Nieuwe fietspaden

Hallo,

Ik heb OSM nog maar recent ontdekt. Ik fiets al zeker 10 jaar met een GPS, en ik wou dat ik dit eerder had ontdekt! Bij mij in de kop van Noord-Holland kom ik echter allerlei fietspaden tegen die hier al jaren liggen maar nog niet als FP in OSM staan. Hoe kan ik deze informatie in OSM (laten) verwerken zonder dat ik me moet gaan verdiepen in allerhande programma’s en zonder alle ontbrekende stukjes uit te moeten filteren? Is er een mogelijkheid om complete tracks (ritten van 100km, soms langer) te uploaden waarna door een vergelijking van de track en OSM de onderlinge verschillen duidelijk worden?

Groet,
Ronald

Helaas moet je voor OSM wel een beetje verdiepen in hoe het werkt. Je hebt niet perse een extra programma nodig. Maar je kan inderdaad je tracks uploaden en met vergelijking van de tracks extra wegen/fietspaden aanleggen. Ik ben zelf ook ooit begonnen en heb het ook gedaan. Maar het is niet zo erg als je iets fout doet. Er zitten hier een paar experts die ook voor je na kunnen kijken of het goed gedaan is

(zo heb ik ooit een stukje weg verlegd, maar toen routeerde het niet meer, toen heeft een ander het even aangepast).

Ronald, dit weet ik niet zeker, maar je op openstreetmap.org ook even een account aanmaken (op dit moment 13:25 ligt .org eruit). Dan meld je daar aan en dan heb je op de kaart een aantal extra opties, zoals bewerken en ook iets van trace (track uploaden). Als je dat laatste als eerste doet kan je daarna je track op de te bewerken kaart zien, als je met POTLATCH edit. Maar zoals ik al zei je moet voor het plaatsen van wegen/fietspaden wel iets van OSM/Potlatch weten.

Beste Ronald

Helaas gaat het niet zo eenvoudig als jij hoopt. Je vraag is op zich heel begrijpelijk maar als je wat ervaring opdoet in het toevoegen van fietspaden in OSM zul je ook begrijpen dat het niet zo eenvoudig kan. Het is mij al diverse keren opgevallen dat Noord Holland (of in ieder geval het noordelijke deel ervan) vrij slecht in OSM is ingetekend. Er ontbreken erg veel (ook mooie) fietspaden. Als je een account aanmaakt bij OSM en het edit programma JOSM installeert ben ik bereid je wel een keer te laten zien hoe je fietspaden in kunt teken. Echt heel ingewikkeld is het niet maar het begin is zeker niet erg eenvoudig. Als je Skype gebruikt kan ik je een keer laten zien hoe ik het doe. Je mag ook een keer bij me langs komen maar ik woon in het midden van het land dus das ms wat te ver uit de buurt.

Voor mij komt het er meestal op neer dat ik met de GPS een track opneem en in JOSM importeer zodat ik em zi icm OSM. Daarna een lijntje over de track inteken. Vaak helpen de luchtfotos van BING ook om de goede locatie van de fietspaden in te tekenen. Voor fietspaden geef ik meestal aan dat het een fietspad is (highway=cycleway logisch natuurlijk) en of het een 1 richtings fietspad is (oneway= yes of no) en verder geef ik meestal aan wat de ondergrond is (bv surface=asphalt) . Als de naastgelegen weg verboden is voor fietsers dan nog een bicyle =no toevoegen op die weg.

Dit is zo ongeveer de manier van editten die ik toepas. Als je dat gedaan hebt een een paar weken/dagen later een Openfietsmap (light) kaart installeert op je GPS dan kun je zomaar eens fietsen over een fietspad dat je zelf hebt ingetekend. Best leuk om te doen.

Overigens wil ik je ook wel een keer laten zien hoe het gaat. Ik woon in Amsterdam, dus dat is alweer wat dichterbij. Of eventueel is een sessie met Skype en teamviewer mogelijk.
Ik werk nog steeds met Potlatch, maar daar kun je ook uitstekend fietspaden mee intekenen.

In het begin is het even wennen, maar echt moeilijk is het nou ook weer niet.

Ik las in de reactie van ronald, dat hij graag eenvoudig wil beginnen waar volgens mij helemaal niets mis mee is.

Ronald er zijn inderdaad programmas die veel functionaliteit bieden om osm te bewerken, en ik zal zeker neit ontkennen dat een programma als JOSM verschrikkelijk handig kan zijn.

Uit je reactie maakte ik echter op dat je liever eenvoudig begint, en ik denk toch dat je dan het beste met potlach 2 kan beginnen.

Potlach 2 is niet echt een programma maar een flash ding in je browser, net als je filmpje op youtube.

Natuurlijk kun je ook beginnen met een van de gratis aangeboden snelklaartsoom cursussen tot proffessional, maar als je daar geen behoefte aan hebt, hier is een simpele manier om te beginnen.

Op de openstreetmap site, zoom je in naar het gebied om te bewerken. Om niet teveel in te hoeven laden adviseer ik je een flink stuk in te zoomen dus bijvoorbeeld de paar straten rond je huis.

Klik op het pijlstje naast bewerk en kies voor potlach 2. Eventueel moet je nog even een account aanmaken, maar dan kun je gelijk bewerken.

In je browser zal potlach 2 laden.

Klik eens wat wegen aan je zult zien dat ze geselecteerd worden.

Klik zodra je een weg hebt aangeklikt eens linksonder op advanced. Je zult zien dat er aan zo’n weg allerlei zogenaamde tags hangen bestaande uit keys en values. Hierin staat alle informatie ingegeven over de weg.

In osm noemen we overigens elke lijn een weg of een way, dus de omtrek van een huis ook een weg.

Klik verschillende objecten aan en klik telkens op advanced om meer te weten te komen.

Ontdek dat deze lijnen (ways of wegen) uit punten bestaan, de zogenaamde nodes. Een weg is niets anders dan een verbinding tussen punten.

Als je genoeg vertrouwen hebt kun je proberen je eerste fietspad in te tekenen. Doe dit door te klikken op de kaart.

Wil je dat je pad begint uit een ander pad, houdt shift ingedrukt en klik op een punt op dat pad, om een node in dit pad te maken, en doe vervolgens weer shift-klik om een weg te beginnen en klik nu door de ruimte hoe je wil dat het pad loopt. Wil je uit een bestaande node beginnen dan hoef je maar 1 keer te shiftklikken.

Dubbelklik om hem af te maken.

Je hebt nu je eerste weg getekend. Je zie het is nog maar een dun lijntje, want niemand weet iets van deze weg. klik wederom op advanced, en klik links op add (niet add to, dat is als je wat meer gevordend bent en iets van relaties weet) type bij key (waar nu new tag onder is verschenen) highway, en bij value cycleway. Je kunt eventueel opslaan, en hebt dan je eerste fietspad op de kaart getekend!!!

Zo kun je beginnen en steeds meer leren.

Wil je alles in een keer leren, stel ik voor dat je een skype afspraak maakt met vriendelijke leraren, maar dit is de stapje voor stapje methode.

Alle tags zijn overigens te vinden op wiki.osm.org

Hopelijk kun je hier mee beginnen het een beetje te leren en leuk te gaan vinden.

Les2: Je gps tracks, hier staat hoe je ze upload: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Upload

In potlach 2 kun je rechtsboven op gps-gegevens klikken, het kan dan even duren, maar dan worden de gps gegevens als kleine blauwe lijntjes zichtbaar. Je kunt daar dan je fietspad overheen tekenen dooor goed te klikken

Aan allen: hartelijk dank voor de suggesties. Ik wil inderdaad eenvoudig beginnen. Ik weet nog niet of ik vaak kaarten zal editen, en als dat sporadisch gebeurt moet je je steeds weer opnieuw verdiepen in de software. Dus het zal wel Potlach 2 worden. Nu nog even een geschikt moment vinden. Maar ik vind het een mooi product, OSM, dus ik ga zeker ook mijn steentje bijdragen.

Bedankt dus,
Groet,
Ronald

Nieuw fietspad tussen Vlist en Haastrecht. Je kunt nu in het verlengde van de Oost Vlisterdijk aan de noordzijde van de Vlist doorrijden richting Haastrecht. Je komt bij het zwembad weer op de hoofdweg. Zie: http://www.openstreetmap.org/?lat=51.99066&lon=4.78878&zoom=16&layers=M Ik moet er nog wel een surface tag aan hangen… (done :smile:).

…en ook hier weer een nieuw fietspad en fietsmogelijkheden in de Ambachtsheerlijkheid Cromstrijen. Er liggen zelfs knooppunten. Het gebied is voor een deel opengesteld op eigen risico voor het publiek en de Gorzen zijn weer voor een deel onderwater gezet.
http://www.openstreetmap.org/?lat=51.721&lon=4.46018&zoom=15&layers=M
Een aantal wegen zijn nog afgesloten via slagbomen. In osm alles aangepast.
Wel leuk, want ik kon er nooit komen …tot vandaag!
Eggie

Vandaag ben ik aan het pad voorbij gefietst. Wat ik kon zien, was dat het aangeduid staat als een fietspad (er stond een bord: einde fietspad) en dat het van beton is. Ik zal er eens een keer langs fietsen.

… en hier weer twee gloednieuwe stukjes fietspad gevonden die Heerjansdam verbindt met het fietspad langs de Oude Maas.
http://www.openstreetmap.org/?lat=51.82738&lon=4.56729&zoom=16&layers=M

en een vorige week geopende fiets/wandelbrugverbinding met Maarssen over de A2
Reed er van de week onderdoor. Mapper pjdebruin was me net voor met intekenen.
http://www.openstreetmap.org/?lat=52.13897&lon=5.00945&zoom=16&layers=M
'k Zie dat de oostelijke verbinding van het Rijneveldsche pad al weer anders is ingetekend dan vorige week.

We blijven actueel.
eggie

We blijven actueel.

Vraag: Is dat fietspad bij Maarssen asfalt?

De aansluitende fietspaden zijn van asfalt Het brugwegdek idem volgens de foto’s.
Hier op deze weblog foto’s van het wegdek.

http://bo629hr.blogspot.nl/
en
http://www.recreatiemiddennederland.nl/nieuws/opening-fietsbrug-tussen-maarssenbroek-en-haarzuilens.html

De aansluiting staat ook beschreven. Die klopt zo wel volgens mij.

Eggie

… en om actueel te blijven daar in de buurt. Gelijk maar het gebouw van RWS langs de A12 van nieuwe contouren voorzien. Dat was nog de oude situatie van voor de renovatie.
Het trilt nu wel een beetje. :confused:

http://www.openstreetmap.org/?lat=52.05983&lon=5.10248&zoom=16&layers=M

De nieuwe fietspaden ten westen langs de Rotte tussen het tunneltje onder de A12 en het Bleiswijkse Verlaat (Lange Vaart) zijn nu officieel open. Goed alternatief voor snelle fietsers waardoor de gebruikers van het fietspad (ook voetgangers) op de Rottedijk wat meer rust hebben. Verzoek aan de mappers die daar bezig zijn (geweest) om de nieuwe paden bij het mappen wel te koppelen aan de bestaande wegen zodat de routering ook in orde is. http://www.openstreetmap.org/?lat=52.0235&lon=4.55551&zoom=16&layers=M

… en weer een nieuw fietspad. Langs het Volkerak. Met hulp van m’n buurman ingetekend (moet er dus wel nog even heen) . Moet net open zijn en actueler kan dus niet. Het wandelpad van Ooltgensplaat en de serviceroad langs de windmolens is nu opengesteld voor fietsers. Helaas binnendijks. Zodra je de molens voorbij bent gaat het verder over de dijk naar Oude Tonge. Of het laatste stukje langs het kanaal naar Oude Tonge al geasfalteerd is ( nu track met af en toe kasseien) weet ik niet. Vorig jaar in ieder geval nog niet.

Eggie

Per mail ontving ik een gpx track rond de Blauwe Stad met nieuwe fietspaden. Er moet daar nog veel gebeuren, want ook de landuse klopt niet meer.
Zie voor de track http://www.openstreetmap.org/user/ligfietser/traces/1314672

Om te beginnen heb ik vast een flink aantal paden op basis van Bing ingetekend als highway=road, ook zijn de waterwegen rechtgetrokken met Bing. De landusers heb ik tot dusver nog met rust gelaten.

Goed bezig hoor, je zou ook nog op openstreetbugs kijken, daar staan ook veel punten vermeld in dat gebied:
http://openstreetbugs.schokokeks.org/?zoom=13&lat=53.17246&lon=7.04453&layers=B0T (Edit: ik zie al dat je daar ook bent geweest :wink:

Met dank aan de feedback van Digitale Dorp Midwolda heb ik de classificatie van de nieuwe paden goed kunnen zetten, waarmee de meeste OSB issues nu zijn gefixed.

Alleen de nieuwe “Blauwe Passage” waterweg is niet eenvoudig in te tekenen omdat deze nog niet op de Bing beelden is te zien, er zit al wel een waterway=construction voor in OSM. Ook is er informatie vanuit de gemeente, zie o.a.: Gemeente Oldambt - Blauwe Passage: nieuwe vaarverbinding Oldambtmeer.