diverse vragen bij het mappen

Hoi,

Als nieuwe kaartenmaker heb ik een aantal vragen, sommige simpel, sommige ingewikkeld.

  • hoe “tag” ik een kinderboerderij?
  • wat geef ik aan bij een weg met een variabele afsluiting? Het gaat in dit geval om Busbrug “de Binding” in Zaandam: daar mag enkel openbaar vervoer door, fietsers en voetgangers kunnen erlangs. Ik zou denken: fietspad toevoegen; maar dan? “Straten” - “Toegangsbeperkingen” en dan “toegang: nee” en “openbaar vervoer: ja”? Of alleen “openbaar vervoer: ja”? Of alles “Nee” behalve fiets, voetganger en OV? Of op de toegangspunten van de Binding een bussluis zetten? (Wat best dicht bij de waarheid komt, zij het dat er geen bussluis is maar beweegbare driehoeken).
  • om het extra moeilijk te maken: vanaf eind dit jaar wordt 'ie verboden toegang tussen 6-9u en 16-18u. Hoe geef je dat dan weer aan?
  • Ik ben nogal wat vrijliggende fietspaden aan het toevoegen. Maar zijn daar eigenlijk “regels” voor? En hoe zit dat dan met voetpaden, want die worden toch vrijwel nergens aangegeven? Geef je voetpaden alleen aan als er geen alternatief is? En hoe zit het met voetpaden langs een weg waar je als voetganger niet op mag? Geef je die aan? Of alleen als er ook geen fietspad langs is (zodat het voetpad als het ware iets “toevoegt”, namelijk dat je er als voetganger toch terecht kunt?)
  • Dezelfde vragen gelden natuurlijk voor vrijliggende fietspaden langs wegen, hoe zit dat?
  • Zijn er gedachten over het aangeven van “tijdelijke” zaken, zoals wegwerkzaamheden en dergelijke, is daar een standaardmethode voor?

U ziet maar weer: een gek kan meer vragen dan 100 wijzen kunnen beantwoorden. Ik ben dan ook benieuwd naar jullie adviezen.

Hoi Valentijn, welkom bij de ‘openstreetmappers’!

Ja, je stelt inderdaad een hele bult vragen, zij het allemaal goede. Ik heb om te beginnen een tegenvraag: Heb je de wiki al eens bestudeerd? Daar kan je namelijk vaak een heleboel antwoorden vinden. Tevens is osm zodanig opgezet dat je in principe vrij bent zelf tags te bedenken en meteen te gebruiken, echter wordt in dat geval wel aangeraden eerst goed te zoeken of er al niet iemand je voor is geweest en er al een tag voor jouw feature bestaat. Dit kan je heel goed doen met de wiki pagina: Tagwatch. Eerste stop in zo’n geval is echter de features pagina en de Nederlanse versie ervan!

Dat allemaal gezegd hebbende: Ik heb even gezocht, maar heb daar geen tag voor kinderboerderij gevonden (in het engels ‘petting zoo’ (wikipedia), dus zou je leisure=petting_zoo kunnen gaan gebruiken.) Mooier nog is je nieuwe tag aan te melden voor ‘officiele’ opname in de feature list. Dat doe je in de wiki Proposed Features

Afsluiting voor alles behalve de bus: Ik heb even zitten bladeren in al die bovengenoemde pagina’s maar kan alleen barrier=gate samen met access=pvn, foot=yes en bicycle=yes bedenken, maar als iemand anders wat beters heeft…

Over datum/tijd variabele tags: Ik denk dat je hier je antwoord vindt: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:access in de paragraaf ‘Access time restrictions’ bijna onderop.

Voor het taggen van fiets- en voetpaden zie deze recente post in dit forum.

Ik ben zelf in osm begonnen in augustus vorig jaar, dus zal misschien iets niet helemaal goed hebben, maar wat ik wel zeker weet is dat speuren in al die wiki-pagina’s en het forum, toch vaak het gewenste antwoord oplevert. Mocht dat allemaal niet lukken, dan zijn je mede mappers er altijd nog in het forum.

Succes en veel plezier gewenst met het mappen!

Ja, maar niet helemaal :slight_smile:

Dat had ik begrepen en gemerkt. Maar dat moet je in het algemeen als beginner niet doen (zei de beginner), omdat je de mores van het systeem nog niet kent. En zomaar nieuwe tags toevoegen helpt ook niet met renderen (in die zin is het nutteloos) en je loopt het risico dat je tag ingehaald wordt door een betere. Dus dat doe ik niet.

OK. Nouja, die komt er dan vanzelf wel een keer, denk ik, als 'ie nodig is. Ik ga 'm nu niet aanvragen of aanmelden - teveel nieuwe dingen tegelijk is ook niet goed.

Het is in principe natuurlijk ook een vorm van toegang “alleen met vergunning”, maar ja… Enfin, ik ga er zo maar eens een nachtje over slapen :slight_smile:

Dat beantwoordt nog niet de vraag, wanneer je zo’n pad ueberhaupt opneemt. Ik bedoel: heel nederland ligt onder de wegen-met-een-stoep-ernaast, maar die stoepen zijn niet in Openstreetmap gecodeerd. Dus wanneer doe je dat wel? Ik zag ook nog iets over “lanes” en “tracks” op Key:cycleway, maar daar begreep ik niet helemaal de bedoeling van. Moet je daarvoor aparte paden tekenen, of is het een “tag” die je toevoegt aan om het even welke weg? Dat laatste kan niet, want er moet eerst toch “highway=cycleway” staan? Of zie ik dat verkeerd?
Dank voor je antwoorden, het helpt e.e.a. inzichtelijk maken!

Heel veel tags worden niet gerendered. Het is een algemeen regeltje dat men niet tagt voor de renderers; het gaat om de ruwe data en een renderer is niet meer dan een van de vele manieren om die data aanschouwelijk te maken.

Yep, dat was ook een tijd lang mijn probleem met de uitleg in de wiki, maar het blijkt te moeten als volgt: een vrij liggend fietspad tag je alleen met highway=cycleway, je kan ook wel cycleway=track erbij zetten maar dat wordt al geimpliceerd. Wanneer een (non-cycle) highway van die, met strepen of een andere kleur, afgebakende stroken links en rechts heeft, zet je naast de highway=primary, secundary, tertiary, service, e.d. ook nog de tag cycleway=lane.

Een ‘vrijliggend’ fietspad heb je trouwens al gauw; al velen taggen highway=cycleway wanneer het fietspad enigszins verhoogd ligt en alleen met een stoeprandje van de hoofdweg gescheiden is; die situatie is precies het kantelpunt voor de keuze tussen de twee opties.

Ja die stoepen… ik geloof niet dat ik iemand die overal heb zien taggen. Alleen wanneer die stoep een beetje afwijkt van de hoofdweg kan je ervoor gaan kiezen om highway=pedestrian te gebruiken. Ik vind dit onderwerp zo mogelijk nog lastiger te beschrijven dan het fietsgebeuren.

Wat betreft tagging cycleways, ik probeer de conclusies die her en der in dit forum naar voren komen samen te vatten in de Wki. Voor fietspaden, heb ik recentelijk http://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:Cycleway bij gewerkt. Er zullen wel verdere commentaren komen. Als de conclusies daar maar terug te vinden zijn.

Hugo

Dank, heel nuttig. Een toevoeging voor fietspaden die in/op/bij of langs de stoep geintegreerd zijn, zou nuttig zijn (Zie bijvoorbeeld hier, een linkje naar Google Streetview omdat ik dat even als snelste methode wist. (Ik heb 'm gisteren toegevoegd, maar hij deugt nog niet, want alle “one-way” opties staan er nog niet in en de straat zou hier dus, technisch gezien, als niet-fietsbaar aangeduid moeten worden).

Maar: is dit een “track” of een “lane”? Eigenlijk is het natuurlijk een stoep met een cycleway :slight_smile:

Een lane zie ik als iets waar je op elke plek zonder problemen op de hoofdrijbaan terecht kan komen, dus zonder buffer. Als er een verhoogde stoeprand tussen zit, dan kan dat niet, en zie ik het als een track.

Ik heb een tijdje geleden een voorstel gedaan voor kinderboerderijen: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposed_features/petting_zoo