Routerende Openfietsmap voor de GPS (Garmin)

@Ligfietser,

Bedankt voor je snelle response.

Ik weet dat er een tooltje is om een screenshot te maken, maar ik heb dat niet zo snel voorhanden. Ik hoop dat de volgende omschrijving ook voldoet:
Vanaf de map-display > menu > setup Map > entr > menu
Behalve de gebruikelijke opties (show/hide basemap, etc) zie je dan ook de beide fietsmappen staan: beiden vertonen dezelfde naamtekst, t.w. Hide/Show “OpenFietsMap (BNL” (het sluithaakje zie je niet - meer characters kan de 60 niet displayen).

Ik zou niet weten hoe je deze aanduiding kunt veranderen met GMapTool - bedenk dat dit niet de zgn. mapset-naam is waarmee de totale (gecombineerde) set mee aangeduid wordt! Ik moet eerlijk toegeven dat ik er nooit achtergekomen ben waar deze laatste Mapsetnaam gebruikt wordt (of op de 60 te zien is), maar het is niet de aanduiding die in Setup Map te zien is voor de aparte kaartsets in de betreffende gmapsupp.img file!

De Javawa device manager ken ik niet, wel de (oudere?) GarminMSNtool (V0.4) die je de namen van de kaartsets in de gmapsupp-file laat veranderen. Klein probleempje daarbij: dit programmatje werkt niet op de OFM (full en light) .img-files die ik downloadde - daarin kon het programma niet de mapset-naam vinden. Work-around: installeer de OFM-kaarten in Mapsource, selecteer alle subkaarten in Mapsource en schrijf ze als een gmapsupp.img naar schijf. Deze img-file is ca. 0.3 Mb groter dan de oorspronkelijke (gedownloade) .img-file, maar hij is nu wel leesbaar door het GarminMSNtool-progje - en je kunt de kaartsetnaam ook nog veranderen! :slight_smile:

Zoals ik al opmerkte: de Javawa Device mgr ken ik nog niet - ik zal het daar ook nog mee proberen en laat het dan weten.

Kan idd met die oude GarminMSNtool en (nog) niet met Javawa Device manager. Zal het eens vragen of hij dat kan aanpassen :wink:
Met zijn GMTK kan je overigens wèl de Family name aanpassen (naam in toestel): http://www.javawa.nl/gmtk.html

xImage tool met screenshot tool oa voor 60scx scherm

http://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=545

Hier een screenshot van de garmin msn tool:

Je ziet dus bij beide kaarten OpenFietsMap (BNL
Da’s idd niet zo handig:/

Op zich niks mis mee, alleen dat 60csx niet alle letters laat zien. En je dus het eind naam niet kan zien
Datzelfde heb je als je verschillende navigator jaargangen op je 60csx heb staan.
Begin naam ook hetzelfde. achter toon/ hide.
hooguit zo.n 17 18 karakter mogelijk als naam (ligt aan de lettervorm) Fiets OFM BNL
zo heb ik het.

Volkomen off-topic, maar nodig voor mijn bijdrage: hoe krijg ik een plaatje van een screendump die ik gemaakt heb, hier in het forum gepost?
Gebruiken jullie een bepaalde image-store website? en zo ja, welke?

Maw: hoe upload ik een plaatje dat ik hier in een forumijdrage wil posten???

Graag jullie help, dan kan ik verder met de discussie!

(Ik kan het echt niet vinden hoe het moet op deze site!!)

Ik gebruik dropbox om plaatjes op het forum te zetten,
Javawa zal zn devicemanager overigens niet aanpassen, je kan of de naam op de pc wijzgen met zijn gmtk of de garmin msn tool gebruiken.

http://photobucket.com/
Ik gebruik al jaren deze. En ben tevreden.
Free, mapverdeling maken, met ook privaat en link zo klaar om hierin te kopieren. Dus met die img en haakjes.

@Allroads,

bedankt voor je link naar xImage - ik heb er ter adstructie de volgende screenshot van mijn 60CSx meegemaakt:

Zoals je kunt zien zijn de namen (voor zover je ze kunt lezen) identiek en dus weet je niet welke van de twee de light-versie dan wel de full-versie is. Het is opgelost als er bij het maken van de img-files rekening mee werd gehouden en er dusdanige namen gekozen werden dat je al uit de eerste 18 characters blijkt welke de full en welke de light-versie is - lijkt me ook wel handig om te weten ook als je er maar 1 van de twee upload. Maar goed - ligfietser heeft al aangegeven dat hij het te lastig vindt, dus…

@Ligfietser,

Bedankt voor je antwoorden. Toch een paar commentaartjes.

Ten eerste ben ik verbaasd dat jij in je post van 14.47 een screenshot laat zien waarin MSNEditor beide mapset-namen laat zien. Ik heb het ook geprobeerd, maar ik krijg de volgende terugmelding:

Rara!!???

Toegegeven - jij gebruikt de editor versie 0.2 versus de door mij gebruikte versie 0.4, maar zou het daar echt aan liggen, denk je?

Zoals ik in mijn eerder post al meldde - ik heb de twee .img-files (light en full) gedownload en direct aan elkaar “geplakt” met GMapTools (versie 070158). Op die gecombineerde versie krijg ik het bovenstaande resultaat. Zoals ik in mijn post van 13.39 al aangaf is er wel een work-around, maar het verbaast me toch dat allerlei programmaatjes wel de “mapsetname” laten wijzigen (waar je niet mee kunt en die je nergens terug vindt), maar aan de wel te gebruiken kaartsetnaam (“familyname”) niks wensen te doen!! Vreemd!

Ik zal eens wat gaan spelen met gmtk - als die een elegantere oplossing biedt dan mijn work-around, dan laat ik het nog wel weten

Ligt denk ik niet aan 0.2 of 0.4, maar ik heb het uitgetest op een mapset aangemaakt mbv Mapsource zoals je ook al aangaf:

Dat is de meest gebruikelijke manier, die methode die jij toepast mbv gmaptools twee img’s aan elkaar plakken heb ik niet getest.
Als je beide kaarten gewoon in Mapsource of Basecamp hebt geinstalleerd, zou je van bijv de light versie de family-name met GMTK kunnen inkorten en dan heb je de msn tool niet nodig.
Waarom je bij al die tools de family name van een img niet kan wijzigen is misschien omdat het te ingewikkeld is, zelfs Javawa had er geen zin in en dat wil wel wat zeggen :wink:

@rabbit51: van Javawa heb ik begrepen dat de reden dat de msn tool geen mapset namen kan vinden is omdat mkgmap (waarmee de meeste garmin osm kaarten worden gegenereerd) de info wegschrijft in een bestandje MAKEGMAP.MPS en Mapsource dat doet in MAPSOURC.MPS. Je zou de maker van dat tooltje kunnen vragen om dit aan te passen, echter waar kan je die vinden. Ik heb dat tooltje jaren geleden ergens van het net geplukt en met wat googlen kom ik niet verder dan forums en torrents.

@ligfietser: De maker van dit tooltje (Map Set Names Editor) c.q. degene die het op internet heeft gezet is MyRevel. Is volgens mij nog wel een user op thepiratebay.
Maar om deze op te zoeken en te vragen om zijn tool aan te passen, hoeft niet volgens mij (ik heb ook nog versie 0.2 en 0.3 op de PC staan en even 0.4 binnengehaald).

@rabbit51:
De naam die je gps60C(s)x gebruikt is de CDSetName volgens mij.
Download maar eens de Openfietsmap light bijvoorbeeld (OpenFietsMap_light.zip: GPS version + Windows installer (setup.exe)) en lees de gmapsupp.img in met het programma IMGTool van de maker van TYPviewer (Michel40) of beter zet de gmapsupp.img op je 60C(s)x en lees van daaruit de img in. Het programma is in het Frans. Ik heb gelukkig nog een 60Cx en heb het gedaan.

Dan zie je een kolom CDSetName en via een knop “Editer les noms des groups des cartes (CDSetNames)” kun je de naam van CDSetName, in dit geval "OpenFietsMap (BNL_light)"veranderen in bijvoorbeeld “OFM (BNL_light)” en dit zie je dan daarna ook op je 60C(s)x bij Menu als “Hide OFM (BNL_light)” (even uit USB Mass Storage gaan en je gps normaal opstarten en bij de kaartinstellingen kijken).

In IMGTool zie je ook bij de groep “MAKEGMAP ” wat ligfietser al aangaf op basis van info van JaVaWa.
Die naam CDSetName wordt volgens mij niet meer gebruikt bij de moderne outdoortoestellen en kaarten (daarom wil JaVaWA er ook niks mee denk ik, heb met hem al een keer op het gps.forum.nl over gehad: nut/noodzaak CDSetName) maar in dit geval nog via IMGTool wel aan te passen.

JaVaWA Device Manager laat wel de juiste (c.q. aangepaste) naam zien bij “Bevat kaarten” maar heeft geen mogelijheid om deze naam aan te passen.
TDBChanger enzo werkt geloof ik nog wel met CDSetName, maar dan moet je de kaart in de “oude” Mapsource versie hebben met nog een tdb-bestand. Maar ja als je de kaart via Mapsource op je Gps zet heb je volgens mij te maken met de MapSetName en dat is weer een ander verhaal, wat volgens mij ligfietser hier 2 draadjes eerder ook aangeeft.
Ik heb wel de indruk dat diverse tools de MapSetname, CDSetName, name in Mapsource, name in Basecamp e.d. en wellicht nog andere velden een beetje door elkaar heen gebruiken waardoor het een mistig gebeuren is. Het ene programma is wat consequenter dan het andere. Komt wellicht ook door de slechte Garmin-documentatie, maar ook door de verdere ontwikkeling van de toestellen en de kaarten.

Suc6
Gr.
Kees

Kees en anderen,
Javawa heeft inmiddels zijn devicemanager uitgebreid met de mogelijkheid om mapset namen aan te passen! :smiley:
http://www.javawa.nl/jdm.html

rabbit51, zou je eens kunnen testen of dit werkt bij jouw manier om de ofm full & light te combineren mbv gmaptool?

even wat anders tussen het kaarten-onderwerp door vanwege aanpassingen en een zelf-quote:

Ben weer vandaag bezig geweest met wat aanpassen, maar kreeg een server-error kado (zeker iets heel goed fout gedaan), ok dan beginnen we wel opnieuw met wat wijzigingen (en 2e deel komt wel later).
Ik heb nu zo’n beetje de oost- en westvlisterdijk van de krimpenerwaard rondgefietst en paar fietsknooppunten in GPS gezet en welke wegkunnen. Omdat ik niet weet of daar de fout doorkwam, de knooppunten nu maar genoemd: kan weg. Bovendien moet voor een gedeelte op het ‘noordelijke deel’ de fietsroute van de west- naar oost-dijk verlegd worden. Dus de kans is groot dat op de volgende OFM een stukje fietsroute is verdwenen.
En ik geloof dat dubbele knooppunten niet echt de bedoeling is in OSM maar zo staan ze echt wel daar genoteerd. Bij knp 13 (moet ik nog doen), was het zelfs zo erg, knp 13 krimpenerwaard op de brug met bijbehorend bord) en even verderop knp 13 utrecht met bord (en ja het is hetzelfde knooppunt in principe).

Afgezien van mijn knooppunten-herstel is het ook op sommige plekken ook nog rommelig (maar ja zoals eerder aangehaald geldt dat voor meer routenetwerken als Reeuwijkse plassen en ook goed te zien op de OFM ook de alblasserwaard)

Sorry johanmyst, nog even reageren op het bericht van Ligfietser daarvoor.
Nieuwe JDM past nu ook de kaartnaam aan zoals ik eerder aangaf via Imgtool. Sjapoo, als je JaVAWA maar voldoende uitdaagt komt het wel goed. Nu nog een keer uittesten op mijn Edge800 en Oregon300.
Gr.
Kees

Ha Johan,

Ben zelf maar eens begonnen de wegen rond Dordt en de zuidhollandse - en zeeuwse eilanden weer routeerbaar te maken sinds de licentieopschoning. Als jij er een gat in ziet om de knoopunten in de Alblasserwaard en 't eiland van Dordt te herstellen graag. Ben er toch niet zo handig in.
De meeste fouten heb ik in de Alblasserwaard er al uit gehaald. In de Hoekse waard zijn veel fietspaden weer voetpaden geworden. Dat heb ik indertijd dus voor niks veranderd. :frowning: Wel een leuk fietstochtje kunnen maken zo door die Hoekse Waard.
Denk dat ik nog weken bezig ben. 'k Kom zelfs fietsroutes tegen waar geen wegen meer onderliggen, maar dus wel routeren. In OSM ontbreekt de weg dan weer wel. De Kade in Piershil b.v.
Ook veel verschoven wegen.
Rond Rotterdam is het één grote rode vlek, maar dat was hoofdzakelijk grondgebruik en water. (slootjes, e.d. )
Via Keepright haal ik ook veel Nodes eruit die niet meer zijn verbonden. Het lijkt dan goed, maar het zijn gewoon losse eindjes. Dat was dan zo’n rood gekleurde node. Maar ook de gele wegen in de inspector vertonen gaten. Soms zelfs AND import. …zoals in Yerseke. Dat is inmiddels hersteld.
Werk genoeg dus.:slight_smile:

Hi guys!

