ook niet belangrijk - ik zal de tag van het waterbekken verwijderen. Dank voor het meedenken.

Als je alleen wilt dat die ‘waterplantjes’ ook op de OFM worden gerenderd, dan kan dat simpel worden opgelost in mijn scripts. Die renderden alleen de landuse=basin (=blauw vlak) en verder keek die niet verder dan zijn neus lang was. Als je de tag van het waterbekken gaat verwijderen, ben je dan niet bezig met het taggen voor de renderer? Iemand heeft landuse=basin en basin=retention daar toch niet voor niets neergezet? Als ik jouw beschrijving lees moet dat basin=detention zijn mocht het droog staan. Dan komt dat tzt ook ‘droog’ op de OFM te staan.

@ligfietser, het blijft een lastig geval daar. Ik vind het logisch dat die ‘waterplantjes’ ook op OFM zichtbaar zijn omdat het ook echt om natuurlijk ‘natland’ gaat - stukjes droog, stukjes nat en ruig begroeid met gras, riet, biezen, struikjes, etc… Het wemelt er ook van de vogels. Er is m.i. dus geen sprake van een waterbekken dat normaliter droog staat. Vandaar dus ook dat ik het uiteindelijk niet ‘taggen voor de renderer’ vond als ik de tag voor het waterbekken zou verwijderen. Dus wat is wijsheid? Ik weet het niet meer.
PS. OFM laat een ander stukje wetland in het Balijbosgebied bij Zoetermeer trouwens wel zien als wetland (met waterplantjes :wink: : http://www.openstreetmap.org/?lat=52.03883&lon=4.44341&zoom=17&layers=M

Dat komt omdat hier het wetland niet tegelijk getagd wordt met een ander soort landuse zoals bij jouw landuse=basin het geval was.
Als een polygoon zowel met landuse=basin als natural=wetland is getagd, gaf de OFM landuse=basin de voorrang omdat die toevallig eerder in mijn script stond.
Ik kan dat wel aanpassen zodat beide tags voortaan gerenderd worden.

Zou mooi zijn, maar ik wil niets forceren en zie het a.u.b. ook niet als ‘mijn zin willen hebben’ :slight_smile: