Routerende Openfietsmap voor de GPS (Garmin)

Openfietskaart en openfietsmap staan feitelijk los van elkaar, de eerste is een (niet routerende) webpagina die a la minute wordt ververst, bij de openfietsmap (garminkaart) is de laatste versie van 11 augustus (light versie). De volledige versie van 14/7 is bewust niet geupdate vanwege de opschoning ivm de nieuwe licentie waardoor er hier en daar gaten in de kaart zijn geslagen. Niet zo handig voor al die fietsvakantiegangers die juist in deze maanden een betrouwbare kaart nodig hebben. Ik zal eind deze maand wel weer een update ervan draaien want dan zal de meeste schade (hopelijk) wel weer zijn gerepareerd.

Eventuele gaten in de kaart zijn die in de light versie 11 augustus al zichtbaar?
Dit om eventueel aanvullingen te maken of doet de vorige mapper dat?
Ik ben pas nieuw dus alles is nieuw voor mij, maar ik ben de laatste week nogal bezig in mijn buurt.
mvrgr Jan.

Ja dat klopt Jan, als je de OFM Benelux van 14/7 (full versie) vergelijkt met de light versie van 11/8 dan kan je als je goed zoekt de gaten vinden.
Zie bijvoorbeeld Yrseke

Overal waar de redaction bot gele en rode strepen heeft achtergelaten kan je vermoedelijk schade verwachten.

De Breeweg bijvoorbeeld is verwijderd: http://www.openstreetmap.org/?lat=51.49251&lon=4.04282&zoom=17&layers=M

De vorige mapper doet dat niet want die is kennelijk niet accoord gegaan met de nieuwe licentie en daardoor is die data van de kaart verwijderd. Dus als je met kennis van de omgeving de zaak kunt herstellen, graag!

Ik kan de Breeweg wel intekenen aan de hand Bing maar geen details.
Ik kom maar een enkele keer in Yerseke maar ik weet wel welke weg het is.
Dus als dat geen bezwaar is dan hoor ik dat graag.
mvrgr Jan.

Ha Jan Remi,

'k Zag dat half (beetje overdreven) Yerseke zo’n beetje verdwenen is. Veel van m’n werk op Zuid Beveland is verdwenen omdat ik de “gele” wegen indertijd heb ge-edit en die waren al besmet. (Fiets en “map” zo’n beetje op de zeeuwse en zuidhollandse eilanden)

Misschien wel handig om de OFM van 14 juli als uitgangspunt te nemen en te vergelijken met de lightversie. DAn kun ke ook de verschillen zien. Kopiëren van de kaart van 14 juli mag echter niet, maar als je lokaal bekend bent dat kun je als "source"local knowledge of bing aanvoeren.

De Breeweg laat ik aan jouw over maar die andere straten heb ik voor een deel al weer aangevuld. Kon het niet laten :slight_smile:

Succes,
Eggie

Nodes als open rondjes in Potlatch 2
Bij het repareren van een foutje op een punt van de Motieweg (Holten Ov) kwam ik een node tegen die werd weergegeven als een open rood rondje. Op die node heb ik de weg geknipt, beide delen ‘onthoofd’ en weer aan elkaar gezet. Daarna was de node een gesloten rood rondje zoals gebruikelijk. Vervolgens het zwevend uiteinde van een voetpad eraan gekoppeld en klaar. Is zo’n open rondje een symptoom van schade door de redaction bot? Die open rondjes kom ik elders ook wel tegen en moeten die op dezelfde manier aangepakt worden?

Ik heb geen idee wat dat betekent, maar deze is bijvoorbeeld niet aangeraakt door de bot: http://www.openstreetmap.org/browse/node/1026586608
Lijkt op een wandelknooppunt. Waarschijnlijk zijn het nodes met onbekende tags die niet door Potlatch worden herkend.

Ah ik zie het al, hier zijn twee nodes op dezelfde plaats.

Zou het kunnen dat op die plek twee POI’s zitten? Heb je een voorbeeld?

Ja dat is 'm, er zitten daar twee nodes bovenopelkaar:
http://www.openstreetmap.org/browse/node/1026586608

Dat leek op de Motieweg inderdaad ook het geval te zijn.

Nu zo snel niet… Ik heb al heel wat rondgesjeesd en herinner me niet precies meer waar ik ze tegenkwam. Er stonden op de Motieweg in elk geval geen (herkenbare) POI’s op het gerepareerde punt.

Mbv Keepright kan je ze makkelijk vinden onder waarschuwingen:
Hier vallen meerdere punten samen op precies dezelfde plaats

Het lijkt op een fout bij bulk import van pois (wandelknooppunten, umts masten)

Ik was het verschil tussen de OFM full en light versie aan het bekijken op mijn Garmin 60CSx. Daartoe had ik beide kaarten mbv GMapTool gecombineerd en uploaded naar de 60. Het bleek moeilijk om tussen de 2 kaarten te selecteren, omdat ze in de map-setup van de 60 dezelfde naam displayen. Suggestie: wellicht is het handig om bij het samenstellen van de 2 versies ze een verschillende naam te geven (in de eerste 18 characters).

Ik heb geen idee onder welke naam ze op de 60csx te zien zijn (op iedere Garmin is dat weer anders, erg handig van Garmin :/) kan je een screenshot maken?
Je kan mbv Gmaptool die naam aanpassen of anders met Javawa device manager. Ik ga die naam niet meer aanpassen want dat is ook van invloed op de naam waaronder de bestanden op de pc worden opgeslagen. Als ik dat ga wijzigen kan de (de)installatie van vorige versies de mist in gaan.

@Ligfietser,

Bedankt voor je snelle response.

Ik weet dat er een tooltje is om een screenshot te maken, maar ik heb dat niet zo snel voorhanden. Ik hoop dat de volgende omschrijving ook voldoet:
Vanaf de map-display > menu > setup Map > entr > menu
Behalve de gebruikelijke opties (show/hide basemap, etc) zie je dan ook de beide fietsmappen staan: beiden vertonen dezelfde naamtekst, t.w. Hide/Show “OpenFietsMap (BNL” (het sluithaakje zie je niet - meer characters kan de 60 niet displayen).

Ik zou niet weten hoe je deze aanduiding kunt veranderen met GMapTool - bedenk dat dit niet de zgn. mapset-naam is waarmee de totale (gecombineerde) set mee aangeduid wordt! Ik moet eerlijk toegeven dat ik er nooit achtergekomen ben waar deze laatste Mapsetnaam gebruikt wordt (of op de 60 te zien is), maar het is niet de aanduiding die in Setup Map te zien is voor de aparte kaartsets in de betreffende gmapsupp.img file!

De Javawa device manager ken ik niet, wel de (oudere?) GarminMSNtool (V0.4) die je de namen van de kaartsets in de gmapsupp-file laat veranderen. Klein probleempje daarbij: dit programmatje werkt niet op de OFM (full en light) .img-files die ik downloadde - daarin kon het programma niet de mapset-naam vinden. Work-around: installeer de OFM-kaarten in Mapsource, selecteer alle subkaarten in Mapsource en schrijf ze als een gmapsupp.img naar schijf. Deze img-file is ca. 0.3 Mb groter dan de oorspronkelijke (gedownloade) .img-file, maar hij is nu wel leesbaar door het GarminMSNtool-progje - en je kunt de kaartsetnaam ook nog veranderen! :slight_smile:

Zoals ik al opmerkte: de Javawa Device mgr ken ik nog niet - ik zal het daar ook nog mee proberen en laat het dan weten.

Kan idd met die oude GarminMSNtool en (nog) niet met Javawa Device manager. Zal het eens vragen of hij dat kan aanpassen :wink:
Met zijn GMTK kan je overigens wèl de Family name aanpassen (naam in toestel): http://www.javawa.nl/gmtk.html

xImage tool met screenshot tool oa voor 60scx scherm

http://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=545

Hier een screenshot van de garmin msn tool:

Je ziet dus bij beide kaarten OpenFietsMap (BNL
Da’s idd niet zo handig:/

Op zich niks mis mee, alleen dat 60csx niet alle letters laat zien. En je dus het eind naam niet kan zien
Datzelfde heb je als je verschillende navigator jaargangen op je 60csx heb staan.
Begin naam ook hetzelfde. achter toon/ hide.
hooguit zo.n 17 18 karakter mogelijk als naam (ligt aan de lettervorm) Fiets OFM BNL
zo heb ik het.

Volkomen off-topic, maar nodig voor mijn bijdrage: hoe krijg ik een plaatje van een screendump die ik gemaakt heb, hier in het forum gepost?
Gebruiken jullie een bepaalde image-store website? en zo ja, welke?

Maw: hoe upload ik een plaatje dat ik hier in een forumijdrage wil posten???

Graag jullie help, dan kan ik verder met de discussie!

(Ik kan het echt niet vinden hoe het moet op deze site!!)