Ik had nog niet eerder met JDM gewerkt, maar “it works like a charm” als onze Amerikaanse vrienden zeggen! Chapeau!
Je kunt met deze versie inderdaad de kaartsetnamen die in de 60CSx displayed worden, aanpassen - weliswaar is de oorspronkelijke tekstlengte limiterend (dwz de nieuwe naam kan wel korter, maar niet langer zijn dan de oorspronkelijke naam), maar daar valt mee te leven! Belangrijker is dat je nu onderscheidende namen kunt geven aan je kaartsets.

Ik heb het getest op een mapset die ik met Mapsource opgebouwd heb uit een vijftal kaarten - geen enkel probleem om de kaartsetnamen aan te passen.

Vervolgens heb ik ook de door ligfietser gevraagde test uitgevoerd: ik heb de origineel gedownloade .img files voor de full en de lite versie met GMapTool gecombineerd. De daarmee opgebouwde gmapsupp.img file is op dezelfde manier te lezen/modificeren met JDM als de met Mapsource opgebouwde mapset. Kortom: het werkt prima.

Een kleine observatie tot slot:
Als gezegd, het JDM programma is erg goed. En hoewel ik het begrijp (en het ook wel logisch is) dat JaVaWa het alleen laat werken op Garmin-devices en via USB aangesloten SD-kaarten, vind ik het erg jammer dat het niet werkt met gmapsupp.img of soortgelijke files in directories/folders op hard disks! Waarom? Omdat ik voor mijn testen en kaartopbouw niet beperkt wil worden door de USB1.0 (!) up/downloadsnelheid van mijn 60CSx en zo min mogelijk door de USB2.0/SD-card snelheid. Dus gebruik ik een aangepaste Mapsource versie die (o.a.) naar harddisk kan schrijven en daardoor mijn kaartsets veel sneller genereert. Eventuele aanpassingen met GMaptools, MSNeditor, etc voer ik dan uit op de harddisk en het resultaat zet ik dan via een cardreader over op de microSD voor de Garmin. Werkt uiterst snel en plezierig! Het zou leuk zijn als JDM op deze workflow zou aansluiten - dwz als die ook op gmapsupp.img files op harddisk zou werken. Zoals gezegd: misschien een suggestie voor JaVaWa?

Hoi Eggie,

Mijn bedoeling was juist dat een ander de fouten uit de relaties haalde, een knooppunt toevoegen,wijzigen lukt me wel, maar dan houdt het wel op. Heb wel de wiki van de fietsknooppunten-relaties gelezen, maar zodra ik iets in potlatch probeer toe te voegen krijg ik negatieve getallen. (verwijderen ja dat lukt me wel).
Ik heb nooit gezegd (mag wel hoor, maar ja Dordt e.d. is voor jou belangrijker) dat jij dat moet doen hoor. :wink:

En als ik hulp zou willen kan ik die van zmwandelaar krijgen maar dan moet ik weer met JOSM leren omgaan, hoewel ik geloof de allereerste edit daar wel mee gedaan had. :slight_smile:

en sorry voor de kaarten-hernoemers, maar er lopen nu 2 dingen door elkaar.

@ rabbit:
Javawa’s tool herkent prima virtuele disks, daar werk ik nl ook veel liever mee dan het weg te schrijven naar Sd kaarten ivm met de schrijfsnelheid.
Het enige wat je wel moet doen is de gmapsupp in een garmin mapje zetten.

@ligfietser

Dit is zeer interessant, maar je moet me even helpen! Hoe maak je die virtuele disks? Met PowerIso o.i.d.? En herkent JDM die dan als een “USB-device”? (en kun je BaseCamp op die manier ook van een virtuele card laten lezen?)